Ysärinuoret! Mitä asioita 90-luvusta muistellaan nyt väärin tässä ysäribuumissa?
Mikä on jäänyt unholaan ja mikä on ylikorostettu?
Kommentit (805)
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoiset tai todella vaaleat huulipunat. Ihan hirveitä. Vai oliko nää kasarin lopussa?
Oisko tää trendi ollut hetken aikaa ysärin loppupuolella in? Valkoinen sisäluomikajal ainakin oli, ja valkoinen luomiväri yhdistettynä mustaan rajaukseen. Eli ns. lokinpaska-silmät.
Valkoiset huulipunat oli ainakin mun yläasteaikaan eli 88-91.
90-luvun alku ja puoliväli oli rautaista aikaa
ennen digi- ja multimediahuumaa, oli puhelinkioskejakin katukuvassa, Manu pressana vielä kunnes Marasta tuli pressa Suomelle. Kummelisketseille hekoteltiin telkkarin ääressä ja Speden Spelejä, Kymppitonnia ja Napakymppiä katseltiin telkkarista. Muistaako kukaan yhä Passi ja hammasharja ohjelmaa Tino Singhin vetämänä? Jyrki näytti paljon eurodance-musavideoita, E-roticin eroottiset musavideot olivat hauskoja.
Kaikki oli hyvin (jopa kulttuurillis-henkisesti paremmin) tuolloin 90-luvulla
huolimatta Esko Ahon ja Iiro Viinasen "köyhät köyhtyy, rikkaat rikastuu" politiikasta 90-luvun alun ja puolivälin paikkeilla.
KREPPIRAUTA! SE EI OLE YSÄRIÄ!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin tuntui että melkein kaikki kuuntelivat black metallia. Nyt sitä ei taida muistaa kukaan.
Edelleen kuuntelen black metallia.
Sama täällä. Arrival of Satan's Empire!
1996 tuli muotiin ruutuhousut. Ostin omani Porin Ratsulasta ja maksoivat valtavat 600 mummon markkaa. Iso raha tuolloin. Pepe jeans merkkiset. 70-luvun tyylinen verkkaritakki kuului myös asuuni, ehkä Adidas tai joku muu vastaava kirppikseltä. Mulla oli myös raitalenkkarit. Hiukset leikkasin 1995 juuri muotiin tulleeseen ns. Kananpers*e mallin ja vaalennusaineella valkaisin. Otsahiukset laitettiin pinnillä sivuun.
Vierailija kirjoitti:
1996 tuli muotiin ruutuhousut. Ostin omani Porin Ratsulasta ja maksoivat valtavat 600 mummon markkaa. Iso raha tuolloin. Pepe jeans merkkiset. 70-luvun tyylinen verkkaritakki kuului myös asuuni, ehkä Adidas tai joku muu vastaava kirppikseltä. Mulla oli myös raitalenkkarit. Hiukset leikkasin 1995 juuri muotiin tulleeseen ns. Kananpers*e mallin ja vaalennusaineella valkaisin. Otsahiukset laitettiin pinnillä sivuun.
Tämä tyyli murros alkoi juuri 1996. Nykyään monella on kananpers'eet päässä ja verkkarit+lenkkarit. Ruutuhousujakin näkee.
Muistattehan Katarina Ebeling Gladiaattoreista, hänen hiustyylinsä kopioin välittömästi tuolloin. Olin noin 12 vuotias. Nykyään kaikilla on jollakin tapaa vinosti leikatut hiukset.
Kaffepulla kirjoitti:
Mulla myös lahkeensuista rispaantuneet Jamekset peittivät koko kengän. Kenkien piti olla paksupohjaiset, ja levenevät lahkeet peittivät koko kengän, ainakin takaapäin. Edestä näkyi vain kärki.
Nykyinen nilkat paljastava muoti olisi ollut todella nolo ysärinuorelle, sillä nilkkapituiset housut olivat in kasarilla. Olit ihan so last season, jos nilkat näkyivät.
Olin penkonut kellarista mutsin vanhoja vakosamettisia Jameksia, ne oli todella cool. Tämä siis ysärin alussa. Kirsikkana päällä mulla oli polvissa asti roikkuva ylisuuri turtleneck-neule, ja iso villamyssy päässä. Olin niin grunge!
Jos 90-luvulla joku olisi kulkenut nilkat paljaina keskellä talvea, niin häntä ei olisi pidetty täysijärkisenä. Olisi saanut kuulla pilkkaa talviasustaan vielä vuosia myöhemmin.
90-luvulla Friends-sarjan Rachel-kampaus oli maailman suosituin kampaus :)
http://img2-ak.lst.fm/i/u/arO/53cce3e02ee546e5bc6f294225bab990
Brittiläinen Shampoo-tyttöbändi oli in, ennen Spice Girlsejä. Shampoo oli se joka lanseerasi Girl Powerin mutta Spaissarit kopsivat sen.
Muistanette Shampoon Trouble-biisin? Uh-oh, we're in trouble...
Noilla tytöillä oli sellainen babe- ja japanilaislolitamainen lookki.
No ei kyllä pidä paikkaansa! Matalat vyötäröt oli jo 95 farkuissa. Ei puhettakaa korkeast.
Vierailija kirjoitti:
Neonvärit ja hiusten kreppaus!
Eli kuului 80-luvulle...
Teini90puolivälissä kirjoitti:
No ei kyllä pidä paikkaansa! Matalat vyötäröt oli jo 95 farkuissa. Ei puhettakaa korkeast.
Kyllä, mutta täällä muistelee myös ne jotka oli esim. 25-v. tuolloin. Heillä toki saattoi olla muutaman vuoden vanhoja vaatteita yhä. Teineillä on ne juuri sen hetken muodikkaat.
Vierailija kirjoitti:
Pikkureput, pyöräilyshortsit/hiihtarit ja löysä t-paita. Myös vyölaukut!
Mutta ap ei pyytänyt muistelemaan millaista muoti 90-luvulla oli, vaan mitä nykyinen ysäriä kopiova muoti "muistaa" väärin.
Nythän vyölaukut on taas hot!
Kulmat nypittiin käytännössä pois ja piirrettiin joka aamu kynällä uudestaan, huulet rajattiin paljon punaa tummemmalla sävyllä ja luomiväri vedettiin kulmakarvoihin asti ilman mitään häivytyksiä. Meikit olivat joko Yves Rocherilta , tai Anytimea. Farkkutakki joka ei ollut lyhyt ja kireä vaan pitkä ja väljä, flanellipaita tai värillinen farkkupaita, Leviksen viisnollaykköset ja valkoiset peruslenkkarit, hiukset ponnarilla tai bandana pään ympärillä. Jossain vaiheessa tuli hiusdonitsien tilalle ns "hainhammas" ja minun on niitä ikävä vieläkin, olivat ainoat jotka pysyivät tiukasti ohuissa liukkaissa hiuksissani ! Tuttikoruja oli kaikilla tytöillä, vaikka tuskin kukaan tiesi niiden tarkoittavan abortin vastustamista ja jossain vaiheessa piti saada sellainen nimikoru jossa tinakirjaimet vahatussa nahkanauhassa. Suosituin dödö oli sarjassa, jossa pulloissa oli eri naisten kuvat (Frii?) ja kainaloiden lisäksi tuoksua ruiskittiin koko kroppaan etenkin menkkojen aikana, kun pelättiin veren haisevan läpi :D
Jopoja ei ollut kellään, vaan kouluun poljettiin sillä pyörällä minkä vanhemmat olivat sinulle ostaneet eikä merkillä edes ollut väliä, kunhan pääsi eteenpäin ! Ja ilman kypäröitä mentiin, ei siksi että kampaus latistuisi tai näyttäisi tontulta vaan koska pyöräilykypäriä ei ollut.
Tälllä hetkellä estetiikka lähentelee enemmänkin ehkä 2000-luvun alkua yhdistettynä 70-80 luvun taitteeseen imo.
Nykyiset bootcut-malliset housut ovat kaukana leveyden puolesta ysärin bootcuteista.
Mulla oli päällä aina bootsit, levikset, joiden tosiaankin piti laskeutua nätisti bootsin päälle, ja ruutupaita. Päällä farkku tai mokkatakki, tai nahkatakki.
https://img.izismile.com/img/img3/20100611/640/pamela_anderson_was_640_…
Nuoren Baywatch-Pamela Andersonin meikki oli kuuminta hottia ysärillä :)
Valkoiset ja helmiäisen valkoiset huulipunat olivat muotia 1989-1991.
Nuderuskeat mattaiset huulipunat olivat muotia 1993-1996. Silloin huultenrajauskynät tulivat myös. Nudehuulimuotia näki paljon myös Melrose Place-sarjassa ja myöhemmin Models Inc-sarjassa jossa oli vähän vaaleampaa beigempää huulipunaa.
Helmiäisen kiiltävät lilat ja pinkit huulipunat olivat muotia 1997-1999.
Punaiset huulet tulivat muotiin 2000, MAC Cosmetics lanseerasi täydellisen punaisen "Ruby Woo"-huulipunasävyn 1999 ja se myi loppuun joka paikassa.
Näen nimittäin nuo huulten sävyt vanhoista kuvistani, vanhempi kaverini opiskeli tuohon aikaan maskeeraajaksi Lontoossa ja Tukholmassa, ja hän meikkaili minua joten siitä tiedän että ne olivat muodissa :DD
Keskijakauksella