Ysärinuoret! Mitä asioita 90-luvusta muistellaan nyt väärin tässä ysäribuumissa?
Mikä on jäänyt unholaan ja mikä on ylikorostettu?
Kommentit (805)
Kyllä 90-luvulla piti jo olla perseestä istuvat farkut, vaikka se perse piti silti peittää niihin mahdollisimman isoihin paitoihin. Vain rohkeimmat näyttelivät muotojaan siihen tyyliin kuin nykyisin, isot perseet olivat silloin out. Ja joku pyllynkohotusleikkaus oli naurettavin asia mistä oli kuultu.
Vierailija kirjoitti:
sen muistan kuinka räikeät värit olivat aivan totaalisen in, ja niitä käytettiin paljon vähän ällöinäkin yhdistelminä; oranssia ja vihreää, kirkkaan sinistä, keltaista, punaista... Jossain kohtaa kaikilla oli punaiset housut, jossain kohtaa taas niiden piti olla violetit.
nykyhetken "ysärimuotivaatteissa" väreinä näkyy taas vain hillittyä mustaa/valkoista/beigeä.
Haha, tää on totta. Sini-puna-kelta-vihreä-oranssit raitapaidat ja verkkatakit ja huivit ja pipot oikeestaan mitkä vaan olivat hienoja. Ja lisäksi käytettiin niitä sukulaisten vanhoja riepuja 70-luvulta, äidin vanhat levenevälahkeiset farkut olivat todella upeat. 80-luku oli niiin out! Vain jotkut vanhat (ehkä kolmekymppiset) saattoivat käyttää jotain kasarivaattteita.
Vierailija kirjoitti:
Teini90puolivälissä kirjoitti:
No ei kyllä pidä paikkaansa! Matalat vyötäröt oli jo 95 farkuissa. Ei puhettakaa korkeast.
Kyllä, mutta täällä muistelee myös ne jotka oli esim. 25-v. tuolloin. Heillä toki saattoi olla muutaman vuoden vanhoja vaatteita yhä. Teineillä on ne juuri sen hetken muodikkaat.
Vuonna -95 olin 15-16-vuotias enkä ollut silloin kuullutkaan mistään matalavyötäröisistä farkuista. Silloin piti olla Leviksen 501:t, kaikki muut farkut olivat huonoja.
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla sai olla luova, ja mitä luovempi oli ja tuunasi vaatteitaan, sen coolimpi ja muodikkaampi oli :)
Tänä päivänä ihmiset ovat kuin käveleviä mainoksia, logolaukkuineen ja logovaatteineen. Basic-bitch sopuleita, vaikka vaate- ja asustevalikoima paljon laajempi kuin mitä 90-luvulla oli.
Tätä mulla just on ikävä, sai olla oikeasti persoonallinen, vaikka sitten ne suositut tytöt vähän yrittikin kiusata, mutta sehän vain innosti pukeutumaan vielä oudommin. Niillä suosituilla tytöillä oli siistit kampaukset ja meikit ja Levikset jalassa. Silloin oli paljon eri tyylejä. Se oli vielä semmoista vähän viatonta aikaa ennen internetin suurta vaikutusvaltaa. Oikeastaan ihan mukava vuosikymmen olla teini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini90puolivälissä kirjoitti:
No ei kyllä pidä paikkaansa! Matalat vyötäröt oli jo 95 farkuissa. Ei puhettakaa korkeast.
Kyllä, mutta täällä muistelee myös ne jotka oli esim. 25-v. tuolloin. Heillä toki saattoi olla muutaman vuoden vanhoja vaatteita yhä. Teineillä on ne juuri sen hetken muodikkaat.
Vuonna -95 olin 15-16-vuotias enkä ollut silloin kuullutkaan mistään matalavyötäröisistä farkuista. Silloin piti olla Leviksen 501:t, kaikki muut farkut olivat huonoja.
Toisaalta tuosta ei mennyt kuin muutama vuosi, kun nekin olivat jo out. Itse en koskaan halunnut mitään tyhmiä Leviksiä, ja olen sinua kolmisen vuotta nuorempi :D
Hiihtarit ja Ballin paita/siis trikoohuppari,jossa oli leveitä raitoja ja luki isolla teksti Ball. Levikset,jotka piti ehdottomasti olla aidot,jotkut tytöt tunki farkkuja enemmän persvakoon,että näkyi paremmin peppu.Napapaidat ja napamallinen farkkutakki.
Nappiverkkarit. Neonvärit.Rumat kauluspaidat tytöillä.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku auttaa: millaista oli 90-luvun juhlamuoti? Ei siis bilemuoti vaan juhlakuteet. Olen kyllä elänyt 90-luvun nuorena aikuisena mutta pääni lyö tyhjää, ilmeisesti mulla ei mitään kunnon juhlavia juhlia ollut sinä ajanjaksona johon olisi pitänyt pukeutua. Nyt olisi tällä teemalla juhlat tiedossa. Kuvaesimerkkejäkin saa laittaa.
Perhejuhlissa, kuten häissä ja ylioppilasjuhlissa, oli tytöillä ja nuorilla naisilla paljon kotelomekkoja ja pastellinsävyisiä jakkupukuja 90-luvun lopulla. Itse kirjoitin -96, ja silloin monella oli jakkupuku, itselläni kirkas lohenpunainen. Koska olin nössö, puvun hame peitti polvet. Rohkeammat paljastivat vähän reittä. Niillä nössöimmillä oli löysät valkoiset kauluspaidat joissa ehkä pitsikaulus, ja leveät hillitynväriset hameet, jotka loppuivat epäpukevasti pohkeen paksuimpaan kohtaan (samalla lailla äitini pakotti minut pukeutumaan viisi vuotta aikaisemmin serkun rippijuhliin). Seuraavana vuonna kahdella erityisen tyylitietoisella kaverillani oli toisella persikanvärinen jakkupuku, toisella ihana mustavalkoinen kotelomekko, jonka yläosa oli musta, ja noin rinnuksilta alaspäin alaosa oli valkoinen. Näitä näki paljon. Vuonna -98 ihan jokaisella tytöllä vanhassa koulussani oli jakkupuku, suurimmalla osalla jotain vaaleansinisen sävyä. Hameet olivat vähän lyhentyneet parin vuoden takaa. Tolppakorkoiset avokkaat kaikilla, tolpan paksuus vaan vaihteli vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Miten määritellään ysärinuori?
Siten, ettei ollut somee, vaan hengattiin kännissä/piripäissä/imppauksissa jne. Nykynuoret miettii näitä tyylijuttuja, silloin oltiin vaan pää sekaisin.
Mun mielestä ysäristä kopioidaan tällä hetkellä ns. väärää sukupolvea! Itse olen vm. -82 ja äitini -52, Helsingistä. Nykyteinit, joiden ikäluokkaa siis itse edustin tuolloin, pukeutuvat kuten äitini pukeutui tuolloin. Noin niinkuin karrikoidusti. Se mun mielestä menee pieleen. Ei tajuta niitä ikäluokka- ja nyanssi-juttuja, ja kuten joku aiemmin kirjoitti, niin nykyteinit (nuoret aikuiset) eivät osaa erottaa niitä tuon ajan ryhmiä tai ajanjaksoja toisistaan.
Minustakin 90-luvun alku näytti hyvin erilaiselta kuin vuosikymmenen loppu. Oma mielipiteeni voi toki johtua siitäkin, että ysärin alussa lapsi ja lopussa nuori aikuinen. Kiinnostuksenkohteeni ja vaatemakuni ehtivät siis muuttua melkoisesti. (Olen syntynyt vuonna -80).
Miten ysärin alku ja loppu sitten erosivat toisistaan? Ysärin alku näytti monella tapaa 80-luvulta: porkkanafarkkuja, collegepaitoja, permanentteja ym. Ysärin loppu puolestaan oli leveneviä lahkeita, Henkkamaukkaa, "hamehousuja", muovia ja kiiltoa. Lähestyvä millenium vaikutti siten, että vaatteissa oli futuristista henkeä ja avaruusvaikutteita.
Alusvaatteiden vilauttelu. Silloinhan naisilla oli olkaimettomia toppeja joiden alta rintaliivien olkaimet näkyi. Tai sitten syvään uurrettu kaula-aukko joka näytti rintsikat. Toinen oli tällänen poikabändi-tyyli jossa oli reisitaskuhousut kiskottu niin alas että alkkarien calvin klein-merkki näkyi.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin 90-luvun alku näytti hyvin erilaiselta kuin vuosikymmenen loppu. Oma mielipiteeni voi toki johtua siitäkin, että ysärin alussa lapsi ja lopussa nuori aikuinen. Kiinnostuksenkohteeni ja vaatemakuni ehtivät siis muuttua melkoisesti. (Olen syntynyt vuonna -80).
Miten ysärin alku ja loppu sitten erosivat toisistaan? Ysärin alku näytti monella tapaa 80-luvulta: porkkanafarkkuja, collegepaitoja, permanentteja ym. Ysärin loppu puolestaan oli leveneviä lahkeita, Henkkamaukkaa, "hamehousuja", muovia ja kiiltoa. Lähestyvä millenium vaikutti siten, että vaatteissa oli futuristista henkeä ja avaruusvaikutteita.
Olisiko niin, että viime vuosina muodissa on ollut lähinnä tuo alkuysäri mutsifarkkuineen ja collegepaitoineen? Loppupuolen millenium-tyyli ei ole vielä oikein lyönyt läpi, ainakaan Suomessa.
Muuten: New Kids On The Blockin pojilla oli biker-rotsit ja revityt farkut 80-luvun lopussa: https://www.youtube.com/watch?v=tbIEwIwYz-c
Vierailija kirjoitti:
Alusvaatteiden vilauttelu. Silloinhan naisilla oli olkaimettomia toppeja joiden alta rintaliivien olkaimet näkyi. Tai sitten syvään uurrettu kaula-aukko joka näytti rintsikat. Toinen oli tällänen poikabändi-tyyli jossa oli reisitaskuhousut kiskottu niin alas että alkkarien calvin klein-merkki näkyi.
Useimmiten puuvillaisen spagettiolkaintopin alta vilkkui värilliset pitsi-push-upit. Farkut myytiin todella matalalantioisina, monista puuttui valmiiksi jo se vyötärö/lantiokaitale. Britneyn aikaan muodissa oli hetken vaaleat, kulutetut bootcut-farkut, joissa oli leikattu lantio ja vetskarin & napin tilalla nyörit. Kenkinä Clarcksit! Ja pitkähihaisena joku tiukkapiukka huppari. Huulipuna ihonvärinen... eikä mitään poskipunaa tai varjostuksia tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten puuvillaisen spagettiolkaintopin alta vilkkui värilliset pitsi-push-upit. Farkut myytiin todella matalalantioisina, monista puuttui valmiiksi jo se vyötärö/lantiokaitale. Britneyn aikaan muodissa oli hetken vaaleat, kulutetut bootcut-farkut, joissa oli leikattu lantio ja vetskarin & napin tilalla nyörit. Kenkinä Clarcksit! Ja pitkähihaisena joku tiukkapiukka huppari. Huulipuna ihonvärinen... eikä mitään poskipunaa tai varjostuksia tietenkään.
Britney lantiofarkkuineen on enemmänkin 2000-luvun alkua.
Se on tietenkin hapsupaita! Hhahaa :)
No ei faniteta oleellisia asioita, kuten Miami Vicea, Tohtori Sykeröä ja Hopeanuolta. :) Miksi muoti on aina se mikä kopioidaan? Ja aina se muoti ei sovi kaikille, minä ainakin pidän oman tyylini ja olen sille uskollinen. Lisään muotia sitä mukaa kun haluan ja niistä vaatekappaleista, joista tykkään.
Ne pikkukukalliset paitikset ovat tulossa takaisin, Stockalla bongattu. Rakastin niitä 90-luvun alussa mutta uudestaan en laittais päälle. Ny tuli mieleen unohdetut:
- kansitakki (tyyliin caphorn ja Henri loyd)
- hiusdonitsi tekee paluuta, en käyttäisi sitäkään.
Jotain menny pieleen kans kun keski-ikäisten naisten 70-80-lukujen taitteen muotivaatteet ovat taas nuorison vaateliikkeissä. Itselleni tulee voimakas flashback eeva kuuskoski-vikatmaa, opet ja naapuritädit siihen aikaan. Olin itse pieni lapsi mutta kun kattelen vaikkapa otherstoriesin hameita järkytyn.
Näyttää kyllä tosi oudolta kun nuoret naiset pukeutuvat nyt kuten keski-ikäiset naiset 40 v. sitten, höystettynä jollain kevyillä ysärivarusteilla, tai esim tukka enemmän ysäriä/lyhyttä eikä sitä ihme laineilua mitä nuo 80-luvun aulun aikuiset naiset harrasti. Rilleistäkin päätellen tuntuu että muoti on enemmän jokin kasarin ja ysärin sekamelska.
Just katselin kun eräällä videoblogien tekijällä oli otsis ja kiharahkot tasapaksut hiukset puoliponnarilla - samettidonitsilla! Ai että, suoraan luokkakuvasta 1996!
Jotenkin se 90-luvulta olevinaan kopioitu "grungetyyli" on liian siloiteltua ja siistiä, kaupasta valmiina ostettua. Sitten ne kuteet päällä poseerataan jossain Instagram-kuvissa, mikä on mahdollisimman kaukana koko tyylin perusolemuksesta. Myöskin stretchiä oli farkuissa tosi vähän eikä kukaan teini oikeasti pitänyt mitään kainaloon asti vedettäviä, kivipestyjä, pussimaisia tai porkkanalahkeisia farkkuja enää ainakaan 90-luvun puolivälissä. Shokkivärisiä hiuksia ei ollut oikeasti joka toisella.