Vanhemmilla pakkomielle minun ja veljeni arvosanoista

Vierailija

Minä olen lukiossa, veli(puoli) yläasteella. Vanhemmat (minulle äiti ja isäpuoli, veljelle biologiset vanhemmat) syynää meidän molempien arvosanoja ihan järkyttävästi ja antaa ikävään sävyyn palautetta jos saadaan ysiä huonompi. Eivät he huuda ellei arvosana ole todella huono, mutta kuulostavat hyvin pettyneeltä, ja siitä tulee paha olo. Jouduin eilen opettamaan veljelle matikkaa 2 tuntia koska se oli saanut kasin ja kasihan onkin niin huono arvosana. 

Minä joudun opiskelemaan saksaa vaikka ei lainkaan innosta opiskella kieltä. Olen melko hyvä reaaliaineissa, ja myöskin matikassa ja saan niistä yleensä kymppejä. Kielistä saan kuitenkin usein kaseja, vaikka kovasti kyllä yritän oppia niitäkin. Ei vain aika riitä opiskella aivan kaikkea. Reaaliaineissa varsinkin kun ei voi kauheasti paikata ymmärtämällä asian ja soveltamalla opittua kuten matikassa (okei fysiikassa ja kemiassa voi, mutta historiassa, yhteiskuntaopissa, terveystiedossa ja niin edes päin ei voi) ja näin ollen selvitä vähemmällä ajankäytöllä, vaan asiat pitää lukea ja oppia. Kielet siihen päälle, sanat pitää vaan opetella ulkoa, ja asiaa ei auta että kielipääni ei ole mitenkään erinomainen. Lisäksi meillä molemmilla on aikaa vievä harrastus.

Tuntuu että alan väsyä tähän. Vanhemmilta ei kuitenkaan ymmärrystä heru. Molemmat ovat varsin menestyneitä elämässään, ja haluavat että me pärjäämme yhtä hyvin. Minua kuitenkin rasittaa kun olisi pakko olla kaikessa hyvä. 

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Olen pahoillani sun puolesta, ihan järkyttävää tollanen käytös. Jos sinäkin olet jo lukio-ikäinen niin eikö vanhemmat kuuntele jos sanot ettet enää aio sietää tollasta ja saat sellasia juuri sellaisia arvosanoja kuin pystyt? Satunnaiset kasit ei kyllä vaikuta tulevaisuuteen mitenkään, jos pärjäät noin hyvin niin ovet on jo nyt auki moneen paikkaan jos jatkaa samalla tahdilla.

Vierailija

Tiedätkö jo, mihin haluat opiskelemaan lukion jälkeen? Jos tiedät, niin panosta kaikkiin aineisiin, joita katsotaan siellä todistusvalinnassa ja pääsykokeessa. Jos haet yliopistoon, niin ylioppilaskokeen arvosanat vain merkitsevät. Ei ole mitään väliä, jos saat vitosen hissasta ja haet lääkikseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö jo, mihin haluat opiskelemaan lukion jälkeen? Jos tiedät, niin panosta kaikkiin aineisiin, joita katsotaan siellä todistusvalinnassa ja pääsykokeessa. Jos haet yliopistoon, niin ylioppilaskokeen arvosanat vain merkitsevät. Ei ole mitään väliä, jos saat vitosen hissasta ja haet lääkikseen.

Haen lukemaan fysiikkaa, siihen arvosanojeni pitäisi kyllä riittää jos saan tähänastisia kurssiarvosanoja vastaavat arvosanat tai vähän huonommatkin YO-kirjoituksista.

Tuntuu tosiaan tyhmältä panostaa hulluna siihen että saan kympin yhteiskuntaopista koska juristiäidin mielestä se on tärkeää, ja valita kursseja sen mukaan mitä vanhemmat näkevät tärkeänä, mutta minkäs teet, Wilma on niin pirullinen keksintö että he näkevät mitä olen valinnut ja jos siihen ei sisälly jotain tiettyä yhteiskuntaopin tai äidinkielen syventävää minkä hän kokee olevan tärkeä niin joudun vastaamaan kysymykseen miksi. 

En missään tapauksessa ajattele yhteiskuntaopin tai äidinkielen tai minkään muunkaan aineen olevan turhaa mutta sellainen perushyvä osaaminen ei riitä missään aineessa vaan pitäisi olla huippuarvosanat :( -Ap

Vierailija

Tiedän samantyylisen perheen. Lapsi jo lunttaa vessassa, ettei vaan saa 9+ huonompaa. :D Muutenkin älytön suorittajaperhe, huhhuh.

Vierailija

Kuulin hiljattain opettajasiskoltani mielenkiintoisen asian: Verrattuna vanhempiesi (ja omiin) kouluaikoihin arvostelujärjestelmä on muuttunut, ja nykyajan kasi vastaa suurinpiirtein entisaikojen kymppiä. Jos siis osaat kaikki asiat suunnitelman mukaan, saat kasin, mutta ysin tai kympin eteen pitää osata aivan erityisen hyvin. Tämä on hyvä koululaisten vanhempana tiedostaa.

Vierailija

Vitosen kommenttiin vielä lisään että vaikka vanhemmilta löytyisi vaikkapa "seitsemän ällää" niin ne ovat usein ajalta ennen Eximiaa, joten L nykyään on paljon vaikeampi kuin L vanhempien nuoruudessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kuulin hiljattain opettajasiskoltani mielenkiintoisen asian: Verrattuna vanhempiesi (ja omiin) kouluaikoihin arvostelujärjestelmä on muuttunut, ja nykyajan kasi vastaa suurinpiirtein entisaikojen kymppiä. 

Tuo ei todellakaan pidä paikkaansa. Omista lapsistani kaksi on saanut roppakaupalla kymppejä, eikä siihen sentään mitään ihmeitä vaadita. Sinänsä kyllä esimerkiksi englannissa vaatimustaso on omista kouluajoista noussut selvästi, koska nykyisin nuoret osaavat englantia niin hyvin. Toisaalta taas omista kouluajoistani esim. ruotsissa vaatimustaso on selvästi laskenut.

Ap:lle sanoisin, että yritä vielä jutella asiasta vanhempiesi kanssa. Jonkin yhteiskuntaopin syventävän kurssin asiat pystyy kyllä helposti opiskelemaan muutamassa päivässä jälkikäteen ihan yksikseen, jos huomaa myöhemmin asian itselleen tarpeelliseksi, kun taas puutteita matematiikassa ja fysiikassa on paljon vaikeampi paikata itsekseen. Sen sijaan olen kyllä äitisi kanssa samaa mieltä siitä, että äidinkielen syventävä kurssi kannattaa ottaa. Opiskelitpa sitten mitä tahansa, niin hyvästä kirjoitustaidosta on aina hyötyä. Lisäksi englannin opintoihin kannattaa panostaa täysillä, sillä hyvää englannin taitoa tarvitset niin opinnoissa kuin työelämässä.

TKK:lta teknillisestä fysiikasta valmistunut DI

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Millainen päivä aikataulusi on? Meneekö harrastukseen miten paljon aikaa?

Minulla harrastukseen menee 1 tunti neljä kertaa viikossa (laulu), minulla se ei olekaan mitenkään yltiöpäisen aikaavievää, mutta veljeni harrastaa jääkiekkoa ja sillä on treenit 6 kertaa viikossa, ja kestää noin kaksi tuntia kerralla. Siihen vielä päälle pelejä. Eli hänellä ei tosiaan ole kauheasti aikaaa koulunkäyntiin. Veli on nyt ysillä, mietin että mitenköhän mahtaa pärjätä sitten kun lukio alkaa ja koulu vaatii vielä hieman enemmän panostamista (ainakin jos vanhemmat vaativat ottamaan lukujärjestyksen täyteen vähän kaikkea kuten minun vanhempani vaativat). Hän ei ole huono oppilas, monella mittarilla hän on tosi hyvä. Ka 8,9 ei voi olla huono, mutta vanhempamme haluaisivat enemmän. Minun ka on 9,5, eikä sekään aina tunnu riittävän :( 

Normaalipäivänä koulua on yhdeksästä kahteen-neljään, sen jälkeen mahdollisesti laulutunti, minkä jälkeen kotiin, käytän yleensä 1-3 tuntia läksyihin. Loppuillan ihan vaan rentoudun kotona tai auttelen kotihommissa. AP 

Vierailija

Minä muistan nuoruudestani tositarinan jonka kuulin vanhemmiltani. Naapurissa asui jokin rikkaampi pariskunta, joka oli patistellut poikaansa opiskelemaan vain hyviä arvosanoja ja vaativat että tämän täytyy olla vähintään maisteri. No poikaha teki näin, johtaen lopulta burn-outtiin. Tämän jälkeen poika muuttii Lappiin kasvattamaan hevosia ja päättii ettei koskaan hanki lapsia. Vanhemmat saivat maisterinsa, mutta siinä se sitten olikin. Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla harrastukseen menee 1 tunti neljä kertaa viikossa (laulu), minulla se ei olekaan mitenkään yltiöpäisen aikaavievää, mutta veljeni harrastaa jääkiekkoa ja sillä on treenit 6 kertaa viikossa, ja kestää noin kaksi tuntia kerralla. Siihen vielä päälle pelejä. Eli hänellä ei tosiaan ole kauheasti aikaaa koulunkäyntiin. Veli on nyt ysillä, mietin että mitenköhän mahtaa pärjätä sitten kun lukio alkaa ja koulu vaatii vielä hieman enemmän panostamista (ainakin jos vanhemmat vaativat ottamaan lukujärjestyksen täyteen vähän kaikkea kuten minun vanhempani vaativat). Hän ei ole huono oppilas, monella mittarilla hän on tosi hyvä. Ka 8,9 ei voi olla huono, mutta vanhempamme haluaisivat enemmän. Minun ka on 9,5, eikä sekään aina tunnu riittävän :( 

Normaalipäivänä koulua on yhdeksästä kahteen-neljään, sen jälkeen mahdollisesti laulutunti, minkä jälkeen kotiin, käytän yleensä 1-3 tuntia läksyihin. Loppuillan ihan vaan rentoudun kotona tai auttelen kotihommissa. AP 

Milloin te olette kavereiden kanssa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vitosen kommenttiin vielä lisään että vaikka vanhemmilta löytyisi vaikkapa "seitsemän ällää" niin ne ovat usein ajalta ennen Eximiaa, joten L nykyään on paljon vaikeampi kuin L vanhempien nuoruudessa.

Joo, mutta kannattaa ottaa myös huomioon se asia, että monien aineiden pisterajat  ylioppilaskirjoituksissa ovat esimerkiksi viimeisen 15 vuoden aikana tulleet  alaspäin, osassa aineissa reippaastikkin, myös laudaturien pisterajat. Joten L:n saa nykyään alemmilla pisteillä ja siten "helpommin" kuin aikaisemmin.

Siinäpä se hyvin näkyy, että ylioppilaat tulevat aina vain tyhmemmiksi. Laudaturkin kärsii kovan inflaation, tätä menoa L:n saa ylioppilaskirjoituksista kohta apukoulua vastaavalla osaamisella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin te olette kavereiden kanssa?

Veli on kavereiden kanssa treeneissä ja niiden jälkeen. He menevät usein kaupungille tai jonkun luo suoraan jääkiekkotreeneistä, myös hänen kaverinsa pelaavat jääkiekkoa. 

Minulla taas ei ole kavereita, joten olen enimmäkseen vaan kotona vapaa-ajalla. AP 

Vierailija

Miten ap sinun vanhemapasi ovat koulunsa käyneet. Mieheni yritti pompottaa lapsiamme vanhempiesi tavoin, niin minä sanoin, ettei lapsilta voi vaatia enempää, mihin itse on pystynyt. silloin loppui kyttääminen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miten ap sinun vanhemapasi ovat koulunsa käyneet. Mieheni yritti pompottaa lapsiamme vanhempiesi tavoin, niin minä sanoin, ettei lapsilta voi vaatia enempää, mihin itse on pystynyt. silloin loppui kyttääminen.

Hyvin, äidillä oli 6 ällää ja isällä 5 ällää ja M YO-todistuksissaan. KA äidillä 9,6 ja isällä 9,5. Heidän vanhat todistuksensa on jopa heillä tallessa. Molemmat tosin lukivat helpompaa aineyhdistelmä kuin minä, äiti luki lyhyen matikan eikä juurikaan luonnontieteitä, kun taas isä ei lukenut ylimääräistä kieltä. Sitten ne molemmat sanoo mitkä aineet ainakin pitää lukea ja sitten siitä tulee yhteensä about kaikki aineet. Isä on vähän löysempi tässä, se ei niinkään pyri pakottamaan minua lukemaan jotain aineita, mutta luonnontieteet haluan lukea itseni takia, kun pidän niistä, ja ylimääräinen kieli ja yhteiskunnalliset aineet on sitten niitä mitä äiti haluaa että luen. Taiteet ja liikunta on melkeinpä ainoat aineet joista ketään ei kiinnosta käynkö vai en (en käy koska ajan puute) 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat