Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelma, potilaat eivät vastaa kun soitan tuntemattomasta numerosta.

Vierailija
02.10.2015 |

Olen terveyskeskuslääkäri ja soitan potilaille niin, että näkyy tuntematon numero soittaa. Jonkin aikaa soitin niin, että numero näkyi, mutta sitten potilaat rupesivat soittelemaan kesken vastaanoton, eikä se nyt käy. Tänäänkin eräs äiti oli pyytänyt kiireellisesti ottamaan yhteyttä lapsensa asiassa - ei vastannut puhelimeen - 3 kertaan soitin. Samoin erääseen pienkotiin yritin soittaa pyynnöstä heidän asukkaansa röntgenkuvista (ranteessa murtuma), ei vastattu. 

Vastaatko sinä tuntemattoman numeron soittaessa?

Kommentit (247)

Vierailija
81/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:16"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 11:54"]

Missä ihmeessä se kuva otettiin jos rtg ei ollut auki? Pienkodissa?

[/quote]Seuraavana päivänä siinä samassa terveyskeskuksessa, jossa hän edellisenä iltana oli ollut vastaanotolla. 

[/quote]

...mutta miksi potilas lähetettiin kotiin jos kuvan ottamisen jälkeen ennen hoitoa etenkin kun kyse on todennäköisesti vanhuksesta.

P.s. Omassa yksikössä tuollainen käytäntö tulisi erittäin kalliiksi yhteiskunnalle, lähimpään tk:n kun on matkaa yli 30 kilometeiä. Asiakas lähetetään ambulanssilla/inva taksilla vastaanotolle, hän palaa vastaanotolta ilman kuvia, käy seuraavana päivänä kuvissa, ilman vastausta/hoitoa, palaa taas takaisin (inva) taksilla pienkotiin josta lääkärin yhteyden oton jälkeen hänet lähetetään taas tk:hin kipsattavaksi. Alan pikkuhiljaa ymmärtää ylisuuria kustannuksia tereydenhoidossa.

Vierailija
82/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:11"]

Provohan tää on, sillä julkisen puolen sairaanhoidosta ( tk:t ja sairaalat) soitetaan aina näkyvästä numerosta. Siis aina! Joko kännykkänrosta tai lankanumerosta.

[/quote]

Eipä kyllä ole noin kaikkialla. Kyllä meillä monella lääkärillä on ihan kännykkä käytössä, mm. itselläni. Ja todellakin numeroni ei näy, koska en halua että potilaat soittelevat minulle päin.

Sen verran kauan olen lääkärinä toiminut, että mikäli potilas ei katso asiakseen vastata puhelimeen, en soittele uudestaan. Jos asia on jotenkin erityisen tärkeä, laitetaan osastosihteeri lähettämään postia, mutta jos nyt ei hengenlähdöstä ole kyse, niin sitten ei tehdä muuta kuin laitetaan merkintä papereihin, että yritetty tavoitella, ei vastaa. Ja sillä siisti.

Potilaita riittää niin paljon että eipä näiden sitten niin väliä ole, jotka ei itse omista asioistaan huolehdi.

[/quote]

Eli jos on vaikka töissä työpuhelimessa, niin se on sitä, ettei huolehdi omista asioistaan? Kyllä se nyt kuuluu tajuta, että on ihan järkeväkin syy olla vastaamatta, varsinkin työssäkäyvillä ihmisillä. Tai minkäs minä teen, jos asiakas tulee juuri sillä  hetkellä kun odotan soittoa Mulla on avokonttorissa info ja meillä on edelleen niin vanhanaikainen laite kuin puhelinvaihde, jota hoidan minä yksinäni paikalla ollessani; ei mahda mitään jos ei ehdi vastata just heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:48"]

Miten pärjättiin ennen kännyköitä kun ihmiset eivät olleet tavoitettavissa 24/7?

[/quote]

Käytettiin järkeä.

Vierailija
84/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:07"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 10:45"]

Vastaan kun kykenen, mutten nyt saa teidän logiikastanne kiinni... Maksavalle asiakkaalle saa soitella mihin aikaan tahansa ja asiakas on moukka ja typerys jos ei vastaa, mutta esimerkiksi tekstari tai viesti vastaajaan tai edes näkyvä numero ei tule kuuloonkaan, koska olisi ikävää jos lääkärille soitettaisiin huonoon aikaan? Tämä systeemi ei selvästikään toimi kenenkään eduksi, joten en ymmärrä miksei tosiaan voi hoitaa näitä asioita sähköpostitse. Selittäisittekö?

[/quote]

Koska laitonta. So simple.

[/quote]

Sähköpostin suojaukset ovat samalla tasolla kuin postikortin. Toivottavasti kukaan ei ole niin idiootti että luottamuksellisia asioitaan sillä selvittelee.

Vierailija
85/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi. Minä en vastaa tuntemattomiin numeroihin!

Vierailija
86/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 07:54"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 00:37"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:57"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:54"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:44"]

Vastaatko sinä tuntemattoman numeron soittaessa?

[/quote]

Töissä vastaan (pienkodissa) työpuhelimeen, mutta en jos joku soittaa tuntematomasta numerosta henkilökohtaiseen puhelimeen. Vapaalla aika paljon riippuu tilanteesta vastaanko vai en, kaupan kassalla, lenkillä jne en yleensä vastaa.

[/quote]

Lisätään nyt vielä että toisinaan se työkännykäkin saattaa olla kanslian pöydällä esim. silloin kun olen suihkuttamassa/muuten hoitamassa asukasta.

[/quote]Tästä rannemurtumastakin soitin neljään kertaan päivän aikan hoitokotiin kännykkänumeroon, ei vastattu. Ehkä sitten hoitaja oli kaiken aikaa potilaassa kiiini. Rannemutuma nyt jäi kipsiä vaille ainakin ensi viikkoon. Ap

[/quote]

Onneksi minulla ei ole kaltaistasi lääkäriä, joka jättäisi murtuneen ranteeni ilman kipsiä vain, koska ei viitsinyt yrittää saada kiinni. Minulle kävi vähän samantyyppisessä tilanteessa niin, että olin tentissä ja känny kiinni, labratuloksista odottelin tietoa vasta pari tuntia tentin jälkeen, kun oli soittoaika varattu. No, kun lääkäri ei saanut kiinni, hän soitti koululle, ja vapaatuntia viettänyt opettaja tuli luokkaan ja pyysi minut oven ulkopuolelle ja ojensi puhelimen, jossa lääkäri kertoi että parissa veriarvossa oli kriittisellä tavalla häikkää, ja piti lähteä heti ensiapuun keskussairaalaan.

Ihan hyvä että huolehti, olisin kuollut jos lääkäri olisi ollut kuin ap.

Tosin provohan tämä taitaa olla, edes kusipäisimmät lääkärit eivät kiduta potilaitaan noin.
[/quote]

Mielestäsi lääkäri ei siis edes yritä saada potilasta kiinni, kun hän soittaa potilaalle neljä kertaa sinä ajankohtana, jona on sopinut soittavansa? Miten monta kertaa sen lääkärin sinusta pitäisi soittaa, jos potilas ei suvaitse vastata puhelimeen, vaikka tietää odottaa lääkärin soittoa siihen aikaan?

Vierailija
87/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:48"]En koskaan vastaa jos en tiedä kuka soittaa, oli numero tai ei! [/quote] Oletko niin nuori, ettet ole koskaan nähnyt lankapuhelinta? Jos et, miten toimit siihen aikaan?

[/quote]

Just. Itse olen elänyt kyllä sen lankapuhelinajankin (en ole se joka kirjoitti ensin lainatun viestin), mutta en silti vastaa jos ei minkäänlaista numeroa näy. En ole myöskään mikään rikollinen enkä vastaava. Minulla on muuten huonoja kokemuksia "tuntemattomista numeroista".  Asiaa ei tarvinne sen enempä avata, mutta yleensä soittajalla on jokin epämiellyttävämpi syy soittaa numerosta, joka ei näy. Harvemmin se on lääkäri tai pankkineiti.

[/quote]

Minulle on myöskin soitelleet katkeroituneiden entisten työntekijöiden (jotka ovat saaneet potkut) "lakimiehet" tuntomattomista numeroista yms. Eipä sellaisia tyhjiä tilityksiä jaksa kuunnella.

T: Mies

Vierailija
88/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:53"]

Mielestäsi lääkäri ei siis edes yritä saada potilasta kiinni, kun hän soittaa potilaalle neljä kertaa sinä ajankohtana, jona on sopinut soittavansa? Miten monta kertaa sen lääkärin sinusta pitäisi soittaa, jos potilas ei suvaitse vastata puhelimeen, vaikka tietää odottaa lääkärin soittoa siihen aikaan?

[/quote]

Jos ei homma toimi, niin kannattaisiko ehken miettiä toimintatavan muutosta?

Vierailija
89/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lasu siit äidistä. Sossu menköön kotikäynnille...

Vierailija
90/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:18"]Meinaat, että lääkärillä ei ole muuta tekemistä kun alvariinsa soitella yhdelle ihmiselle, joka ei useasta soitosta huolimatta vastaa puhelimeen? Varsinkin kun vastapuolella on tiedossa, että jossain vaiheessa puhelu tulee.

[/quote]

Eihän tässä oltu soiteltu sille rannemurtumapotilaalle lainkaan, hän on täysin syytön kärsimyksensä pitkittymiseen. Kyllä siis pitäisi jotain muutakin tehdä kuin vain antaa olla, jos hoitolaitoksen yhdestä numerosta ei vastata. Vaikka soittaa potilaan lähiomaiselle tai hoitopaikan johonkin toiseen numeroon. Tietosuojasyyt eivät myöskään estä jättämästä viestiä "Terveyskeskuslääkäri xxx xxx yritti tavoitella, olisi tärkeää asiaa yhtä asiakastanne koskien, soittakaa pikaisesti takaisin", koska tuollaisesta viestistä ei paljastu mitään potilaan henkilötietoja. 

Vierailija
91/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.asml.fi/kieltopalvelut/

Oikeesti. Ei häiritse puhelinmyyjät enää.

Vierailija
92/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:25"]

Minun huomiota kiinnitti tuo että soitit illmeisesti hoitajalle, kännykkään. Olen myös kunnalla töissä ja joinakin päivinä kännykästä on vain loppunut akku minun sitä huomaamatta. Ihan inhimillistä, ja jos on samassa kunnassa töissä voi kyllä laittaa vaikka sähköpostin että koitin sulle soittaa.

Jos se oli vanhuksen kännykkä, niin vanhat ihmiset ei usein kuule kännykkää tai kuljeskelee pitkin päivää ilman sitä, niin että se on puhelinpöydällä missä se lankapuhelinkin aina oli.

Noin muuten kyllä ajattelen että tämä on provo. Lääkärin etiikka ei kyllä anna myöten murtuman olla kipsaamatta viikkoa, jos vielä tietää missä hoitolaitoksessa tietoa odotellaan.

[/quote]

Jos sulle on annettu tieto, että potilaan asiasta soitetaan sun työpuhelimeen päivänä x, klo x-y, sun velvollisuus on tarkistaa, että siinä luurissa on virtaa varsinkin juuri sinä päivänä.

Miksi hoitokoti antaisi vanhuksen kännykkänumeron, jos voi olla mahdollista, ettei tämä kuule tai muista vastata?

Vierailija
93/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kokenut melkoista häiriköintiä puhelinmyyjien toimesta, pahimmillaan 8-10 puhelua päivässä jopa saman firman soittajia. Erehdyksissäni menin yhden lehden tilaamaan joskus puhelimessa. Kerran soitettiin jouluaattona ja monesti myöhään illalla klo 21. Jotenkin jäänyt kammo tuntemattomiin numeroihin, se alkaa kyllä vaikuttamaan kotirauhaan. nykyään skippaan ne punaisella luurilla, ja soittajan tiedot näkyy kun latasin Fonecta Callerin. Mutta jos nyt odotan lääkärin puhelinaikaa niim tietty vastaan kaikkeen. Eri asia jos jotain tuloksia soittelee ilman että etukäteen tiedän.

Vierailija
94/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:51"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:44"]Olen terveyskeskuslääkäri ja soitan potilaille niin, että näkyy tuntematon numero soittaa. Jonkin aikaa soitin niin, että numero näkyi, mutta sitten potilaat rupesivat soittelemaan kesken vastaanoton, eikä se nyt käy. Tänäänkin eräs äiti oli pyytänyt kiireellisesti ottamaan yhteyttä lapsensa asiassa - ei vastannut puhelimeen - 3 kertaan soitin. Samoin erääseen pienkotiin yritin soittaa pyynnöstä heidän asukkaansa röntgenkuvista (ranteessa murtuma), ei vastattu.  Vastaatko sinä tuntemattoman numeron soittaessa? [/quote]Saan viikottain puheluita perheneuvoloista, sairaaloista, terveyskeskuksista yms. Ja ikinä ne ri tule kännyköstä. En ihnettele yhtään jos ihmiset ei vastaa puheluihisi jos fonectafinderkaan ei tunnista. Harva sellaisiin vastaa niinkuin olet huomannutkin. Eli jos soitat kännykästä nikn varmista ettri nro salattu.

[/quote]

Et siis ole halukas hoitamaan omia asioitasi, jos noista paikoista todella on sinulle nuo puhelut osoitettu?

Vierailija
95/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on soitettu tuntemattomasta esim kun kerrottiin, että lapseni oli joutunut sairaalaan. Myös tk lääkärit ja poliisi soittavat tuntemattomasta. Todellakin vastaan aina!

Vierailija
96/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:37"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:31"]Huvittava ajatus sanoa tk-lääkärille, että hommaa sellainen puhelin ja tällainen systeemi. Että ei oo vaikeeta. Tk:ssa on just se yks vaihtoehto tai sit voi olla ilman.

[/quote]

Sitten pitää ilmoittaa esimiehelle, että homma ei toimi, eikä kitistä av palstalla.

[/quote]

Miten niin homma ei toimi? Hommahan toimii tässä tapauksessa aivan hyvin jos potilas viitsii vastata puhelimeensa silloin kun tietää odottaa soittoa lääkäriltä. Jollei potilasta kiinnosta vastata puhelimeen vaikka tietää että lääkäri aikoo niihin aikoihin soittaa, niin ei se ole lääkärin tai tämän esimiehen ongelma.

Vierailija
97/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpuhelimeen vastaan aina, omassa käytän Fonectan "juotua". Kauppiaille en vastaa.

Vierailija
98/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:58"]Minulle on soitettu tuntemattomasta esim kun kerrottiin, että lapseni oli joutunut sairaalaan. Myös tk lääkärit ja poliisi soittavat tuntemattomasta. Todellakin vastaan aina!
[/quote]Aina näkyy jos soitetaan tk:sta/sairaalasta yms.

Vierailija
99/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyyjät ei saa soittaa tuntemattomasta numerosta! Eli numeron täytyy aina näkyä. Tästä muutoksesta on jo tosi monta vuotta, mutta edelleen elää uskomus että tuntematon numero=puhelinmyyjä.

Vierailija
100/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:56"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:53"]

[/quote]

Jos ei homma toimi, niin kannattaisiko ehken miettiä toimintatavan muutosta?

[/quote]

Toimisi se, jos potilas vastaisi siihen puhelimeen. Lisäksi tänä päivänä puhelimessa yllättäen näkyy, että puhelu on tullut, joten jos ei ekalla kerralla ole ehtinyt vastaamaan, voi käyttää aivoja ja olettaa, että ehkä lääkäri soittaa toisen kerran ja vaikka pitää sen puhelimen äänet päällä taskussa.

Ja jos on varma, että soittopäivänä on palaveri tai jotain muuta, jolloin tietää, ettei pääse vastaamaan, voi siitä mainita lääkärille etukäteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi