Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelma, potilaat eivät vastaa kun soitan tuntemattomasta numerosta.

Vierailija
02.10.2015 |

Olen terveyskeskuslääkäri ja soitan potilaille niin, että näkyy tuntematon numero soittaa. Jonkin aikaa soitin niin, että numero näkyi, mutta sitten potilaat rupesivat soittelemaan kesken vastaanoton, eikä se nyt käy. Tänäänkin eräs äiti oli pyytänyt kiireellisesti ottamaan yhteyttä lapsensa asiassa - ei vastannut puhelimeen - 3 kertaan soitin. Samoin erääseen pienkotiin yritin soittaa pyynnöstä heidän asukkaansa röntgenkuvista (ranteessa murtuma), ei vastattu. 

Vastaatko sinä tuntemattoman numeron soittaessa?

Kommentit (247)

Vierailija
41/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos odotan puhelua, vastaan kaikkiin tuntemattomiin numeroihin.

Jos en odota tärkeitä puheluita, en vastaa.

Vierailija
42/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:58"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:49"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:56"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:53"]

Mielestäsi lääkäri ei siis edes yritä saada potilasta kiinni, kun hän soittaa potilaalle neljä kertaa sinä ajankohtana, jona on sopinut soittavansa? Miten monta kertaa sen lääkärin sinusta pitäisi soittaa, jos potilas ei suvaitse vastata puhelimeen, vaikka tietää odottaa lääkärin soittoa siihen aikaan?

[/quote]

Jos ei homma toimi, niin kannattaisiko ehken miettiä toimintatavan muutosta?

[/quote]

Miksi lääkärin pitäisi miettiä toimintatavan muutosta? Jospa ihmiset ihan itse muuttuisivat toimintatapojaan siten, että vastaavat puhelimensa silloin kun tietävät odottaa lääkärin puhelua?
[/quote]
Pitäisikö se tietää että murtuma on jäänyt huomaamatta ja lääkäri soittaa takaisin kun huomaa vihdoin asian?
[/quote]

Siis kun ne sieltä pienkodista nimenomaan pyysivät että lääkäri rannemurtumajutusta soittaisi, niin kyllä on ihan pienkodin henkilökunnan moka se, että eivät vastaa puhelimeen vaikka lääkäri neljä kertaa soitti!! Kännykkää voi pitää mukana myös silloin kun on asiakkaiden kanssa tekemisissä, varsinkin jos odottaa tärkeää asiakasta koskevaa puhelua!
[/quote]
Kuulostaa kyllä varsin oudolle että murtuma asiassa joka vaatisi välitöntä hoitoa jätetään soittopyyntöjä puolin tai toisin.
[/quote]

A) murtumat avomurtumia lukuunottamatta ei vaadi välitöntä hoitoa.
B) kaikilla terveysasemilla ei todellakaan ole röntgeniä
C) joskus murtumat on vaikeita spotata ja pitää odottaa rtg lääkärin lausuntoa

Summa summarum, usein on fiksuinta lähettää potilas röntgeniin ja soittaa perään sovitusti samana tai seuraavana päivänä. Ei kannata juoksuttaa potilasta aina takaisin röntgenistä siltä varalta että kipsattavaa/leikattavaa löytyisi.

P.S hoitajien ei pitäisi aiheuttaa potilaalle kipua. Se että löytyykö murtumaa rtg kuvasta vai ei, ei vaikuta asiaan. Jos potilas on loukannut ranteensa ja sen kääntely aiheutta ai huudon tai irvistelyn, sitä rannetta varotaan. Vaikka wi olisi murtumaa. Rannemurtuman hoito voi venyä viikonlopun yli ilman mitään katastrofaalisia seurauksia.

Terv lwkuri nro X tässä ketjussa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeessä se kuva otettiin jos rtg ei ollut auki? Pienkodissa?

Vierailija
44/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 00:37"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:57"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:54"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:44"]

[/quote]

Töissä vastaan (pienkodissa) työpuhelimeen, mutta en jos joku soittaa tuntematomasta numerosta henkilökohtaiseen puhelimeen. Vapaalla aika paljon riippuu tilanteesta vastaanko vai en, kaupan kassalla, lenkillä jne en yleensä vastaa.

[/quote]

Lisätään nyt vielä että toisinaan se työkännykäkin saattaa olla kanslian pöydällä esim. silloin kun olen suihkuttamassa/muuten hoitamassa asukasta.

[/quote]Tästä rannemurtumastakin soitin neljään kertaan päivän aikan hoitokotiin kännykkänumeroon, ei vastattu. Ehkä sitten hoitaja oli kaiken aikaa potilaassa kiiini. Rannemutuma nyt jäi kipsiä vaille ainakin ensi viikkoon. Ap

[/quote]

Onneksi minulla ei ole kaltaistasi lääkäriä, joka jättäisi murtuneen ranteeni ilman kipsiä vain, koska ei viitsinyt yrittää saada kiinni. Minulle kävi vähän samantyyppisessä tilanteessa niin, että olin tentissä ja känny kiinni, labratuloksista odottelin tietoa vasta pari tuntia tentin jälkeen, kun oli soittoaika varattu. No, kun lääkäri ei saanut kiinni, hän soitti koululle, ja vapaatuntia viettänyt opettaja tuli luokkaan ja pyysi minut oven ulkopuolelle ja ojensi puhelimen, jossa lääkäri kertoi että parissa veriarvossa oli kriittisellä tavalla häikkää, ja piti lähteä heti ensiapuun keskussairaalaan.

Ihan hyvä että huolehti, olisin kuollut jos lääkäri olisi ollut kuin ap.

Tosin provohan tämä taitaa olla, edes kusipäisimmät lääkärit eivät kiduta potilaitaan noin.

Vierailija
45/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaa ikinä puheluihin.

Vierailija
46/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:52"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:47"]Lähetä ensin tekstari, että kohta soitan. [/quote] Tekstareissa näkyy aina numero

[/quote]

Tekstareissa näkyy myöskin asia, jos on järkeä se siihen kirjoittaa. Ap:lle neuvoksi. Hommatkaa puhelin mistä laitatte tekstarit ja siinä näkyy asia. Tämä puhelin on sitten päivystysajan ulkopuolella äänettömällä.

Vierailija
47/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli tiedän odottaa soittoa juurikin esim lääkäriltä, niin todellakin vastaan tuntemattomaan numeroon. Jos taas en odota puhelua, niin ekalla soitolla en vastaa vaan katson netistä kuka mahdollisesti yrittänyt tavoitella ja sit odotan uutta puhelua samasta numerosta. Yleensä jos asia tärkeää niin uusi soitto tulee kyllä saman päivän aikana.

Vierailija
48/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:58"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:49"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:56"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:53"] Mielestäsi lääkäri ei siis edes yritä saada potilasta kiinni, kun hän soittaa potilaalle neljä kertaa sinä ajankohtana, jona on sopinut soittavansa? Miten monta kertaa sen lääkärin sinusta pitäisi soittaa, jos potilas ei suvaitse vastata puhelimeen, vaikka tietää odottaa lääkärin soittoa siihen aikaan? [/quote] Jos ei homma toimi, niin kannattaisiko ehken miettiä toimintatavan muutosta?   [/quote] Miksi lääkärin pitäisi miettiä toimintatavan muutosta? Jospa ihmiset ihan itse muuttuisivat toimintatapojaan siten, että vastaavat puhelimensa silloin kun tietävät odottaa lääkärin puhelua? [/quote] Pitäisikö se tietää että murtuma on jäänyt huomaamatta ja lääkäri soittaa takaisin kun huomaa vihdoin asian? [/quote] Siis kun ne sieltä pienkodista nimenomaan pyysivät että lääkäri rannemurtumajutusta soittaisi, niin kyllä on ihan pienkodin henkilökunnan moka se, että eivät vastaa puhelimeen vaikka lääkäri neljä kertaa soitti!! Kännykkää voi pitää mukana myös silloin kun on asiakkaiden kanssa tekemisissä, varsinkin jos odottaa tärkeää asiakasta koskevaa puhelua! [/quote] Kuulostaa kyllä varsin oudolle että murtuma asiassa joka vaatisi välitöntä hoitoa jätetään soittopyyntöjä puolin tai toisin. [/quote] A) murtumat avomurtumia lukuunottamatta ei vaadi välitöntä hoitoa. B) kaikilla terveysasemilla ei todellakaan ole röntgeniä C) joskus murtumat on vaikeita spotata ja pitää odottaa rtg lääkärin lausuntoa Summa summarum, usein on fiksuinta lähettää potilas röntgeniin ja soittaa perään sovitusti samana tai seuraavana päivänä. Ei kannata juoksuttaa potilasta aina takaisin röntgenistä siltä varalta että kipsattavaa/leikattavaa löytyisi. P.S hoitajien ei pitäisi aiheuttaa potilaalle kipua. Se että löytyykö murtumaa rtg kuvasta vai ei, ei vaikuta asiaan. Jos potilas on loukannut ranteensa ja sen kääntely aiheutta ai huudon tai irvistelyn, sitä rannetta varotaan. Vaikka wi olisi murtumaa. Rannemurtuman hoito voi venyä viikonlopun yli ilman mitään katastrofaalisia seurauksia. Terv lwkuri nro X tässä ketjussa

[/quote]

...ja jos hoitaja ei vastaa puheluun hän aiheuttaa ilmiselvästi asukkaalle kipua? Eikö mitenkään ole mahdollista että hoitaja lääkitsee kipua jos sitä on esim. kipulääkkeillä?

Vierailija
49/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 00:37"]

[/quote]

Töissä vastaan (pienkodissa) työpuhelimeen, mutta en jos joku soittaa tuntematomasta numerosta henkilökohtaiseen puhelimeen. Vapaalla aika paljon riippuu tilanteesta vastaanko vai en, kaupan kassalla, lenkillä jne en yleensä vastaa.

[/quote]

Lisätään nyt vielä että toisinaan se työkännykäkin saattaa olla kanslian pöydällä esim. silloin kun olen suihkuttamassa/muuten hoitamassa asukasta.

[/quote]Tästä rannemurtumastakin soitin neljään kertaan päivän aikan hoitokotiin kännykkänumeroon, ei vastattu. Ehkä sitten hoitaja oli kaiken aikaa potilaassa kiiini. Rannemutuma nyt jäi kipsiä vaille ainakin ensi viikkoon. Ap

[/quote]

Mulla on ainakin otettu röntgenit ensin ja sitten kipsattu, jos on ollut tarvetta, eikä ole lähetetty ensin kotiin ja sitten yritetty soitella perään. Outoa toimintaa.

Vierailija
50/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettajana törmännyt samaan ongelmaan, tai oikeastaan siihen, että vaikka näytöllä näkyisi numero, ei puheluun vastata, jos ei tiedetä, kuka soittaa. Kun laittaa tekstiviestin perään, siihen kyllä vastataan, eli nuori oikeasti on ollut puhelimen päässä (kukapa nykyään ei olisi). Olen kuullut samaa myös esimerkiksi nuoria työllistäviltä työnantajilta. Nykynuoret eivät vastaa puhelimeen.

Vierailija
51/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:51"]

Saan viikottain puheluita perheneuvoloista, sairaaloista, terveyskeskuksista yms. Ja ikinä ne ri tule kännyköstä. En ihnettele yhtään jos ihmiset ei vastaa puheluihisi jos fonectafinderkaan ei tunnista. Harva sellaisiin vastaa niinkuin olet huomannutkin. Eli jos soitat kännykästä nikn varmista ettri nro salattu.

[/quote]Suurin osa ihmisistä kuitenkin vastaa, kun ovat soittoajan varanneet kyseiselle päivälle. Ehkä noin 1/6-8 ei vastaa. Meillä tosiaan lääkäreillä on vain kännykät, ei lankapuhelimia enää pitkään aikaan. Ap

Vierailija
52/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko sihteeri kertoa, että soitto tulee sitten tuntemattomasta numerosta. Tai sitten pistät puhelimen kiinni, kun et vastaa puheluihin ts sinulle hankitaan potilassoittoihin eri puhelin ja juoksevia työasioita varten toinen. Muista merkitä potilasasiakirjoihin, että olet yrittänyt soittaa klo xxxx ja xxxx, mutta ei vastattu.

Vierailija
53/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:47"]Lähetä ensin tekstari, että kohta soitan.
[/quote]

Tekstareissa näkyy aina numero
[/quote]
No daa :D :D :D :D

Vierailija
54/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 07:59"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:47"]Lähetä ensin tekstari, että kohta soitan. [/quote] Tekstareissa näkyy aina numero

[/quote]

Tekstareissa näkyy myöskin asia, jos on järkeä se siihen kirjoittaa. Ap:lle neuvoksi. Hommatkaa puhelin mistä laitatte tekstarit ja siinä näkyy asia. Tämä puhelin on sitten päivystysajan ulkopuolella äänettömällä.

[/quote]Itsekin olen tk:ssa töissä ja tekstareiden lähettely on meillä ehdottomasti kielletty tietosuja-asian vuoksi. Samoin viestin jättö vastaajaan. 

Joku kertoi lääkärin soittaneen oppilaitokseen. Minä ainakaan en mitenkään voi tietää missä potilas sillä hetkellä on. En ole tietoinen hänen opiskelu- tai työpaikastaan. 

Eikä auta se numeron näkyminenkään. Ihmetyttää miten porukka ei tajua soittaa takaisin jos samasta numerosta on soitettu 4 kertaa.  Meillä potilaalle näkyvä numero näyttää lankanumerolta, eli pikaisella googlauksella voisi huomata että kaikki tk:n numerot ovat suunnilleen saman näköisiä (vain viimeiset 4 numeroa vaihtuvat).  Eli varsinkin jos tietää odottaa soittoa, niin voisi vastata tai soittaa takaisin.

Vierailija
55/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaisi, tai siis ei vain kannattaisi vaan pitäisi, keskustella tästä asiasta työnantajasi kanssa. Onko sinun omaa sooloiluasi tuo, että soitat tuntemattomasta numerosta? Jos on, sinun pitää palata samaan käytäntöön muiden kanssa. Voit toki kertoa sen ongelmista ja koittaa vaikuttaa siihen, että yleinen käytäntö muuttuisi. Tosin olisihan tuohon muitakin ratkaisuja, kuten puhelimen pitäminen äänettömällä vastaanottojen ajan tai jos sitä ei voi tehdä, erillinen liittymä ja numero potilaille soitteluun. Jos tuntemattomasta numerosta soittaminen on työpaikallasi yleinen käytäntö, siitä pitää infota potilaita selvästi, joka kerta kun lääkärin puhelinajasta sovitaan. Mutta eihän siellä varmaan osata potilaita tiedottaa, jos vain sinä harrastat tuota tuntemattomasta numerosta soittelua.

Minä kyllä vastaan kaikkiin puheluihin, jos se tilanteen puolesta on mahdollista ja jos tiedän lääkärin minulle soittavan, koitan järjestää niin että vastaaminen onnistuu. Mutta ei ole kyllä lääkäri koskaan tuntemattomasta numerosta soittanut, vaan ainakin meidän terveyskeskuksesta soitetaan ihan normaalisti näkyvistä numeroista. Ei muutenkaan tuntemattomista numeroista puheluita tule, joten voihan joku siitä pelästyä ja epäillä ties mitä kummallista eikä uskallakaan sitten vastata.

Vierailija
56/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan vain jos odotan puhelua. On mulla kouluikäisiä, siltikään en vastaile jos numero ei näy. Juurikin puhelinmyyjien takia.

Vierailija
57/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tuntemistani ihmisistä ei ikinä vastaa tuntemattomiin numeroihin. Yksi syy että ne on enimmäkseen lehtimyyjiä. Minä en myös siksi että yhteen aikaa minulle soitteli tuntemattomasta numerosta huohottajastalkkeri.

Jos lääkäri tai hoitaja sanoo että tiettynä päivänä tiettyyn kellonaikaan sinulle soitetaan tuntemattomasta numerosta, niin silloin aina tiedän odottaa ja vastaan.

Vierailija
58/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaa. Koska olen niin kyllästynyt kaikkiin myyntitykkeihin.

Eräs kaverini on pienyrittäjä (10 vuotta takana) ja hänella pyörii homma ihan buenosti, siitä huolimatta että ei vastaa koskaan tuntemattomiin numeroihin, soittaa kyllä takaisin tarkistettuaan numeron jos on ns aiheellinen numero. Ensimmäinen yhteydenotto asiakkaalta tekstiviestin tai mailin kautta aina nääs. Eipä ole koskaan joutunut näiden "tarkistetaanko tiedot"-kusestusten uhriksi.

Vierailija
59/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:12"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 07:59"]

[/quote]

[/quote]Itsekin olen tk:ssa töissä ja tekstareiden lähettely on meillä ehdottomasti kielletty tietosuja-asian vuoksi. Samoin viestin jättö vastaajaan. 

Joku kertoi lääkärin soittaneen oppilaitokseen. Minä ainakaan en mitenkään voi tietää missä potilas sillä hetkellä on. En ole tietoinen hänen opiskelu- tai työpaikastaan. 

Eikä auta se numeron näkyminenkään. Ihmetyttää miten porukka ei tajua soittaa takaisin jos samasta numerosta on soitettu 4 kertaa.  Meillä potilaalle näkyvä numero näyttää lankanumerolta, eli pikaisella googlauksella voisi huomata että kaikki tk:n numerot ovat suunnilleen saman näköisiä (vain viimeiset 4 numeroa vaihtuvat).  Eli varsinkin jos tietää odottaa soittoa, niin voisi vastata tai soittaa takaisin.

[/quote]

Eikö teillä ole mitään tietoja potilaidenne työ- tai opiskelupaikoista? Täi lähiomaisen numeroa? Meidän sairaalassa toimitaan niin, että jos potilasta ei saada kiinni, soitetaan lähiomaisen numeroon, ja jos lähiomaista ei saa kiinni, sitten katsotaan papereista työpaikka tai opiskelupaikka, ja soitetaan siihen numeroon, mikäli on oletettavaa, että potilas siihen kellonaikaan sinä päivänä siellä olisi. Mutta ei tosiaan jätetä potilasta joka pitäisi hoitaa heti tai pian heitteille, kuten joissain paikoissa näytetään tekevän.

Vierailija
60/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 07:54"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 00:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Onneksi minulla ei ole kaltaistasi lääkäriä, joka jättäisi murtuneen ranteeni ilman kipsiä vain, koska ei viitsinyt yrittää saada kiinni. Minulle kävi vähän samantyyppisessä tilanteessa niin, että olin tentissä ja känny kiinni, labratuloksista odottelin tietoa vasta pari tuntia tentin jälkeen, kun oli soittoaika varattu. No, kun lääkäri ei saanut kiinni, hän soitti koululle, ja vapaatuntia viettänyt opettaja tuli luokkaan ja pyysi minut oven ulkopuolelle ja ojensi puhelimen, jossa lääkäri kertoi että parissa veriarvossa oli kriittisellä tavalla häikkää, ja piti lähteä heti ensiapuun keskussairaalaan.

Ihan hyvä että huolehti, olisin kuollut jos lääkäri olisi ollut kuin ap.

Tosin provohan tämä taitaa olla, edes kusipäisimmät lääkärit eivät kiduta potilaitaan noin.
[/quote]

Meinaat, että lääkärillä ei ole muuta tekemistä kun alvariinsa soitella yhdelle ihmiselle, joka ei useasta soitosta huolimatta vastaa puhelimeen? Varsinkin kun vastapuolella on tiedossa, että jossain vaiheessa puhelu tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan