Ongelma, potilaat eivät vastaa kun soitan tuntemattomasta numerosta.
Olen terveyskeskuslääkäri ja soitan potilaille niin, että näkyy tuntematon numero soittaa. Jonkin aikaa soitin niin, että numero näkyi, mutta sitten potilaat rupesivat soittelemaan kesken vastaanoton, eikä se nyt käy. Tänäänkin eräs äiti oli pyytänyt kiireellisesti ottamaan yhteyttä lapsensa asiassa - ei vastannut puhelimeen - 3 kertaan soitin. Samoin erääseen pienkotiin yritin soittaa pyynnöstä heidän asukkaansa röntgenkuvista (ranteessa murtuma), ei vastattu.
Vastaatko sinä tuntemattoman numeron soittaessa?
Kommentit (247)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 07:54"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 00:37"] [quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:57"] [quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:54"] [quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:44"] Vastaatko sinä tuntemattoman numeron soittaessa? [/quote] Töissä vastaan (pienkodissa) työpuhelimeen, mutta en jos joku soittaa tuntematomasta numerosta henkilökohtaiseen puhelimeen. Vapaalla aika paljon riippuu tilanteesta vastaanko vai en, kaupan kassalla, lenkillä jne en yleensä vastaa. [/quote] Lisätään nyt vielä että toisinaan se työkännykäkin saattaa olla kanslian pöydällä esim. silloin kun olen suihkuttamassa/muuten hoitamassa asukasta. [/quote]Tästä rannemurtumastakin soitin neljään kertaan päivän aikan hoitokotiin kännykkänumeroon, ei vastattu. Ehkä sitten hoitaja oli kaiken aikaa potilaassa kiiini. Rannemutuma nyt jäi kipsiä vaille ainakin ensi viikkoon. Ap [/quote] Onneksi minulla ei ole kaltaistasi lääkäriä, joka jättäisi murtuneen ranteeni ilman kipsiä vain, koska ei viitsinyt yrittää saada kiinni. Minulle kävi vähän samantyyppisessä tilanteessa niin, että olin tentissä ja känny kiinni, labratuloksista odottelin tietoa vasta pari tuntia tentin jälkeen, kun oli soittoaika varattu. No, kun lääkäri ei saanut kiinni, hän soitti koululle, ja vapaatuntia viettänyt opettaja tuli luokkaan ja pyysi minut oven ulkopuolelle ja ojensi puhelimen, jossa lääkäri kertoi että parissa veriarvossa oli kriittisellä tavalla häikkää, ja piti lähteä heti ensiapuun keskussairaalaan. Ihan hyvä että huolehti, olisin kuollut jos lääkäri olisi ollut kuin ap. Tosin provohan tämä taitaa olla, edes kusipäisimmät lääkärit eivät kiduta potilaitaan noin. [/quote] Meinaat, että lääkärillä ei ole muuta tekemistä kun alvariinsa soitella yhdelle ihmiselle, joka ei useasta soitosta huolimatta vastaa puhelimeen? Varsinkin kun vastapuolella on tiedossa, että jossain vaiheessa puhelu tulee.
[/quote]
Koskaan kuullut, että joskus pitäisi päästä hoitoon HETI tai kuolee? Jos lääkäri ei olisi sinnikkäästi tavoitellut, olisin kuollut. Kuume oli jo koholla ja leukkarit nollilla. Katsos kun kaikki lääkärit ei ole ap:n kaltaisia kusipäitä, jotka antaisivat potilaan menehtyä, kun eivät vaivaudu tavoittelemaan.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 10:45"]
Vastaan kun kykenen, mutten nyt saa teidän logiikastanne kiinni... Maksavalle asiakkaalle saa soitella mihin aikaan tahansa ja asiakas on moukka ja typerys jos ei vastaa, mutta esimerkiksi tekstari tai viesti vastaajaan tai edes näkyvä numero ei tule kuuloonkaan, koska olisi ikävää jos lääkärille soitettaisiin huonoon aikaan? Tämä systeemi ei selvästikään toimi kenenkään eduksi, joten en ymmärrä miksei tosiaan voi hoitaa näitä asioita sähköpostitse. Selittäisittekö?
[/quote]
Koska laitonta. So simple.
Minun huomiota kiinnitti tuo että soitit illmeisesti hoitajalle, kännykkään. Olen myös kunnalla töissä ja joinakin päivinä kännykästä on vain loppunut akku minun sitä huomaamatta. Ihan inhimillistä, ja jos on samassa kunnassa töissä voi kyllä laittaa vaikka sähköpostin että koitin sulle soittaa.
Jos se oli vanhuksen kännykkä, niin vanhat ihmiset ei usein kuule kännykkää tai kuljeskelee pitkin päivää ilman sitä, niin että se on puhelinpöydällä missä se lankapuhelinkin aina oli.
Noin muuten kyllä ajattelen että tämä on provo. Lääkärin etiikka ei kyllä anna myöten murtuman olla kipsaamatta viikkoa, jos vielä tietää missä hoitolaitoksessa tietoa odotellaan.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:24"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 07:54"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 00:37"] [quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:57"] [quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:54"] [quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:44"] Vastaatko sinä tuntemattoman numeron soittaessa? [/quote] Töissä vastaan (pienkodissa) työpuhelimeen, mutta en jos joku soittaa tuntematomasta numerosta henkilökohtaiseen puhelimeen. Vapaalla aika paljon riippuu tilanteesta vastaanko vai en, kaupan kassalla, lenkillä jne en yleensä vastaa. [/quote] Lisätään nyt vielä että toisinaan se työkännykäkin saattaa olla kanslian pöydällä esim. silloin kun olen suihkuttamassa/muuten hoitamassa asukasta. [/quote]Tästä rannemurtumastakin soitin neljään kertaan päivän aikan hoitokotiin kännykkänumeroon, ei vastattu. Ehkä sitten hoitaja oli kaiken aikaa potilaassa kiiini. Rannemutuma nyt jäi kipsiä vaille ainakin ensi viikkoon. Ap [/quote] Onneksi minulla ei ole kaltaistasi lääkäriä, joka jättäisi murtuneen ranteeni ilman kipsiä vain, koska ei viitsinyt yrittää saada kiinni. Minulle kävi vähän samantyyppisessä tilanteessa niin, että olin tentissä ja känny kiinni, labratuloksista odottelin tietoa vasta pari tuntia tentin jälkeen, kun oli soittoaika varattu. No, kun lääkäri ei saanut kiinni, hän soitti koululle, ja vapaatuntia viettänyt opettaja tuli luokkaan ja pyysi minut oven ulkopuolelle ja ojensi puhelimen, jossa lääkäri kertoi että parissa veriarvossa oli kriittisellä tavalla häikkää, ja piti lähteä heti ensiapuun keskussairaalaan. Ihan hyvä että huolehti, olisin kuollut jos lääkäri olisi ollut kuin ap. Tosin provohan tämä taitaa olla, edes kusipäisimmät lääkärit eivät kiduta potilaitaan noin. [/quote] Meinaat, että lääkärillä ei ole muuta tekemistä kun alvariinsa soitella yhdelle ihmiselle, joka ei useasta soitosta huolimatta vastaa puhelimeen? Varsinkin kun vastapuolella on tiedossa, että jossain vaiheessa puhelu tulee.
[/quote]
Koskaan kuullut, että joskus pitäisi päästä hoitoon HETI tai kuolee? Jos lääkäri ei olisi sinnikkäästi tavoitellut, olisin kuollut. Kuume oli jo koholla ja leukkarit nollilla. Katsos kun kaikki lääkärit ei ole ap:n kaltaisia kusipäitä, jotka antaisivat potilaan menehtyä, kun eivät vaivaudu tavoittelemaan.
[/quote]
Menehtyykö ihminen, jos rannetta ei kipsata? Missä kohtaa ap kirjoitti, ettei ole vaivautunut tavoittelemaan? En näe sellaista kohtaa.
Pienkodissa voi olla päiviä että puhelinta ei voi päivystää.
Meidän tosta ei onneksi kotiuteta ennenkö tuon kaltaiset asiat on hoidettu loppuun. Ei tosin soittele lääkärikään vaan vastaanotossa työskentelevä hoitaja ja vastaanottoon voi tarvittaessa soutaa vaikka lääkäri ei silläkään hetkellä pystyisi puheluja vastaanottamaan.
Ihan sama vaiva yksityispuolella. Jätetään soittopyyntö eikä vastata. Meidän numeroita ei anneta ulkopuolisille olenkaan. Kaikista numeroista soittaessa näkyy sama numero ja siellä on pyörii nauhoite. Jos joku ei vastaa, niin laitan Fonectan sivulta tekstarin että yritin soittaa sulle ja yritän huomenna uudelleen.
Huvittava ajatus sanoa tk-lääkärille, että hommaa sellainen puhelin ja tällainen systeemi. Että ei oo vaikeeta. Tk:ssa on just se yks vaihtoehto tai sit voi olla ilman.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 08:31"]Huvittava ajatus sanoa tk-lääkärille, että hommaa sellainen puhelin ja tällainen systeemi. Että ei oo vaikeeta. Tk:ssa on just se yks vaihtoehto tai sit voi olla ilman.
[/quote]
Sitten pitää ilmoittaa esimiehelle, että homma ei toimi, eikä kitistä av palstalla.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 11:54"]
Missä ihmeessä se kuva otettiin jos rtg ei ollut auki? Pienkodissa?
[/quote]Seuraavana päivänä siinä samassa terveyskeskuksessa, jossa hän edellisenä iltana oli ollut vastaanotolla.
Virkamiehenä sinun kuuluu laittaa numerosi näkyviin. Se on potilaan oikeusturvaa, että tarvittaessa hän voi osoittaa kuka hänelle on soittanut.
Tää on kyllä pitkälti tahtotilasta kiinni... Itsekin olen lääkäri ja työskennellyt niin yksityisellä kuin terveyskeskuksessakin. Yksityissektorillakin puhelu tuli tuntemattomasta numerosta, mutta jos en saanut potilasta kiinni niin laitoin niille tekstarin. Siihen oli joku systeemi asemalla, en enää ihan muista miten, oliko just joku yksi puhelin jonka sitä varten hain. Palasin sitten julkiselle puolelle ja siellä ei vastaava tietenkään onnistu. Palveluasenne on aivan erilainen kaikessa. Ymmärtäähän sen, kun potilaat ei tuota mitään. Miettikää vaikka ajanvaraushoitajia: julkisella jos kaikki ajat ja akuuttiajat on annettu ja viikko ihan täynnä niin hoitajia aletaan kritisoida aikojen antamisesta liian löyhin perustein, yksityisellä iloitaan kun ollaan niin kysyttyjä ja pohditaan toiminnan laajentamista. Lääkäreille soitellaan "tulisitko vaikka pariksi tunniksi nyt illalla, hyvin palkkioita tiedossa" ja monet tuleekin koska ruuhkapäivinä tulee rahaa.
Toinen syy asenne-eroihin on potilasmateriaalin valtava ero yksityisen ja julkisen välillä. Iso syy miksi en todellakaan voi ajatella puhelinnumeron antamista potilaille ei ole pelkästään tuo vastaanottojen keskeytyminen vaan se, että terveyskeskuksessa käyvät ovat ainakin tällä paikkakunnalla suurelta osin työelämän ulkopuolella, ja ilman muuta se korreloi sosiaalisiin taitoihin, yksinäisyyteen jne. Kilttinä ihmisenä saan julkisella jatkuvasti "ongelmapotilaita" jotka takertuvat minuun henkilönä ja soittelisivat alvariinsa (hypokondrikot, epävakaat psyk potilaat, yksinäiset vanhukset jne). Potilaat täytyy pitää "käsivarren mitan päässä" ja yksi keino on tuo että lääkärille voi jättää soittopyynnön muttei soittaa. Yksityisellä potilasaines on pääosin työssäkäyvää väkeä jonka kanssa sosiaalinen kanssakäyminen yleensä onnistuu ilman jatkuvaa rajoittamista, asiaan palauttamista tai tyynnyttelyä. Iso osa tk-väen huonosta palveluasenteesta syntyy noissa jatkuvissa kuormittavissa kontakteissa.
Mitä tälle voisi tehdä? Uskon että vaatisi aika isoja uudistuksia - sairausvakuutusmallin muuttaminen, työterveydenhuollon tuen lopettaminen jne. Millään "olkaa kilttejä potilaille" - luennoilla asia tuskin muuttuu.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 10:45"]
Vastaan kun kykenen, mutten nyt saa teidän logiikastanne kiinni... Maksavalle asiakkaalle saa soitella mihin aikaan tahansa ja asiakas on moukka ja typerys jos ei vastaa, mutta esimerkiksi tekstari tai viesti vastaajaan tai edes näkyvä numero ei tule kuuloonkaan, koska olisi ikävää jos lääkärille soitettaisiin huonoon aikaan? Tämä systeemi ei selvästikään toimi kenenkään eduksi, joten en ymmärrä miksei tosiaan voi hoitaa näitä asioita sähköpostitse. Selittäisittekö?
[/quote]
Koska laitonta. So simple.
[/quote]
Sitten asialle pitää tehdä jotain. So Simple.
I feel you ap!!! Ei ole niin simppeliä että "lähetä tekstari" ja asia sillä selvä. Terveydenhuollon salassapitovelvollisuus on oikeasti tiukka, ei voi viestejä, s-postia tms lähetellä. Puhelimen on tosiaan myös oltava päällä, sillä siihen tulee muitakin kuin niitä asiakaspuheluita. Lisäksi häiritsee jos on toinen asiakas tai lausunto tms kesken ja sitten tulee puhelu ja pitäisi yhtäkkiä orientoitua toisee asiaan, avata ko henkilön potilaskertomus.... todellakin olisi toivottavaa että ihmiset vain vastaisivat siihen puhelimeen!!! En ymmärrä mitä pelottavaa siinä tuntemattomassa numerossa on
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:44"]
Olen terveyskeskuslääkäri ja soitan potilaille niin, että näkyy tuntematon numero soittaa. Jonkin aikaa soitin niin, että numero näkyi, mutta sitten potilaat rupesivat soittelemaan kesken vastaanoton, eikä se nyt käy. Tänäänkin eräs äiti oli pyytänyt kiireellisesti ottamaan yhteyttä lapsensa asiassa - ei vastannut puhelimeen - 3 kertaan soitin. Samoin erääseen pienkotiin yritin soittaa pyynnöstä heidän asukkaansa röntgenkuvista (ranteessa murtuma), ei vastattu.
[/quote]
Yleensä en, koska meillä näkyy lähes aina numero josta soitetaan, osa puhelinmyyjistä piilottaa numeronsa.
Toisaalta jos en ehdi vastata ja esim. fonecta ei tunnista numeroa, en myöskään soita perään vaan odotan uudelleen soittoa, joak tuleekin jos asia on tärkeä.
Meillä kyllä näkyy numero jos soittavat terveyskeskuksesta tai paikallisesta sairaalasta. Jos soitan takaisin, puhelu ohjautuu vaihteeseen eikä todellakaan mene suoraan lääkärille.
Miten pärjättiin ennen kännyköitä kun ihmiset eivät olleet tavoitettavissa 24/7?
Toi on kyllä varmasti turhauttavaa ettei saa kiinni. Mä olin muutama vuosi sitten potilaana erikoissairaanhoidossa ja mulla oli soittoaikoja viikoittain. Mä ymmärrän lääkäriä, ei tietenkään voi sanoa että soitan tasan klo 13, vaan ajat olivat esim 12-15 tai myöhemminkin. Kun ei itse voinut soittaa takaisin ja olin itse töissä, niin joskus menivain ohitse. Kyllä mä jouduin sanomaan asiakaspalavereissakin että jos lääkäri soittaa joudun vastaamaan.
Mua jäi ihmetyttämään että puhelinmyyjät soittavat tuntemattomista, mulla kyllä näkyy aina numero josta he soittavat. Ymmärsin jopa niin että nykyään se on laitonta, puhelinmyyjän numeron Pitää näkyä. Jos numeroa ei näy, niin silloin asialla on yleensä viranomainen.
Luulisi kuitenkn nykytekniikalla olevan mahdollista, ettäsiinäkin lukisi esim Meilahden sairaala tai poliisi, siis ihan tekstinä. Edelleen voisi olla joku automaattipalvelu, johon voisi jättää lääkärille viestin, että on tavoitettavissa vaikka klo 15-16.15. Siisluvittemen, että lääkäri itsekin näkee jostain järjestelmästä soittoaikapotilaat, sinne voisi tulla lokitieto että potilas on ilmoittanut olevansa tavoitettavissa tiettynä aikana.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:48"]En koskaan vastaa jos en tiedä kuka soittaa, oli numero tai ei! [/quote] Oletko niin nuori, ettet ole koskaan nähnyt lankapuhelinta? Jos et, miten toimit siihen aikaan?
[/quote]
Just. Itse olen elänyt kyllä sen lankapuhelinajankin (en ole se joka kirjoitti ensin lainatun viestin), mutta en silti vastaa jos ei minkäänlaista numeroa näy. En ole myöskään mikään rikollinen enkä vastaava. Minulla on muuten huonoja kokemuksia "tuntemattomista numeroista". Asiaa ei tarvinne sen enempä avata, mutta yleensä soittajalla on jokin epämiellyttävämpi syy soittaa numerosta, joka ei näy. Harvemmin se on lääkäri tai pankkineiti.
Vastaan vain silloin, kun tiedän odottaa virallisen tahon puhelua.
Ongelmallistahan tuo on, mutta kyllä potilaalla itselläänkin joku vastuu asioistaan pitää olla. Lääkärinä tietysti kirjaat potilaasi tietohin, kuinka monesti ja milloin olet yrittänyt potilastasi puhelimitse tavoittaa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 22:44"]Olen terveyskeskuslääkäri ja soitan potilaille niin, että näkyy tuntematon numero soittaa. Jonkin aikaa soitin niin, että numero näkyi, mutta sitten potilaat rupesivat soittelemaan kesken vastaanoton, eikä se nyt käy. Tänäänkin eräs äiti oli pyytänyt kiireellisesti ottamaan yhteyttä lapsensa asiassa - ei vastannut puhelimeen - 3 kertaan soitin. Samoin erääseen pienkotiin yritin soittaa pyynnöstä heidän asukkaansa röntgenkuvista (ranteessa murtuma), ei vastattu.
[/quote]Saan viikottain puheluita perheneuvoloista, sairaaloista, terveyskeskuksista yms. Ja ikinä ne ri tule kännyköstä. En ihnettele yhtään jos ihmiset ei vastaa puheluihisi jos fonectafinderkaan ei tunnista. Harva sellaisiin vastaa niinkuin olet huomannutkin. Eli jos soitat kännykästä nikn varmista ettri nro salattu.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:11"]
Provohan tää on, sillä julkisen puolen sairaanhoidosta ( tk:t ja sairaalat) soitetaan aina näkyvästä numerosta. Siis aina! Joko kännykkänrosta tai lankanumerosta.
[/quote]
Eipä kyllä ole noin kaikkialla. Kyllä meillä monella lääkärillä on ihan kännykkä käytössä, mm. itselläni. Ja todellakin numeroni ei näy, koska en halua että potilaat soittelevat minulle päin.
Sen verran kauan olen lääkärinä toiminut, että mikäli potilas ei katso asiakseen vastata puhelimeen, en soittele uudestaan. Jos asia on jotenkin erityisen tärkeä, laitetaan osastosihteeri lähettämään postia, mutta jos nyt ei hengenlähdöstä ole kyse, niin sitten ei tehdä muuta kuin laitetaan merkintä papereihin, että yritetty tavoitella, ei vastaa. Ja sillä siisti.
Potilaita riittää niin paljon että eipä näiden sitten niin väliä ole, jotka ei itse omista asioistaan huolehdi.