Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelma, potilaat eivät vastaa kun soitan tuntemattomasta numerosta.

Vierailija
02.10.2015 |

Olen terveyskeskuslääkäri ja soitan potilaille niin, että näkyy tuntematon numero soittaa. Jonkin aikaa soitin niin, että numero näkyi, mutta sitten potilaat rupesivat soittelemaan kesken vastaanoton, eikä se nyt käy. Tänäänkin eräs äiti oli pyytänyt kiireellisesti ottamaan yhteyttä lapsensa asiassa - ei vastannut puhelimeen - 3 kertaan soitin. Samoin erääseen pienkotiin yritin soittaa pyynnöstä heidän asukkaansa röntgenkuvista (ranteessa murtuma), ei vastattu. 

Vastaatko sinä tuntemattoman numeron soittaessa?

Kommentit (247)

Vierailija
201/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 19:22"]

Monelta tässä ketjussa on muuten mennyt ohi miten tarkkoja tietosuojasta terveydenhuoltoalalla ollaan.

Esimerkkinä voisin kertoa sairaalan tietosuojakoulutuksessa käytetyn esimerkin. Potilas ottaa yhteyttä lääkärin etunimi.sukunimi@sairaanhoitopiiri.fi-sähköpostiosoitteeseen, jossa kysyy jotakin potilassuhteeseen liittyvää tietoa, esimerkiksi labratuloksista. Sähköpostiosoitteen hän on jostain onnistunut kaivamaan. Lääkäri erehtyy vastaamaan sähköpostiosoitteeseen spostiohjelman reply-toimintoa käyttäen viestillä "keskustellaan asiasta vastaanotolla tarkemmin".

Mitä seuraavaksi tapahtui? Potilas haastoi lääkärin oikeuteen ja voitti. Viestin muodosta kun pystyi päättelemään, että viestin lähettäneen nimisellä henkilöllä on hoitosuhde lääkäriin, joka on luottamukselllista tietoa. Sähköpostin lähettäjää ei pystytä varmentamaan, joten lääkäri ei saa kertoa edes onko potilassuhdetta olemassa. Luottamuksellista tietoa ei puolestaan saa välittää sähköpostilla sen kummemmin kuin tekstiviestilläkään.

[/quote]

No nyt on kyllä niin höpö höpöä. Jos lääkäri on tahallisesti toiminut väärin, tahallisesti vaarantanut viestintäsalaisuuden, hän voi saada tuomion. Jos hän lähettää sähköpostin, sillä on lain suoja. Jos se on oikeasti mennyt väärälle henkilölle, silloin voi olla ehkä syytä arvioida, mutta laissa lukee, että viranomainen vastaa siinä muodossa, missä häneltä kysytään.

Minä olen keskustellut sähköpostitse sekä syyttäjän ja oikeuden ratkaisun jälkeen tuomarin kanssa. Saanut asianomistajana oikeuden 60 vuodeksi ratkaisullaan salaamaa tietoa ja aineistonkin sähköpostissa. Tuomari on vain etukäteen keskustellut asiasta lyhyesti kanssani puhelimessa, joten hän saattoi olettaa minun lähettäneen minun nimellä varustetun sähköpostin, johon vastasi.

Sen enempää tuomarinkaan ei tarvinnut varmistaa asiaa. Vastaanottamani tiedot piti sisällään lääkärin käynteihin ja psykiatrin kirjoittamaa henkilökohtaista tietoa. Vastaajasta oli varmasti myös vastaavaa salattua tietoa.

Eiköhän tuomari ja syyttäjä tunne aika hyvin lain ja eivät varmasti lähde tekemään rikosta.

Vierailija
202/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 09:59"]

Missä lääkärit soittaa milloin sattuu? Meillä päin on ollut jo monta vuotta käytäntö, että lääkäri soittaa ja se on takuulla tehokkaampaa niin päin, niin ei tarvitse potilaan jonotella linjoilla. Mutta yhtä ainutta puhelua ei ole tullut yllättäin, vaan minulle on aina annettu soittoaika hyvissä ajoin etukäteen. Itse asiassa viime viikolla oli ja se oli selkeä tiistai 8-9 aikaan. 

[/quote]

Näin meilläkin on ohjeistettu. Ja jos joudutaan laittamaan ylimääräiseksi, kerrotaan tämä potilaalle ja kerrotaan että soitetaan kun ehditään. Paitsi yksi hoitaja sanoo aina että "lääkäri soittaa teille keskiviikkona klo 13:04 ja sit potilaat on hiilenä, kun soitat klo 13:09. 

Jos on murtuma, jota kliinikkolääkäri ei huomaa, ei kyllä kipsauksenkaan kanssa ole mikään hengenhätä.

Jos olisi tilanne että kuumepotilaalla olisi valkosolut nollassa ja oikea hengenvaara eikä hän vastaisi puhelimeen, pyytäisin varmaan poliisin virka-apua potilaan tavoittamiseksi. Koska jo se, että soittaisin työpaikalle ja jättäisin potilaalle viestin "soittakaa välittömästi Takahikiän terveyskeskukseen", rikkoo tietosuojaa. Toisaalta, jos potilaan tavoittaisi ja hän jäisi henkiin, mahtaisiko alkaa käräjöimään asiasta, tuskin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tän takia pyritään kehittämään sähköistä asiointia. Se ei ole vaan ihan niin yksinkertaista, koska a) rahaa ei saisi mennä ja b) vaikka yksittäinen potilas ei olisi tarkka tietosuojastaan, systeemin on oltava. 

Meidän sairaanhoitopiirin sairaalasta muuten tulee epikriisit ja laskutkin niin, että lähettäjää ei näy. Ja tk:ssa käytetään koko kaupungin yhteisiä kirjekuoria. 

Vierailija
204/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 15:30"]

Lääkäri minäkin ja todella ottaa päähän tuo nykyajan puhelinkulttuuri. Siihen luuriin ei vastata, vaikka soitan ihan sovittuun aikaan. Sitten soitellaan myöhemmin (meillä näkyy numero) että "niin Virtasen Leena täällä, mites ne mun labrat ja koepalavastaukset". Ööh no en minä tiedä?! En ole välttämättä ikinä Virtasen Leenaa nähnytkään enkä todellakaan ala 20 soiton (nykyään ehkä 5 noista kahdestakymmenestä vastaa siihen puhelimeen, muut soittelevat takaisin milloin sattuu) listasta opettelemaan kaikkien kaikkia tuloksia ym asioita läpi, jotta voin kertoa ne sitten kun armon herra/rouva suvaitsee soittaa. On todella raivostuttavaa kun on soittanut henkilölle sovittuun aikaan klo 12.30, klo 13 ja vielä klo 15, ei vastausta. Sitten klo 15.28 kun olet sulkenut jo koneen tulee se soitto...mie soitin nyt ku en aiemmin kerenny vastaamaan kun oon ollu tuolla kaupungilla ja sitten Maija-serkkukin tuli käymään ja myö kahviteltiin. No, en lähde avaamaan konetta kyllä uudelleen (vie n. 15 min) vaan ohjeistan palaamaan asiaan seuraavana päivänä. Usein suosinkin kirjevastauksia, eipä tarvitse taistella puhelinaikojen kanssa.

Sekään ei ole kiva kun päivystävän lääkärin puhelimeen soitellaan takaisin ties missä asioissa. Siis jos soitan jollekulle omaiselle keskellä yötä, että isänne on joutunut sairaalaan vakavan aivoverenvuodon vuoksi, niin numero laitetaan jakoon kaikille omaisille ja siihen päivystyspuhelimeen sitten soittelevat kaikenmaailman serkut ja siskot kysellen saako osastolle viedä kukkia, monelta on vierailuaika, miten pappa tänään voi, mites ne tulehdusarvot...no eihän se päivystäjä tietenkään tiedä eikä pidäkään tietää, ei välttämättä tiedä mitään koko ihmisestä kun vuoro on jo vaihtunut. Aina neuvon näissä surullisissa puheluissa, että huomenna soittakaa keskukseen, numero sejase, ja pyytäkää osasto sillejasille, tai etsikää netistä osaston suora numero ja tiedustelkaa sieltä, kannattaa laittaa nämä tiedot ylös, älkää soittako tähän puhelinnumeroon. Ja silti soitellaan, jopa keskellä yötä.

[/quote]

No todella hyvä, jos teillä soittoajat on noin tarkkaan tiedossa. Meilläpäin ilmoitetaan vain päivä. Töissä joutuu sitten joka palaverin alussa ilmoittamaan, että saatan joutua poistumaan lääkärin soiton takia ja selitellä eri tilanteissa, miksi sitä puhelinta ei voi sulkea, kun etiketin tms takia se ei saisi äänettömänäkään surista. Asiakkaat ja projektin toimittajat tai osavalmistajat soittelevat joka tapauksessa niiden palaverien aikana, kunnes lääkäri on soittanut. 

Jos saisi vaikka sairaslomalapun, niin voisi päivystää sen puhelimen vierellä sen sijaan, että on töissä, jossa on tilanteita, joissa puhelimen ei tarvitsisi kokoajan soida.

Kun olisi tuollainen tilanne, että puhelinajan tietää vaikka tunnin tarkkuudella, olisi todella helppo ja hyvä peruste jättäytyä sen tunnin ajaksi pois palavereista tai tehtävistä, joissa puhelimeen on vaikea vastata.
[/quote]

Jos on noin hankalaa kuulla tutkimusten vastaukset, kannattaisi varmaan pyytää ne kirjeitse tai mennä vastaanotolle ne kuulemaan, yksityisellä ainakin onnistuu. Kiltti lääkäri varmaan myös yrittäisi soittaa vaikka aamulla ekaksi, jos se olisi etukäteen sovittu vastaanotolla käydessä. On tosi turhauttavaa yrittää soittaa monta kertaa päivässä: avaa paperit, luet, tulkitset vastaukset ja soitat, tunnin päästä taas avaat paperit ja mikä tässä taas olikaan ja soitat jne. Jos tuollaisia on päivittäin ja useampia, siinä menee tunteja viikossa hukkaan.

Vierailija
205/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teille "tuntematon numero" siis oikeasti numero näytöllä, jota ette tunne? Vai se teksti "tuntematon numero" missä ei näy edes mitään numeroa?

Vierailija
206/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä suurimmat ketjut, nuo laboratoriokokeiden tulokset näet omista tiedoistasi, heti kun ne ovat valmiit ja tuosta kokeiden valmistumisesta saa vielä joko tekstiviestin tai sähköpostiviestin, jos on kysyttävää, voi mennä vastaanotolle, tämän lisäksi tuloksista myös soitetaan aina sama numero, Tätä voi sanoa PALVELUKSI. 

Vierailija
207/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vastaa

Vierailija
208/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta potilas saa olla sitten ilman tietojaan tai tulkita ne ihan keskenään postista jos kerta ei vastaa puhelimeen. Not my problem. Terveisin lääkäri joka soittaa tuntemattomasta numerosta.

Vierailija
209/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla näkyy olevan lankapuhelinnumero ja neljästä ensimmäistä näkyy, että on kaupungin sosiaali- terveyspuolen numeroita. Jos noihin soittaa takaisin, menee käsittääkseni suoraan keskukseen. Kännykästä kyllä silti käsittääkseni soitti, mutta numero on noin. 

Vierailija
210/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:53"]

Yhtään puhelua ei ole mulle tullut Hus:n sairaaloista tai pk-seudun terveysasemilta tuntemattomasta numerosta. Jopa ensihoitaja soitti mulle äidistäni niin että numeronsa näkyi.

[/quote]

Tähän! En usko, että kukaan rehellisellä asialla oleva soittaa tuntemattomasta numerosta. Kännykkään kuin voi valita sen numeron näytön vaikka väliaikaisestikin. Ja etenkn terveyskeskuksilla yms. on aina näkyvissä numero mistä ne soittaa. Että jos ei pysty vastaamaan niin on edes numero minne soittaa takaisin.

Vierailija
211/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:29"]

Mun puolesta potilas saa olla sitten ilman tietojaan tai tulkita ne ihan keskenään postista jos kerta ei vastaa puhelimeen. Not my problem. Terveisin lääkäri joka soittaa tuntemattomasta numerosta.

[/quote]

Paikallinen keskussairaala soittaa näkyvästä numerosta, myös lääkärin numero näkyy, miksei näkyisi.

Vierailija
212/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:38"]

[/quote]

Paikallinen keskussairaala soittaa näkyvästä numerosta, myös lääkärin numero näkyy, miksei näkyisi.

[/quote]

Siellä sitten sellainen onnellinen tilanne, että lääkärillä kanslia, jossa voi olla vain silloin kun on aikaa puhua puhelimessa. Monella se kanslia on juuri se sama jossa tehdään myös potilastyötä, joten siihen puhelimeen ei toivota potilaiden soittelevan toisen potilaan vastaanottoaikana. Ja puhelinta ei voi pitää kiinnikään, koska työkaveri voi kuitenkin soittaa ja siihen sitten pitää vastata.

Vierailija
213/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:34"]

Yhtään puhelua ei ole mulle tullut Hus:n sairaaloista tai pk-seudun terveysasemilta tuntemattomasta numerosta. Jopa ensihoitaja soitti mulle äidistäni niin että numeronsa näkyi.

[/quote]

Tähän! En usko, että kukaan rehellisellä asialla oleva soittaa tuntemattomasta numerosta. Kännykkään kuin voi valita sen numeron näytön vaikka väliaikaisestikin. Ja etenkn terveyskeskuksilla yms. on aina näkyvissä numero mistä ne soittaa. Että jos ei pysty vastaamaan niin on edes numero minne soittaa takaisin.

[/quote]

Poliisi soittaa salaisesta numerosta...soitin kerran hätäkeskukseen, aiheesta, ja poliisi soitti takaisin. Näkyi salainen numero näytöllä

Vierailija
214/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:41"]

[/quote]

[/quote]

Siellä sitten sellainen onnellinen tilanne, että lääkärillä kanslia, jossa voi olla vain silloin kun on aikaa puhua puhelimessa. Monella se kanslia on juuri se sama jossa tehdään myös potilastyötä, joten siihen puhelimeen ei toivota potilaiden soittelevan toisen potilaan vastaanottoaikana. Ja puhelinta ei voi pitää kiinnikään, koska työkaveri voi kuitenkin soittaa ja siihen sitten pitää vastata.

[/quote]

Ei ole kansliaa vaan työhuone, puhelu tuli työkännykästä, erikoislääkäri. Meillä päin luotetaan potilaisiin, ei tulisi mieleenikään soitella takaisin, jos en vastaisi.

Vierailija
215/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:44"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei ole kansliaa vaan työhuone, puhelu tuli työkännykästä, erikoislääkäri. Meillä päin luotetaan potilaisiin, ei tulisi mieleenikään soitella takaisin, jos en vastaisi.

[/quote]

No täällä päin (Turussa) on niin urpoja potilaita että ne kyllä yrittää soittaa lääkärille ja soittaakin jos ovat jostain numeron onnistuneet vahingossa saamaan. Vailla minkäänlaista käsitystä siitä että sillä lääkärillä on muitakin potilaita kuin just hän, ja päivä aika täynnänsä töitä.

Vierailija
216/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olisi kehitettävää, sekä tuskin on edes vaikea toteuttaa. Eli sellainen tekniikka, että puhelimessä näkyisi lääkäri Leena Tohtorila soittaa, ilman että numeroa tarvitsee tallentaa. 

Vierailija
217/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:48"]

Tässä olisi kehitettävää, sekä tuskin on edes vaikea toteuttaa. Eli sellainen tekniikka, että puhelimessä näkyisi lääkäri Leena Tohtorila soittaa, ilman että numeroa tarvitsee tallentaa. 

[/quote]

Yksityinen kun soittaa, on aina sama numero, koko Suomen toimipisteessä, siihen ei voi soittaa takaisin, mutta ei tuo ole ongelma, kun odottaa soittoa, aina on soitettu sovitusti.

Vierailija
218/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:43"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:34"]

[/quote]

[/quote]

Poliisi soittaa salaisesta numerosta...soitin kerran hätäkeskukseen, aiheesta, ja poliisi soitti takaisin. Näkyi salainen numero näytöllä

[/quote]

Saa sitten soittaa niin paljon kuin haluaa. Mä vastaan vain jos numero näkyy.

Vierailija
219/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 19:22"]

Monelta tässä ketjussa on muuten mennyt ohi miten tarkkoja tietosuojasta terveydenhuoltoalalla ollaan.

Esimerkkinä voisin kertoa sairaalan tietosuojakoulutuksessa käytetyn esimerkin. Potilas ottaa yhteyttä lääkärin etunimi.sukunimi@sairaanhoitopiiri.fi-sähköpostiosoitteeseen, jossa kysyy jotakin potilassuhteeseen liittyvää tietoa, esimerkiksi labratuloksista. Sähköpostiosoitteen hän on jostain onnistunut kaivamaan. Lääkäri erehtyy vastaamaan sähköpostiosoitteeseen spostiohjelman reply-toimintoa käyttäen viestillä "keskustellaan asiasta vastaanotolla tarkemmin".

Mitä seuraavaksi tapahtui? Potilas haastoi lääkärin oikeuteen ja voitti. Viestin muodosta kun pystyi päättelemään, että viestin lähettäneen nimisellä henkilöllä on hoitosuhde lääkäriin, joka on luottamukselllista tietoa. Sähköpostin lähettäjää ei pystytä varmentamaan, joten lääkäri ei saa kertoa edes onko potilassuhdetta olemassa. Luottamuksellista tietoa ei puolestaan saa välittää sähköpostilla sen kummemmin kuin tekstiviestilläkään.

[/quote]

No nyt on kyllä niin höpö höpöä. Jos lääkäri on tahallisesti toiminut väärin, tahallisesti vaarantanut viestintäsalaisuuden, hän voi saada tuomion. Jos hän lähettää sähköpostin, sillä on lain suoja. Jos se on oikeasti mennyt väärälle henkilölle, silloin voi olla ehkä syytä arvioida, mutta laissa lukee, että viranomainen vastaa siinä muodossa, missä häneltä kysytään.

Minä olen keskustellut sähköpostitse sekä syyttäjän ja oikeuden ratkaisun jälkeen tuomarin kanssa. Saanut asianomistajana oikeuden 60 vuodeksi ratkaisullaan salaamaa tietoa ja aineistonkin sähköpostissa. Tuomari on vain etukäteen keskustellut asiasta lyhyesti kanssani puhelimessa, joten hän saattoi olettaa minun lähettäneen minun nimellä varustetun sähköpostin, johon vastasi.

Sen enempää tuomarinkaan ei tarvinnut varmistaa asiaa. Vastaanottamani tiedot piti sisällään lääkärin käynteihin ja psykiatrin kirjoittamaa henkilökohtaista tietoa. Vastaajasta oli varmasti myös vastaavaa salattua tietoa.

Eiköhän tuomari ja syyttäjä tunne aika hyvin lain ja eivät varmasti lähde tekemään rikosta.

[/quote]

Lakia voidaan lukea monella tavalla. Aiemmassa esimerkissä on päädytty oikeuteen ja ilkeämielinen potilas sitä on sinne lähtenyt viemään. Terveysalalla törmää välillä tällaisiin vaikeisiin potilaisiin. Tarinan opetus on, että hoitohenkilökunnan pitää olla erittäin tarkkana tietosuoja-asioissa, ja tämän vuoksi kyseinen esimerkki on pakollisessa tietosuojakoulutuksessa käyty läpi ennen tunnusten luovuttamista. Kuten todettua, lääkärillä ei ole keinoa sähköpostin tapauksessa varmistua lähettäjän henkilöllisyydestä, eikä mitään potilastietoja voi tällöin luovuttaa. Kuka tahansa voi tekaista toisen nimellä olevan sähköpostiosoitteen ja tekeytyä tämän turvin toiseksi henkilöksi.

En näe syytä miksi sairaanhoitopiirin edustaja olisi vääristellyt asiaa, koska hän on sen työnsä puolesta joutunut käsittelemään. Heidän sivuillaan muuten erikseen huomautetaan sähköpostiosoitteiden yhteydessä, ettei potilasasioista voida sähköpostin välityksellä keskustella.

Toinen esimerkki, joka tuli opiskeluaikana vastaan: pariskunnan toinen osapuoli on lääkäri. Heillä on yhteinen tuttava Maija. Maija tulee yksi päivä vastaan sairaalan käytävällä. Lääkärin ei ole korrektia mainita kotonaan tai lähipiirilleen, että tapasi päivällä Maijan sairaalassa, riippumatta siitä oliko hän hoitava lääkäri vai ei.

Vierailija
220/247 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 15:41"]

No todella hyvä, jos teillä soittoajat on noin tarkkaan tiedossa. Meilläpäin ilmoitetaan vain päivä. Töissä joutuu sitten joka palaverin alussa ilmoittamaan, että saatan joutua poistumaan lääkärin soiton takia ja selitellä eri tilanteissa, miksi sitä puhelinta ei voi sulkea, kun etiketin tms takia se ei saisi äänettömänäkään surista. Asiakkaat ja projektin toimittajat tai osavalmistajat soittelevat joka tapauksessa niiden palaverien aikana, kunnes lääkäri on soittanut.  Jos saisi vaikka sairaslomalapun, niin voisi päivystää sen puhelimen vierellä sen sijaan, että on töissä, jossa on tilanteita, joissa puhelimen ei tarvitsisi kokoajan soida. Kun olisi tuollainen tilanne, että puhelinajan tietää vaikka tunnin tarkkuudella, olisi todella helppo ja hyvä peruste jättäytyä sen tunnin ajaksi pois palavereista tai tehtävistä, joissa puhelimeen on vaikea vastata. [/quote]

Jos on noin hankalaa kuulla tutkimusten vastaukset, kannattaisi varmaan pyytää ne kirjeitse tai mennä vastaanotolle ne kuulemaan, yksityisellä ainakin onnistuu. Kiltti lääkäri varmaan myös yrittäisi soittaa vaikka aamulla ekaksi, jos se olisi etukäteen sovittu vastaanotolla käydessä. On tosi turhauttavaa yrittää soittaa monta kertaa päivässä: avaa paperit, luet, tulkitset vastaukset ja soitat, tunnin päästä taas avaat paperit ja mikä tässä taas olikaan ja soitat jne. Jos tuollaisia on päivittäin ja useampia, siinä menee tunteja viikossa hukkaan.

[/quote]

Kun sattuu olemaan se 200 kilometriä matkaa sairaalaan, käyntiajat sovitaan yleensä erikseen, puhelinajat ilmoitetaan, eikä syöpäseurantaa oikein hoideta yksityisellä. Minulle ei yhdenkään lääkärin ole tarvinnut soittaa kuin juuri sen yhden ja ainoan kerran, kun olen etukäteen tiennyt puhelusta. Silti se varuillaan olo ei nyt vaan aina ole helppoa.

Ainoa tilanne jossa soitti useampaan otteeseen oli ensimmäinen puhelinaika, kun puhelusta ei ollut etukäteen tietoa, enkä tiennyt sellaista tulevan ja olin töissä lähes koko päivän varattuna. Se kerta, kun heille oli tullut kuvauksista tieto ensimmäisestä kasvaimestani. Käyntiaikani tk:ssa oli ollut useampia viikkoja aikaisemmin ja paikallis sairaalan kuvauksesta oli jo viikko, joten en todellakaan osannut ennakoida kenenkään tk:sta soittavan.

Kerran soitin osastolle erikseen päivän aikana tulleesta lyhytaikaisesta esteestä. Silloinkin lääkäri tavoitti minut autosta, jossa olin asiakkaan kanssa, mutta puhui silti asiani handsfreessä. Ensin sanoin, että ei mennä tarkemmin asiaan, mutta en malttanut kuitenkaan siirtää tulosten kuulemista, se oli leikkausta edeltävältä ajalta olleista tutkimuksista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi