Huonoja kokemuksia Klarnasta?
Tein ostoksen eräälle yritykselle ja he käyttävät Klarnaa suoramaksupalveluna. Hoidin verkkopankkimaksun heti. Sekä minulle että yritykselle tuli kuittaus onnistuneesta maksutapahtumasta ja kävin liikkeestä noutamassa sinne tilatun isohkon ja arvokkaan tuotteen.
Kaksi viikkoa myöhemmin tein netissä toista tilausta ja tämäkin yritys käytti Klarnaa. Verkkopankkimaksua tehdessäni Klarnalta tulikin ilmoitus, että maksutapahtuma ei onnistu, sillä tilillä on maksamattomia laskuja. Kirjauduin Klarnaan ja maksamattomissa laskuissa ei ollut ainuttakaan laskua. Olen käyttänyt Klarnaa vain pakosta silloin, kun jokin yritys itse on sen valinnut palveluntuottajakseen.
Otin yhteyttä Klarnaan, he myönsivät bugin olevan heidän päässään ja lupasivat selvitellä asiaa. Myöhemmin samana päivänä Klarnalta tuli kuitenkin vielä sähköposti, jossa he pyysivät minua tunnistautumaan SÄHKÖPOSTILLA ja lähettelemään kuvakaappauksia pankkitililtäni, jotta voisivat selvitellä asiaa. Vaikka olin siis asiaan liittyvät yksityiskohdat tuonut jo puhelussa esille. Ihan uskomatonta touhua tietoturvan näkökulmasta, olkaa varovaisia!
Itseäni huolettaa tämä toiminta sekä kuluttajan että yrittäjän puolesta. Kuinka moni maksu on jäänyt menemättä läpi ja maksamatta? Kuinka monelta veloitettu ostokset moneen kertaan? Netistä luin nyt vasta, että ihmisillä on lähivuosina ollut Klarnan kanssa paljon ongelmia aiemminkin.
Nyt todennäköisesti marssin kivijalkaliikkeeseen ja yritän saada Klarnan toimijana välistä pois sekä pyydän maksaa ostoksen suoraan liikkeessä. Harmillista säätämistä, mutta toivottavasti tämä auttaa jotain toista välttämään samoja ongelmia.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käyttää kauppoja missä on muitakin maksuvaihtoehtoja.
Kyllä, yleensä näin teenkin. En ole vuosiin joutunut olemaan Klarnan kanssa tekemisissä, enkä sitä nyt osannut mitenkään epäillä ostoksia netissä tehdessäni. Tuntuu niin hullulle, että ongelmia voi syntyä silloin, kun teet suoraan verkkopankkimaksun ja maksukykyä löytyy. Jatkossa kartan kyllä viimeiseen asti.
Miki käyttää Klarnaa , maksaa käteisellä tai netissä luottokortilla ?.
Vierailija kirjoitti:
Käteisellä tai kortilla en tällä kertaa maksanut, sillä kivijalkaliike sijaitsee hieman kauempana. Olin tutustunut tuotteeseen kivijalkaliikkeessä aiemmin ja ostopäätöksen tehtyäni soitin heille tuotteen tilatakseni, jolloin maksu tapahtui etänä Klarnan kautta. Yritys itsekin siis tilaa tuotteen kivijalkaliikkeeseen, niitä ei ole siellä varastoituna kuin mallikappaleet.
Luottokorttia en omista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteisellä tai kortilla en tällä kertaa maksanut, sillä kivijalkaliike sijaitsee hieman kauempana. Olin tutustunut tuotteeseen kivijalkaliikkeessä aiemmin ja ostopäätöksen tehtyäni soitin heille tuotteen tilatakseni, jolloin maksu tapahtui etänä Klarnan kautta. Yritys itsekin siis tilaa tuotteen kivijalkaliikkeeseen, niitä ei ole siellä varastoituna kuin mallikappaleet.
Luottokorttia en omista.
Jos juju on tuossa "etänä". Ei kait Visallakaan puhelimessa onnistu vaan netin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottokorttia en omista.
Jos juju on tuossa "etänä". Ei kait Visallakaan puhelimessa onnistu vaan netin kautta.
Maksusuoritus tehtiin siis netissä Klarnan kautta. Kivijalkaliikkeen myyjä odotti puhelimessa niin kauan, että heidän järjestelmään välittyi tieto onnistuneesta maksutapahtumasta. Sitten hän tulosti kuitit, tilasi tuotteen varastolta ja muutamaa päivää myöhemmin sain noutaa tuotteen.
Mulla Klarna ei ottanut maksuja heti (maksupainike verkkosivulla, firma ruotsalainen), vaikka "näytti" menevän tililtä. En katsonut menot kohtaa verkkopankissa. Vain viikon verran s-pankki näyttää menot kohdassa menikö maksu, ei enää sen jälkeen näy. Verkkosiirtona maksupainikkeella raha ei mennyt siis ajoissa, vaan meni vain katevaraukseen, se otettiin aina jokusen viikon päästä. -Tajusin sitten että visa pankkikortilla (debit kortti) menee heti, jos se on maksuvaihtoehdoissa. Ei varma tieto, näyttää vain siltä. Mutta aiemmin Klarna otti ja syötti takaisin rahaeriä, oli joku vika.
Klarna on Ruotsin kuluttajaviranomaisen ykköskiusa.
Suomalaiselle ulkomainen rahastaja.
Vaatii toimenpiteitä joista Suomen viranomainen ja tietoturva-asiantuntijat varoittavat.
Kävin itse työlään väännön jonka lopulta voitin kun Ruotsin viranomainen auttoi.
En tilaa jos on pakko käyttää klarnaa.
Vierailija kirjoitti:
Tunkee väkisin karvaisen kätensä väliin kaikkiin maksutapoihin. ;-(
Itse olen lopettanut klarnan takia verkkoshoppailun käytännössä kokonaan. Toinen iso syy on nuo kuljetusfirmat jotka saattaa viedä paketin noudettavaksi johonkin ulkotiloissa olevaan automaattiin ja posti sitten muuten vaan johonkin hevonvitunkuuseen.
Saa sitä sitten kummastella miksi ihmiset ei kuluta.
Nykyisin ostan vain ihan pakolliset ja nekin jos ne saan ns kivijalkakaupasta. Jos en saa niin sitten olen ilman.
Ikävä välikäsi.
Tilaukseni epäonnistui. Myyjä myönsi ja pahoitteli.
Rahojen takaisin saaminen Klarnalta vaati pitkän sodan.
"Pienellä painetussa" lukeekin että kun päästät rahastajan väliin, et enää olekaan myyjän asiakas vaan liikesuhteessa tähän ulkomaalaiseen rahastajaan.
Ei enää koskaan!
Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia Klarnan kanssa. Hyvin toimii ja pelittää.
Jos on pakko muka käyttää klarnaa, kannattaa vaihtaa ostopaikkaa ;-)
Vaatimuksensa pankkisalaisuuksien lähettämisestä netin kautta ulkomaille on laiton ja suuri riski.
Toimii hyvin niin, että ottaa sen 30pvä:ä maksuajan. Ei ole ollutt ongelmia. Suorassa maksussa ei ole välillä hyväksynyt maksua ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaatimuksensa pankkisalaisuuksien lähettämisestä netin kautta ulkomaille on laiton ja suuri riski.
Tämä todellakin nosti karvat pystyyn, enkä todellakaan lähettele kuvakaappauksia pankkitilistäni tai tunnistaudu sähköpostilla... Pöyristyttävää!
Klarnan kanssa ei tule mitään ongelmia kun ottaa 30 päivän laskun ja maksaa sen verkkopankissaan niin, että kopsaa manuaalisesti sähköpostista laskun tiedot. Kaikki ongelmat välttää tuolla tyylillä.
Vierailija kirjoitti:
Klarnan kanssa ei tule mitään ongelmia kun ottaa 30 päivän laskun ja maksaa sen verkkopankissaan niin, että kopsaa manuaalisesti sähköpostista laskun tiedot. Kaikki ongelmat välttää tuolla tyylillä.
Hyvä jos toimii edes näin. Itse aion silti jatkossa välttää kokonaan, niin epäilyttävänä ja epävarmana toimintansa näyttäytyy.
Klarnakelmi häviää Ruotsissa melkein kaikki riitajuttunsa kuluttaviranomaisen ja oikeuslaitoksen kanssa.
Mutta nettoaa paksusti kun moni ei osaa, jaksa tai viitsi ruveta penäämään oikeuksiaan.
Kiertäkää kaukaa, varsinkin täällä "ulkomailla" eli Suomessa.
Kannattaa käyttää kauppoja missä on muitakin maksuvaihtoehtoja.