Ongelma, potilaat eivät vastaa kun soitan tuntemattomasta numerosta.
Olen terveyskeskuslääkäri ja soitan potilaille niin, että näkyy tuntematon numero soittaa. Jonkin aikaa soitin niin, että numero näkyi, mutta sitten potilaat rupesivat soittelemaan kesken vastaanoton, eikä se nyt käy. Tänäänkin eräs äiti oli pyytänyt kiireellisesti ottamaan yhteyttä lapsensa asiassa - ei vastannut puhelimeen - 3 kertaan soitin. Samoin erääseen pienkotiin yritin soittaa pyynnöstä heidän asukkaansa röntgenkuvista (ranteessa murtuma), ei vastattu.
Vastaatko sinä tuntemattoman numeron soittaessa?
Kommentit (247)
Jaa, useimmissa kouluissa opettajilla on nykyään puhelin mukana, jotta ehditään reagoida mikäli tulee joku hätätilanne omassa luokassa tai sitten muualla koulussa.
Pelottavassa koulussa työskentelet...
Minulla ei töissä oikein puhelimeen välttämättä pysty ollenkaan vastaamaan. Saatan olla suojapuvussa sellaisessa paikassa, jossa sitä puhelinta ei todellakaan pysty viiteen tai kymmeneen minuuttiin poimimaan taskusta, kun sieltä poistuminen ja suojapuvun riisuminen voi kestää sen viisi minuuttia. Jos soittoaika on tiedossa, silloin en menisi tilanteeseen, jossa asua tarvitsee, mutta silloin pitää leimata itsensä pois.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 19:22"]
Monelta tässä ketjussa on muuten mennyt ohi miten tarkkoja tietosuojasta terveydenhuoltoalalla ollaan.
Esimerkkinä voisin kertoa sairaalan tietosuojakoulutuksessa käytetyn esimerkin. Potilas ottaa yhteyttä lääkärin etunimi.sukunimi@sairaanhoitopiiri.fi-sähköpostiosoitteeseen, jossa kysyy jotakin potilassuhteeseen liittyvää tietoa, esimerkiksi labratuloksista. Sähköpostiosoitteen hän on jostain onnistunut kaivamaan. Lääkäri erehtyy vastaamaan sähköpostiosoitteeseen spostiohjelman reply-toimintoa käyttäen viestillä "keskustellaan asiasta vastaanotolla tarkemmin".
Mitä seuraavaksi tapahtui? Potilas haastoi lääkärin oikeuteen ja voitti. Viestin muodosta kun pystyi päättelemään, että viestin lähettäneen nimisellä henkilöllä on hoitosuhde lääkäriin, joka on luottamukselllista tietoa. Sähköpostin lähettäjää ei pystytä varmentamaan, joten lääkäri ei saa kertoa edes onko potilassuhdetta olemassa. Luottamuksellista tietoa ei puolestaan saa välittää sähköpostilla sen kummemmin kuin tekstiviestilläkään.
[/quote]
No nyt on kyllä niin höpö höpöä. Jos lääkäri on tahallisesti toiminut väärin, tahallisesti vaarantanut viestintäsalaisuuden, hän voi saada tuomion. Jos hän lähettää sähköpostin, sillä on lain suoja. Jos se on oikeasti mennyt väärälle henkilölle, silloin voi olla ehkä syytä arvioida, mutta laissa lukee, että viranomainen vastaa siinä muodossa, missä häneltä kysytään.
Minä olen keskustellut sähköpostitse sekä syyttäjän ja oikeuden ratkaisun jälkeen tuomarin kanssa. Saanut asianomistajana oikeuden 60 vuodeksi ratkaisullaan salaamaa tietoa ja aineistonkin sähköpostissa. Tuomari on vain etukäteen keskustellut asiasta lyhyesti kanssani puhelimessa, joten hän saattoi olettaa minun lähettäneen minun nimellä varustetun sähköpostin, johon vastasi.
Sen enempää tuomarinkaan ei tarvinnut varmistaa asiaa. Vastaanottamani tiedot piti sisällään lääkärin käynteihin ja psykiatrin kirjoittamaa henkilökohtaista tietoa. Vastaajasta oli varmasti myös vastaavaa salattua tietoa.
Eiköhän tuomari ja syyttäjä tunne aika hyvin lain ja eivät varmasti lähde tekemään rikosta.
[/quote]
Lakia voidaan lukea monella tavalla. Aiemmassa esimerkissä on päädytty oikeuteen ja ilkeämielinen potilas sitä on sinne lähtenyt viemään. Terveysalalla törmää välillä tällaisiin vaikeisiin potilaisiin. Tarinan opetus on, että hoitohenkilökunnan pitää olla erittäin tarkkana tietosuoja-asioissa, ja tämän vuoksi kyseinen esimerkki on pakollisessa tietosuojakoulutuksessa käyty läpi ennen tunnusten luovuttamista. Kuten todettua, lääkärillä ei ole keinoa sähköpostin tapauksessa varmistua lähettäjän henkilöllisyydestä, eikä mitään potilastietoja voi tällöin luovuttaa. Kuka tahansa voi tekaista toisen nimellä olevan sähköpostiosoitteen ja tekeytyä tämän turvin toiseksi henkilöksi.
En näe syytä miksi sairaanhoitopiirin edustaja olisi vääristellyt asiaa, koska hän on sen työnsä puolesta joutunut käsittelemään. Heidän sivuillaan muuten erikseen huomautetaan sähköpostiosoitteiden yhteydessä, ettei potilasasioista voida sähköpostin välityksellä keskustella.
Toinen esimerkki, joka tuli opiskeluaikana vastaan: pariskunnan toinen osapuoli on lääkäri. Heillä on yhteinen tuttava Maija. Maija tulee yksi päivä vastaan sairaalan käytävällä. Lääkärin ei ole korrektia mainita kotonaan tai lähipiirilleen, että tapasi päivällä Maijan sairaalassa, riippumatta siitä oliko hän hoitava lääkäri vai ei.
[/quote]
Jos esimerkki on totta, sen on täytynyt olla ajalta miekka ja kypärä. Tai siis vuosituhannen ensimmäisiltä vuosilta, ennen kuin sähköpostilla on lain suoja, silloin kun sähköpostilla ei vielä ollut lain suojaa, joka tuli noin vuonna 2007.
Nykylain valossa, jos potilas on oikeasti itse lähettänyt viestin, ei lääkäri tee mitään väärin, koska kun viesti menee oikealle vastaanottajalle, ei vahinkoa ole sattunut. Jos joku on esiintynyt väärällä identiteetillä, kyseessä on identiteettivarkaus. Toki silloinkin, jos lääkäri ei ole asian tai muun perusteella sosiaaliturvatunnuksen tarkkuudella varmistunut henkilöstä, hän on voinut tehdä virheen.
Ylemmissä tuomioistuimissa ei ainakaan aikaisemmaltakaan ajalta löydy tuollaisista lääkäreitä tuomitun, joten uskon tuon olevan jonkun keksimä täysin hypoteettinen esimerkki, jolle ei ole ollut oikeuskäytäntöä, joten siten se ei ole perustunut aikaisempaankaan oikeuskäytäntöön.
Oikeuskäytäntöä löytyy tilanteista joissa on annettu tietoisesti väärälle henkilölle potilastietoa, katsopa huviksi finlexistä miten tuo väitetty esimerkki niihin oikeaan tiedon välitykseen vertautuu.
Esimerkki ei varmasti ole lainopin ammattilaisen laatima. Kuulostaa tietoturva, hoitotieteen tai muun ammattilaisen levittämältä urbaanilegendalta.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:34"][quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:53"]
Yhtään puhelua ei ole mulle tullut Hus:n sairaaloista tai pk-seudun terveysasemilta tuntemattomasta numerosta. Jopa ensihoitaja soitti mulle äidistäni niin että numeronsa näkyi.
[/quote]
Tähän! En usko, että kukaan rehellisellä asialla oleva soittaa tuntemattomasta numerosta. Kännykkään kuin voi valita sen numeron näytön vaikka väliaikaisestikin. Ja etenkn terveyskeskuksilla yms. on aina näkyvissä numero mistä ne soittaa. Että jos ei pysty vastaamaan niin on edes numero minne soittaa takaisin.
[/quote]
Esim. lankapuhelimesta soittava mummoni, jolla voi olla hätä.
Kuinka usein teille sitten soittaa joku "epärehellisellä" asialla? Miten se ihminen voi teitä puhelimessa vahingoittaa? Luuria korvaan ja äkkiä, jos soittaja on ahdistelija, ja olet sinkku, tai sitten pistä miehesi puhelimeen.
Kuuntelin yli 20 vuotta sitten, kun kaksi naispuolista siivoojaa keskusteli tästä aiheesta. Silloin ei vaan oikein voinut skriinata, kun oli lankapuhelimet. Toinen sanoi, että jos puhelin soi illalla, hän yrittää vastata mahdollisimman matalalla äänellä. Kuitenkin puhelimeen oli pakko vastata, kun soittaja voi olla vanha äiti.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 19:22"]
Monelta tässä ketjussa on muuten mennyt ohi miten tarkkoja tietosuojasta terveydenhuoltoalalla ollaan.
Esimerkkinä voisin kertoa sairaalan tietosuojakoulutuksessa käytetyn esimerkin. Potilas ottaa yhteyttä lääkärin etunimi.sukunimi@sairaanhoitopiiri.fi-sähköpostiosoitteeseen, jossa kysyy jotakin potilassuhteeseen liittyvää tietoa, esimerkiksi labratuloksista. Sähköpostiosoitteen hän on jostain onnistunut kaivamaan. Lääkäri erehtyy vastaamaan sähköpostiosoitteeseen spostiohjelman reply-toimintoa käyttäen viestillä "keskustellaan asiasta vastaanotolla tarkemmin".
Mitä seuraavaksi tapahtui? Potilas haastoi lääkärin oikeuteen ja voitti. Viestin muodosta kun pystyi päättelemään, että viestin lähettäneen nimisellä henkilöllä on hoitosuhde lääkäriin, joka on luottamukselllista tietoa. Sähköpostin lähettäjää ei pystytä varmentamaan, joten lääkäri ei saa kertoa edes onko potilassuhdetta olemassa. Luottamuksellista tietoa ei puolestaan saa välittää sähköpostilla sen kummemmin kuin tekstiviestilläkään.
[/quote]
Laki antaa mahdollisuuden käyttää muuta viestintä. Potilaan kanssa sähköisestä asioinnista säädetyssä laissa lukee: "Tiedot voidaan antaa myös potilaan yksilöivän sähköisen palvelun välityksellä.". Ainoa joka tuossa tapauksessa olisi ollut huolimatonta, olisi henkilön varmentaminen.
Koska tuosta säädetyssä laissa vain tahallisuus tai törkeä huolimattomuus on säädetty rangaistavaksi, arvioitaisiin tuo oikeudessa vain, jos teko kokonaisuutena arvostellen on törkeä. Törkeän huolimattomuuden määrittelystä on paljon ennakkoratkaisuja ja se ei ihan noin vain toteudu, kun vahinkoa ei synny.
Ainakin ymmärrän tuosta viestistä, että lähettäjä on ollut asianomainen potilas. Siinä tilanteessa hänen rangaistusvaatimukseltaan putoaa oikeudessa pohja, koska perusoletuksena tuolla hän on odottanut vastausta. Jos vastaus on vielä mennyt hänelle itselleen, ei tapauksessa ole voinut syntyä vahinkoa, koska huolimattomuudesta huolimatta varmennuksen tarkoitus varmistaa vastauksen menevän oikealle henkilölle on tosiallisesti toteutunut, vaikka ilman varmennusta. Vahinkoa ei ole siis sattunut siltä osin.
Mikä tuon esimerkin mukaan tekisi tuosta törkeän? Ei sellaista ole esitetty, joten esimerkistä joko puuttuu se olennainen lääkärin virhe, jonka takia tuomio olisi tullut tai eiköhän tuo ole jonkun muun kuin lakia lukeneen täysin hypoteettinen esimerkki, ellei jopa urbaanilegenda.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:43"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:53"]
Yhtään puhelua ei ole mulle tullut Hus:n sairaaloista tai pk-seudun terveysasemilta tuntemattomasta numerosta. Jopa ensihoitaja soitti mulle äidistäni niin että numeronsa näkyi.
[/quote]
Tähän! En usko, että kukaan rehellisellä asialla oleva soittaa tuntemattomasta numerosta. Kännykkään kuin voi valita sen numeron näytön vaikka väliaikaisestikin. Ja etenkn terveyskeskuksilla yms. on aina näkyvissä numero mistä ne soittaa. Että jos ei pysty vastaamaan niin on edes numero minne soittaa takaisin.
[/quote]
Poliisi soittaa salaisesta numerosta...soitin kerran hätäkeskukseen, aiheesta, ja poliisi soitti takaisin. Näkyi salainen numero näytöllä
[/quote]
Saa sitten soittaa niin paljon kuin haluaa. Mä vastaan vain jos numero näkyy.
[/quote]Ikävää että et saa edes tietoa siitä että lapsesi on jäänyt auton alle ja vetelee viimeisiään keskussairaalan ensiavussa.
[/quote]
Tiedätkö. Ne ei ikinä soittaisi tuollaisia asioita tuntemattomasta numerosta. Joten ihan turhaan uhkailet.
[/quote]
Poliisi kun soittaa, näytöllä näkyy salainen numero. Ainakin liikkuva poliisi. Jos sen sijaan läheinen kuolee, siitä yleensä pyritään ilmoittamaan henkilökohtaisesti. Myös oikeudesta saatetaan soittaa niin, että näkyy salainen numero. Meille on töihin yritetty soittaa, koska esimieheni oli todistaja. Esimiehen ohjeiden mukaan salaiseen numeroon vastaaminen on kielletty...onneksi hän sai tiedon asiasta asianomistajan lakimieheltä.
Olen lopettanut tuntemattomiin numeroihin vastaamisen. Raivostuttavaa, kun yksityishenkilötkin ostavat näitä "tuntemattomia" ja vaihtuvia numeroita samoin kuin esim. Terveyskeskusten alanumerot, joista mm. lääkäri soittaa.
Lääkärin puhelussa näkyy näytöllä "yksityinen numero". siitä tietää ettei ole puhelinmyyjä. Kannattaa siis vastata.
En vastaa tuntemattomiin numeroihin. Suurin osa niistä on puhelinmyyjiä tms. ja en tuhlaa aikaani niihin. Jos lääkärit soittavat tuntemattomasta numerosta, niin lähettäkööt vaikka tekstarin ensin. Jossa kertovat, että tulee soitti lääkäriltä. Vielä parempi tapa on kirjoittaa asia Kantaan. Ja pidempää juttua varten on parempi tavata naamakkain.
Tuo tuntemattomasta numerosta soittaminen on asiakkaan ja hänen aikansa väheksymistä. Soittaminen yksityisestä numerostakin on parempi vaihtoehto. Ne ovat ainakin minulle tulleet aina joko poliisilta tai lääkäriltä.
Höpöhöpö...
Ei lekurin soittamiin numeroihin voi soittaa takaisin.
Ei kukaan vastaa tuntemattomaan numeroon.
Kirjaa soittoyritys sairauskertomukseen. Osaa ne varmaan Kannasta katsoa itse jos on tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut tuntemattomiin numeroihin vastaamisen. Raivostuttavaa, kun yksityishenkilötkin ostavat näitä "tuntemattomia" ja vaihtuvia numeroita samoin kuin esim. Terveyskeskusten alanumerot, joista mm. lääkäri soittaa.
En vastaa tuntemattomien tai tunnettujen puheluihin. Selvitän aina ensin kuka on soittaja ja sen jälkeen harkitsen soitanko takaisin. On hyvä olla tarkka nykyaikana koska ei ole mitään taetta että jostain numerosta soittava on todella henkilö joksi hän itseään väittää.
Yleensä ihmiset eivät tiedä soittaako mihin aikaan, illalla vai aamulla, päivällä. Tai päivää ei tiedetä välttämättä koska. Ellei ole joku aikamääre saatu tai selvyyttä. Silti voi olla että joku nukkuu kipeänä kovassa kuumeessa, kivussa tai on tauko puhelimen "päivystyksessä". Osa ei pysty pitämään puhelinta lähellä koko ajan piippaamassa tms. Ei ole mahdollista olla kylpyhuoneessa puhelimen kanssa tai päivystää monta päivää putkeen puhelinta koko ajan. Osalla ei puhelimen ääni soi, vaikka se on päällä, jos on joku vika puhelimessa tms. Lekuri voi joutua siis soittamaan toisen kerran tai sitten asiakas sinne. Ennen ihmiset ottivat lekuriin yhteyden tai hoitsuun. Se on muuttunut. Jos apua saatu muualta, pienempään vaivaan, sekin voi olla. Osa haluaisi soiton alkuillasta tai iltapäivällä, mikäli on aamulla kiire tai muuta.
Tk-lääkärinä hoidan asian näin:
1)potilaat on infottu että soitan tuntemattomasta ja soittoajan päivämäärä kerrotaan potilaalle.
2) yritän soittaa 3-4 kertaa päivän aikana. Jos ei vastata, laitan tekstiviestin potilaalle POTILASTIETOJÄRJESTELMÄN kautta, en kännykästä. Siirrän soittoajan seuraavalle vapaalle soittoajalle 1-2 viikon päähän ja ilmoitan myös tämän tekstiviestissä. Kirjaan että tavoiteltu, ei saatu kiinni, aika siirretty.
3) Jos ei vastata tällä siirretyllä ajallakaan niin pyydän vielä hoitajaa tavoittelemaan potilasta ja mahdollisesti lukemaan aiemmin tekemäni suunnitelmat potilaalle tiedoksi.
4) Jos kukaan meidän tkn henkilökunnasta ei saa potilasta kiinni kohtuullisessa ajassa niin yhteydenotto suljetaan ja laitetaan tekstari että olkoon uudelleen yhteydessä jos on vielä vaivoja
5) Jos on epäily että potilas olisi hengenvaarassa kuten tuolla aiemmissa viesteissä jollakulla ilmeisesti oli, niin sitten se on kai soitettava häkeen. Näin ei ole kyllä muistaakseni koskaan käynyt.
Turha pyytää puhelinaikaa Jos et vastaa tuntemattomaan. Meillä on tavalliset kännykät työpuhelimina.
T. Syrjäkylän tk
Vierailija kirjoitti:
Miten te ikinä saatte vaikkapa töitä, kun ne firmoistakin monesti soittavat sellaisesta numerosta, joka ei näy fonectassa tms. Kun moni on kertonut, ettei vastaa vaikka numero näkyisi, mutta se on tuntematon. Itse ainakin kun olin työttömänä, tuli jätettyä satoja hakemuksia ja parhaina päivinä saattoi neljästäkin firmasta soittaa haastattelukutsuja.
Ei nämä vänkääjät käy töissä
Minulle tuli taannoin kolmesti soitto, josta jäi numerotietoihin "Yksityinen numero". En pystynyt soittoihin vastaamaan, koska olin töissä tai ulkona. En pidä kännykkää kaiken aikaa mukanani. Enkä osannut odottaa mitään tiettyä soittoa. Olin kyllä käynyt labrassa, joten saattoivat puhelut ehkä koskea tuloksia, mutta kukaan ei koskaan maininnut että minulle soitettaisiin niistä.Joten jäivät mysteeriksi nuo puhelut.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:43"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 14:53"]
[/quote]
[/quote]
Poliisi soittaa salaisesta numerosta...soitin kerran hätäkeskukseen, aiheesta, ja poliisi soitti takaisin. Näkyi salainen numero näytöllä
[/quote]
Saa sitten soittaa niin paljon kuin haluaa. Mä vastaan vain jos numero näkyy.
[/quote]Ikävää että et saa edes tietoa siitä että lapsesi on jäänyt auton alle ja vetelee viimeisiään keskussairaalan ensiavussa.
[/quote]
Tiedätkö. Ne ei ikinä soittaisi tuollaisia asioita tuntemattomasta numerosta. Joten ihan turhaan uhkailet.