Murtunut isovarvas
eikä lääkäriin pääse, koska ei ole yhtään rahaa. On niin kipeä ettei kärsi edes hipaista murtunutta varvasta.
Kommentit (12)
Nostan jos saisi asiallisia vastauksia
Voit lastan laittaa itsekkin, tuskin sitä leikataan. Mulla on murtunut välivarpaita enkä ole tehnyt mitään muuta kun vaan murissut "ai että sattuu". Aika on parantanut paitsi yhdestä tuli rento.
Yleensä murtunut isovarvas paranee itsestään. Siis vain yleensä.
Pikkuvarpaat ovat vähemmän tärkeitä, mutta ukkovarvas osallistuu koko kehon tasapainon hallintaan yms. Eli se kannattaisi tsekata kuvaamalla, että luut yms. ovat oikeassa asennossa paranemassa. Murtuma voi olla myös nivelessä.
Mulla on ollut isovarpaassa avomurtuma. Osta apteekista putkiharsoa ja sideharsorulla. Tee lasta jostain tukevasta ja rullaa se sideharsolla jalkapöytään. Tämän jälkeen laita lastan ja varpaan päälle putkiharsoa, varpaan päässä tee siihen kierre ja vedä harso varpaan ja lastan päälle. Tarvittaessa lisää kerroksia ja teippiä.
Pikaista paranemista!
Mulla on murtunut isovarvas.
Kuvattiin ja ei tarvinnut leikata. Käytin teippiä tukena ja aluksi käytin kyynärsauvoja ja pyörätuolia. Ennallaan se oli vasta vuoden kuluttua. (Toki lieveni koko ajan.)
Pystyisiksi sitomaan sen paikallaan pysymään toisiin varpaisiin.
Todennäköisesti jalkaasi laitetaan sellainen tuki, että tuo varvas ei pääse liikkumaan vaan saa parantua paikallaan rauhassa. Niitä on sellaisia "kipsikenkiä" tai mikä ikinä niiden virallinen nimi onkaan. Mitenkä olis jos sellaisen saisi suoraan lainaksi ilman "turhaa lääkärikäyntiä" ja ohjeistus miten pitkään varpaan tulisi olla paikoillaan. Käsi- tai jalkamurtuma vaatii yleensä sen 6 viikkoa lepoa, joten ehkäpä varvaskin?
Tää palsta on melkoinen arvauskeskus joka perustuu ihmisten omiin kokemuksiin. Joskus saa kyllä ihan hyviäkin ja toimivia vastauksia.
Hoito on teippaus viereiseen varpaaseen, kovapohjainen kenkä ja burtsukkaa huuleen. Tsemiä!
Vierailija kirjoitti:
Voit lastan laittaa itsekkin, tuskin sitä leikataan. Mulla on murtunut välivarpaita enkä ole tehnyt mitään muuta kun vaan murissut "ai että sattuu". Aika on parantanut paitsi yhdestä tuli rento.
Isovarvas pitää kipsata, jos kipsaus ei onnistu se on leikattava. Myöhemmässä vaiheessa saattaa tulla ongelmia ja silloin on varpaan poisto edessä ja kävelyn uudellen opetteleminen. Tuttavalla ei hoidettu oikein ja hänelle kävi näin ikävästi. Muut varpaat eivät ole niin tärkeitä kävelyn kannalta.
Pitää olla kovapohjainen kenkä (puukenkä tms) joka ei jousta isovarpaan kohdalta.
Itselläni kun kävi samoin, kävin kyllä kuvauttamassa varpaan, jotta näki että luutuu oikeaan asentoon.
Minä en saanut edes tukea kun isovarpaan viereinen varvas murtui, side päälle vaan. Jalka kuvattiin vasta kun itse sitä vaadin.
Jalassa oli miehen pari numeroa isompi lenkkari koska räpylä turposi mielenkiintoisen näköiseksi. Oli muuten tosi kipeä.
Onko kenelläkään ollut vastaavaa? Ei kai lääkäritkään tälle mitään tekisi, niin turha se on sinne mennä. Enkä kyllä pääsekään, kun ei ole rahaa taksiin ja en pysty kävelemään kuin kyynärsauvojen avulla.