Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ÄLKÄÄ hakeko henkilökohtaisen avustajan töitä!

Vierailija
04.04.2014 |

Nyt se on todistettu minunkin kohdallani, siis minun joka olen ollut avustajana työskentelyn puolesta puhuja ja tullut jopa puolustelemaan jokaiseen ketjuun miksi avustajan töitä kannattaa ottaa. Enpä puolustele enää.

Nyt meni avustettavan kanssa sen verran solmuun asiat, että tämä on nyt nähty. Tapahtui jotain sellaista, mitä en viitsi tänne palstalle edes kirjoittaa ja asia on poliisin tutkinnassa tällä hetkellä.

Ala on aivan oikeasti niin mahdoton, että harva pystyy niissä töissä olemaan! Vaikka vaikuttaisi hyvälle ja mukavalle paikalle jossa on elämäntilanteeseen sopivat työvuorot, niin ÄLKÄÄ ottako vastaan! Mikä tahansa muu ala, mikä tahansa muu paikka on aina parempi. Mielipiteitä otetaan vastaan puoleen ja toiseen, mutta eiköhän tämä ala olla meille kaikille jo nähtyä ja itsestään selvää?

Kommentit (173)

Vierailija
41/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:18"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:06"]

Tajuatko ap että kaikki ei ole samanlaisia nössöjä kuin sä? On olemassa ihmisiä, joilla on luonnetta ja päätä tehdä tota äärimmäisen vaativaa työtä.

[/quote]

Perseen pyyhintäkös se niin vaativaa on? Vai mielistely? Toivottavasti olenkin niihin liian nössö. Tsemppiä sinulle vaan niihin äärimmäisen vaativiin olosuhteisiin. Kunnon Rekkakuskit jäällä? ap.

[/quote]

Niinpä, nössö mikä nössö! Mitä niin kovin rikollista se avuton ihminen sulle teki, pierikö naamallesi ja sulla meni siitä psyyke riekaleiksi?

Vierailija
42/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voitte olla niin tyhmiä että vertaatte aikuisen ihmisen perseen pyyhintää lapsen kakkavaipan vaihtoon? Haloo? Ei se ole sama asia kuin että pikkulapselta vähän pyyhkäisee ja vaihtaa vaipan..

Voin kokemuksesta sanoa että omien lasten vaippoja on tullut vaihdeltua ihan riittävästi, myös lemmikkejä on ollut joten on tullut monenmoista paskaa putsattua. Ei ole mitään söpön pikkuvauvelin vaipan vaihtoa tai kissan kakan lapiointia...

Se on aivan eri asia aikuisen ihmisen asiointia katsella vieressä ja sitten pyyhkiä takamus kun samalla tulee valittamista ja haukkumista tuutin täydeltä. Ja se haju... Kun sekin on aivan eri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:35"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:18"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:06"]

Tajuatko ap että kaikki ei ole samanlaisia nössöjä kuin sä? On olemassa ihmisiä, joilla on luonnetta ja päätä tehdä tota äärimmäisen vaativaa työtä.

[/quote]

Perseen pyyhintäkös se niin vaativaa on? Vai mielistely? Toivottavasti olenkin niihin liian nössö. Tsemppiä sinulle vaan niihin äärimmäisen vaativiin olosuhteisiin. Kunnon Rekkakuskit jäällä? ap.

[/quote]

Niinpä, nössö mikä nössö! Mitä niin kovin rikollista se avuton ihminen sulle teki, pierikö naamallesi ja sulla meni siitä psyyke riekaleiksi?

[/quote]

Joo. Kyllä pieraisi, se hyvin "avuton" ihminen. Se oli kaikista pahinta, että haisi aivan samalle kun sun kokoonparsittusi. Terveisin ap.

Vierailija
44/173 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne avustettavat vaatii aivan liikaa.esim aamuvuoro klo 11-17 ja ilta 18-01.siksi että voisi valvoa öisin ja herätä myöhään..ja tällä vielä koira.tuntipalkka 9 €.mies pyörätuolissa+koiran hoito+pihahommat+ ruuan laitto+kodin hoito.vähän liikaa! Terv.ex-avustaja

Vierailija
45/173 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höp löp... ei tarvitse olla mistään henkilökemioista kyse, vaan avustettava ei vaan ole onnistunut hyväksikäyttämään avustajaansa niin "työsuhde" on loppunut. Työnantajan rooli pois vammaisilta! Kunnat ne ovat ovat oikeasti työnantajia... sysäävät vastuun vain pois itseltään! TOSIASIA!

Vierailija
46/173 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Oliko paikkasi hkissä ja hoidettava n.60 v nainen?

Vierailija
47/173 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustettava hävitti tahtalteen tuntivuorolistoja ja muutenkin muutteli niitä jälkikäteen oman mielensä mukaan, en siis todellakaan saanut läheskään kaikkia palkkoja pidetyistä tunneista. Irtisanoin itseni ja kävin tuon entisen avustettajan kanssa neuvotteluja oikeusavustajani kautta. Muut työntekijät oli varmaankin jotenkin peloteltuja, kun eivät uskaltaneet lähteä käräjille. Heiltä siis myös jäi palkkoja saamatta. 

Sanonpahan vaan että ihan uskomatonta p***aa tuo avustajan homma. Jos jatkossa vielä päädyn avustajan hommiin, niin vaadin kyllä itselleni kopiot joka ikisestä tuntilistasta yms heti työvuoron päätteeksi ja toivon että saisin avustaa esim lasta, jolloin todennäköisyys työntekijän kusettamiseen olisi huomattavasti pienempi. 

Vierailija
48/173 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut avustajan hommissa ja hyvin meni. Ollaan edelleen vuosien jälkeen ystävät silloisen avustettavani kanssa. Olen kuullut myös päinvastaisia kokemuksia. Mulla oli sikäli onnea että sain työn ystäväni kautta, eli hän pystyi suosittelemaan meitä puolin ja toisin.

Vierailija
49/173 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:24"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:41"]

Työtehtävät ovat sitä mitä on sovittu ja ne kannattaa tehdä jo avustajaa hakiessa selväksi. Avustaja on tarkoitettu avustettavan henkilökohtaiseksi avuksi, ei perheen palvelusväeksi. Hän toimii tarpeen mukaan avustettavan käsinä, jalkoina, silminä tai korvina niin, että avustettava on itse koko ajan mukana ohjaamassa toimintaa "kuin itse tekisi" ja avustaja auttaa sitten niissä asioissa ohjeiden mukaan missä apua tarvitaan... Kotona vaikka syöttää, ojentaa pyydettyjä tavaroita, auttaa vessaan, tekee ohjattuna kotiaskareita niiltä osin, kuin avustettava niitä itse tekisi jos pystyisi...Asianmukaista avustajan käyttöä ei ole "pese nuo pyykit ja jää hoitamaan tännelapsia siksi aikaa kkukaveri vie mut leffaan". Myös jos avuntarve on käytännössä pelkkää siivousta, on luultavasti järkevämpää palkata ihan siivousalan ammattilainen siihen, joka oikeilla välineillä hoitaa homman ripeästija tehokkaasti. Avustajan kun ei tarvitse olla mikään kotitalousihme, vaan ihan tavallinen ihminen, häneltä ei voi odottaa myöskään ammattilaisen taitoja. Esim. ruokaa laitettaessa avustajaa täytyy pystyä neuvomaan tarpeeksi yksityiskohtaisesti, että homma onnistuu vaikka hän olisi ihan surkea kokki. Avustaja voi vaikka pilkkoa ja sekoittaa jos avustettava ei siihen pysty, mutta avustettava määrää mausteet ja työvaiheet mielensä mukaan.

[/quote]

Näin itsekin avustajan töitä tehneenä sanon, että onpa nirppanokka avustaja tämän kirjoittanut. Avustajalla on työaika ja jos työajan aikana avustettava menee leffaan, musta todellakin on avustajan tehtävä hoitaa niitä kodin tehtäviä, jotka avustettava hänelle ohjaa, esim pyykinpesun ja satunnaisesti lasten hoidon. Lisäksi kun heitti tuon siivousjutun: Jos avustettava on pyörätuolissa/selässä joku isompi ongelma, siivous on oikeasti todella vaikea avustettavan tehdä itse, siksikin tarttee avustajaa!. Eikä kunnat anna useimmiten sitten rahaa siihen ammattilaissiivoojan palkkaukseen, avustajan palkkaukseen kyllä. Ja niissä töissä, joissa siivousapua on haluttu, tämä on kyllä lukenut ihan työhakemuksessa ja -sopimuksessa että siivousapua tarvitaan. Itse olen myös sitä mieltä että avustajan työtehtävään voi hyvinkin kuulua ruuanlaitto alusta loppuun, jos näin sovitaan. Itse esim mieluusti tein avustettaville ruuat ja siivosin :) Rankinta oli itselle fyysiset puolet, työasennot ovat hankalia, vaikka pyrkiikin tekemään nostot oikein ja ergonomisesti, usein selkä kipeytyi kun avusti pyörätuolissa olijaa, tosin eivät kaikki avustettavat ole pyörätuolissa, mutta useimmat ovat. Henkisistä puolista: On kyllä paljon väliä sillä, kuinka hyvä olet itse asettamaan rajoja. Jos toinen koittaa kaataa niskaasi koko elämäsä pahat asiat, on ihan ok sanoa, että terapiasta voisi olla avustettavalle apua, yhdessä etittiin yhdelle avustettavalle terapeutti. Jos avustettava koittaa heittää että helatorstai/pääsiäinen/joulu ei ole loma-aikaan, näytät iloisesti työaikalain ja kerrot että jos olet töissä noina päivinä, sitten pitää maksaa tuplapalkka ja kerrot avustajien kunnan varajärjestelmistä. Noista sai pari kertaa avata suunsa, mutta mitään ongelmaa ei ollut ja palkalliset vapaat tuli KUN AVASI SUUNSA. Kahdenkauppaahan nuo suhteet tosiaan ovat.

Vierailija
50/173 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaishoitajana hoidin täysin avustettavaa miestäni. Palkatta.

Naapurin täysin avustettavaa rouvaa hoisi henkilökoht.avustaja..Omaishoitajan työtä tein 24/7. Henk.koht.avustajalla on työaika. Molemmat työt henkisesti raskaita.

Vierailija
51/173 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sovittu että avustaja tulee tiettyyn aikaan ja sitten avustettava onkin ollut väsynyt ja laitettu nukkumaan ilman, että avustajalle on ilmoitettu työn siirtymisestä, pitäisi avustajalle maksaa turhasta reissusta töihin palkka. Kun työtunteja peruuntui tuolla tavalla, jätin avustajan työn.

Vierailija
52/173 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:20"]juu, kyllä, jostain syystä ihmiselle nousee pissa päähän kun se saa henk.koht. avustajan.

Onhan tuo nähty niin monessa asiassa, perskule, vanhuksella on yksii lapsi joka häntä joskus auttaa ja muut käyvät vain syömässä, niin huonoiten kohtelee sitä joka häntä auttaa.

Teet kerran jollekin hyvää hyvyyttäsi jonkun ylimääräisen jutun kuten lupaat katsoa lastaan tai viet jonnekin, kohta alkaa tulla uusia pyyntöjä ja pian kohtelee sinua kuin alamaistaan.

Noin käy helposti avustettavalle myös. 

Kenellekään ei kannata tehdä mitään jos ei tunne ihmistä.

[/quote] juuri näin. T. Tyttö, joka auttaa äitiään, mutta saa aina kuunbelka, kuinka ihana se laiskapaska sisko on

Vierailija
53/173 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 06:31"]

Jos on sovittu että avustaja tulee tiettyyn aikaan ja sitten avustettava onkin ollut väsynyt ja laitettu nukkumaan ilman, että avustajalle on ilmoitettu työn siirtymisestä, pitäisi avustajalle maksaa turhasta reissusta töihin palkka. Kun työtunteja peruuntui tuolla tavalla, jätin avustajan työn.

[/quote]

Avasitko suusi ensin työnantajalle ja pyysit tuota palkkaa? Työaikalain mukaan sovittuja työtunteja ei saakaakn muuttaa alle 2vkoa sopimisesta ja olisit ollut oikeutettukin palkkaan, itseasiassa voit nyt vielä jälkikäteenkin noita vaatia. Jälleen kerran, se suun avaaminen kannattaa. Ja liittoon (esim PAM) kuuluminen.

Vierailija
54/173 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:33"]Monet henkilökohtaiset avustajat jotka pyrkivät hommiin ei ole niitä jotka pääsisi muihin hoitoalan tehtäviin. Tämän huomannut kun haettiin sairaalle lapselle avustajaa. Ja aika erikoisia tyyppejä tosiaan oli, eivät hoitoalan opiskelijoita tai ammattilaisia.

[/quote] avustaja palkka 10 euroa tunti, lähärin 14. Eikö asia ole aika selvä

Vierailija
55/173 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 10:41"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:42"]

Pitää taas kerran tähän sanoa, että riippuu ihan täysin tilanteesta, eikä kannattaisi yleistää. Istun pyörätuolissa ja kyllä olen nuori aikuinen, joka elää aktiivista elämää. Tarvitsen apua lähinnä vapaa-ajalla ja esim. ruuanlaitossa. Olen todella mukavan avustajan löytänyt ja olemme keskenämme kavereita. Menee hyvin, eikä riitoja ole ollut. Pyrin aina myös ottamaan huomioon avustajan aikataulut. En ollenkaan sano, etteikö vaikeita tapauksia olisi, mutta avustustyötä on niin montaa erilaista, kun on ihmisiäkin.

[/quote]

Tässä menee pieleen. Ette ole kavereita vaan teillä on työsuhde.

[/quote]

No jos pilkkua halutaan taas viilata, niin olemme työsuhteen lisäksi ystävystyneet. Mutta kyllä täysin totta on, että meillä on työsuhde. En ole ikinä häirinnyt avustajaani ennalta sovittujen työaikojen ulkopuolella. Ja on minulla kavereita ihan erikseen. Heitä en kuitenkaan velvoita minua avustamaan.

[/quote]

Onkohan avustajasi samaa mieltä?

Vierailija
56/173 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyviäkin henkilökohtaisen avustajan töitä. Minulla esimerkiksi 40 tuntia viikossa lähihoitajan tuntipalkalla. Vaikeasti vammaisen tytön avustamista/hoitamista koulussa ja kotona. Työvuorot suunniteltu kolme viikkoa eteenpäin ja joustoa tarpeen vaatiessa niin perheeltä kuin minultakin.

Jokainen työsuhde on avustajan työssä erilainen. Kun sopii yhteiset pelisäännöt ja pitää niistä kiinni, tulee minun mielestäni hyvin toimeen. Ja muistaa sen ammatillusuuden.

Vierailija
57/173 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
58/173 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alotan huomenna henkilökohtaisen avustajan työt. Olen onnellinen, että sain töitä ja saan opiskelijana lisärahaa.
Olen kuullut myös tosi positiivisia kokemuksia tästä työstä ja musta on tyhmää tyrmätä koko työ sen takia, että on olemassa kusipäisiä avustettavia. Osa voi oikeasti tarvita sitä avustajaa ja se voi todella helpottaa hänen elämäänsä. Varmasti henkilökemioillakin on vaikutusta asiaan. Pidän peukut pystyssä uuden työni suhteen ja menen iloisella asenteella! :-)

Vierailija
59/173 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:22"]

Näiden mulkero-avustettavien nimet pitäisi laittaa julkiseksi.

[/quote]

Yksi on ainakin tehnyt jo itsestään julkisuudessa ison numeron.

Vierailija
60/173 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitto näitä juttuja taas. Ei kaikki ihmiset sovellu henkilökohtaiseksi avustajaksi eikä myöskään kaikki vammaiset työnantajiksi. Jos tulee kohdalle ihminen joka ei ymmärrä miten toista ihmistä kohdellaan, kannattaa avata suu ja yrittää kertoa mikä on pielessä.

Mutta sitten siihen mikä työssä on paskasti. Alalla ei ole yleissitovaa työehtosopimusta, ei hälytyslisiä. Muita lisiä ei saa jos työnantaja ei kuulu Helka-liittoon. Yleensä palkanmaksu kyllä hoituu jonkun orgaanin kautta toisin kun täällä aiemmin "tiedettiin".

Työnkuva on kirjava juuri siksi kun ei ole yleissitovaa työehtosopimusta jonne olisi kirjattu mitä kuuluu ja ei kuulu tehdä. Riippuu avustettavan tarpeista ja kunnosta millaisia työtehtävät on.

Sokean avustaminen on erilaista kuin liikuntavammaisen. Ei avustajan työn sisältöä voi kattavasti kuvata. Se on silkka mahdottomuus. Noita avustajan paikkoja on paljon. Valitkaa itsellenne sellainen avustajan työ mikä hyvältä kuulostaa. Kysykää onko työnantaja Helkaliiton jäsen. Se jo aika paljon kertoo että välittääkö avustettava työntekijästään ei toki takaa sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi