ÄLKÄÄ hakeko henkilökohtaisen avustajan töitä!
Nyt se on todistettu minunkin kohdallani, siis minun joka olen ollut avustajana työskentelyn puolesta puhuja ja tullut jopa puolustelemaan jokaiseen ketjuun miksi avustajan töitä kannattaa ottaa. Enpä puolustele enää.
Nyt meni avustettavan kanssa sen verran solmuun asiat, että tämä on nyt nähty. Tapahtui jotain sellaista, mitä en viitsi tänne palstalle edes kirjoittaa ja asia on poliisin tutkinnassa tällä hetkellä.
Ala on aivan oikeasti niin mahdoton, että harva pystyy niissä töissä olemaan! Vaikka vaikuttaisi hyvälle ja mukavalle paikalle jossa on elämäntilanteeseen sopivat työvuorot, niin ÄLKÄÄ ottako vastaan! Mikä tahansa muu ala, mikä tahansa muu paikka on aina parempi. Mielipiteitä otetaan vastaan puoleen ja toiseen, mutta eiköhän tämä ala olla meille kaikille jo nähtyä ja itsestään selvää?
Kommentit (173)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 11:42"]
Pitää taas kerran tähän sanoa, että riippuu ihan täysin tilanteesta, eikä kannattaisi yleistää. Istun pyörätuolissa ja kyllä olen nuori aikuinen, joka elää aktiivista elämää. Tarvitsen apua lähinnä vapaa-ajalla ja esim. ruuanlaitossa. Olen todella mukavan avustajan löytänyt ja olemme keskenämme kavereita. Menee hyvin, eikä riitoja ole ollut. Pyrin aina myös ottamaan huomioon avustajan aikataulut. En ollenkaan sano, etteikö vaikeita tapauksia olisi, mutta avustustyötä on niin montaa erilaista, kun on ihmisiäkin.
[/quote]
Tässä menee pieleen. Ette ole kavereita vaan teillä on työsuhde.
[/quote]
No jos pilkkua halutaan taas viilata, niin olemme työsuhteen lisäksi ystävystyneet. Mutta kyllä täysin totta on, että meillä on työsuhde. En ole ikinä häirinnyt avustajaani ennalta sovittujen työaikojen ulkopuolella. Ja on minulla kavereita ihan erikseen. Heitä en kuitenkaan velvoita minua avustamaan.
Opiskeluaikana hankin lisätienestejä avustajan hommilla. Minulla on ollut yhteensä kuusi eri avustettavaa, eikä yhdenkään kanssa ollut hankaluuksia. Yhdellä vanhemmalla ihmisellä oli alkoholisoitunut puoliso, mikä synkisti heidän kotielämäänsä, mutta muuta negatiivista en osaa mistään kokemuksestani sanoa. Onko minulla siis käynyt erikoisen hyvä tuuri vai ovatko tämän ketjun aloittaja ja muut valittajat ehkäpä itse hieman osasyyllisiä tilanteisiinsa? Kaikki eivät sovi avustajan hommaan.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 22:46"]
On hyviäkin henkilökohtaisen avustajan töitä. Minulla esimerkiksi 40 tuntia viikossa lähihoitajan tuntipalkalla. Vaikeasti vammaisen tytön avustamista/hoitamista koulussa ja kotona. Työvuorot suunniteltu kolme viikkoa eteenpäin ja joustoa tarpeen vaatiessa niin perheeltä kuin minultakin.
Jokainen työsuhde on avustajan työssä erilainen. Kun sopii yhteiset pelisäännöt ja pitää niistä kiinni, tulee minun mielestäni hyvin toimeen. Ja muistaa sen ammatillusuuden.
[/quote]
Muistetaanpa tässä kohtaa, että henkilökohtaisen avustajan työhön ei tarvita minkäänlaista koulutusta. Tämä johtaa siihen, että avustajina toimii jos jonkinlaista viheltäjää, joilla ei ole harmainta aavistusta esimerkiksi hoitotyön (tai sosiaalialan yleensä) eettisistä periaatteista. Esim. vaitiolovelvollisuus ei ole aina selvä, eikä työn käytännöistä ole välttämättä mitään tietoa.
Että se siitä ammatillisuudesta...
Näinhän asia ei näköjään valitettavasti ole, mutta itse oletan että mikäli ihminen tekee töitä ihmisten kanssa tulee hänellä olla maalaisjärkeä ja edes jonkinlaista käsitystä mitä ammatillisuus tarkoittaa. Nämä asiat käydään kyllä läpi työsopimusta kirjoittaessa.
Tein monta vuotta avustajan töitä ennenkuin palasin hoitajaksi. Tykkäsin kyllä, mutta vaihtelu virkistää. En mene sanomaan, ettenkö joskus vielä palaisi avustajaksi.
Se täytyy tasapuolisuuden nimissä sanoa, että avustajiksi hakeutuu/pääsee myös todella uskomattoman tolloa sakkia, jos hyviäkin, ne ovat enemmän kiven alla. Osa avustettavistakin on tavalla tai toisella hieman hankalia, mutta harvemmin mahdottomia. Joskus vaan ei persoonat oikein kohtaa. Ja hyvin, hyvin harvoin työnantaja itse on sellainen, ettei kemiat tahdo kohdata kenenkään kanssa.
Mut pitkään touhua seuranneena, ei se vika aina ole vammaisessa. Ottamatta erityisesti kantaa aloittajan tarinaan.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:41"]
Kertokaapa nyt sitten avustajien hommia tehneet, että minkälainen sen avustettavan pitäisi olla ja mitkä mielestänne ovat kohtuullisia avustajan työtehtäviä, jotta työolosuhteet olisivat hyvät ja olisitte valmiit tätä työtä tekemään? Kysyn ihan mielenkiinnosta, kun eräälle läheiselleni tullaan todennäköisesti lähiaikoina hakemaan henkilökohtaista avustajaa.
[/quote]Eikö kukaan halua kertoa mielipidettään? Siis ihan vakavissani kysyn ja nyt olisi hyvä tilaisuus parantaa ainakin yhden avustajan työolosuhteita. Luonnollisesti epäasiallista käytöstä ei tarvitse kenenkään sietää ja työaikoja on noudatettava puolin ja toisin, mutta muuten en ihan täysin ymmärrä kritiikkiänne, että miksi kaikki avustettavat ovat mielestänne kamalia ja "pissipäisiä". Haluaisin asiaan ihan tosissani selvennystä, koska omaishoitajana pystyn vaikuttamaan tulevan avustajan työtehtäviin ja työoloihin hyvinkin paljon.
[/quote]
- Palkka-asiat kunnossa ja palkka ajallaan
- Työvuorot ajoissa, mielellään jo vaikka edellisen kuun puolivälissä ellei ne ole kiinteät. Ota huomioon työntekijän omat työaikatoiveet aina kun se on mahdollista. Jos et jousta tippaakaan, ei tarvitse sitten avustajankaan joustaa.
- Jos tulee työaikamuutoksia, pyydä äläkä velvoita. Tärkeistä syistä useimmat joustavat kyllä kuitenkin.
- Ylitöistä samoin kysy äläkä velvoita, niitä ei ole pakko tehdä, tosin useimmat ihan mielellään tekevät. Ylityökorvauksesta kannattaa sopia, jos se maksetaan, joudut sen varmaan itse maksamaan koska kunta ei yleensä korvaa. Itse tein paljonkin ylitöitä ilman lisiä ihan vaan kun työ on mukavaa eikä esteitä ollut, mutta kaikki ei niin koe. Ja jos ylitöitä on odotettavissa niin kerro niistä jo haastatteluvaiheessa.
- Vältä turhaa "häiriköintiä" työajan ulkopuolella. Joskus itse olen ihan ystävystynytkin niin että on kuulumisia ym. vaihdettu milloin vaan, mutta se on poikkeus eikä sääntö, monia harmittaa jos soitellaan vapaa-ajalla asioista, jotka voisi hoitaa työajallakin. Tekstari on hyvä vaihtoehto, jos on kiireellistä asiaa.
- Avustajan lomatoiveet on yhtä tärkeät kuin sun omat kesälomatoiveet.
- Periaatteessa avustaja voi tehdä yhden ihmisen tehtävät eli kyllä voi laittaa vähän tekemään kotitöitä vaikka olisi lapsen avustaja (tästä on kyllä monta tulkintaa eli keskustelkaa ENNEN palkkaamista). Mutta esim. jos teillä on nelihenkinen perhe, niin ei voi odottaa, että avustaja tekee suurin piirtein kaikki kotityöt. Yhden henkilön taloudessa tekee kyllä, jos tuntimäärä on kohtuullinen.
- Ja loppu on vähän sellainen asennekysymys. Jos esittelet vieraille avustajan "avustajana" etkä esimerkiksi nimellä ja avustajana, niin voihan se olla vähän loukkaavaa. Käskyttäminen on ikävää eli sellainen mukava kielenkäyttö "voisitko, laittaisitko" on kohtuullinen vaatimus puolin ja toisin. Ihan jokaisesta pienestä asiasta on turha sanoa, jos avustaja imuroi matot eri suuntaan kuin sinä, niin voi miettiä, kannattaako siitä sanoa vai ei. Työn keksimällä keksiminen esim. pölyt pyyhitään kaikilta pinnoilta joka ikinen päivä ym. fanaattisuus voi suututtaa jotakuta, toiset taas tekevät tehdäkseen.
Kyllä se riittää, jos vaan rehellisesti asettaa ajatuksissaan itsensä avustajan asemaan toisinaan.
82
Avustajana, sekä muutaman vuodenvammaisten invataksina toiminut:On ikävää että on noita ääritapauksia josta varsinkin nuorelle jää kovia muistoja ehkä traumatisoiviakin.Sellaisesta työstä voi lähteä pois, kenenkään ei tarvitse jatkuvaa huonoa käytöstä sietää muttei myöskään käydä riitelemään vammaisen kanssa josko kemiat eivät syystä tai toisesta pelaa.Suurin osa vammaisista on ystävällisiä normaaleja ihmisiä vaikka on kipujakin ja jaksavat hymyillä niiden takaa.Tunnustus työstä ja kiitollisuus ovat kovasti mieltä lämmittäneet kohdallani.Toki ollut sellaistakin tilannetta että olen lopettanut työn tai en mennyt edes haastatteluun.On myös alkanut tai pahentunut sairaus työssäoloni aikana jonka vuoksi olen lopettanut ja ilmoittanut vammaispuolelle ettei hän ole ehkä kykenevä olemaan työnantajana enää.Nämä pitäisi tarkemmin katsoa kunnan puolelta ja paljon muutakin kunhan saavat lain valmiiksi.Taustatukea vammaispuolelta olen joskus kaipaillut olisi hyvä olla akuuttitilanteessa puhelimen päässä.Kaikilla autettavilla on oma vammaistyöntekijä ainakin tietääkseni ja hänelle voi ottaa mm yhteyttä jos ongelmia,yksin ei tarvitse ylivoimaisia asioita miettiä.Hän tuntee asiakkaan ja osaa varmasti ainakin ensi kädessä neuvoa miten toimia.Kunnan tai kaupungin vammaispalvelusta löytyy myös vammaisneuvontaa sinne voi soitta/käydä.Eli älä jää yksin pulassa hae vaikka tuolta apua ja jo ajoissa ettei tilanne pääse pahasti kärjistymään.Vammaistyöntekijä voi myös tulla paikan päälle jolloin asioista voi puhua kaikki yhdessä mikä yleensä on se paras vaihtoehto.Kemiat ei aina mene yksiin,tämä ala ilman kokemuksen tuomaa vahvuutta saattaa olla raskasta joskus yllättävine tilanteineen yms.Avustajat voisivat vaikka kokoontua per kunta ja laatia yhteisesti päättäjille koulutus/pallkka/ym asioista rakentavalla mielin listan.Tässä ne eivät muutu.
Kyllä teillä ihmisillä on vara kysyä jo töihin hakiessa mitä työ todella sisältää. Työnantaja olettaa työsopimusta kirjoittaessa, että olette ymmärtäneet työn luonteen. Avustaminen on henkilön avustamista asioissa, jotta hän pystyisi elämään inhimillistä normaalia arkea. Itse olen tehnyt avustajan töitä useita vuosia ja olen tyytyväinen ja työnantajan kanssa hyvät välit.
No kuka niihin avustajahommiin on käskenyt loppuiäksi mennä. Mulle avustajantyö on ainoa, joka sopii hyvin opintojen oheen, siitä maksetaan hyvin ja työtä on vähän verrattuna vaikka hoitoalan töihin laitoksessa.
Aluksi oli hankaluuksia, mutta nyt ei enää ollenkaan.
Eli kyllä suosittelen.
Siis jos joku asia on sulla sujunut ensin hyvin ja sitten tulee onglemia, tyrmäät koko alan. Nyt se ehdottomuus pois pyllystä ja opiskelemaan elämää lisää.
Olen seurannut jonkin verran sivusta yhden perheen avustajia. Perheen äiti on avustajaa tarvitseva ja hän on aivan ihana ihminen. Avustaja on hänelle ihminen, joka antaa kirjan ylimmältä hyllyltä, tekee tai lämmittää ruoan, avustaa asiointikäynneillä ja kauppareissuilla. Perheen äiti on pyörätuolissa, mutta pääsee itse pytylle vessassa, kunhan tuoli saadaan sinne. Hän hoitaa hygieniansa pääosin itse. Hiustenpesussa tarvitaan apua. Avustajan työsopimuksessa on merkintä, että avustaja voi tarvittaessa auttaa esim. pyykinpesussa tai täyttää ja tyhjentää tiskikoneen, tehdä siis pieniä avustavia kodinhoidollisia tehtäviä. Mutta perhe onkin tulkinnut tämän niin, että äidin avustajalla voidaan pesettää ikkunat, teettää suursiivoukset jne. jne. Tämä perheen käytös on johtanut siihen, että avustajat vaihtuvat tiheään tahtiin. Olen joskus vinkannut tästä perheelle, mutta he ovat suuttuneet siitä, että olen puuttunut asioihin, jotka eivät minulle kuulu. Harmittaa perheen äidin puolesta, avustajat ovat kaikki pitäneet hänestä, mutta eivät perheestä.
Olen ollut avustajana kerran elämässäni eräällä henkilöllä, joka hakee uutta avustajaa kokoajan. Kymmenen vuoden ajan henkilön ilmoitus on ollut aina mollin sivuilla kun olen siellä vieraillut ja sille on syynsä. Itse en tietenkään moisesta tiennyt vielä työhaastattelussa ja uskoin kun henkilö kertoi että avustajiksi oli sattunut aiemmin vain kamalia huijareita, juoppoja jne. Kun vuoden palkanmaksua käytiin läpi, jolloin olin jo itsekin saanut osani henkilön mielivaltaisuudesta, kävi ilmi että työntekijöitä oli ollut samana vuonna lähemmäs sata. Ja itse olin siis työskennellyt henkilön avustajana siinä vaiheessa kuukauden.
Työsopimusta en meinannut saada millään ja kun se sitten vihdoin tehtiin, oli se puolen vuoden määräaikaisuus. En kuitenkaan ehtinyt työskennellä henkilölle kuin pari kuukautta, jonka jälkeen hän ilmoitti ettei pidä minusta ja irtisanoi siltä istumalta kesken työpäivän. Tämän jälkeenkin hän kuitenkin soitti minulle useampaan kertaan että tulisin käyttämään vessassa kun uusi avustaja oli lähtenyt kesken päivän tai jättänyt kokonaan saapumatta. Onneksi tämä loppui lopulta, itse en vain pysty jättämään kusipäätäkään pulaan tällaisessa tilanteessa, joten matkustin puolen tunnin matkan joka kerta tietysti ilman mitään korvausta.
Tämä on tietysti vain yksi henkilö, olen aivan varma, että avustajaa tarvitsevissa on myös mukavia ihmisiä ja että avustajan työ voi olla oikein antoisaa. Itse kuitenkin vaihdoin siinä elämänvaiheessa siivoustyöhön, palkka oli jopa parempi ja työ huomattavasti kevyempää niin henkisesti kuin fyysisestikin.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 16:38"]
Kyllä kaikkia hoitajia, avustajia ja jopa lääkäreitä ällöttää paksan haju. Ovatko he kaikki väärällä alalla? Pitäisikö hakukriteereissä olla että rakastaa paskan hajua?
[/quote]
Ihan sama tuli mieleen. Ei se ole mikään hoitotyön kriteeri, että erityisesti tykkää läträtä eritteiden kanssa. Sitten sille, joka vertasi lapsen ja aikuisen ulosteita. Niissä on hieman eroa: hajussa ja volyymissä. Lapsilla harvemmin on sellaista lääkearsenaalia käytössä kuin esim. vanhuksilla, mikä vaikuttaa myös hajuun.
Sellainen aikuinen ihminen, jolle pitää perushygieniaa hoitaa, ei tarvitse avustajaa, vaan hoitopaikan jostain laitoksesta, jossa hoitaja tai hoitoapulainen auttaa. Avustajan hommiin ei kuulu moinen.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 16:40"]
OT Kuka näiden avustajien palkan maksaa? Avustettava ihan omasta pussistaan?
[/quote]
Asuinkunta maksaa, mutta avustettava toimii työnantajana.
Ihan hyvä duuni. Menkää vaan avoimin mielin töihin.
Normaalia avustamista ei niin että kaikki kodin paskimmat hommat jää avustajalle yksin. avustettavan pitää itsekin osallistua,ymmärrätkö?
Kirjoita sitten kun olet tehnyt niitä hommia jonkun aikaa. toivottavasti saat hyvän tyypin ettei taas yksi ennakkoluuloton nuori ajaudu muille aloille...
Vierailija kirjoitti:
Olen katsonut noita avustajan paikkoja jo vuosia, ja niissä on aina samat jotka avustajaa hakevat. Tällä alueella on paljon työttömyyttä, ja olen miettinyt että joku noissa mättää ihan väkisin, että ihmiset jättävät sinänsä ihan kivan ja simppelin oloisen työn ja ottavat vaikka karenssin mieluummin kuin jatkavat niissä.
En tunne kuin kaksi hlökohtaisen avustajan töitä tehnyttä, ja kun kuulin syyn miksi he olivat lopettaneet nämä työt, en voinut kyllä heitä siitä syyttää. Omaa mielenterveyttään ja terveyttään pitää ja voi suojella, noissa töissä ois menneet molemmat.
Taitaa olla aika raskas työ. Varmaan kysyy hermoja ja kärsivällisyyttä.
Jaiks, mulla alkaa huomenna avustajan hommat. No, avoimin mielin menen ja muodostan mielipiteeni vasta sitten, pesti on sentään vaan yhden kuukauden mittainen ja vaikutti ihan reilulta hommalta.