Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ÄLKÄÄ hakeko henkilökohtaisen avustajan töitä!

Vierailija
04.04.2014 |

Nyt se on todistettu minunkin kohdallani, siis minun joka olen ollut avustajana työskentelyn puolesta puhuja ja tullut jopa puolustelemaan jokaiseen ketjuun miksi avustajan töitä kannattaa ottaa. Enpä puolustele enää.

Nyt meni avustettavan kanssa sen verran solmuun asiat, että tämä on nyt nähty. Tapahtui jotain sellaista, mitä en viitsi tänne palstalle edes kirjoittaa ja asia on poliisin tutkinnassa tällä hetkellä.

Ala on aivan oikeasti niin mahdoton, että harva pystyy niissä töissä olemaan! Vaikka vaikuttaisi hyvälle ja mukavalle paikalle jossa on elämäntilanteeseen sopivat työvuorot, niin ÄLKÄÄ ottako vastaan! Mikä tahansa muu ala, mikä tahansa muu paikka on aina parempi. Mielipiteitä otetaan vastaan puoleen ja toiseen, mutta eiköhän tämä ala olla meille kaikille jo nähtyä ja itsestään selvää?

Kommentit (173)

Vierailija
21/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka pelkäät lääkevarkaita, niin ei ole avustajan vika että unohdat ottaneesi jo lääkkeet ja syytät että avustaja vie lääkkeet dosetista... Hohhoijaa. Oliskohan laitoshoito jo paikallaan?

Vierailija
22/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, voisitko kertoa vähän lisää??? Mikä siinä tarkalleen ottaen oli kamalaa?

Olen jäämässä työttömäksi ja tänään viimeksi selailin nimenomaan näitä henk.koht.avustaja-ilmoituksia. Nyt alkoi epäilyttää. Vaikutti kuitenkin ihan mukavalta työltä ilmoituksissa, kotitöitä, seuranpitoa ja auttamista asioinnissa jne., ei vaatinut koulutusta, tunnit sopisivat täydellisesti muun perheen aikatauluihin ja palkka oli päälle kympin tunti.

Luonteeltani olen rauhallinen, omatoiminen, joustava, mukautuvainen, en vaadi ihmeempiä, pystyn ottamaan käskyjä/pyyntöjä vastaan. Missä kohtaa tulisi ongelmia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:33"]Monet henkilökohtaiset avustajat jotka pyrkivät hommiin ei ole niitä jotka pääsisi muihin hoitoalan tehtäviin. Tämän huomannut kun haettiin sairaalle lapselle avustajaa. Ja aika erikoisia tyyppejä tosiaan oli, eivät hoitoalan opiskelijoita tai ammattilaisia.

[/quote]

Ne ammattilaiset tietävät paremmin ja tienaavat enemmän muissa terveysalan töissä. En vihjaile teidän tapauksessanne mitään, lasta olisi varmasti mukavaa hoitaa kiukkuisten vanhusten ja aikuisten jälkeen :)

Alan ongelma on se, että monesti työnantajalla hämärtyy todellisuuden taju ja ymmärrys siitä, että avustaja on vain töissä. Odotetaan täyttä palvelua tunneista viis ja puretaan se sairauden tuoma turhautuminen siihen ainoaan, joka ei karkuun pääse. Omat kokemukseni ovat juuri näitä, että oletetaan sinun olevan palveluksessa ja tavoitettavissa 24/7. Haukut saat muidenkin puolesta, olet ahne jos pyydät lisiä palkkaasi sopimusajan ulkopuolella ja miehet yrittävät hyötyä seksuaalisesti jne. Henkisesti kamalan raskasta, jos avustettavalla on henkistä taakkaa. Muutaman helmenkin olen toki tavannut ja superherttaisia mummoja on jäänyt ikävä :)

Yksi iso mutta on vielä työajat ja -matkat, moni tarvitsee apua muutaman tunnin aamulla ja illalla. Se onkin melko sitovaa ja kulkeminen tulee kalliiksi.

Vierailija
24/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ollut avustaja, mutta näin sivusta seuranneena ongelmana on se, että siinä työnantajana toimivan avustettavan ja avustajan välillä ei ole organisaatiota, joka huolehtisi lakisääteisistä asioista, tarkistaisi että tehtävänkuvaus on kohtuullinen ja että siinä pysytään, että palkat maksetaan oikein ja ajoissa, ja sitten taas päinvastoin, että avustaja saisi työnohjausta. Siinä on siis menty kevyellä byrokratialla varmaan ihan tarkoituksella, mutta se johtaa siihen että sekä avustajan että avustettavan pitäisi tietää paljon ja olla tosi tarkkana. Mikä on aika lailla vaadittu, jos avustettavalla on monenlaisia ongelmia ja avustaja on ihan vaan kuka tahansa.

Vierailija
25/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:45"]

Apua, voisitko kertoa vähän lisää??? Mikä siinä tarkalleen ottaen oli kamalaa?

Olen jäämässä työttömäksi ja tänään viimeksi selailin nimenomaan näitä henk.koht.avustaja-ilmoituksia. Nyt alkoi epäilyttää. Vaikutti kuitenkin ihan mukavalta työltä ilmoituksissa, kotitöitä, seuranpitoa ja auttamista asioinnissa jne., ei vaatinut koulutusta, tunnit sopisivat täydellisesti muun perheen aikatauluihin ja palkka oli päälle kympin tunti.

Luonteeltani olen rauhallinen, omatoiminen, joustava, mukautuvainen, en vaadi ihmeempiä, pystyn ottamaan käskyjä/pyyntöjä vastaan. Missä kohtaa tulisi ongelmia?

[/quote]Suoraan sanoen en usko, että tulisi yhtään mitään ongelmia. Uskoisin, että täällä kirjoittelevat vain ne, joilla on syystä tai toisesta mennyt sukset ristiin työnantajiensa kanssa. Koeaika kannattaa pyytää joka tapauksessa ja varmistaa, että henkilökemiat sopivat yksiin avustettavan kanssa, koska työssä ollaan kuitenkin hyvin lähellä jatkuvasti. Tsemppiä työnhakuun!

Vierailija
26/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin kerran täältä keskustalua, jossa oli ihan kamalia kokemuksia henk.koht. avustajien hommista... Olen sos. ja terveysalan opiskelija ja olen noita hommia koulun ohelle miettinyt, mutta en ole puhtaasti uskaltanut:D

Vierailija
27/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan pystyy auttaa jotain vessatouhuissa? Ilman oksentamista?

Vierailija
28/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:51"]

[/quote]

Jaa. Mitäs sinä kakkat sitten jos et paskaa? Ruusunnuppusia? Ei sitä avustettavan ulostetta sentään syödä tarvitsee, ihan riittää pesut. Ei se nyt ole sen kummempaa.

Vierailija
29/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sitä ei todellakaan ole jokaisessa avustajan paikassa että hanskat kädessä pyyhitään ja autetaan housut jalkaan. Monet avustettavat käy aivan itsenäisesti vessassa. Se pahin paska ei kuule ole se joka haisee, vaan se henkinen paska.

Vierailija
30/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt niitä avustettavia ja jotkut ei ole enää kiinni tässä maailmassa. Aivan sama mitä ne horisee. Sitten erään julkkiksen lapsi on avustettavana. Hänkin on kuulemma 7-v tasolla. Hymyili mulle kauniisti. En tee avustaja hommia. Itse olen topakka sanomaan joten mun silmille ei hypitä.

Vierailija
31/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkkarihommissa haasteena on vähän se, että siinä henkilökemioilla on ihan valtavan suuri merkitys. Jos natsaa hyvin, niin työ voi olla oikeasti ihan kivaakin. Tai sitten mennään sinne totaaliseen ääripäähän. Niin tai näin, on kuitenkin aika raskasta olla kokoajan saman henkilön kanssa ja useimmiten vielä ainoana työntekijänä. Siinä on ihmistä ihan erilailla lähellä kuin esimerkiksi jossain palveluasumispaikassa.

Etenkin, kun työtä tekevillä ei välttämättä ole alan koulutusta, niin tuon lähelläolon tuomat haasteet ja riskit korostuvat. Perusavustuksiin nyt on aika helppo perehdyttää kokematonkin, mutta se ei vielä anna esimerkiksi ymmärrystä avustettavan mahdollisesta problematiikasta ja luo sitä ammatillisuutta jolla kohdata sen vaikutukset. Ja se problematiikka kun voi vaikuttaa isostikin esimerkiksi sosiaalisiin taitoihin ja siten tuoda valtavia haasteita työnantajana toimimiselle.

Jotainhan tässä kuviossa tartteis tehdä, jotain koulutusta ja esimerkiksi kunnan tarjoama mahdollisuus työnohjaukseen tms. Voisi jo aika montaa auttaa, ketkä yksin olisivat hukassa avustettavansa kanssa. Kun se yksinäinen työnteko olisi todella raskasta ihan koulutetullekin tekijälle. Sosiaali/terveysalalla kun väistämättä tulee eteen raskaita juttuja, haastavia tilanteita jne - Ei ihmekään että se kuormittaa, jossei niitä asioita pääse purkamaan ja käsittelemään. Ei siinä osaaminenkaan samalla lailla pääse kehittymään kun yksin vain asioita miettii.

Vierailija
32/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinä joka pelkäät lääkevarkaita, niin ei ole avustajan vika että unohdat ottaneesi jo lääkkeet ja syytät että avustaja vie lääkkeet dosetista... Hohhoijaa. Oliskohan laitoshoito jo paikallaan?"

Avustajia on muillakin kuin dementikoilla ja puhun nyt avustettavan nuoren vanhemman ominaisuudesa.

Vierailija
33/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatko ap että kaikki ei ole samanlaisia nössöjä kuin sä? On olemassa ihmisiä, joilla on luonnetta ja päätä tehdä tota äärimmäisen vaativaa työtä.

Vierailija
34/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Pystytkö vaihtamaan vauvalta vaippan? Oksentamatta? Eihän siinä lopulta ole sen kummemmasta asiasta kyse eikä läheskään kaikkia avustettavia tarvitse auttaa vessa-asioinneissa.

Vierailija
35/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:41"]

Kertokaapa nyt sitten avustajien hommia tehneet, että minkälainen sen avustettavan pitäisi olla ja mitkä mielestänne ovat kohtuullisia avustajan työtehtäviä, jotta työolosuhteet olisivat hyvät ja olisitte valmiit tätä työtä tekemään? Kysyn ihan mielenkiinnosta, kun eräälle läheiselleni tullaan todennäköisesti lähiaikoina hakemaan henkilökohtaista avustajaa.

[/quote]Eikö kukaan halua kertoa mielipidettään? Siis ihan vakavissani kysyn ja nyt olisi hyvä tilaisuus parantaa ainakin yhden avustajan työolosuhteita. Luonnollisesti epäasiallista käytöstä ei tarvitse kenenkään sietää ja työaikoja on noudatettava puolin ja toisin, mutta muuten en ihan täysin ymmärrä kritiikkiänne, että miksi kaikki avustettavat ovat mielestänne kamalia ja "pissipäisiä". Haluaisin asiaan ihan tosissani selvennystä, koska omaishoitajana pystyn vaikuttamaan tulevan avustajan työtehtäviin ja työoloihin hyvinkin paljon.

Vierailija
36/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:06"]

Tajuatko ap että kaikki ei ole samanlaisia nössöjä kuin sä? On olemassa ihmisiä, joilla on luonnetta ja päätä tehdä tota äärimmäisen vaativaa työtä.

[/quote]

Perseen pyyhintäkös se niin vaativaa on? Vai mielistely? Toivottavasti olenkin niihin liian nössö. Tsemppiä sinulle vaan niihin äärimmäisen vaativiin olosuhteisiin. Kunnon Rekkakuskit jäällä? ap.

Vierailija
37/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän erään joka tekee avustajan hommia ja tykkää työstään. Yks oli vähän kenkku ja sanoin sille että voit sanoa vastaankin sille. Olen nähnyt niitä avustettavia ja osa sellasia yksinkertaisia.

Vierailija
38/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:41"]Kertokaapa nyt sitten avustajien hommia tehneet, että minkälainen sen avustettavan pitäisi olla ja mitkä mielestänne ovat kohtuullisia avustajan työtehtäviä, jotta työolosuhteet olisivat hyvät ja olisitte valmiit tätä työtä tekemään? Kysyn ihan mielenkiinnosta, kun eräälle läheiselleni tullaan todennäköisesti lähiaikoina hakemaan henkilökohtaista avustajaa.

[/quote]

Sellainen peruskohtelias ja ystävällinen, kuin nyt olisi ketä tahansa muuta asiakaspalveluammatissa työskentelevää kohtaan lääkäristä pankkineitiin, jonka kanssa sattuu olemaan asiakaskontaktissa. Avustaja ei ole orja, jolle voi tiuskia käskyjä äänensävyä miettimättä sen enempää kuin edellisetkään. Toisaalta avustaja ei ole myöskään terapeutti, jonka niskaan voi kaataa kaiken elämässä tapahtuneen paskan. Henkinen pahoinvointi kuuluu muualla purettavaksi, avustaja on tarkoitettu käytännön avuksi arkisiin toimiin.

Työtehtävät ovat sitä mitä on sovittu ja ne kannattaa tehdä jo avustajaa hakiessa selväksi. Avustaja on tarkoitettu avustettavan henkilökohtaiseksi avuksi, ei perheen palvelusväeksi. Hän toimii tarpeen mukaan avustettavan käsinä, jalkoina, silminä tai korvina niin, että avustettava on itse koko ajan mukana ohjaamassa toimintaa "kuin itse tekisi" ja avustaja auttaa sitten niissä asioissa ohjeiden mukaan missä apua tarvitaan. Esim. toimii kaupungilla kulkiessa silminä ja oppaana jos avustettava ei näe, ojentaa kaupassa tavarat, joihin pyörätuolista ei yllä, auttaa uimahallissa pukemisessa, peseytymisessä ja altaaseen pääsyssä. Kotona vaikka syöttää, ojentaa pyydettyjä tavaroita, auttaa vessaan, tekee ohjattuna kotiaskareita niiltä osin, kuin avustettava niitä itse tekisi jos pystyisi.

Asianmukaista avustajan käyttöä ei ole "pese nuo pyykit ja jää hoitamaan tännelapsia siksi aikaa kkukaveri vie mut leffaan". Myös jos avuntarve on käytännössä pelkkää siivousta, on luultavasti järkevämpää palkata ihan siivousalan ammattilainen siihen, joka oikeilla välineillä hoitaa homman ripeästija tehokkaasti. Avustajan kun ei tarvitse olla mikään kotitalousihme, vaan ihan tavallinen ihminen, häneltä ei voi odottaa myöskään ammattilaisen taitoja. Esim. ruokaa laitettaessa avustajaa täytyy pystyä neuvomaan tarpeeksi yksityiskohtaisesti, että homma onnistuu vaikka hän olisi ihan surkea kokki. Avustaja voi vaikka pilkkoa ja sekoittaa jos avustettava ei siihen pysty, mutta avustettava määrää mausteet ja työvaiheet mielensä mukaan. Hän on se toimija, avustaja vaan avustaa käytännön toteutuksessa niiltä osin, kun tarvitaan apua.

Vierailija
39/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:10"]

[/quote]Pystytkö vaihtamaan vauvalta vaippan? Oksentamatta? Eihän siinä lopulta ole sen kummemmasta asiasta kyse eikä läheskään kaikkia avustettavia tarvitse auttaa vessa-asioinneissa.

[/quote]

tuskin ventovieraalta vauvalta pystyisin, omien kanssa ongelma ei tietenään ole.

Vierailija
40/173 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:24"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:41"]Kertokaapa nyt sitten avustajien hommia tehneet, että minkälainen sen avustettavan pitäisi olla ja mitkä mielestänne ovat kohtuullisia avustajan työtehtäviä, jotta työolosuhteet olisivat hyvät ja olisitte valmiit tätä työtä tekemään? Kysyn ihan mielenkiinnosta, kun eräälle läheiselleni tullaan todennäköisesti lähiaikoina hakemaan henkilökohtaista avustajaa.

[/quote]

Sellainen peruskohtelias ja ystävällinen, kuin nyt olisi ketä tahansa muuta asiakaspalveluammatissa työskentelevää kohtaan lääkäristä pankkineitiin, jonka kanssa sattuu olemaan asiakaskontaktissa. Avustaja ei ole orja, jolle voi tiuskia käskyjä äänensävyä miettimättä sen enempää kuin edellisetkään. Toisaalta avustaja ei ole myöskään terapeutti, jonka niskaan voi kaataa kaiken elämässä tapahtuneen paskan. Henkinen pahoinvointi kuuluu muualla purettavaksi, avustaja on tarkoitettu käytännön avuksi arkisiin toimiin.

Työtehtävät ovat sitä mitä on sovittu ja ne kannattaa tehdä jo avustajaa hakiessa selväksi. Avustaja on tarkoitettu avustettavan henkilökohtaiseksi avuksi, ei perheen palvelusväeksi. Hän toimii tarpeen mukaan avustettavan käsinä, jalkoina, silminä tai korvina niin, että avustettava on itse koko ajan mukana ohjaamassa toimintaa "kuin itse tekisi" ja avustaja auttaa sitten niissä asioissa ohjeiden mukaan missä apua tarvitaan. Esim. toimii kaupungilla kulkiessa silminä ja oppaana jos avustettava ei näe, ojentaa kaupassa tavarat, joihin pyörätuolista ei yllä, auttaa uimahallissa pukemisessa, peseytymisessä ja altaaseen pääsyssä. Kotona vaikka syöttää, ojentaa pyydettyjä tavaroita, auttaa vessaan, tekee ohjattuna kotiaskareita niiltä osin, kuin avustettava niitä itse tekisi jos pystyisi.

Asianmukaista avustajan käyttöä ei ole "pese nuo pyykit ja jää hoitamaan tännelapsia siksi aikaa kkukaveri vie mut leffaan". Myös jos avuntarve on käytännössä pelkkää siivousta, on luultavasti järkevämpää palkata ihan siivousalan ammattilainen siihen, joka oikeilla välineillä hoitaa homman ripeästija tehokkaasti. Avustajan kun ei tarvitse olla mikään kotitalousihme, vaan ihan tavallinen ihminen, häneltä ei voi odottaa myöskään ammattilaisen taitoja. Esim. ruokaa laitettaessa avustajaa täytyy pystyä neuvomaan tarpeeksi yksityiskohtaisesti, että homma onnistuu vaikka hän olisi ihan surkea kokki. Avustaja voi vaikka pilkkoa ja sekoittaa jos avustettava ei siihen pysty, mutta avustettava määrää mausteet ja työvaiheet mielensä mukaan. Hän on se toimija, avustaja vaan avustaa käytännön toteutuksessa niiltä osin, kun tarvitaan apua.

[/quote]Kiitos asiallisesta vastauksesta. Olemme näköjään täysin samoilla linjoilla, joten meidän tarvitsee vain löytää avustaja, joka on avustettavan kanssa samalla aaltopituudella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä