Kertokaa, minkälaista on omistaa kissa? :) Olisin kiinnostunut!
Olen koiraihminen henkeen ja vereen. Nytkin mulla on 3 koiraa. Kissasta olen kuitenkin alkanut haaveilemaan, mutta en viitsi sellasta nyt ottaa, koirani eivät ole kissaa nähneetkään eivätkä tulisi kuitenkaan toimeen. Mutta, joskus otan kissan!
Minkälaista on omistaa kissa? Onko olemassa erikseen ulko ja sisäkissoja? Haluaisin kissan, joka on sisällä, enkä haluaisi päästää sitä yksinään ulos (voi jäädä auton alle jne). Mutta onko kissa tarkotettu elämään sisällä, se kuulostaa kauhealta? Eikö kissat tarvitse liikuntaa myös, yhtä lailla kuin koirat?
Vai onko kissa sellanen, joka voi elää sisällä, eikä se siihen tylsisty? Siis toki kissalle pitää olla raapimispuu ja jotain leluja, mutta ettei siis kärsi siitä että ei voi tallustella ulkona?
Onko kissoillakin kiima ajat? Kumpi ois ensikertalaiselle parempi, tyttö vai poikakissa?
Onko kissoista seuraa ihmiselle? Tykkäävätkö rapsutteluista? Oppiiko kissat mitään käskyjä? Miten kissat eroaa koirista? Ovat varmaan helpompia ainakin?
Mitä kissat tekee sisällä? Mulla esim. koirat paljon luonnollisestikin nukkuvat ellei lenkillä olla :D Nukkuuko kissatkin suurimman osan ajastaan? Tai raapivat raapimispuutaan?
Mitä kaikkea aktiviteetteja kissalla tulee olla?
Kommentit (62)
Omistaa kissa? Kertookaahan minullekin.
Leikki leikkinä. Itse en ole tippaakaan ns. kissaihminen, mutta oudosti kiintynyt noihin meillä majaileviin elukoihin. Toinen on ilmeisesti tajunnut, että pidän enemmän koirista joten sen äännähtely on lyhyttä "haukkumista" joskohta se osaa naukuakin. Sen lisäksi se noutaa tavaroita, joita saa heittää.
Kissat on helppohoitoisia. Annat ruuan säännöllisesti, tyhjennät laatikot ja vähän leikität. Itse ulkoilutetaan kissoja valjaissa, ei noi kovin kärsiviltä silloin näytä. Vastoin ennakkoluuloja kissat ovat erittäin sosiaalisia omistajaansa kohtaan ja touhuilevat mielellään kaikessa mukana. Omien kokemusteni mukaan jopa enemmän kuin koirat (minulla oli ennen koira, nyt 3 kissaa), mutta osaavat vetäytyä myös omiin oloihinsa. Kissan luonne on sitten kissasta kiinni, jotkut ovat helpompia kuin toiset. Minun mielestäni poikakissat ovat sosiaalisempia, mutta muuten vaikeampia kuin naaraat.
Kissaa harkitessa tärkeää on ymmärtää se, että kissaa ei kiinnosta. Tai kiinnostaa toki, kissa itse. Kissa on äärimmäisen itsekäs ja omahyväinen eläin joka ei koita miellyttää omistajaansa. Tämä on se mielipiteitä jakava tekijä - jotkut vihaa tätä piirrettä eläimessä, jotkut rakastaa. Mielestäni se on kissan ärsyttävin ja paras piirre samaan aikaan. Tuollaisia rakkaita, omahyväisiä k*sipäitä noi on.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:09"]Kissat on helppohoitoisia. Annat ruuan säännöllisesti, tyhjennät laatikot ja vähän leikität. Itse ulkoilutetaan kissoja valjaissa, ei noi kovin kärsiviltä silloin näytä. Vastoin ennakkoluuloja kissat ovat erittäin sosiaalisia omistajaansa kohtaan ja touhuilevat mielellään kaikessa mukana. Omien kokemusteni mukaan jopa enemmän kuin koirat (minulla oli ennen koira, nyt 3 kissaa), mutta osaavat vetäytyä myös omiin oloihinsa. Kissan luonne on sitten kissasta kiinni, jotkut ovat helpompia kuin toiset. Minun mielestäni poikakissat ovat sosiaalisempia, mutta muuten vaikeampia kuin naaraat.
Kissaa harkitessa tärkeää on ymmärtää se, että kissaa ei kiinnosta. Tai kiinnostaa toki, kissa itse. Kissa on äärimmäisen itsekäs ja omahyväinen eläin joka ei koita miellyttää omistajaansa. Tämä on se mielipiteitä jakava tekijä - jotkut vihaa tätä piirrettä eläimessä, jotkut rakastaa. Mielestäni se on kissan ärsyttävin ja paras piirre samaan aikaan. Tuollaisia rakkaita, omahyväisiä k*sipäitä noi on.
[/quote]
Ei ne kärsiviltä näytä kun eivät tiedä mistä jäävät paitsi. Kissaa joka on kokenut vapauden et enää pitäisi valjaissa koska se mouruaminen ja vinkuminen tekisi sinut hulluksi. Tajuaisit nopeasti millainen sadisti olet.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:56"]
Ei pidä monien kissojen kohdalla paikkaansa tuo, että niitä pitäisi olla kaksi tai useampia. Meidän kissa ei siedä lainkaan muita kissoja. Hyvin sosiaalinen ja rohkea kissa ihmisiä ja koiria kohtaan, mutta jos näkee toisen kissan, olisi heti menossa tappelemaan. Leikattu poikakissa, ulkoilee päivittäin hihnassa jonkun puolisen tunnin lenkin.
[/quote]
Sitä ei siis ole pentuna opetettu elämään muiden kissojen kanssa. Ei tuollaista ongelmaa tule ikinä jos ottaa kaksi samanikäistä pentua.
[/quote]
Ei pidä tuokaan paikkaansa. Pentuna ja nuorena kissana oli pljonkin muiden kissojen kanssa tekemisissä. Silloin osasi kyllä kissakäyttäytymisen perusasiat; väisti isompiaan ja osasi välttää konflikteja.
Mutta vanhemmiten, kun on tottunut siihen että on seudun kingi, ei halua nähdä muita kissoja lähistöllään. On tottunut tulemaan vieraidenkin ihmisten kanssa toimeen, ja on muutenkin hyvin itsevarma.
Kissat ovat yksilöitä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:09"]Kissat on helppohoitoisia. Annat ruuan säännöllisesti, tyhjennät laatikot ja vähän leikität. Itse ulkoilutetaan kissoja valjaissa, ei noi kovin kärsiviltä silloin näytä. Vastoin ennakkoluuloja kissat ovat erittäin sosiaalisia omistajaansa kohtaan ja touhuilevat mielellään kaikessa mukana. Omien kokemusteni mukaan jopa enemmän kuin koirat (minulla oli ennen koira, nyt 3 kissaa), mutta osaavat vetäytyä myös omiin oloihinsa. Kissan luonne on sitten kissasta kiinni, jotkut ovat helpompia kuin toiset. Minun mielestäni poikakissat ovat sosiaalisempia, mutta muuten vaikeampia kuin naaraat. Kissaa harkitessa tärkeää on ymmärtää se, että kissaa ei kiinnosta. Tai kiinnostaa toki, kissa itse. Kissa on äärimmäisen itsekäs ja omahyväinen eläin joka ei koita miellyttää omistajaansa. Tämä on se mielipiteitä jakava tekijä - jotkut vihaa tätä piirrettä eläimessä, jotkut rakastaa. Mielestäni se on kissan ärsyttävin ja paras piirre samaan aikaan. Tuollaisia rakkaita, omahyväisiä k*sipäitä noi on. [/quote] Ei ne kärsiviltä näytä kun eivät tiedä mistä jäävät paitsi. Kissaa joka on kokenut vapauden et enää pitäisi valjaissa koska se mouruaminen ja vinkuminen tekisi sinut hulluksi. Tajuaisit nopeasti millainen sadisti olet.
[/quote]
Mitäs ne kaikki koirat jotka eivät saa vapaana liikkua oman tahtonsa mukaan? Kärsiviä parkoja? Tai ylipäänsä ihan joka ikinen eläin, mitä ihminen pitää? Ei ne hevosetkaan saa vapaana kirmailla tahtonsa mukaan.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:09"]Kissat on helppohoitoisia. Annat ruuan säännöllisesti, tyhjennät laatikot ja vähän leikität. Itse ulkoilutetaan kissoja valjaissa, ei noi kovin kärsiviltä silloin näytä. Vastoin ennakkoluuloja kissat ovat erittäin sosiaalisia omistajaansa kohtaan ja touhuilevat mielellään kaikessa mukana. Omien kokemusteni mukaan jopa enemmän kuin koirat (minulla oli ennen koira, nyt 3 kissaa), mutta osaavat vetäytyä myös omiin oloihinsa. Kissan luonne on sitten kissasta kiinni, jotkut ovat helpompia kuin toiset. Minun mielestäni poikakissat ovat sosiaalisempia, mutta muuten vaikeampia kuin naaraat. Kissaa harkitessa tärkeää on ymmärtää se, että kissaa ei kiinnosta. Tai kiinnostaa toki, kissa itse. Kissa on äärimmäisen itsekäs ja omahyväinen eläin joka ei koita miellyttää omistajaansa. Tämä on se mielipiteitä jakava tekijä - jotkut vihaa tätä piirrettä eläimessä, jotkut rakastaa. Mielestäni se on kissan ärsyttävin ja paras piirre samaan aikaan. Tuollaisia rakkaita, omahyväisiä k*sipäitä noi on. [/quote] Ei ne kärsiviltä näytä kun eivät tiedä mistä jäävät paitsi. Kissaa joka on kokenut vapauden et enää pitäisi valjaissa koska se mouruaminen ja vinkuminen tekisi sinut hulluksi. Tajuaisit nopeasti millainen sadisti olet.
[/quote]
Mitäs ne kaikki koirat jotka eivät saa vapaana liikkua oman tahtonsa mukaan? Kärsiviä parkoja? Tai ylipäänsä ihan joka ikinen eläin, mitä ihminen pitää? Ei ne hevosetkaan saa vapaana kirmailla tahtonsa mukaan.
[/quote]
Ei taida olla ihan sama asia jos tunnet eläimiä yhtään.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:15"] [quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:09"]Kissat on helppohoitoisia. Annat ruuan säännöllisesti, tyhjennät laatikot ja vähän leikität. Itse ulkoilutetaan kissoja valjaissa, ei noi kovin kärsiviltä silloin näytä. Vastoin ennakkoluuloja kissat ovat erittäin sosiaalisia omistajaansa kohtaan ja touhuilevat mielellään kaikessa mukana. Omien kokemusteni mukaan jopa enemmän kuin koirat (minulla oli ennen koira, nyt 3 kissaa), mutta osaavat vetäytyä myös omiin oloihinsa. Kissan luonne on sitten kissasta kiinni, jotkut ovat helpompia kuin toiset. Minun mielestäni poikakissat ovat sosiaalisempia, mutta muuten vaikeampia kuin naaraat. Kissaa harkitessa tärkeää on ymmärtää se, että kissaa ei kiinnosta. Tai kiinnostaa toki, kissa itse. Kissa on äärimmäisen itsekäs ja omahyväinen eläin joka ei koita miellyttää omistajaansa. Tämä on se mielipiteitä jakava tekijä - jotkut vihaa tätä piirrettä eläimessä, jotkut rakastaa. Mielestäni se on kissan ärsyttävin ja paras piirre samaan aikaan. Tuollaisia rakkaita, omahyväisiä k*sipäitä noi on. [/quote] Ei ne kärsiviltä näytä kun eivät tiedä mistä jäävät paitsi. Kissaa joka on kokenut vapauden et enää pitäisi valjaissa koska se mouruaminen ja vinkuminen tekisi sinut hulluksi. Tajuaisit nopeasti millainen sadisti olet. [/quote] Mitäs ne kaikki koirat jotka eivät saa vapaana liikkua oman tahtonsa mukaan? Kärsiviä parkoja? Tai ylipäänsä ihan joka ikinen eläin, mitä ihminen pitää? Ei ne hevosetkaan saa vapaana kirmailla tahtonsa mukaan. [/quote] Ei taida olla ihan sama asia jos tunnet eläimiä yhtään.
[/quote]
Perustele vaan ihan rohkeasti. Kissa on polveutunut villikissasta joka luonnossa kulkee vapaana, niin kuin koirakin on sudesta. Miten eroaa?
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:15"] [quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:09"]Kissat on helppohoitoisia. Annat ruuan säännöllisesti, tyhjennät laatikot ja vähän leikität. Itse ulkoilutetaan kissoja valjaissa, ei noi kovin kärsiviltä silloin näytä. Vastoin ennakkoluuloja kissat ovat erittäin sosiaalisia omistajaansa kohtaan ja touhuilevat mielellään kaikessa mukana. Omien kokemusteni mukaan jopa enemmän kuin koirat (minulla oli ennen koira, nyt 3 kissaa), mutta osaavat vetäytyä myös omiin oloihinsa. Kissan luonne on sitten kissasta kiinni, jotkut ovat helpompia kuin toiset. Minun mielestäni poikakissat ovat sosiaalisempia, mutta muuten vaikeampia kuin naaraat. Kissaa harkitessa tärkeää on ymmärtää se, että kissaa ei kiinnosta. Tai kiinnostaa toki, kissa itse. Kissa on äärimmäisen itsekäs ja omahyväinen eläin joka ei koita miellyttää omistajaansa. Tämä on se mielipiteitä jakava tekijä - jotkut vihaa tätä piirrettä eläimessä, jotkut rakastaa. Mielestäni se on kissan ärsyttävin ja paras piirre samaan aikaan. Tuollaisia rakkaita, omahyväisiä k*sipäitä noi on. [/quote] Ei ne kärsiviltä näytä kun eivät tiedä mistä jäävät paitsi. Kissaa joka on kokenut vapauden et enää pitäisi valjaissa koska se mouruaminen ja vinkuminen tekisi sinut hulluksi. Tajuaisit nopeasti millainen sadisti olet. [/quote] Mitäs ne kaikki koirat jotka eivät saa vapaana liikkua oman tahtonsa mukaan? Kärsiviä parkoja? Tai ylipäänsä ihan joka ikinen eläin, mitä ihminen pitää? Ei ne hevosetkaan saa vapaana kirmailla tahtonsa mukaan. [/quote] Ei taida olla ihan sama asia jos tunnet eläimiä yhtään.
[/quote]
Perustele vaan ihan rohkeasti. Kissa on polveutunut villikissasta joka luonnossa kulkee vapaana, niin kuin koirakin on sudesta. Miten eroaa?
[/quote]
Käyttäytymisellä. Oletko koittanut laittaa vapaana olevaa kissaa aitaukseen? Jos olet niin voinet viisaana kertoa miten se eroaa hevosesta, koirasta tai vaikka lampaasta. Et taida tietää :) Hanki lisää kokemusta kissoista ja älä rääkkää niitä niin saatat joskus oppia perusteet.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:19"] [quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:15"] [quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:09"]Kissat on helppohoitoisia. Annat ruuan säännöllisesti, tyhjennät laatikot ja vähän leikität. Itse ulkoilutetaan kissoja valjaissa, ei noi kovin kärsiviltä silloin näytä. Vastoin ennakkoluuloja kissat ovat erittäin sosiaalisia omistajaansa kohtaan ja touhuilevat mielellään kaikessa mukana. Omien kokemusteni mukaan jopa enemmän kuin koirat (minulla oli ennen koira, nyt 3 kissaa), mutta osaavat vetäytyä myös omiin oloihinsa. Kissan luonne on sitten kissasta kiinni, jotkut ovat helpompia kuin toiset. Minun mielestäni poikakissat ovat sosiaalisempia, mutta muuten vaikeampia kuin naaraat. Kissaa harkitessa tärkeää on ymmärtää se, että kissaa ei kiinnosta. Tai kiinnostaa toki, kissa itse. Kissa on äärimmäisen itsekäs ja omahyväinen eläin joka ei koita miellyttää omistajaansa. Tämä on se mielipiteitä jakava tekijä - jotkut vihaa tätä piirrettä eläimessä, jotkut rakastaa. Mielestäni se on kissan ärsyttävin ja paras piirre samaan aikaan. Tuollaisia rakkaita, omahyväisiä k*sipäitä noi on. [/quote] Ei ne kärsiviltä näytä kun eivät tiedä mistä jäävät paitsi. Kissaa joka on kokenut vapauden et enää pitäisi valjaissa koska se mouruaminen ja vinkuminen tekisi sinut hulluksi. Tajuaisit nopeasti millainen sadisti olet. [/quote] Mitäs ne kaikki koirat jotka eivät saa vapaana liikkua oman tahtonsa mukaan? Kärsiviä parkoja? Tai ylipäänsä ihan joka ikinen eläin, mitä ihminen pitää? Ei ne hevosetkaan saa vapaana kirmailla tahtonsa mukaan. [/quote] Ei taida olla ihan sama asia jos tunnet eläimiä yhtään. [/quote] Perustele vaan ihan rohkeasti. Kissa on polveutunut villikissasta joka luonnossa kulkee vapaana, niin kuin koirakin on sudesta. Miten eroaa? [/quote] Käyttäytymisellä. Oletko koittanut laittaa vapaana olevaa kissaa aitaukseen? Jos olet niin voinet viisaana kertoa miten se eroaa hevosesta, koirasta tai vaikka lampaasta. Et taida tietää :) Hanki lisää kokemusta kissoista ja älä rääkkää niitä niin saatat joskus oppia perusteet.
[/quote]
Ja tämä ero ei missään nimessä johdu siitä, että toisin kuin koira ja hevoset, kissa pystyy kiivetä sitä aitaa pitkin? Laitetaan 2m suora metalliseinä aitaukseksi niin siellä se kissa pysyy ihan yhtä hyvin kuin koirat ja hevosetkin. Ei kun ainiin, nehän ei ole koskaan karannut mistään aitauksesta :)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:19"] [quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:15"] [quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:09"]Kissat on helppohoitoisia. Annat ruuan säännöllisesti, tyhjennät laatikot ja vähän leikität. Itse ulkoilutetaan kissoja valjaissa, ei noi kovin kärsiviltä silloin näytä. Vastoin ennakkoluuloja kissat ovat erittäin sosiaalisia omistajaansa kohtaan ja touhuilevat mielellään kaikessa mukana. Omien kokemusteni mukaan jopa enemmän kuin koirat (minulla oli ennen koira, nyt 3 kissaa), mutta osaavat vetäytyä myös omiin oloihinsa. Kissan luonne on sitten kissasta kiinni, jotkut ovat helpompia kuin toiset. Minun mielestäni poikakissat ovat sosiaalisempia, mutta muuten vaikeampia kuin naaraat. Kissaa harkitessa tärkeää on ymmärtää se, että kissaa ei kiinnosta. Tai kiinnostaa toki, kissa itse. Kissa on äärimmäisen itsekäs ja omahyväinen eläin joka ei koita miellyttää omistajaansa. Tämä on se mielipiteitä jakava tekijä - jotkut vihaa tätä piirrettä eläimessä, jotkut rakastaa. Mielestäni se on kissan ärsyttävin ja paras piirre samaan aikaan. Tuollaisia rakkaita, omahyväisiä k*sipäitä noi on. [/quote] Ei ne kärsiviltä näytä kun eivät tiedä mistä jäävät paitsi. Kissaa joka on kokenut vapauden et enää pitäisi valjaissa koska se mouruaminen ja vinkuminen tekisi sinut hulluksi. Tajuaisit nopeasti millainen sadisti olet. [/quote] Mitäs ne kaikki koirat jotka eivät saa vapaana liikkua oman tahtonsa mukaan? Kärsiviä parkoja? Tai ylipäänsä ihan joka ikinen eläin, mitä ihminen pitää? Ei ne hevosetkaan saa vapaana kirmailla tahtonsa mukaan. [/quote] Ei taida olla ihan sama asia jos tunnet eläimiä yhtään. [/quote] Perustele vaan ihan rohkeasti. Kissa on polveutunut villikissasta joka luonnossa kulkee vapaana, niin kuin koirakin on sudesta. Miten eroaa? [/quote] Käyttäytymisellä. Oletko koittanut laittaa vapaana olevaa kissaa aitaukseen? Jos olet niin voinet viisaana kertoa miten se eroaa hevosesta, koirasta tai vaikka lampaasta. Et taida tietää :) Hanki lisää kokemusta kissoista ja älä rääkkää niitä niin saatat joskus oppia perusteet.
[/quote]
Ja tämä ero ei missään nimessä johdu siitä, että toisin kuin koira ja hevoset, kissa pystyy kiivetä sitä aitaa pitkin? Laitetaan 2m suora metalliseinä aitaukseksi niin siellä se kissa pysyy ihan yhtä hyvin kuin koirat ja hevosetkin. Ei kun ainiin, nehän ei ole koskaan karannut mistään aitauksesta :)
[/quote]
Jos se ei pääse verkonsilmästä läpi tai löydä jotain koloa (minkä se muuten löytää) se kaivaa tiensä ulos sieltä. Jos sadisti valaa betonista kuution kissa saatta pysyä siellä mutta huutaa kurjalla äänellä eikä lepää ennekuin pääsee vankilasta. Silloin voi katsoa peilistä puupäätä ja tunnustaa että ei tuntenut kissoja niin hyvin kuin olisi toivonut. Oppii myös nöyryyttä ja taidon pitää suun kiinni asioista joita ei tiedä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:28"] [quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:19"] [quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:15"] [quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:09"]Kissat on helppohoitoisia. Annat ruuan säännöllisesti, tyhjennät laatikot ja vähän leikität. Itse ulkoilutetaan kissoja valjaissa, ei noi kovin kärsiviltä silloin näytä. Vastoin ennakkoluuloja kissat ovat erittäin sosiaalisia omistajaansa kohtaan ja touhuilevat mielellään kaikessa mukana. Omien kokemusteni mukaan jopa enemmän kuin koirat (minulla oli ennen koira, nyt 3 kissaa), mutta osaavat vetäytyä myös omiin oloihinsa. Kissan luonne on sitten kissasta kiinni, jotkut ovat helpompia kuin toiset. Minun mielestäni poikakissat ovat sosiaalisempia, mutta muuten vaikeampia kuin naaraat. Kissaa harkitessa tärkeää on ymmärtää se, että kissaa ei kiinnosta. Tai kiinnostaa toki, kissa itse. Kissa on äärimmäisen itsekäs ja omahyväinen eläin joka ei koita miellyttää omistajaansa. Tämä on se mielipiteitä jakava tekijä - jotkut vihaa tätä piirrettä eläimessä, jotkut rakastaa. Mielestäni se on kissan ärsyttävin ja paras piirre samaan aikaan. Tuollaisia rakkaita, omahyväisiä k*sipäitä noi on. [/quote] Ei ne kärsiviltä näytä kun eivät tiedä mistä jäävät paitsi. Kissaa joka on kokenut vapauden et enää pitäisi valjaissa koska se mouruaminen ja vinkuminen tekisi sinut hulluksi. Tajuaisit nopeasti millainen sadisti olet. [/quote] Mitäs ne kaikki koirat jotka eivät saa vapaana liikkua oman tahtonsa mukaan? Kärsiviä parkoja? Tai ylipäänsä ihan joka ikinen eläin, mitä ihminen pitää? Ei ne hevosetkaan saa vapaana kirmailla tahtonsa mukaan. [/quote] Ei taida olla ihan sama asia jos tunnet eläimiä yhtään. [/quote] Perustele vaan ihan rohkeasti. Kissa on polveutunut villikissasta joka luonnossa kulkee vapaana, niin kuin koirakin on sudesta. Miten eroaa? [/quote] Käyttäytymisellä. Oletko koittanut laittaa vapaana olevaa kissaa aitaukseen? Jos olet niin voinet viisaana kertoa miten se eroaa hevosesta, koirasta tai vaikka lampaasta. Et taida tietää :) Hanki lisää kokemusta kissoista ja älä rääkkää niitä niin saatat joskus oppia perusteet. [/quote] Ja tämä ero ei missään nimessä johdu siitä, että toisin kuin koira ja hevoset, kissa pystyy kiivetä sitä aitaa pitkin? Laitetaan 2m suora metalliseinä aitaukseksi niin siellä se kissa pysyy ihan yhtä hyvin kuin koirat ja hevosetkin. Ei kun ainiin, nehän ei ole koskaan karannut mistään aitauksesta :) [/quote] Jos se ei pääse verkonsilmästä läpi tai löydä jotain koloa (minkä se muuten löytää) se kaivaa tiensä ulos sieltä. Jos sadisti valaa betonista kuution kissa saatta pysyä siellä mutta huutaa kurjalla äänellä eikä lepää ennekuin pääsee vankilasta. Silloin voi katsoa peilistä puupäätä ja tunnustaa että ei tuntenut kissoja niin hyvin kuin olisi toivonut. Oppii myös nöyryyttä ja taidon pitää suun kiinni asioista joita ei tiedä.
[/quote]
Bitch please. Miksi tuhansilla kissoilla on pihoissaan ulkoiluaitauksia, mistä ne ei kaivaudu väkisin läpi? Minkä takia koira hyppää liian matalan aidan yli? Miksi kissa palaa sinne sadistiseen vankilaan kerta toisensa jälkeen, vaikka sieltä joskus pääsisikin karkuun?
Heräät aamulla siihen että joku kutittaa. Jos se ei ole uteliaan kissan viikset nenää vasten luultavasti kissa nukkuu perä leukaasi vasten ja häntä naamasi yli. Hivuttaudut varovasti sängystä (kissa on täydessä unessa). Pääset pöntölle kun joku raapii ovea, päästät kissan sisään ja istut uudelleen pöntölle. Kissa haluaa ulos ja raapii ovea tai leväyttää sen täysin auki puskemalla. Kiva....
Keittiössä alkaa väittely siitä laitetaanko ensin kahvi tulemaan vain avataanko kissanruokapurkki. Jos olet liian hidas kissa ehtii jäämään jääkaapin oven väliin tai hyppää pöydälle nuolemaan voirasian kantta mikä unohtuii auki.
Kun vedät sukkahousuja jalkaan kissa haluaa juuri sillä hetkellä tulla syliin, kipristelee tassuja nautinnollisesti ja rikkoo sukkikset. Viimeiset ehjät tietty... Ja livahtaa samalla ovenavauksella ulos kun lähdet töihin. No, kai se pärjää päivän ulkona (myöhemmin selviää että kissa on mennyt "päivähoitoon" naapuriin).
Illalla kun tulet kuulet jo kaukaa nälkäisen karjumisen, olet ainakin 5 min myöhässä ruokailusta!! Kun kissa on ruokittu on hetken rauhallista, täytyyhän joskus ottaa nokoset. Illalla ehditään vielä jakamaan lautasellinen jäätelöä ja pari kinkkuvoileipää.
Kun olet menossa nukkumaan kissa muistaa ettei ole leikkinyt koko päivänä, etsii piilotetun pingispallon ja alkaa heittelemään sitä parketilla (paras meteli tulee portaita pitkin). Piilotat pallon. Sen jälkeen kissa siirtelee taulut uuteen kulmaan ja tulee kertomaan siitä sinulle kaivautumalla peiton alle.
Tuossa lyhyesti päivän kulku meidän edesmenneen ihanan kissan kanssa:D Maailman ihanin kissa joka ei malttanut nukkua juuri lainkaan ettei olisi menettänyt mitään kivaa....
Kissat on parhaita :) Mutta esim kissan täysipainoinen ruokinta saattaa olla aika kallistakin, sillä kissa on vielä enemmän lihansyöjä kuin koira. Koirallehan jotkut antavat ns kotiruokaakin välillä, mutta kissalle ruuan pitäisi olla viljatonta, mitä useimmat markettiruoat eivät ole. Eivätkä myöskään kaikki eläinkauppojen ruuat. Viljaton, lihapitoinen ruoka maksaa, mutta jos siihen on valmis panostamaan, niin kissalla on hyvät oltavat. :) Raakaruokinnassa taas pitää olla todella perillä kissojen lajityypillisestä ruokavaliosta ja osata lisätä oikea määrä vitamiineja, joten jos asiaan ei todella ole perehtynyt, on eläinkauppojen laadukkaat ruuat parempi vaihtoetho, esim Thrive, Canagan ja Power of Nature. Kissalle pitää myös katsoa sellaiset ruuat, että syöttää sille täysravintoa. Moni ei huomaa katsoa pakkauksesta onko kyse täysravinnosta vai täydennysravinnosta.
En jaksa lukea muiden vastauksia, mutta kissat on aivan ihania. Ota kissa jostain löytöeläinkodista, saat jo vähän tietää luonteesta etukäteen. Älä päästä sitä ulos yksinään, valjaissa voi ulkoiluttaa. Kissathan elää sitten jopa reilu 20v.
Kissoja voi kouluttaa siinä missä koiriakin.
Meillä on Hesyltä otettu kissa, aivan täydellinen, ei ole ikinä tuhonnut mitään, ei pissannut/kakannut muualle kuin laatikkoonsa, viihtyy sylissä/kainalossa oikein hyvin.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:48"]Jos on mahdollisuus päästää kissa kulkemaan vapaasti ulkona, sitten voi ottaa vain yhdenkin ilman pelkoa kissan tylsistymisestä. Sitten kannattaa ottaa heti kaksi kissaa jos ei ole mahdollisuutta päästää kissa kulkemaan ulkona. [/quote] Ei kannata ottaa kissoja jos ei pysty takaamaan niille mukavaa elämää. Itsekästä ottaa kissa johonkin asuntoon vaan omaksi viihteeksi. Leikkikaluksi.
[/quote]
Jaa, hyvin tuo tuntuu pärjäävän vaikka on vain sisällä. Äsken vein ulkohäkkiin mutta olisi kaivanut itsensä ulos ellen olis takas sisälle hakenu. Kissa ei kuulu luontoon.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:03"]
Aivan ihanaa! :)
Itsellänikin oli aikoinaan useampi koira, mutta koirattomaksi jäätyäni hankin kissan. Kissan helppous yllätti ainakin tämän koiraihmisen. Samoin itselläni oli ollut se stereotypia, ettei kissa hirveästi kaipaisi seuraa vaan astelisi ylvään itsenäisesti kodissani. Vaan kuinkas kävikään, tämä tassuttelija on pennusta asti seurannut puuhiani kaikkialle rakastaen huomiota ja silityksiä. Kissaa on mielestäni todella mukavaa nostellakin ja pitää sylissä, kun se on sen verran kevyt (on toki todella kevyitä koirarotujakin).
Kissani ei häiritse minua maukumisellaan, koska ei se tee sitä ilman syytä. Saan sen kyllä välillä maukumaan paljonkin jos juttelen sille, mutta muuten se on aika hiljainen kaveri, jos ei kehräämistä metelöimiseksi lasketa. :)
[/quote]
Minusta tuntuukin että se naukumisen ongelma on meillä siinä, että äitini on käynyt antamassa kissalle herkkuja aina välillä ja kissa suorastaan vaatii niitä herkkuja ihan jatkuvasti. Sitten ei se maukuminen lopu ollenkaan ellei saa jotain herkkulihaa mahan täydeltä, vaan maukuu vaikka 24 tuntia putkeen kovalla äänellä eikä ikinä lopeta.
Kissat on kivoja. Olen tosin niin tottunut niihin, koska niitä on aina ollut kotona.
Meidän kisumme (sekaroituinen maatiainen, jonka perimässä oli ainakin norjalaista metsäkissaa ja angoraa) oli tosi seurallinen. Oli mukana kaikissa puuhissa ja seurasi perässä kun lähdimme esim. kävelylle ja tykkäsi silittelystä ja sylittelystä. "Jutusteli" omalla kielellään ja "vastaili" kun hänelle puhui. Oli tottelevainen tapaus, ei hyppinyt esim. pöydille, eikä tehnyt pentuajan jälkeen tuhojakaan. Oli meidän mielestämme tosi fiksu, helppo ja ihana tapaus,
Suosittelisin adoptoimaan aikuisen kissan, niistä tietää yleensä, minkälainen kissan luonne on etukäteen ja voi ottaa itselle sopivan.
Minulla on ollut jokusen vuoden oma kissa, jonka kanssa olen asunut kerrostalossa koko ajan. Oma kissani oli jo aikuinen minulle tullessaan ja täysin sisäkissa. Minun kissani ei viihdy ulkona valjaissa, ei luultavasti ulkoilutettu ollenkaan ennen minulle tuloa. Kaupungissa vähän pelkäisinkin sen ulkoiluttamista, kun on paljon koiria, jotka saattavat olla agressiivisiakin. En suosittele kissa irtipitämistä ulkona. Leikkimällä kissan saa pidettyö aktiivisena ja vietyä sen saalistushalut, jolloin se ei kaipaa ulkona liikkumista. Valjaissa tosiaan voi kyllö ulkoiluttaa, mikäli kissa on siihen halukas.
Parvekkeelle tai terassille on hyvä tehdä kissalle hyvä ulkoilupaikka. Esimerkiksi verkkoja ja tarvikkeita taa esim zooplussalta. Oma kissani ei viihdy parvekkeellakaan kovin paljon, haluaa yleensä kohta takaisin sisälle.
Kissojen luonne vaihtelee paljon, mutta varsinkin sisäkissat ovat monesti läheisyyden haluisia ja tarkkaavaisia. Oma kissani kuuntelee minua ja on oppinut hyvin monia käskyjäkin. Osan itsestään ja osan olen opettanut. Kissojen kanssakin voi siis opetella hyvin käskyjä ja temppuja. Niiden kanssa keksii kyllä kaikenlaisia aktiviteetteja :)
Monipuoliset lelut ja tarkkailupaikat ovat kissoje mieleen. Kissat nukkuvat suurimman osan ajasta, mutta niiden kanssa on hyvä leikkiä ja purkaa energiaa, niin saa itsekin nukuttua yönsä ja kissa ei riehu ja raavi huonekaluja öisin. Esimerkiksi herkkuje heittely ja jahtaus on oman kissani mielipuuhaa.
Muuten kissalla olisi hyvä olla "piilopaikkoja", esim. Majoja tai petejä, jotka ovat suojaisia ja joihin voi mennä omaan rauhaan. Kissat tykkäävät myös korkeista paikoista ja katsella ulos, joten olisi hyvä jos kissalla on jonkilainen taso josta näkee ikkunasta ulos. Kissalle voi hommata myös omia hyllyjä seinille, joilla se voi kiipeillä ja päästä tarkkailemaan talon tapahtumia.
Sekä tyttö- että poikakissat olisi parasta aina leikkuuttaa. Leikkaamattomille tyttökissoille märkäkohtu on hengenvaarallinen sairaus ja poikakissatkin ovat rauhallisempia ja hajuttomampia leikattuina.
Kissan hoito on mitä yskinkertaisinta. Päivittäisiin hommiin kuuluu vain hiekkalaatikon tyhjennys, ruokkiminen ja leikkiminen. Kissat ovat mitä parhainta seuraa löhöilyyn ja unikaveriksi. :) kissoilla on tosi rauhoittava vaikutus ja ne vähentävät todistettavasti stressiä. Rankan päivän jälkeen kissan seurassa saa hyvin ajatukset muualle. Rauhallista kissaa katsoessa ei voi olla rentoutumatta itsekin.
Suosittelen lämpimästi kissaa. Itselle oman kissan hankkiminen oli paras päätös, mitä mainioin ja siistein asuinkumppani. Tarjoaa ja ottaa vastaan runsaasti hellyyttä joka päivä. :)
Aivan ihanaa! :)
Itsellänikin oli aikoinaan useampi koira, mutta koirattomaksi jäätyäni hankin kissan. Kissan helppous yllätti ainakin tämän koiraihmisen. Samoin itselläni oli ollut se stereotypia, ettei kissa hirveästi kaipaisi seuraa vaan astelisi ylvään itsenäisesti kodissani. Vaan kuinkas kävikään, tämä tassuttelija on pennusta asti seurannut puuhiani kaikkialle rakastaen huomiota ja silityksiä. Kissaa on mielestäni todella mukavaa nostellakin ja pitää sylissä, kun se on sen verran kevyt (on toki todella kevyitä koirarotujakin).
Kissani ei häiritse minua maukumisellaan, koska ei se tee sitä ilman syytä. Saan sen kyllä välillä maukumaan paljonkin jos juttelen sille, mutta muuten se on aika hiljainen kaveri, jos ei kehräämistä metelöimiseksi lasketa. :)