Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi MIKSI mun 2vuotias huutaa kaikki päivät aamusta iltaan??

Vierailija
15.07.2012 |

En ymmärrä miten toi mun 2 vuotias voi olla niin tyytymätön lapsi. On myös todella tempperamenttinen, mutta sen lisäksi myös jatkuvasti joku huonosti. Lapsi aloittaa heti aamusta sen itkemisen ja vinkumisen ja sitä hupia jatkuu koko päivän. Päiväunet varmaan vähän pelastaisi, mutta ei suostu nukkumaan. Ei vaunuissa, eikä sisällä sängyssä. Auto on ainoa paikka minne nukahtaa päiväunille, mutta silloinkin pitää ajeluttaa ainakin puolituntia ennen kun nukahtaa. Eikä mun kukkaro riitä siihen, että ajeluttaisin kaiket päivät.

Ei siis nukahda viereen edes päikkäreille. Olen joskus kokeillut parhaimmillaan tunnin "nukuttaa" akaamalla vieressä, mutta reuhas vaan ja kävi hakkaamassa ovea. Minulla myös kaksi isompaa lasta, joten tuollaiset monen tunnin nukutukset ovat muutenkin ihan mahdottomia täällä kun olen lasten kanssa yksin siihen aikaan. Iltaunille menee nätisti itse, ei tarvitse nukutella laisinkaan.

Mutta se huutaminen, se raastaa oikeesti minua. Tulen todella pahalle päälle ja niin tulee kaikki muutkin tässä perheessä. Lapsi saa sen perus kitinän lisäksi vielä sellaisia "mukavia" raivareita päivittäin, jotka kestää pahimmillaan tunteja. Oikeasti tunteja!!! Siis huutaa pää punaisena ja raivoaa. Tänäänkin se lähti siitä kun annoin sen kävellä ulkona, kun oli istunut niin hienosti vaunuissa pitkän tovin. Kävellessään kaatui ja sitä se huuto alkoi. Lohdutin puhlasin ja puhdistin, mutta huuto vaan yltyi. Ei halunnut vaunuihin, eti halunnut kävellä, jos otin syliin niin rimpuili, eli mikään ei ollut hyvä. Ja huusi sitten tunnin putkeen. Jouduin raahaamaan täysillä karjuvan ja rimpuilevan mukulan kotiin. Sama show alkoi sitten uudestaan ruokapöydässä kun ei saanut lisää lihapullia ennen kun on maistanut myös perunaa. Ja sit taas huudettiin tunti...huoh.

isommat lapsetkin on aivan rikki tuohon huutamiseen. Miksi tuo lapsi mahtaa olla niin tyytymätön? Onko se vain luonne? Hän oli myös vauvana aina vaikea, taisi olla koliikki. Ollaan otettu kaikki allergia testit kun olen epäillyt mahavaivoja niin monet kerrat. Mutta mitään ei ole löytynyt.

Lapsi on aina ollut myös aika totinen. Muut lapsemme ovat kovin iloisia lapsia, tempperamenttisia hekin, mutta kuitenkin pääsääntöisesti onnellisen oloisia. Tämä kolmas tuntuu aina olevan onneton. Hänellä on vain todella lyhyitä hetkiä kun silminnähden nauttii elämästä. Ja nekin hetket ovat tulleet vasta nyt lähempänä kahden vuoden ikää. Vauvana hän oli aina totinen.

Muuten kehittynyt ihan normaalisti, mitään outoa en ole huomannut.

Onko odotettavissa koko loppu elämäksi vaikeaa ihmistä? Vai onko jonkun tempperamenttinen ja paljon huutava lapsi muuttunut myöhemmin leppoisammaksi?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta ja sen olen oppinut että samat keinot ei toimi heistä kaikkiin.

Tuollaiseen on meillä auttanut se, että lakkaan antamasta huomiota haitallisesta käytöksestä. Eli haitallinen käytös aiheuttaa sen, että lapsi jää kokonaan ilman huomiota siihen saakka kunnes käytös muuttuu.

Vierailija
42/83 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivaltaista kasvatusta ei todellakaan lasta ei lyödä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöt käyttöön mitä hyväksytään mitä ei. Palkinto hyvästä käytöksestä huonoa ei huomioida huutele yksinäsi jos ei o mikään hätä. Toimii

Vierailija
44/83 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttaisin, että temperamentti ei tarkoita, että henkilö olisi hankala tai ilkeä. Inhottaa kun ne niputetaan yhteen! Itse olen tosi temperamenttinen, innostun nollasta-sataan sekunnin sadasosassa. Olen silti iloinen ja auttavainen eikä minua häiritse vaikkei joku/kukaan lähde sen hetkiseen hömpötykseeni mukaan. Minulla on aina monta projektia kesken kun innostun aina jostain uudesta ja vanha jää odottamaan (ties kuinka kauaksi aikaa kunnes taas innostun siitä!).

Vierailija
45/83 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Ap:n kauhukakara on jo yläasteella. Toivottavasti apu (ja diagnoosi) löytyi.

Vierailija
46/83 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siis mitä jos sitä sattuu koko ajan johonkin? Eikä osaa vaan sanoa...

ap

No kokeile, hyvä ihminen. Anna särkylääkettä aamulla ohjeen mukaan ja katso, rauhoittaako se lapsen tunnetiloja. Voit aivan hyvin kokeilla vaikka kaksi päivää, anna aamulla ja alkuillasta toinen satsi. Jos lapsella on vaikkapa flunssa, lääkettä annetaan pidempikin biitti, joten tuo on ihan ok, niin näet onko hänellä oikeasti särkyjä, jotka tekevät ärtyisäksi.

Tosin jos hän on aina ollut yhtä itkuisa, se tuskin on tuosta johtuvaa.

Miten hän toimii muiden sisarusten kanssa? Onko vastavuoroista leikkiä yhtään, ottaako normaalisti katsekontaktia? Kysyn tätä, koska oma asperger-lapseni oli pienempänä myös kovin ärtyisä ja totinen, leikki oli kaksivuotiaana lähinnä lelujen riivinpanoa ja zoomailua (liikutti lelua silmien edessä edes ja takaisin ja pyöritteli esim. autojen renkaita).

Ok, normaalit lapsetkin oppivat vastavuoroista leikkiä vasta vähän päälle parivuotiaana, mutta autismikirjoon kuuluu erityisiä ongelmia leikkitaidoissa, leikki on hyvin omaehtoista eikä lapsi reagoi samalla lailla muiden lasten rooleihin.

Ja asseille tuollaiset kiukunpuuskat ovat valitettavan tyypillisiä. Ne eivät johdu "tuhmuudesta" tai huonosta kasvatuksesta, vaan autismikirjoon kuuluu, että lapsella on vaikeuksia ymmärtää sosiaalisia tilanteita ja hän hakee kaoottiselta tuntuviin tilanteisiin logiikkaa rutiineista. Jos rutiini muuttuu, hän joutuu paniikkiin ja hermostuu.

Tuossa ainakin meillä on ollut apua kuvakorteilla laaditusta päiväohjelmasta jääkaapin ovessa. Sieltä lapsi voi koska tahansa käydä tarkistamassa, mitä onkaan tiedossa. Kuvakortteja voi tulostaa papunetistä.

http://papunet.net/materiaalia/kuvapankki

Aistiyliherkkyys on toinen harkinnan arvoinen selitys lapsesi ärtyisyydelle. Sitä voi esiintyä autismikirjoon liittyen tai ihan sellaisenaan.

Miten lapsesi puhuu? Onko kehitys ollut siltä osin ikätasoista?

Kolmas vaihtoehto on, että hän on vain temperamentiltaan ärtyvä. Kannattaa tutustua tästä paljon kirjoittaneen Liisa Keltinkangas-Järvisen kirjoihin. Lapset ovat kaikki omanlaisiaan, syntyjään.

Kaksivuotiaana minun molemmat kotihoidetut lapseni lopettivat päiväunien nukkumisen (sekä normaali esikoiseni että tuo as-kuopukseni). Aika yleistäkin tuo, jos yöllä nukutaan pitkät yöunet.

Jos sinusta tuntuu, että voimat ovat lopussa, kerro lapsen haastavuudesya neuvolassa ja kysy lähetettä perheneuvolaan. Ei olisi eka tai toka kerta, kun lapsen neurologista poikkeavuutta on älytty tuota kautta alkaa tutkia.

Neuvolassa ei lyhyen vastaanottoajan puitteissa tavalliset neuvolalääkärit yleensä osaa sanoa yhtään mitään asiaan. Varsinaiset autismi- yms. tutkimukset tehdään lastenneurologisella tai psykiatrisella osastolla keskussairaalatasolla, ja esim. autismikirjon tutkimukset vievät 1-3 viikkoa.

Kaikki huutavat pikkuhirviöt on nykyään autismi sitä ja kirjolla tätä. Ei mene läpi.

Vierailija
47/83 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivaltainen käytös ei kirjoitti:

Väkivalta on erittäin huono kasvatus malli en tosiaan lyö lastani en ikinä.

No otapa tästä mitali.

Vierailija
48/83 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta seurannut kirjoitti:

Aikuinen ei osaa kohdata lapsen uhmaa. Jos lähdetään ulos ja lapsi kiukkuaa. Homma toimii näin mene lapsen tasolle älä huuda. Kerro mitä seuraavaksi tapahtuu me menemme nyt ulos. Jos lapsi potkii huutaa. Vaatteet päälle ja ulos. Periksi ei anneta. Sama homma ruokapöydässä jos ruuan kanssa leikitään annetaan varoitus jos leikit nostan sinut pois pöydästä. Aina toteutetaan se mistä varoitetaan. Jos pelleily jatkuu lautanen pois ja lapsi lattialle. Tenava huutaa anna huutaa. Kun pahin huuto loppuu kerro lapselle miksi nostettiin pois pöydästä. Omalle tenavalle jouduin tämän tekemään 2 kertaa ei leiki enää ruuan kanssa. Kauppa reissut toimii näin kerro lapselle kaupan pihassa miten kaupassa käyttäydytään. Jos juokset jos huudat lähdetään kaupasta pois. Omani heittäytyi keskelle kaupan lattiaa kun ei saanut hakemaansa lelua. Lelu takaisin hyllyyn tenava kainaloon ja autoon. Huuto hirmuinen taas kun huuto helpottaa kerrot lapselle lähdimme kaupasta kun huusit ja heittaydyit lattialle. Lähdemme joka kerta pois etkä saa edes karkkipäivän nameja. Kannattaa käyttäytyä saa naminsa. Tehosi 2 kerran jälkeen lapsi kulkee nätisti kysyy luvan saako ottaa. Jos näitä asioita ei tee tenavalle selväksi tappelet joka ikinen päivä joka asiasta. Elämä on yhtä huutoa. Tällainen epäjohdonmukaisuus rasittaa lasta. Aikuisen on ohjattava kaikkea toimintaa 2- vuotias ei pysty tekemään päätöksiä. Lapsi ei ole siihen kykenevä. Lapselta ei kysytä mita tänään syödään minkälainen auto meille ostetaan. Haloo aikuiset olkaa aikuisia kantakaa vastuu. Vanhemmuus on rankkaa mutta myos antoisaa. Nyt tenava katsoi silmät pyöreänä jos joku lapsi huutaa kaupassa. Kysyy minulta mikä äiti sitä vaivaa. Tekisi mieli sanoa aikuinen joka on taantunut lapsen tasolle.

Ap:n lapsi on 13 v.

Vierailija
49/83 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö lapselta puuttuu rajat pyörittää aikuisia niinkuin haluaa. Selkeät ohjeet rajat aikansa huutaa kun ei kaikki menekään niinkuin itse haluaa. Ruokapöydässä taistelu on merkki tästä. Kaksi asiaa jota 2 veet käyttää valtaa on nukkuminen ha syöminen siihen on tehtäva stoppi. Ruokapöydässä toimitaan näin on ruoka lautasella jis alkaa kiukutella tulee varoitus jos ei usko pois pöydästä lautanen jääkaappiin. Mukula huutaa naama punaisena anna huutaa vaan. Kun huuto lopulta vaimenee kerrotaan lapselle miks lähtö pöydästä tuli. Muutaman kerran teet tän jo mä alkaa toimii. Säännöt käyttöön ne myos kirjoitetaan liitutauluun meidän perheen säännöt

Vierailija
50/83 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat.liikaa huomiota väärissä paikoissa. Anna huutaa, äläkä reagoi millään tavalla, esim se kaatuminen, kun kaikki tehtävä on tehty niin miksi teet itse numeroa? Eli koetat tehdä kaikkesi ettei huuda. Anna huutaa äläkä hermostu. Teet omia juttujasi. Lapsi pyörittää sinua huudoillaan. Hän tekee sitä niin kauan kun saa siitä tunnetta, että hän hallitsee.

Vierailija
51/83 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä reagoi itkuun. Lisäksi, miksi et käy töissä?

Vierailija
52/83 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti. Taas yksi syy lisää miksi en halua omia lapsia. Pelottaa että epäonnistuisin niin pahasti auktoriteettina että penska olisi tuommoinen huutava hirviö.

Vierailija
53/83 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli hieman samanlaista. Päästiin jossain vaiheessa sairaalatutkimuksiin ja todettiin add. Lääkityksestä ei ollut apua. Oireet hävisivät ajan myötä ala- asteella.

Vierailija
54/83 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos teen koko ajan nuo kaikki asiat mitä kirjoitat ja taapero raivoaa silti aamusta iltaan?

Joka aamu käydään aamupesulla, puetaan vaippa, harjataan hiukset, puetaan vaatteet ja joka aamu sama vääntö näistä asioista. Vaipat repii kaksin käsin pois, housut kiskoo pois kun ne painaa!!! Kokeilee 4 housut ja kaikki painaa!!! Puen väkisin: saa raivarit. Ei tule suihkuun: kannan sinne. Ei tule pois: kannan pois. Raivarit.

Ei anna harjata hiuksia, ei anna pestä hampaita: pesen väkisin: raivarit.

Haluaa muroja. Laitan. Haluaakin leipää.En vaihda raivarit. Sama vääntö lähes joka aamu, vaikka kuinka pitää rajat.

Vierailija
55/83 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoja satelee, kukaan ei katso vuosilukua! 2012, sehän on jo murkku!

Vierailija
56/83 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ottamaan yhteyttä neuvolaan, lapsella voi olla joku sairaus, eihän tuo ole normaalia.

Vierailija
57/83 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen ottamaan yhteyttä neuvolaan, lapsella voi olla joku sairaus, eihän tuo ole normaalia.

Ei neuvolassa hoideta 15-vuotiaiden asioita. Ketju on vuodelta 2012. 

Vierailija
58/83 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin aina haluaisin kuulla miten tässä lopulta kävi, loppuuko huutaminen, tuliko diagnoosi jne. Joten AP jos käyt vielä palstalla, niin kerro!

Vierailija
59/83 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taaperot on tosi söpöjä ja ihania🤗

Vierailija
60/83 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä niin aina haluaisin kuulla miten tässä lopulta kävi, loppuuko huutaminen, tuliko diagnoosi jne. Joten AP jos käyt vielä palstalla, niin kerro!

Mikä pakkomielle nykyihmisillä on noihin diagnooseihin? Kaikilla pitää olla joku leima otsassa, jos vähänkään toimii eri tavalla kuin keskiverto hissukka. Miksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme