Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatteletko salaa, että työpaikkakiusatut ihmiset ovat

Vierailija
10.08.2006 |

usein itse hankalia ja sosiaalisilta taidoiltaan puutteellisia?

Kommentit (138)

Vierailija
101/138 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Yleensä tuo on nimenomaan kiusaajien defenssi, kun käytös on asiatonta ja huonoa. Huutamista, tiuskimista, negatiivisuutta, yksityisasioiden levittelyä ja kaivelua, trauma dumppaamista, rajattomuutta... Sitten kun joku odottaa ammattimaista käytöstä niin alkaa tämä defensiivinen selittely ja haukkuminen.

Vierailija
102/138 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvaltaisissa työpaikoissa kaikenlaisesta kiusaamisesta ja toisten väheksynnästä ja tahallisesta loukkaamisesta vapaata työilmapiiriä on vaikea saada syntymään, sillä naisten on vaikea olla kilpailematta keskenään ja naisilla on myös usein vaikeuksia hillitä itseään ja olla näyttämättä negatiivisia tunteitaan. Myös niin sanotut bestisporukat jyräävät helposti muut ja syövät koko työyhteisön yhteishenkeä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/138 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä mahtaa johtua se että useimmiten näitä kiusattuja kiusataan ensin päiväkodissa, sitten koulussa, opiskelupaikoissa ja lopulta työelämässä. Mikä joistakin ihmisistä tekee jokapaikan kiusatun? Jos kiusaajia on joka paikassa niin pitäisikö joskus miettiä mistä se johtuu?

Olipa kuka tahansa kuinka onneton sosiaalisilta tai muilta taidoiltaan, ei se oikeuta kiusaamaan. Kiusaajien motiivi voi taas olla ihan pelkkä kateus taidoista tai ulkonäöstä. 

Vaikea muuttaa naamaa jos on hyvin kaunis nainen. Kiusaaja taas saattaa hyvinkin saada nautintoa kenen tahansa kiusaamisesta. Myös eläinten. Tyhmän päätä virkistää kun saa muita vähän ärsyyntymään.

Jos mua yrittää kiusata niin kiusaaja saa aikaan vain itselleen pahan mielen koska mua ei kiinnostaisi eli ei olisi vaikutusta niin kauan kun se kiusaaminen on henkistä. Jos menisi fyysiseksi niin lopettaisin sen kiusaamisen siihen paikkaan.

Vierailija
104/138 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen että kiusaajat on säälittäviä, jatkavat siis samaa kuin kouluissa kiusaamista, sulkemista porukasta yms. Itse en piittaa ja jos joku nykyään yrittää kiusata nauran päin naamaa. 

Vierailija
105/138 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusattiin koulussa aina. Aikuisena myös ajoittain, mutta sitten se loppui, kun yhdessä paikassa oli sivistyneitä työkavereita.

Kunnes tuli uusi työkaveri, joka alkoi kiusata ja sai ne sivistyneetkin kiusaamaan.

Yhteistä noille kaikille olin vain minä, jonka kiltteys sai aikaan pelkkää pahantahtoisuutta. Ei noita voi ymmärtää järjellä, kun kyse on apinalauman käytöksestä. Olisi eläintieteilijöiden hommaa se ymmärtäminen.

Vierailija
106/138 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan ajattelen että etenkin tätivaltaisilla aloilla, ei aa olla pitkä ja hoikka, kaunis, älykäs nainen esim. samassa paketissa, jos ei ole dominoiva luonne, koska muuten lättynaamat lyttää sut ja juoruilee ja kiusaa sua ja kehuvat kilvan toisiaan 164 cm / 80 löllyköinä hoikiksi ja kauniiksi.

Vierailija
107/138 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lue koskaan mitään muuta kuin naistenlehtiä ja AV:tä?

Jos yhtään on yleistietoa, niin pitäisi tietää (ottaen huomioon, miten yleistä työpaikkakiusaaminen on), että työpaikkakiusatuksi joutuu ihan sattumanvaraisesti. Joku menestyvä työntekijä voi ärsyttää juuri sitä suvaitsematonta typaikkapahista (jolla itsellään ei ole kaikki ihan kohdallaan), joka sitten alkaa kiusaamaan. Usein syystä, josta kiusaaja on kiusatulle kateellinen.

Toisaalta samat tyypit yleensä joutuu kiusatuiksi koulussa, armeijassa, töissä. Ei taida olla ihan sattumanvaraista kuitenkaan. 

Vierailija
108/138 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti en ajattele niin, vaan yleensä kiusaajalla on joko taktiikka tai asema, josta käsin tekevät temppujaan joko suunnitelmallisesti tai impulsiivisesti. Oma kollega esimerkiksi keksi mitä ajattelin ja kertoi nämä sitten omana totuutenaan esihenkilöille, siis että olen niin tyhmä että ajattelen x ja y. Ei oltu koskaan asiasta puhuttukaan, siis 100% keksittyjä juttuja. Eräs esihenkilö taas räjähteli impulsiivisesti ja räksytti mitä sylki suuhun toi. Alaisilla tai heidän teoillaan ei ollut tässä mitään merkitystä.

Mutta, eräs opiskelukaverini mielestäni itse aiheutti "kiusaamisen" työpaikasta toiseen. Esimerkiksi työkavereiden vartaloiden arvostelu, ihmisten ominaisuuksille naureskelu, työtehtävien väheksyminen ja muu epämukava käytös johti kerrasta toiseen "kiusaamiseen" eli siihen, että hänelle alettiin vastata samalla mitalla. Oma lääke ei hänelle kuitenkaan maistunut...

Vierailija
109/138 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lue koskaan mitään muuta kuin naistenlehtiä ja AV:tä?

Jos yhtään on yleistietoa, niin pitäisi tietää (ottaen huomioon, miten yleistä työpaikkakiusaaminen on), että työpaikkakiusatuksi joutuu ihan sattumanvaraisesti. Joku menestyvä työntekijä voi ärsyttää juuri sitä suvaitsematonta typaikkapahista (jolla itsellään ei ole kaikki ihan kohdallaan), joka sitten alkaa kiusaamaan. Usein syystä, josta kiusaaja on kiusatulle kateellinen.

Toisaalta samat tyypit yleensä joutuu kiusatuiksi koulussa, armeijassa, töissä. Ei taida olla ihan sattumanvaraista kuitenkaan. 

Mua ei koulussa koskaan kiusattu ja 20 vuotta meni työelämässäkin ongelmitta, kunnes tuli vastaan kollega joka alkoi kiusaamaan. Vika oli kyllä selkeästi hänessä, ei minussa. Hän oli saanut kyseisen tiimin aiemmatkin kollegat lähtemään, ja niin lähdin minäkin. Minua ei ole myöskään sen koommin kiusattu.

Vierailija
110/138 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli töissä ihminen, jota välttelin. En tiedä miksi, mutta en vain halunnut jostain syystä ottaa lähempää kontaktia. Toki työasiat hoidettiin.. Syytti sitten minua kiusaamisesta.  Jouduin puhutteluun ja olin todella hämmentynyt. Enhän juurikaan ollut tekemisissä tämän ihmisen kanssa. Noh, kuulin jälkikäteen, että edellisellä osastolla hän oli myös tullut kiusatuksi. Tarkempaa en aiemmasta tapauksesta tiedä.  Mutta heräsi vain ihmetys, että mitä hittoa.

Vierailija
111/138 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa että jotain ajatuksia herää väkisinkin, jos ihminen kertoo olleensa kiusattu useammalla työpaikallaan.

Esim. anoppiani kiusattiin kolmessa työpaikassa omien sanojensa mukaan. En tiedä kumpi on syy ja kumpi seuraus, mutta hänen on ajoittain tosi hankalaa tulkita sosiaalisia tilanteita parhain päin. Saattaa esim. ihan tavallisen ja hyväntuulisen ulkoilureissun jälkeen laittaa viestin että häntä harmittaa kun hän taisi jotenkin loukata ja pahoittaa mieleni. Ja minä olen ihan ulalla että mistäköhän nyt on kyse.

Vierailija
112/138 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli töissä ihminen, jota välttelin. En tiedä miksi, mutta en vain halunnut jostain syystä ottaa lähempää kontaktia. Toki työasiat hoidettiin.. Syytti sitten minua kiusaamisesta.  Jouduin puhutteluun ja olin todella hämmentynyt. Enhän juurikaan ollut tekemisissä tämän ihmisen kanssa. Noh, kuulin jälkikäteen, että edellisellä osastolla hän oli myös tullut kiusatuksi. Tarkempaa en aiemmasta tapauksesta tiedä.  Mutta heräsi vain ihmetys, että mitä hittoa.

Mun työkaverini oli yhteydessä esimieheen ja kertoi että olen työpaikkakiusaaja (kahden muun työkaverin lisäksi). Oli jotenkin vaikeaa käsittää mistä moinen pokka kumpuaa, kun hän itse on syyllistynyt minua kohtaan kunnianloukkausrikokseen (en ikävä kyllä tehnyt ilmoitusta), enkä minä ole ikinä sanonut hänelle ainuttakaan poikkipuolista sanaa.

Samaa mustamaalaamista harrastaa näistä kahdesta muusta kollegasta.

Vierailija
113/138 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten kesken on vähän eri asia, mutta aikuisen ihmisen pitäisi jo hyväksyä, että sitä on jokainen omillaan maailmassa ja sinua kohdellaan juuri niin kuin annat itseäsi kohdella. Jos rupeat kynnysmatoksi, löytyy aina joku jolla on likaiset kengät. Niin sanoakseni.

Se on muuten justiinsa näin. On paljon ihmisiä joita on pakko rajata. Toisia kovemmalla kädellä kuin toisia. Turha silti luulla, että siitä mitään oppisivat, nenä kipeänä ja silmä mustana vaan haastamaan uutta kohdetta. On ne sinnikkäitä, se on vissiin sitä suomalaista sisua sitten!

Vierailija
114/138 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyllä joskus kiusattu omalla toiminnallaan edesauttaa kiusatuksi joutumista.

Eli lähtökohtaisesti kiusaaminen on ok, kunhan sille vaan keksii jonkun sopivan syyn?

Vierailija
115/138 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ajattelen että aloittajan kaltaiset ihmiset pitäisi viedä pysyvästi suljetulle osastolle.

Vierailija
116/138 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiusattiin koulussa aina. Aikuisena myös ajoittain, mutta sitten se loppui, kun yhdessä paikassa oli sivistyneitä työkavereita.

Kunnes tuli uusi työkaveri, joka alkoi kiusata ja sai ne sivistyneetkin kiusaamaan.

Yhteistä noille kaikille olin vain minä, jonka kiltteys sai aikaan pelkkää pahantahtoisuutta. Ei noita voi ymmärtää järjellä, kun kyse on apinalauman käytöksestä. Olisi eläintieteilijöiden hommaa se ymmärtäminen.

Täällä sama, halusin vain tehdä työni ja tulla kaikkien kanssa toimeen, silti mut otettiin kohteeksi, jopa ne nuoret mua jopa 15 vuotta nuoremmat: komentelua, vähättelyä, työni mitätöimistä yms, onneksi eräskin nuori lähti muulle opiskelemaan. Nykyään tilanne on neutraali. 

Vierailija
117/138 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miettiä työpaikan valintaa, jos huumori ei kestä. Pitäisikö yhden vastatulleen tiukkapipon takia kolmenkymmenen vanhan työntekijän muuttaa vallitseva työpaikkakulttuuri. Silloin ehkä sillä yhdellä olisi kivaa, mutta loput kärsisivät.

Riippuu kyllä hyvin pitkään huumorin laadustakin. Hyvin ehdollistuneita monet yhteisöt ovat, ja käytäntöjä on mauttominakin sitten muka mahdoton muuttaa. Sellaisiakin työyhteisöjä on paljon jossa asiallinen ja tarpeellinen keskustelu kuitataan "huumorilla". Silloin pelkään viitseliäisyyden puutetta ja järjen laiskuuttakin. 

Vierailija
118/138 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyllä joskus kiusattu omalla toiminnallaan edesauttaa kiusatuksi joutumista.

Eli lähtökohtaisesti kiusaaminen on ok, kunhan sille vaan keksii jonkun sopivan syyn?

Joo kyllä pitäisi edes yrittää kertoa mikä sellainen toiminta on joka kiusaamista aiheuttaa.

Eikö yleensä olisi esim.oikaisu tai jopa asiallinen juttelua paikallaan jos jotain on pielessä?!

Muuten täysin tarpeetonta ja järjetöntä, kertoo yhteisön puutteista käsitellä pieniäkin asioita, ja saaden aikaan sitä kautta katastrofeja, välipitämättömyyttä ja asioiden käsittelyyn asiallisesti kykenemättömyyttä siis kaikin puolin. 

Vierailija
119/138 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä pitäisi edes yrittää kertoa mikä sellainen toiminta on joka kiusaamista aiheuttaa.

Eikö yleensä olisi esim.oikaisu tai jopa asiallinen juttelua paikallaan jos jotain on pielessä?!

Muuten täysin tarpeetonta ja järjetöntä, kertoo yhteisön puutteista käsitellä pieniäkin asioita, ja saaden aikaan sitä kautta katastrofeja, välipitämättömyyttä ja asioiden käsittelyyn asiallisesti kykenemättömyyttä siis kaikin puolin. 

Kiusaaja ei tarvitse syytä. Pelkkä olemassa olo riittää

Vierailija
120/138 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä siis pitäisi kyetä sitten jotenkin perustelemaan ja luokittamaan että millaista on "oma toiminta" joka mukamas edesauttaa kiusatuksi tulemista?

Tähän on ollut jo vuosia mediatrendi johon on myös joidenkin tartuttava kun huomionkipeys iskee. Mutta oikeat tapaukset senkin vuoksi sitten piilloutuu. 

Mutta kiinnostavaa olisi kyllä kuulla ne ominaisuudet, vai kenties tilanteet vai käytöstavat vai mitkä? Jos sellainen perustuu toimintaan niin silloin siitä voisi puhua ja ne tilanteet kenties vältää? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän