Ajatteletko salaa, että työpaikkakiusatut ihmiset ovat
usein itse hankalia ja sosiaalisilta taidoiltaan puutteellisia?
Kommentit (138)
Voisiko sanoa karkeasti näin: jos sama kiusaaja valitsee aina uuden uhrin, ehkä savustaa tämän ulos, ehkä saa tämän sairaslomalle tmv. ja käytös jatkuu kiusaajan taholta samanlaisena uhrista toiseen, niin tällöin on kyse nimen omaan kiusaamisesta. Todellisesta kiusaamisesta, johon pitää puuttua kovalla kädellä ja joka on todella tuomittavaa.
Mutta jos " uhri" kokee aina ja joka paikassa tulevansa kiusatuksi, kokee tätä kiusaamista niin vapaa-ajalla kerrostaloyhteisössä kuin perheensä taholta sorsimisena ja toisten sisarusten suosimisena sekä vielä töissä, kaikissa työpaikoissaan työhistoriansa aikana ja kokee että ihan kaikki muut on häntä vastaan... Niin olisko silloin vikaa (ihan vähän vaan...) tässä uhrissa? Että voisko olla niin mahdoton persoonallisuus, että häntä ei voi miellyttää, että hän jokaisessa normaalissa tilanteessa näkee kiusaamista ja hylkimistä? Että hän kuvittelee? Voisko olla?
ihmisen henkistä puolta / persoonaa todella syvältä. Ja jos tällaista vahingoittamista suoritetaan vuosikausia ja pahimmassa tapauksessa vieläpä lähes kaikilla ihmisen osa-alueilla (koulu, omat vanhemmat), niin uskon että se vaikuttaa ihmisen ajattelutapaankin niin syvästi että hän alkaa nähdä kaikki ihmiset ilkeinä ja pahoina ja se varmasti johtaa varautuneisuuteen ja siihen ettei ihminen enää osaa/uskalla luottaa keneenkään vaan uskoo kaikkien tahtovan hänelle vain pahaa. Minun mielestäni kuvaamassasi tilanteessa kyse on kiusaajan aiheuttamasta vammasta, josta ihminen ei ole koskaan toipunut. Eli toisinsanoen kiusaaja on tuhonnut toisen ihmisen elämän.
ollut hyvin pidetty työtoveri muissa työpaikoissaan.
Mielisairaushan voi oirehtia sillä tavalla, että luulee kaiken ja kaikkien olevan häntä vastaan.
Entä sellaiset tyypit, jotka haluavat, että kaikki pitää aina tehdä niin kuin HE haluavat, mikään muu ei käy? Onko ihme jos sellainen jää lopulta yksin? Onko sellaisen ihmisen seuran karttaminen (kahvitauot ym. vapaa oleskeluaika) kiusaamista?
joka oli täysin vainoharhainen. Oli kova homma saada hänet pois työpaikasta sillä hänen kanssa oli täysin mahdoton tehdä töitä. Työterveyshoitajakin itki kerran työpaikalla että hän ei enää jaksa, voi kun se ihminen osaisi hakea apua ongelmiinsa jostain muualta... :(
ovat seksuaalisempia kuin muut lapset ja ehkä jotenkin flirttailleet hyväksikäyttäjälle? Mä ainakin ajattelen, että hakatut vaimot ovat tavallista pahempia nalkuttajia.
miksi esim. koulukiusaamista ei saada kitkettyä pois. Vanhemmat, joiden lasta syytetään kiusaamisesta todennäköisemmin hakevat sen syyn kiusaamisen uhrista kuin omasta lapsukaisestaan. Sama meno myös työelämässa, vikahan löytyy uhrista...
Olette toiset todella puusilmiä, jos luulette että kiusaaminen on AINA vain toisen osapuolen vika!
Aika paljon on ollut puhetta siitä, voiko kiusatun oma käytös JOSKUS vaikuttaa asiaan, tai voiko kiusaaminen JOSKUS olla kuviteltua.
kiusaaja on se jolla jokin vikana eikä toisinpäin.
En.
Mutta olen huomannut yhden piirteen, eli kiltteys ja miellyttämisenhalu tulkitaan heikkoudeksi.
Lopetin hymyilemisen aikaa sitten, kun siitä seurasi pelkkää halveksuntaa.
En. Usein kiusaajat ovat hankalia ja heillä on elämänsä alueella hankaluuksia, joita purkavat muihin.
Mulla on muutamia tuttaja jotka on ihan mukavia, kivoja siviilielämässä joten voisin kuvitella että työpaikallakin ovat sitä, mutta jostain kumman syystä he joutuu joka hiton työyhteisössä yleensä esihenkilönsä mutta myös joidenkin työkavereiden sorsimaksi tai silmätikuksi. Joka hiton yyöoaikassa, eivätkä itse tajua tuota kuviota ollenkaan. Omasta mielestä ovat hyviä tuöntekijöitä, mitä nyt vähän väliä saikulla ja ovat oikeassa siinä miten työt pitäisi tehdä. Mutta jatkuvaa vatvomista siitä miten heidät eristetään porukadta, pomolla on oma hovi johon hän ei kuulu, hänet savustetaan ulos ym ym. Alle vuodessa joka tiimissä sama kuvio.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko sanoa karkeasti näin: jos sama kiusaaja valitsee aina uuden uhrin, ehkä savustaa tämän ulos, ehkä saa tämän sairaslomalle tmv. ja käytös jatkuu kiusaajan taholta samanlaisena uhrista toiseen, niin tällöin on kyse nimen omaan kiusaamisesta. Todellisesta kiusaamisesta, johon pitää puuttua kovalla kädellä ja joka on todella tuomittavaa.
Mutta jos " uhri" kokee aina ja joka paikassa tulevansa kiusatuksi, kokee tätä kiusaamista niin vapaa-ajalla kerrostaloyhteisössä kuin perheensä taholta sorsimisena ja toisten sisarusten suosimisena sekä vielä töissä, kaikissa työpaikoissaan työhistoriansa aikana ja kokee että ihan kaikki muut on häntä vastaan... Niin olisko silloin vikaa (ihan vähän vaan...) tässä uhrissa? Että voisko olla niin mahdoton persoonallisuus, että häntä ei voi miellyttää, että hän jokaisessa normaalissa tilanteessa näkee kiusaamista ja hylkimistä? Että hän kuvittelee? Voisko olla?
Oliko koulukiusaaminen niin mukavaa, että pitää jatkaa työpaikallakin? Ruiskaatko työkavereidesi kanssa työpaikkasi naisetkin ja ihan niiden oma syy kun tulevat "miesten" töitä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Up
Menepäs pelle itse siitä vaikka koulupuukotuksia ja ampumisia ratkomaan.
Mistä mahtaa johtua se että useimmiten näitä kiusattuja kiusataan ensin päiväkodissa, sitten koulussa, opiskelupaikoissa ja lopulta työelämässä. Mikä joistakin ihmisistä tekee jokapaikan kiusatun? Jos kiusaajia on joka paikassa niin pitäisikö joskus miettiä mistä se johtuu?
Kaikki eivät halua olla sosiaalisia. Ei siinä ole mitään väärää. Itse en halua olla eikä se ole mikään ongelma mulle. Jos se on jollekin muulle ongelma niin sekään ei ole ole mun ongelma. Viihdyn yksin. Ei ole kukaan koskaan yrittänyt mua kiusata töissä tai sitten en ole huomannut koska mua ei kiinnosta eli olisin huono kohde koska sillä ei olisi muhun vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä mahtaa johtua se että useimmiten näitä kiusattuja kiusataan ensin päiväkodissa, sitten koulussa, opiskelupaikoissa ja lopulta työelämässä. Mikä joistakin ihmisistä tekee jokapaikan kiusatun? Jos kiusaajia on joka paikassa niin pitäisikö joskus miettiä mistä se johtuu?
Olipa kuka tahansa kuinka onneton sosiaalisilta tai muilta taidoiltaan, ei se oikeuta kiusaamaan. Kiusaajien motiivi voi taas olla ihan pelkkä kateus taidoista tai ulkonäöstä.
Vaikea muuttaa naamaa jos on hyvin kaunis nainen. Kiusaaja taas saattaa hyvinkin saada nautintoa kenen tahansa kiusaamisesta. Myös eläinten. Tyhmän päätä virkistää kun saa muita vähän ärsyyntymään.
mielenterveysongelmaiset on sit tapaus erikseen!! niiden kanssa ei voi koskaan toimia oikein.