Miten joku voi sanoa ettei rahat riitä ruokaan? Ruokaa saa tehtyä niin halvalla, että
Me välillä syödään edullisestikin mutta sitten mopo karkaa käsistä ja pitää ostaa kaikenlaisia hedelmälajikkeita, lihoja, juustoja, leipiä... Kyllähän noi maksaa! Mutta kun ei tee mieli jäädä puurolinjallekaan:(.
Kommentit (339)
Mutta tulin vain toteamaan, että suunnittelu ja ennakointi on ruokalaskun pienentämisen salaisuus.
Meillä ei ruoka paljon maksa, mutta sen eteen nähdään todella paljon vaivaa.
- keväällä kasvamaalle laitetaan salaatit, herneet, maustekasvit, porkkanat, sipulit, yms
- iäkkäiden sukulaisten kanssa meillä on diili: laitetaan heidän mailleen yhteiset perunat ja me nostetaan kaikki, niin saadaan itsellekin. Samoin poimitaan ja huolletaan heidän isoa kasvimaata, niin saadaan niin paljon mansikkaa, kuin ikinä halutaan. Poimitaan myös toisille sukulaisille, joilta tulee vaihtiksena meille hirvenlihaa ja lihasäilykettä.
- marjat ja sienet kerätään itse, herukat ja vadelmat omista puskista.
- kaikki pakastetaan, säilötään, kuivataan, hillotaan...
JA pitkin vuotta:
- leipä haetaan isoissa erissä leipomolta (sämpylöitä tehdään joskus itse)
- kaikki liha ostetaan -30% tai -50% tarjouksista.
- jauheliha jatketaan tai korvataan soijarouheella (ja kyllä muuten raavaskin mies syö, kun maustaa kunnolla)
- eineksiä käytetään todella harvoin
- hedelmät haetaan lidlistä, vaikka muuten käydään s-marketista.
Totesin tuossa hetki sitten, että meillä kalleimmin taitavat syödä kissat! Niiden ruokatölkki maksaa melkein 50snt, joita menee 2 päivässä + kuivaruokaa päälle! Pitääkin ryhtyä miettimään miten saisi kissat syömään halvemmalla, ruoat pitäisi siis itse tehdä nekin...
saisikohan sieltä itsekin jotain? Mä en tiedä ketään omassa tuttavapiirissä, joka olisi koskaan moiseen turvautunut, omilla pienillä palkkarahoilla tässä kärvistellään ja ne ruoatkin hankitaan.
Mutta valitettavasti kaikki pienituloiset eivät osaa tehdä edullista ja terveellistä kotiruokaa.
Joku ylempänä valitti ettei työpäivinä koskaan ehdi keittää perunoita. Perunathan kypsyy 20 minuutissa! Itse yleensä kuumenna veden ensin vedenkeittimellä, koska meillä on monta syöjää ja ison perunakattilan lämpeneminen vie muuten turhaa aikaa. Ja halpa peruna on hyvä perusta monelle perinteiselle kotiruualle.
josta saa tuotua ruokaa laittavalle vaimolleen riittävän palkan, jotta saa pötyä pöytään eikä tarvi tulla AV:lle ruikuttamaan, kuinka rahat ei riitä!
Olen siis se, joka kokkaa arjet itselleen ja 4-vuotiaalle lapselle sekä viikonloppuisin myös sille miehelle, 120 eurolla kuussa. Sille kyllä maistuu tosiaan ne linssit ja kaurapuurotkin, eikä hotki (harvinaisia) leikkeleitäkään, kun pari kertaa sille on ärähtänyt.
Syön usein itse koululla, 1,20, kuten mainitsin jossakin ketjun vaiheessa. Tällöin syön kotona ehkä aamukahvin ja kaurapuuroa, en muuta. Lapsi syö päiväkodissa aamupalan, lounaan ja välipalan, ja syö siis kotona vain yhden lämpimän ruuan, joskus sen lisäksi vielä pienen välipalan. Päivän ruokabudjetti on periaatteessa 2 euroa/pvä, viikonloppuna pakostakin enempi.
Minkä ikäinen lapsesi on? Tod.näk. syötte vain yhden aterian päivittäin kotona, ja itse et varmaan syö mitään. Kerro vähän tarkemmin. Monessa perheessä se on just se isipappa, joka nostaa ruokakuluja rajusti, kun hotkii leikkeleet suoraan jääkaapista ja vetelee yksinään kahden litran makaroonilootan.
alkuperäinen pointti on muuttunut joksikin ihan muuksi.
Avasin taas vaihteeksi koneen ja täällä tämä ketju vieläkin vain porskuttelee ensimmäisellä sivulla.
Vaikka käyttäisi 5 euroa päivän ruokiin, niin sekin tekee vain 150 euroa kuukaudessa. Repesin nauramaan tänään kun tuli se muutaman minuutin kokkausohjelma päivällä, tuli ihan mieleen että se kokki on tämän ketjun lukenut kun lopuksi mainitsi silleen hauskasti että "Kotiruoka on halpaa ja helppoa, tämäkin ateria maksaa vain 2 euroa"
ap
Suunnitelmallisuus säästää. Kai siinä tosiaan tuleekin kiire ja kalliit ostokset, jos vasta työpäivän jälkeen ryhtyy pohtimaan että mitähän sitä laittais ja kaupassakin pitäis käydä.
Itse ostan kerran viikossa perusaineet koko viikon aterioille, eli jääkaapista löytyy aina jotakin, mistä sen ruoan saa pian valmiiksi, tai sitten valmista ruokaa. Työpäivän jälkeen ostetaan meille vain maitoa ja leipää.
Seuraavan päivän ruoan voi tehdä jo illalla valmiiksi. Viikonloppuisin voi tehdä isoja eriä, joita sitten syödään viikolla jääkaapista tai pakasteesta.
No huh huh, Suomessa asuessamme kävimmme kerran viikossa Lidl:ssä ostamassa viikon ruuat kahdelle ja rahaa meni noin 25 euroa per ostosreissu. Tarkoitus oli ostaa mahdollisimman monipuolisesti ruokaa, sisältäen vihannekset, mahdolliset hedelmät ym tarvikkeet. Tosin lihaa tässä summassa ei ole, koska sitä vähän harvemmin syömme. No tällä summalla kalasteltiin noin 2-3 pussia täynnä olevaa ruokaa, josta toki riitti vielä viikon jälkeenkin. Laitoin tosi paljon ruokaa kotona ja leivoin myös. Suomessa sähkön hinta on unelma verrattuna esim. nykyiseen maahan UK:seen.
Eli jos henkilöllä ei ole muita velkoja 370 eurolla viikossa käsittääkseni elää ihan suht ok yksinasuva ihminen. Olen siinä käsityksessä, että toimeentulossa yksin asuvan menot katsotaan olevan 370 euroa. Tietenkin voi olla, että vuokra on suurempi mitä sosiaalitoimisto katsoo siihen rahaa annettavan.
Ällöttää kun Suomessa on maailman parhaat sosiaaliset edut ja ihmiset vain haluavat lisää ilmaista rahaa tekemättä mitään.
Köyhillä on ongelmia paitsi taloudenhallinnassa myös arjen perustaidoissa, kuten hyvän ja terveellisen kotiruoan laittamisessa. Ja sitten toki köyhät ovat usein tietyllä tavalla asenneongelmaisia tyyliin: Me ei syödä kaurapuuroa, vaan muroja olla pitää. Kotimaiset juurekset eivät kelpaa (tai eivät ole edes tulleet mieleen), vaan pitää olla aina pizzaa, kebabia tai pastaa.
Johan koulunkeittäjätkin kertovat, ettei nykypennuille perusruoka kelpaa - pitäisi aina olla hampurilaisia ja pizzaa, jotta maistuisi.
niitä ihmisiä, jotka tarjoavat lapsilleen nykyisin kunnon kotiruokaa, vaikka rahat on vähissä. Meillä tilanne on se, että en ikinä katso kaupassa hintoja. Tulot on sen verran hyvät, että rahat riittää hyvin.
Nyt kun olen lukenut hieman näitä juttuja, jossa ihmiset ovat laskeneet ruokamenot tosi alas ja silti kaikki syömiset kuulostaa tosi hyviltä, tulee mieleen, että paljonkihan meillä jäisi säästöön, jos noudattaisin edes kuukauden tiukkaa linjaa. Jotenkin olen tullut niin höveliksi, että hinnat ei kiinnosta, vaikka tarkemmin ajatellen olen todella tyhmä. Meillä esimerkiksi menee paljon ruokaa ihan roskiin, koska periaatteena on, että samaa ruokaa ei yleensä syödä kahta kertaa peräkkäin.
Taidan ruoskia itseäni henkisesti tästä jutusta...
alkuperäinen pointti on muuttunut joksikin ihan muuksi.
Avasin taas vaihteeksi koneen ja täällä tämä ketju vieläkin vain porskuttelee ensimmäisellä sivulla.Vaikka käyttäisi 5 euroa päivän ruokiin, niin sekin tekee vain 150 euroa kuukaudessa. Repesin nauramaan tänään kun tuli se muutaman minuutin kokkausohjelma päivällä, tuli ihan mieleen että se kokki on tämän ketjun lukenut kun lopuksi mainitsi silleen hauskasti että "Kotiruoka on halpaa ja helppoa, tämäkin ateria maksaa vain 2 euroa"
ap
ja aidosti ilahduttanut paremmin toimeentulevia kavereita ruotimalla kauppalaskunsa ja ruokalistansa ja pudottamalla mm. eräänkin neljähenkisen perheen ruokakauppalaskun puoleen aiemmasta 800 eurosta :) Voihan sen rahan muuhunkin käyttää, kun edullisemmin on oikeasti mahdollista syödä ihan terveellisesti ja maittavasti, jos ehtii hetkisen aikaansa uhrata ja vaivaa nähdä.
niitä ihmisiä, jotka tarjoavat lapsilleen nykyisin kunnon kotiruokaa, vaikka rahat on vähissä. Meillä tilanne on se, että en ikinä katso kaupassa hintoja. Tulot on sen verran hyvät, että rahat riittää hyvin.
Nyt kun olen lukenut hieman näitä juttuja, jossa ihmiset ovat laskeneet ruokamenot tosi alas ja silti kaikki syömiset kuulostaa tosi hyviltä, tulee mieleen, että paljonkihan meillä jäisi säästöön, jos noudattaisin edes kuukauden tiukkaa linjaa. Jotenkin olen tullut niin höveliksi, että hinnat ei kiinnosta, vaikka tarkemmin ajatellen olen todella tyhmä. Meillä esimerkiksi menee paljon ruokaa ihan roskiin, koska periaatteena on, että samaa ruokaa ei yleensä syödä kahta kertaa peräkkäin.
eikös se heppu oo isä itsekkin, jos on käynyt täällä lukemassa *reps* *kops*
heität roskiin vain periaatteen vuoksi.
Meillä on vähintäänkin hyvät tulot (rahaa säästyy joka kuukausi 500 -800e), mutten ikinä heitä syömäkelpoista ruokaa pois. Syömme ainakin pari päivää samaa ruokaa - ei vaan säästösyistä, vaan ihan sen takia, ettemme arkena halua kuluttaa aikaa keittiössä. Viikonloppuina herkutellaan ja ruuanlaittoon kuluu aikaa.
Syömme arkena terveell. perusruokaa, jota myös tarpeen mukaan pakastan valmiiksi annospaloiksi. Meillä ei siis juuri ikinä ole arkena tilanne, että tullaan nälkäisinä töistä tai hoidosta, eikä ruoka ole mikroa vaille valmis. Säästää myös kummasti hermoja.
Välillä lapset sanovat, että "taas tätä samaa", mutta kun vanhemmat muutaman kerran ovat heittäneet kiukkuavan lapsen ruuat roskiin (=jää ilman, ja seuraava ruoka on iltapala n. 2 tunnin päästä), alkaa ruuan arvostus jälkikasvussakin kummasti nousta.
Kerro mitä se sisältää ja millaisia ruokia laitat?
saisikohan sieltä itsekin jotain? Mä en tiedä ketään omassa tuttavapiirissä, joka olisi koskaan moiseen turvautunut, omilla pienillä palkkarahoilla tässä kärvistellään ja ne ruoatkin hankitaan.
Meillä ei ole pulaa ruuanlaittoajasta, n. 6pvänä laitan itse ruuan, ja kerran syödään ulkona. Jotenkin sitä vaan on laiskistunut ja puolivalmisteet tuntuu niin mukavilta. Periaatteessa syömme ihan perusruokaa, eineksiä tosi harvoin mutta esim. itse tehtyyn pitsaan mies ostelee usein jokiravun pyrstöjä, vaikka eihän ne edes maistu juuri miltään siellä seassa. Tai sitten ostellaan tuorejuustoja, vuohenjuustoa yms. turhaa, joista usein jää suuri osa syömättä. Eikä kyse ole siitä, että meillä ei syötäisi esim. linssejä, apauja tms. kasvisruokaa. Kaikki kelpaa perheelle, ja usein kokeillaan myös vähän eksoottisempia juttuja.
Pian olen jäämässä kotiin äitiyslomalle, ja sitten viimeistään muutan meidän perheen ruokakulutustottumukset. Jääpähän sitten muuhun mukavaan lisää käyttistä. Mistähän löytäisin meillekin ruokalaskun ruotijan. Sinä 120e tyyppi kuulostat tosi järkevältä ja hyvältä ystävältä. Arvostan todella tapaasi hoitaa tämän ruokajutun.
t. se tuhluri
Suomessa on ihmisiä, jotka ovat sosiaaliturvan väliinputoajia. Ikävä kyllä on ihmisiä, jotka ovat oikeasti pulassa jopa peruselintarvikkeiden ja lääkkeiden hankinnassa - rahaa ei riitä ja puutteessa joudutaan elämään. Hampaat jäävät korjaamatta ja sairaudet ovat huonolla hoidolla.
[/quote]
Kaikki lääkkeet eivät tosiaankaan kuulu Kelan korvauksen piiriin, oli reseptiä tai ei. Eivätkä siten myöskään välttämättä toimeentulotuen piiriin. Pitkäaikaissairaus on todella paha juttu sekä talouden että elämän hallinnalle.
t. sos.tt.
homejuustoja, ei voi tehdä tuorejuustobroilerijauhelihakastiketta ja syödä sen kera basmatiriisiä, villiriisistä puhumattakaan, ei voi istua iltaa ystävien kanssa ja syödä cashew-pähkinöitä ja pistaasipähkinöitä sekä juoda siideriä tai kuoharia, ei voi leipoa juustosarvia ja tehdä parmesanpastaasimpukoilla. Ei voi tehdä kanakormaa ainoista aineksista. Ei voi syödä välipalalla aitoja hapankorppuja Väinämöisen palttoonnapeista puhumattakaan. Ei voi ostaa tapenadeja eikä punaista tai vihreää chilitahnaa. Lisäksi salaatit. Pinjansiemeniä ei raski paahtaa salaatin mausteeksi, saatika kurpitsansiemeniä. Jäävuorisalaatti minitomaateilla on kallista.
Mutta onpa hienoa että ihminen elää porkkanaraasteella ja lihakeitojlla sekä kotona leivotulla venhäjauhomoskasämpylöillä.
Mieluummin vedän itteni hirteen, kun kiillotan marttyyrinkruunua ja elän köyhäillen. Kyllä elämästä kuuluu nauttia. Kerranhan täällä ollaan!
homejuustoja, ei voi tehdä tuorejuustobroilerijauhelihakastiketta ja syödä sen kera basmatiriisiä, villiriisistä puhumattakaan, ei voi istua iltaa ystävien kanssa ja syödä cashew-pähkinöitä ja pistaasipähkinöitä sekä juoda siideriä tai kuoharia, ei voi leipoa juustosarvia ja tehdä parmesanpastaasimpukoilla. Ei voi tehdä kanakormaa ainoista aineksista. Ei voi syödä välipalalla aitoja hapankorppuja Väinämöisen palttoonnapeista puhumattakaan. Ei voi ostaa tapenadeja eikä punaista tai vihreää chilitahnaa. Lisäksi salaatit. Pinjansiemeniä ei raski paahtaa salaatin mausteeksi, saatika kurpitsansiemeniä. Jäävuorisalaatti minitomaateilla on kallista.
Mutta onpa hienoa että ihminen elää porkkanaraasteella ja lihakeitojlla sekä kotona leivotulla venhäjauhomoskasämpylöillä.
Mieluummin vedän itteni hirteen, kun kiillotan marttyyrinkruunua ja elän köyhäillen. Kyllä elämästä kuuluu nauttia. Kerranhan täällä ollaan!
kyllä minäkin tuollaista sapuskaa voin syödä, mutta loppukuu ollaankin sitten syömättä. Just tätä tällä ketjulla tarkoitetaan, että halutaan syödä noin ^ vaikkei ole rahaa ja sit valitetaan loppukuusta ettei ole rahaa
No luojan kiitos mun ei tarvii ikinä valittaa, kun osaan suunnitella ruokamme niin, että pärjätään koko kuukausi ja jää säästöönkin jotta silloin tällöin päästään ulos syömään
Pitää lisätä tähän että tällä mä lähinnä tarkoitan sitä että jos ei saa kaupasta ruokaa pihistelemättä, niin silloinhan on selvää että rahat eivät riitä ruokaan.