Miten joku voi sanoa ettei rahat riitä ruokaan? Ruokaa saa tehtyä niin halvalla, että
Me välillä syödään edullisestikin mutta sitten mopo karkaa käsistä ja pitää ostaa kaikenlaisia hedelmälajikkeita, lihoja, juustoja, leipiä... Kyllähän noi maksaa! Mutta kun ei tee mieli jäädä puurolinjallekaan:(.
Kommentit (339)
kuvitteletko tosiaan että köyhillä on kotonaan hienot taulutelkkarit sun muut? no ei tosiaanaan ole, jos olis sellasia varaa ostella, niin ei tarttis sitä ruoankaan hintaa niin seurailla
mekin ostellaan joka kuukaus noita hienoja vempaimia ja syödään makaronilaatikkoa joka päivä että saadaan maksettua ne, reps... niin varmaan juu
mulla köyhällä opiskelija yh:lla ei olis sellaseen telkkariin tms varaa vaikka säästäisin koko vuoden
leipoa kaikki leivät itse, kyttäillä tarjouksia ja juosta niiden perässä eri kaupoissa.
Lisäksi halvalla syöminen vaatii aikaa suunnitteluun, siihen, mitä syödään ja saako lapset ravinnosta kaiken tarpeellisen. Tietysti jos ravintopuolelle ei ole väliä niin pääsee vähemmällä vaivalla.
Työssäkäyvä perheellinen ihminen, jolla on sosiaalista elämää ja joka haluaa viettää aikaa perheensä parissa, ei ehdi välttämättä harrastaa halvan ruuan parissa juoksentelua ja ruuanlaittoa joka päivä.
joku tuolla ylempänä kertoi tekevänsä ruokaa isomman annoksen alumiinivuokiin, samoihin joissa Saarioiset sun muut myyvät laatikoitaan. Tuota noin, ehkä kannattaisi investoida pakastuksen ja pesunkestäviin kannellisiin kippoihin.
moskaa? tuskin se avattu mandariinitölkki säilyy edes kuukautta
Ei meillä mene kuin 1, max 2 pakettia jauhelihaa viikossa, siitäkin tehtävästä ruoasta suurinosa pakkaseen
Me ei syödä niitä lisäaine/rasvapommi eineksiä, kompensoi kivasti tuohon jauhelihan "hirveään" rasvanmäärään
ja tietenkin leivon leivät itse ja juoksen tarjouksissa, koska muuhun ei ole varaa... eikö se jo mene perille?
Voit syödä puolet kuukaudesta hyvin ja olla loppukuun syömättä kun rahat ei riitä, tai syödä koko kuukauden, mutta edullisesti.... huoh, moneskohan kerta jo...
KAIKILLA EI OLE VARAA SYÖDÄ NIIN HYVIN, ketjussa on kyse juuri teidänlaisistanne ihmisistä jotka eivät tajua, että heidän tuloillaan ei syödä niin mtien syövät ja sitten loppukuusta tullaan tänne parkumaan kun rahat ei riitä edes ruokaan enää (kun kaikki tuhlattu)
Suomessa kun rahat riittävät ruokaan jos niin vain haluaa
tässä ketjussa, että pari kirjoittajaa elvistelee kuinka itse ehtii tehdä kaikki vaikka käy ihan töissä. Muussit tehdään alusta asti, perunatkin varmaan omasta pellosta.
Minä en kyllä ehdi. Aamulla lähden kahdeksaksi töihin. Lapsi hoitoon. Illalla tullaan kotiin ennen viittä. Sitten käyn laittamaan ruokaa. Ja jotta jäisi itsellekin vähän jotain omaa aikaa sekä aikaa lapsen kanssa, en mielelläni käytä tästä ilta-ajasta esim 45 minuuttia ruoanlaittoon, se olisi ihan silkkaa hulluuttaa. Ruoka tehdään 15 minuutissa ja jos siihen menee kauemmin, sitä ei meillä tehdä. Sen takia meillä esim on keitettyjä perunoita vaan vkl tai lomilla, ei ikinä arkisin, kun ei kukaan jaksaisi nälkäisenä odottaa että ruoka valmistuu.
Toki meillä sitten syödään ihan erityyppisiä ruokia kun olen ollut äippälomalla tai hoitovapaalla, on niitä laatikoita ja uuniruokia, joita on aikaa nysvätä se jotain tunti per päivä, eikä tunnu missään, kun ei tarvii siellä työssä käyä. Mutta jos käy töissä, niin niihin ei oikeasti ole aikaa. Ei vaan ole.
Tai minä en ainakaan ole sellainen marttyyri, että viitsisin joka ilta 5 krt viikossa käyttää työpäiväni päätteeksi vielä tunnin keittiössä nykertämiseen. Kiitos ei.
Mutta kokkailkaa te vaan vaikka kolme tuntia illassa siellä keittiössä työpäivän päätteeksi spelttisämpylöitä leipomassa ja itsekerätyistä mustikoista kiisseleitä keittämässä ja ties mitä, jos ette muuta tekemistä keksi. Itse mieluummin vietän kyllä aikaa sen perheenkin kanssa.
JA ON PAKKO TEHDÄ ITSE ETTÄ NE RAHAT RIITTÄVÄT,
Ei voi käyttää sitä rahaa kalliisiin ruokiin, kun sitten se ei riittäisi loppukuuksi...
että täällä on taas tyhmää sakkia kun ei mene jakeluun ei sitten millään. Milläs tehdään kallista ruokaa kun ei ole rahaa, sitä tässä ketjussa just päivitellään, kun köyhät ihmiset elävät leveästi ja valittavat sitten rahapulaa
tässä ketjussa, että pari kirjoittajaa elvistelee kuinka itse ehtii tehdä kaikki vaikka käy ihan töissä. Muussit tehdään alusta asti, perunatkin varmaan omasta pellosta.
Minä en kyllä ehdi. Aamulla lähden kahdeksaksi töihin. Lapsi hoitoon. Illalla tullaan kotiin ennen viittä. Sitten käyn laittamaan ruokaa. Ja jotta jäisi itsellekin vähän jotain omaa aikaa sekä aikaa lapsen kanssa, en mielelläni käytä tästä ilta-ajasta esim 45 minuuttia ruoanlaittoon, se olisi ihan silkkaa hulluuttaa. Ruoka tehdään 15 minuutissa ja jos siihen menee kauemmin, sitä ei meillä tehdä. Sen takia meillä esim on keitettyjä perunoita vaan vkl tai lomilla, ei ikinä arkisin, kun ei kukaan jaksaisi nälkäisenä odottaa että ruoka valmistuu.
Toki meillä sitten syödään ihan erityyppisiä ruokia kun olen ollut äippälomalla tai hoitovapaalla, on niitä laatikoita ja uuniruokia, joita on aikaa nysvätä se jotain tunti per päivä, eikä tunnu missään, kun ei tarvii siellä työssä käyä. Mutta jos käy töissä, niin niihin ei oikeasti ole aikaa. Ei vaan ole.
Tai minä en ainakaan ole sellainen marttyyri, että viitsisin joka ilta 5 krt viikossa käyttää työpäiväni päätteeksi vielä tunnin keittiössä nykertämiseen. Kiitos ei.
Mutta kokkailkaa te vaan vaikka kolme tuntia illassa siellä keittiössä työpäivän päätteeksi spelttisämpylöitä leipomassa ja itsekerätyistä mustikoista kiisseleitä keittämässä ja ties mitä, jos ette muuta tekemistä keksi. Itse mieluummin vietän kyllä aikaa sen perheenkin kanssa.
Ei meillä mene kuin 1, max 2 pakettia jauhelihaa viikossa, siitäkin tehtävästä ruoasta suurinosa pakkaseen
Me ei syödä niitä lisäaine/rasvapommi eineksiä, kompensoi kivasti tuohon jauhelihan "hirveään" rasvanmäärään
asuuko teillä ihmisiä jotka syö jotain ??? Jos teet esim 1 paketista jauhelihaa ruokaa, josta kirjoittamasi mukaan "suurin osa" menee pakkaseen, niin tulee mieleen, että teidän huushollista taitaa puuttua sen niminen heebo kuin isi. Ne tuppaavat syömään tuon paketillisen kyllä ihan yksinkin, ei tarvi pakkaaseenlaitolla päätään vaivata.
Ja tosi moni tässä ketjussa tunkee vaan ruokaa pakkaseen alvariinsa. Kai te niitä syöttekin joskus? Kyllä meillä se yksi paketti menee kerralla, jos jotain jää, se napataan seuraavana päivänä ruokikselle mukaan tai toinen syö sen illalla ja toinen jotain muuta.
Miksi teette älyttömiä määriä sapuskaa jota ette saa kerralla syötyä?
Kun pidän sekä ruuan laittamisesta että syömisestä, on pakko sanoa pari asiaa.
Kala on todella surullisen kallista suurimmassa osassa Suomea. Mutta on muutakin kalaa kuin lohi tai kirjolohi, esim silakka. Valmiita fileitä voi mielestäni ihan hyvin ostaa jos tekee jotain uuniruokaa, rapusilakoita tai vast. Ja valmista tulee n. 20 min, samassa ajassa kuin perunat kiehuvat kypsiksi. Jos tekee kunnollisen liemen pakaste- tai tuoreista vihanneksista ja juureksista, saa halvasta pakastekalasta hyvän keiton. Parhaan siitä tietysti saa, jos keittää liemen itse. Joistakin halleista ja markeiteista voi saada kalanperkeitä ihan ilmaiseksikin (varsinkin jos sulkemisaika on lähellä). Niistä kun keittää juuresten kanssa liemen, siivilöi ja pakastaa, niin siinä ei ole vaivaa ollenkaan.
Toinen asia. Kiinankaali EI OLE salaatti, se on kaali, joka kypsennetään ja on sillä lailla valmistettuna aivan erinomainen erilaisissa wokkiruuissa.
eikö oikeesti mee kaaliin?
2 paketillisesta jauhelihaa, teen meille sapuskaa niin paljon, että saan sitä hurjasti pakkaseenkin, meillä ei ruoasta ole 80% lihaa, papuja, linssejä, riisiä tms voi myös käyttää..
2 paketillista jauhelihaa kun paistaa ja sekoittaa isoon kattilalliseen riisiä ja papuja siinä tomaattikastikkeessa niin tulee järkyttävästi ruokaa. Jauhelihakastikettakin teen aina pakkaseen, ison kattilallisen kerrallaan, 2 pakettia jauhelihaa, papuja sekaan
muka niin hirveästi.
Itse jos teen yhdestä paketista vaikka makaronilaatikon, niin se ei riitä kuin yhdeksi päivälliseksi ja seuraavana päivänä mies syö loput eväänä töissä.
Ja tässäkin on lihan määrä jo aika vähäinen per annos, eli proteiinia on saatavan jostain muualta.
Lisukkeeksi vielä salaatti, niin kyllä ruualle hintaa tulee ihan väkisinkin.
Maitoa pari litraa päivässä (3 lasta). Lisäksi leivät ja välipalat, päivittäinen annos hedelmää niin halvalla ei yksinkertaisesti voi päästä.
tehnyt. Minäkin käyn ihan normaalisti koulussa 8-16 ja silti minulla on aikaa tehdä joka päivä ruokaa.. Tiedätkös että se on ihan normaalia että aikuinen tekee ruokaa joka päivä kotona?
Kyllä meilläkin joskus laitetaan jotain puolieineksistä, kovin harvoin vain kun ovat niin paljon kalliimpia.
Mieluummin mä opetan lapseni tekemään itse ruokaa kuin syömään pussimuusseja ja "tölkki mandariinisalaattia"... Mikäköhän siinäkin on niin herkullista, vie saman verran aikaa kuin tavallinen salaatti...
tölkkejä ja eineksiä kannattaakin syödä, ihan ilmastonmuutoksenkin kannalta. Mieluummin mä syön tuoretta edullisempaa, kuin jostain tölkistä
muka niin hirveästi.
Itse jos teen yhdestä paketista vaikka makaronilaatikon, niin se ei riitä kuin yhdeksi päivälliseksi ja seuraavana päivänä mies syö loput eväänä töissä.
Ja tässäkin on lihan määrä jo aika vähäinen per annos, eli proteiinia on saatavan jostain muualta.
Lisukkeeksi vielä salaatti, niin kyllä ruualle hintaa tulee ihan väkisinkin.
Maitoa pari litraa päivässä (3 lasta). Lisäksi leivät ja välipalat, päivittäinen annos hedelmää niin halvalla ei yksinkertaisesti voi päästä.
ja kuinka paljon sitä tulee? 6 pientä lootaa ja 1 iso, 2 paketista lihaa ja 2 pussista makaronia. Ehkä kannattas laittaa miehes laihikselle jos noin paljon syö
Hei!
Ne ruoat mitä luettelit, on monen lapsen lempiruokia.
Meillä ainakin tulisi taistelu, jos niitä ei tarjottaisi.
Aikuisten ja lasten makumieltymykset eroaa usein toisistaan.
T:5 äiti+ruoka-alan ammattilainen
kun samaa ruokaa voi hyvin tehdä isomman annoksen ja syödä vaikkapa kolmena päivänä? Hyvin menee alas nälkäisille lapsille ja etenkin pitäisi mennä sille miehelle, kun on niin helkkarin nälkäinen, että syö neljän litran vuuan makaronilooraa joka tapauksessa itsekseen. Sitä ruokaa tehdään muuten meillä viikonloppuna pakkaseen siksi, että sitä voi ottaa sieltä viikolla, kun ollaan töissä tai koulussa. Lauantaina tai sunnuntaina kun pari tuntia kokkailee kahdesti kuussa, niin viikolla ei tarvitse juuri muuta kun raastaa porkkanaa, leikata leipää ja avata maitotölkki, satunnaisesti keittää perunaa tai muuta lisuketta.
toimeen tai vaikka piirtää saman pöydän äärellä, missä aikuiset raastavat, kuorivat yms. jos mitään lapselle sopivaa tekemistä ei ole käsillä ruokaan liittyen. Yleensä keksin jotain, vaikka rahkan vatkaamista jälkiruokaan tai jotain muuta vaaratonta. No, toki meilläkin on päiviä, milloin ei jaksa tai ehdi tehdä itse, niinä päivinä turvaudutaan helppoon einesruokaan (broilerinsuikaleita + pakastewokvihanneksia, pinaattilettuja tms.
Säilyketölkeistä saattaa irrota tinaa elintarvikkeisiin, joten onko järkevää syödä tölkkisapuskaa?
mutta se vaatii paljon itsekuria ja viitseliäisyyttä. Silloin täytyy leipoa itse kuiturikasta leipää - ei mitään vehnähöttöä, raastaa ja pilkota kauden edullisia , tuoreita kasviksia ja vihanneksia yms. ruokaan ja valmistaa lähes kaikki alusta pitäen itse. Ja tehdä kaupassa järkeviä valintoja!
Edullisesti saa myös paljon täysin epäkelpoa ravintoa - vehnäjauho-kovarasva-eineksiä ja muuta, millä pilaa terveytensä. Siksipä juuri monet köyhät ovat ylipainoisia ja terveysongelmaisia. Ravinnon laatu vaikuttaa merkittävästi ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin, paitsi fyysiseen, myös henkiseen.
KAupat ovat pullollaan kaikkea roskaruokaa ja usein niitä markkinoidaan suurella koneistolla.
Seitsemän hengen perheelle aika vähän.
Taloa ei ruveta myymään vaan mieluummin laihdutaan. Meidän teinipoikakin on viimeisen vuoden aikana kasvanut 5 senttiä ja samaan aikaan paino on pudonnut 5 kiloa. Terkkari jo kyseli anoreksiasta...
Lapsen pitää saada riittävästi ruokaa, parempi on asua ahtaasti kuin nähdä nälkää.
Ostatte mielummin sillä kahdella eurolla 150 grammaa naudan jauhelihaa kuin 400 grammaa sikanautaa, josta on yli 20% rasvaa. Laskekaa muuten samalla oikea kilohinta sikanaudalle, jos viidesosa sulaa pannulle rasvana...
Joku haukkui kiinankaalta. Minulla ei kyllä ole pokkaa sanoa sitä kitkeräksi, sillä oikein valmistettuna (= kypsennettynä) siitä tulee herkullista. Ja ihan kunnollinen raaka-aine sekin on silloin, kun rahaa muuhun ei vaan ole...
Lidlin pussimuussi on parasta lajissaan eikä sitä erota kunnolla itsetehdystä, jos joukkoon laittaa rasvaista maitoa/kermaa sekä nokareen voita. Se on halpaakin.
Lanttu ei ole terveellistä jatkuvasti syötynä, juurekset ovat kyllä muuten suositeltavia käytettäväksi jo hintansakin puolesta. Minulla ei ole mitään angsteja pakastevihanneksi kohtaan kuten monella, sillä ne ovat puhdistettuja (hävikki siis olematon) eikä hintakaan ole paha. Rainbowlla on monessa pakastevihannespussissa joutsenmerkki.
no minä en muista että olisin viimeisein puolen vuoden aikana nähnyt missään jauhelihaa tarjouksessa. työpäivän jälkeen kun käy kaupassa, on ostettava juuri siitä kaupasta missä sattuu olemaan, ja aika harvoin käy niin, että juuri siellä ei sitä tarjousjauhelihaa ole. Kyllä se 400g yleensä sen 4-5 euroa maksaa.