Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku voi sanoa ettei rahat riitä ruokaan? Ruokaa saa tehtyä niin halvalla, että

Vierailija
03.01.2009 |

Me välillä syödään edullisestikin mutta sitten mopo karkaa käsistä ja pitää ostaa kaikenlaisia hedelmälajikkeita, lihoja, juustoja, leipiä... Kyllähän noi maksaa! Mutta kun ei tee mieli jäädä puurolinjallekaan:(.

Kommentit (339)

Vierailija
261/339 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miesystävä ei sitten osaa ostaa ruokaa??? Ihan oikeesti, heitä pellolle tuollainen hyväksikäyttäjä joka tulee syömään pienituloisten ruoat! Kyllä miehen olisi osattava ostaa kassillinen ruokaa kun tulee teille. En kyllä tuollaista pelleä kauan katselisi. Onpa varsin keskenkasvuinen "mies"ystävä jos ei ymmärrä, että itsekin voisi osallistua ruokakuluihin, huh huh

Vierailija
262/339 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme 200km päässä toisistamme, joten olemme sopineet, että hän tulee meille, jolloin maksaa matkakulut (melkein joka viikonloppu - bensa ei ole ilmaista) ja minä maksan ruuan. Joskus saattaa ostaa kysymättä vaikka saunasiiderin tai jäätelölitran jälkkäriksi. Ei ole hänelläkään rahaa syytää sinne tänne, eikä toisaalta kummoisia kaipaa, halia ja lämmintä petiä lähinnä :D

miesystävä ei sitten osaa ostaa ruokaa??? Ihan oikeesti, heitä pellolle tuollainen hyväksikäyttäjä joka tulee syömään pienituloisten ruoat! Kyllä miehen olisi osattava ostaa kassillinen ruokaa kun tulee teille. En kyllä tuollaista pelleä kauan katselisi. Onpa varsin keskenkasvuinen "mies"ystävä jos ei ymmärrä, että itsekin voisi osallistua ruokakuluihin, huh huh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/339 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silti on enemmän kuin normaalia että TEHDÄÄN ruokaa, sitä varten ruoan voi tehdä edellisenä iltana valmiiksi

Siis mä oon ainakin luullut että oletus on että ruoka tehdään itse, miten luulet joskus 40 vuotta sitten asian olleen?

myös minä olen kotona klo 5, joko alan tekemään jotain jauhelihakastiketta tms tai otan pakkasesta tai jääkaapista edellisiltana tekemääni ruokaa, se ei ole iso vaiva heittää se ruoka uuniin ja odottaa 15min, tai jääkaapista laittaa mikroon ja odottaa 3min..

Perunat kattilaan ja kastiketta tekemään, max 10 min ni kastike on valmis, perunat valmiita 20 min päästä, 20 yli 5 sulla on ruoka valmis ja puolelta varmaan ootte jo syömässä, joten mikä on ongelma? jos jotain muusia haluat niin teet sen vaikka viikonloppuna, tai koska sulla onkin sitten enemmän vapaata..

en voi kyllä ymmärtää..

teetkö lasagnenkin saarioisten isosta boxista?

entäs muussin? pussista kaadat maidon joukkoon vai

Meillä ei tehdä lasagnea koskaan.

Juu, tottakai muussi tehdään noin, katsos kun olen työssäkäyvä, ei ole aikaa nysvätä perunoiden keittämisen kanssa puolta päivää, kuten kotiäideillä on. Ruoan on valmistuttava 15 min siit kun tullaan ovesta sisään työpäivän päätteeksi.

mitä vitun perunoita sulla on olen vuorotöissä ja aikaa on paistaa vielä pihvit kaveriks käytä veistä älä kynsiä

mutta itselläni on kyllä myös tapana keittää ne perunat. Siihen se aika menee, ystävä hyvä, minkä varmaan tietäisit jos olisit joskus keittänyt perunoita. Kun tulemme kotiin klo 17, ruoan on oltava valmista 30 minuutin kuluttua siitä kun tullaan kotiin, koska lapsi menee jo kahdeksalta nukkumaan ja syö sitä ennen iltapuuron, ei iltaruokaa voi venyttää kovin myöhäiseksi, muuten ei iltapuuro maistu. Siinä ajassa nyt ei vaan ehdi keittää niitä perunoita, ei vaikka mikä olisi. Kyllä siihen muussin tekoon menee kauemmin kuin puoli tuntia, jos siinä ajassa on tehtävä kaikkea mahdollista muutakin, riisuttava lapsi ulkovaatteista, tyhjennettävä kauppakassit jne. Menee jo 15min että pääsee ruoanlaittoon eli aikaa ei ole edes sitä puolta tuntia oikeastaan.

Meillä pottuja on vaan viikonloppuisin ehkä muutaman kerran vuodessa. Ei niistä meillä edes kovin tykätä, kun pierettävät vain.

Niin...sanoit olevasi vuorotöissä... Just. Eli olet joskus ihan päiväseltään kotona? Tiedätkö, on huima ero jos on vaikka YHDEN arkipäivän viikolla kotona, siinä saa tehtyä ihan huimasti juttuja eri tavalla kuin illalla. Joten et voi verrata itseäsi sellaiseen joka käy päivätöissä joka ikinen päivä. Sori. Pääset helpommalla.

Vierailija
264/339 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmasti usein kulkevat käsi kädessä - mutta eikö se juuri ole hyvinvointivaltion idea, että avuttomia autetaan? Me kaikki jotka PYSTYMME suunnittelemaan asioita vähän nenää pitemmällekin, me kaikki jotka OSAAMME laittaa terveellistä ja hyvää ruokaa halvalla, autamme verorahoillamme niitä joilta nämä kyvyt puuttuvat. Joiden elämä on hakusessa, joiden äly tai mielenterveys tai käytännön taidot eivät riitä normaalin elämän elämiseen. Niiden, jotka eivät selviä edes tavallisessa ruokakaupassa vaan menevät ihan lukkoon ellei ole valmista pizzaa ja kebabia edessä.

Olen sitä mieltä, että köyhyys ja uusavuttomuus kulkevat usein käsi kädessä.

Köyhillä on ongelmia paitsi taloudenhallinnassa myös arjen perustaidoissa, kuten hyvän ja terveellisen kotiruoan laittamisessa.

Vierailija
265/339 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä..??

Ihan ensin osta kuorimaveitsi äläkä sillä puisella voi veitsellä yritä raastaa...

Sen jälkeen ostat mahdollisimman isoja perunoita niin et tarvitse montaa.

Tämän jälkeen kuorit ne n 6 isoa perunaa sillä upouudella kuorimaveitselläsi, aikaa menee n. 5min. Pilkot ne perunat ja heität kattilaan. Lasket päälle niin kuumaa vettä kun hanasta tulee ja laitat levylle. Keität 10 min, kaadat vettä pois, nakkaat margariinia ja maitoa päälle ja survot muussiksi. Tähän menee korkeintaan 2min. Eli minä en mitenkään saa muussin tekemiseen menemään edes 20 minuuttia.

Ja sen ajan kun ne perunat kiehuvat voi myös tehdä jotain muuta. Ei tarvitse seisoa siinä hellan ääressä tökkimässä 2 sekunnin välein haarukalla joko ne on valmiita...

Vierailija
266/339 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoan laittoon!

Kuumasta kuparivesiputkesta irtoaa kuparia veteen, kylmästä ei.

Olen kuullut myös perustelun että kuumassa vedessä pöpöt lisääntyvät nopeammin kuin kylmässä (riippuu varmaan kuinka kuumaa vettä putkesta tulee - kiehuvassa vedessähän pöpöt eivät elä, mutta harvalla kait näin kuumaa vettä tuleekaan, ellei ole omaa boileria jos silloinkaan).

Vierailija
267/339 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna on halpaa, porkkanat ja lantut ovat halpoja. Varsinkin

kun ostaa isomman pussin kerralla. Sipulikin on halpaa.

Pakastepusseissa kasviksien hinta on moninkertainen!

Tarjouksesta voi ostaa leipää isomman erän ja laittaa kotona

pakkaseen, ja samoin kannattaa menetellä lihan/kalan kanssa.

Kirjolohi yms. kannattaa ostaa kokonaisina ja fileoida itse. "Rääppeistä"

voi keittää kalakeiton. Pakasteseitiä voi lisätä, jos haluaa.

Muutenkin kannattaa syödä enemmän juureksia ja muitakin kasviksia,

ja vähemmän lihaa ja kalaa. Kannattaa opetella käyttämään

monipuolisesti myös kuivattuja herneitä/linssejä/papuja.

Niitä voi ostaa ison pussin edullisesti ja ne ovat riittoisia.

Samoin makaronit yms. kuivatuotteet ovat edullisia suuremmissa

erissä ostettuina, ja ne säilyvät hyvin. Puuro on edullista. Puurohiutaleet

eivät maksa paljoa. Näkkileipääkään ei kannata unohtaa. Se ei

maksa paljoa.

Ruokaa kannattaa aina tehdä iso annos kerralla ja pakastaa loput.

Eikä koskaan pidä heittää ruokaa roskiin! Kannattaa opetella

hyödyntämään ruuantähteet muiden ruokien osina, esim.

munakas, pyttipannu... - tai sitten tosiaan pakastaa ruuan jämät.

Terveellisesti ja halvasti voi syödä vain juurespohjaisesti itse tehden.

Vierailija
268/339 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahden aikuisen talous jos kuluttaa 200 euroa kuussa ruokaan, niin siinä on supistamisen varaa. Eli alle 100 euro/nenä pitäisi syödä kaikki päivän ateriat, jos Marttojen ohjeita noudattaisi.

Vierailija
269/339 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee halvemmaksi ruokkia 50-60 kiloista kuin sitä suurempaa kroppaa.

Hoikkuus ja pieni koko sekä kevyt sisätyö vähentävät ruokamenoja.

Sadalla eurolla varmaan joo saa ruoat, jos itse leipoo kaikki leivät jne.

Ehkä työttömällä ja eläkeläisellä on siihen aikaa, muista en tiedä.Jos perheessä on huonosti nukkuva lapsi tai sairautta tms. niin ei ehkä jää voimia tehdä kaikkea ruokaaja leipiäkin alusta alkaen itse, ihmisillä on lisäks eri määrä voimavaroja. Masentunut ihminen tuskin on mikään kotitalousihme.

Vierailija
270/339 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa

Vierailija
271/339 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ihan Marttojen edustajilta, minäkin olen tainnut oppini imeä jo pikkukokkikoulussa :D Lisäksi saa tilattua edullista matskua, mm. budjettivihkosia, juureskeittokirjoja jne.

terveisin 120 euron naine

Vierailija
272/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat, porkkanat ja muut juurekset voi kuoria jo edellisenä iltana

kylmään veteen valmiiksi ja jääkaappiin. Kun tulee kotiin, laittaa peruna-

kattilan liedelle.

Jos lapsella/itsellä on kurniva nälkä, niin ennen juureksien keittämistä

voi esim. porkkanoista poimia tuorepalat syötäväksi. Raa'assa

porkkanassa on hyvin vitamiinit tallella, ja lapset tykkäävät rouskutella

sitä! Siinä tulee porkkanaraaste syötyä samalla.

Pieniksi paloitellut perunat ja juurekset kypsyvät 20-30 minuutissa. Sillä

aikaa voi leikkiä lapsen/lapsien kanssa ja kysellä päivän kuulumisia yms.

Sitten pari pyöräytystä perunasurvimella ja peruna-juuresmuussi on valmis!

Ei ole vaikeaa, eikä maksa paljon, ei edes aikaa.

Jos taas on lähdössä jonnekin, niin voi tehdä niin, että laittaa perunakattilan

liedelle ja odottaa hetken, että perunat yms. kiehuvat kunnolla ennen lähtöä.

Sitten sammuttaa lieden, ja jättää perunat kiehuvankuumaan veteen

kattilaan kannen alle. Kun palaa kotiin esim. reilun tunnin päästä,

niin perunat ja juurekset ovat kypsiä.

tässä ketjussa, että pari kirjoittajaa elvistelee kuinka itse ehtii tehdä kaikki vaikka käy ihan töissä. Muussit tehdään alusta asti, perunatkin varmaan omasta pellosta.

Minä en kyllä ehdi. Aamulla lähden kahdeksaksi töihin. Lapsi hoitoon. Illalla tullaan kotiin ennen viittä. Sitten käyn laittamaan ruokaa. Ja jotta jäisi itsellekin vähän jotain omaa aikaa sekä aikaa lapsen kanssa, en mielelläni käytä tästä ilta-ajasta esim 45 minuuttia ruoanlaittoon, se olisi ihan silkkaa hulluuttaa. Ruoka tehdään 15 minuutissa ja jos siihen menee kauemmin, sitä ei meillä tehdä. Sen takia meillä esim on keitettyjä perunoita vaan vkl tai lomilla, ei ikinä arkisin, kun ei kukaan jaksaisi nälkäisenä odottaa että ruoka valmistuu.

Vierailija
273/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla menee 0.80e ruokaan kuussa syön vaan makaronia ja sitäkin todella vähän.

Vierailija
274/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

monipuolista ja terveellistä ruokaa ei saa halvalla. Kysymys on siis myös valinnoista. Itse käytän vain vähärasvaista naudan paistijauhelihaa, broilerista filettä (kokonaisena tai suikaleina) tai rintapaloja, tuoretta kalaa ja paaaljon kasviksia ja hedelmiä. Lisukkeet kuten juurekset, makaroni ja riisi eivät paljon maksa, vaikka niistäkään en osta halvimpia eli esim makaroneista vain kaura, neljänviljän tai täysjyvä. Viisihenkisellä perheellämme menee ruokaan vähintään 600 e kuukaudessa, eikä se sisällä juurikaan limsoja tai muita herkkuja. Ruuat teen pääosin itse. Silti en 20 cnt saa kiisseliä, paitsi ehkä jostain mehusta (jollaista en ikinä tee) Kesällä varastoin kaksi kaappipakastinta marjoja täyteen ja silti mustikat on jo loppu, mansikkaa jäljellä pari litraa, samoin vadelmia, eli ostomarjoihin on kohta minunkin siirryttävä jos haluaa marjaherkkuja lapsille tarjota.

Vierailija
275/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla menee 0.80e ruokaan kuussa syön vaan makaronia ja sitäkin todella vähän.

Vierailija
276/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bakteerit voivat kuolla kuumennettaessa, mutta niistä jää

toksisia (= myrkyllisiä) ja karsinogeenisia (= syöpää

aiheuttavia) aineita ruokaan.

Parempi konsti on kiehauttaa vesi vedenkeittimessä! Ei kestä

kauan, ja sitä paitsi kuluttaa vähemmän energiaa kuin veden

lämmitys kattilassa. Kokeilepa!

Kuumasta kuparivesiputkesta irtoaa kuparia veteen, kylmästä ei.

Olen kuullut myös perustelun että kuumassa vedessä pöpöt lisääntyvät nopeammin kuin kylmässä (riippuu varmaan kuinka kuumaa vettä putkesta tulee - kiehuvassa vedessähän pöpöt eivät elä, mutta harvalla kait näin kuumaa vettä tuleekaan, ellei ole omaa boileria jos silloinkaan).

Vierailija
277/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi asioista voi olla eri mieltä.

monipuolista ja terveellistä ruokaa ei saa halvalla. Kysymys on siis myös valinnoista. Itse käytän vain vähärasvaista naudan paistijauhelihaa, broilerista filettä (kokonaisena tai suikaleina) tai rintapaloja, tuoretta kalaa ja paaaljon kasviksia ja hedelmiä. Lisukkeet kuten juurekset, makaroni ja riisi eivät paljon maksa, vaikka niistäkään en osta halvimpia eli esim makaroneista vain kaura, neljänviljän tai täysjyvä. Viisihenkisellä perheellämme menee ruokaan vähintään 600 e kuukaudessa, eikä se sisällä juurikaan limsoja tai muita herkkuja. Ruuat teen pääosin itse. Silti en 20 cnt saa kiisseliä, paitsi ehkä jostain mehusta (jollaista en ikinä tee) Kesällä varastoin kaksi kaappipakastinta marjoja täyteen ja silti mustikat on jo loppu, mansikkaa jäljellä pari litraa, samoin vadelmia, eli ostomarjoihin on kohta minunkin siirryttävä jos haluaa marjaherkkuja lapsille tarjota.

Vierailija
278/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
279/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin sen olevan kaikille aivan itsestään selvää... Kermaakaan

ei muuten tarvita, vaan itse pidän kirkasliemisestä kalakeitosta

enemmän!

279

eihän niitä kalanpäitä siihen kalakeittoon laiteta, vaan niistä keitetään liemi, joka siivilöidään ja sitten liemi käytetään keittoon! Jos on riittävän maukas liemi, siihen ei tarvitse lisätä kuin vihanneksia, juureksia ja vähän kermaa, ei kalaa ollenkaan!

137

Vierailija
280/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän niitä kalanpäitä siihen kalakeittoon laiteta, vaan niistä keitetään liemi, joka siivilöidään ja sitten liemi käytetään keittoon! Jos on riittävän maukas liemi, siihen ei tarvitse lisätä kuin vihanneksia, juureksia ja vähän kermaa, ei kalaa ollenkaan!

Miten paljon muuten vanhempanne/ sisaruksenne/ kaverit/ köksän ope teille tai miehillenne opetti ruuanlaitosta? Tuntuu välillä, että täällä on ihan avutonta porukkaa. ;-)

137

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän