Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku voi sanoa ettei rahat riitä ruokaan? Ruokaa saa tehtyä niin halvalla, että

Vierailija
03.01.2009 |

Me välillä syödään edullisestikin mutta sitten mopo karkaa käsistä ja pitää ostaa kaikenlaisia hedelmälajikkeita, lihoja, juustoja, leipiä... Kyllähän noi maksaa! Mutta kun ei tee mieli jäädä puurolinjallekaan:(.

Kommentit (339)

Vierailija
301/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sinne metsään mennä pyörälläkin... ei siihen autoa tarvita.

Joku valitteli, että ei kerkiä illalla tekemään perunamuussia. Kuori ja pilko perunat kattilaan aamulla valmiiksi. Käyt napsauttamassa hellan päällle, ennenkuin riisut lapset. Siinä on perunat jo puolessa välissä kiehumista, kun pääset keittiöön.

Menkää sinne Marttoihin opettelemaan ruuanlaiton ja kodinhoidon perustaitoja, niin ei tarvitse täällä valitella.

ei kuule ole sen arvoista! Ihan järkky sotku jostain muusin teosta. Ensin kuori perunat, sitten pese, keitä, survo, lotraa maitoa, lisää rasvaa ja suolaa... Ei ********! Ketä kiinnostaa kun mummon muussia saa tehtyä kahdessa minuutissa, kiehauttaa vettä.

Ja kuka väitti, että isot perunat kiehuvat 10 minuutissa? Ilmeisesti joku sitten tykkää raaoista perunoista, mutta meillä, keitetään tai kypsennetään mitä tahansa, aina mieluummin kypsennetään, kiehutetaan yli / liikaa, kuin jätetään raaàksi. Mutta niinhän sitä noissa ohjeissakin lukee, "paista panmnulla 1,5 minuuttia per puoli", juu, ei syö Erkkikkään jos noin huonosti kypsentää.

Silloin joskus harvoin (ehkä 1-2krt/v) kun meillä itse tehdään pottumuussia, kyllä niiden perunoiden annetaan kiehua hyvin ja kunnolla, että sit muussia voi syödäkin. Ei tulis mieleenkään edes maistaa perunoita jotka on kiehunut huisit 10 minuuttia, mahtaa olla vatsanväänteitä illalla...

Vierailija
302/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän tän ketjun alkuperäinen pointti oli, etttä ruokaa saa, halvallakin, turha valittaa ettei ole ruokaan rahaa.

mutta ihan eri asia onkin se että saako sitä mitä itse haluaisi. Ja jos ei saa sitä mitä itse haluaa ostaa, niin silloinhan ei rahat riitä ruokaan. Jos haluaa ostaa kilon oltermannia eikä rahat riitä siihen saa toki ostettua halpaa edamia mutta ei edam parhaalla tahdollakaan maistu yhtä hyvälle kuin oltermanni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teepä joskus kotona maukkaita, perinteisiä kotiruokia (jos osaat!), josko mielesi vaikka kalaliemestä muuttuisi. Ihme ostamalla onneen -tyyli. Minä ainakin olen aivan tajuttoman onnellinen siitä, että OSAAN, VIITSIN ja JAKSAn nyhertää penneillä maittavaa sapuskaa. Taito se on saatana sekin!

Kyllä meillä ruokaa laitetaan mutta kunnon aineksista eikä mistään kalan päästä. Ei meillä nyherretä.

Vierailija
304/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahaa on, niin kait sitä jokainen saa syödä vaikka kaviaaria päivittäin tai ostaa kaiken ruoan valmiina, ei kenenkään tarvitse leikkiä marttaa tai elää keräilytaloudessa jos intoa ja halua ei riitä. Suurimmalla osalla ihmisistä on valinnanvapaus tehdä ja syödä kuten miellyttää, minusta on silloin turha kinastella siitä, mikä tapa tai tyyli on se ainoa ja oikea ja jota kaikkien tulisi noudattaa. Eiköhän se ole ihmisten oma valinta ja asia.

Mutta jos rahaa on käytössä satanen kuussa, niin sitten valinnanvaraa ei paljoa ole, ellei halua velkaantua tai kärsiä nälästä. Silloin ohjeet ja neuvot ovat paikallaan, jotta kuukausi selvittäisiin kylläisinä.

Vierailija
305/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoimmissa ravintoloissa, joissa käytetään todella laadukkaita aineksia, keitellään liemipohjat luista ja kasviksista, voisin kuvitella että kalaliemikin, jota sitten myöhemmin käytetään sen keiton pohjana, siellä sisältää kalan päitä tai ruotoja. Luut ja muut sellaiset antaa makua siihen liemeen, ei niitä tietenkään siinä lopullisessa ruoassa sitten ole. Mutta harva jaksaa noita liemipohjia kotona keitellä, sen takiahan käytetään liemikuutioita ja fondeja, ajaa saman asian. Meni nyt kyllä todella off-topic, mutta ei voi mitään :)

Vierailija
306/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin muusia tehdessä kannattaa, koska ne pikkupalat kypsyvät nopeammin.

Ja kuka väitti, että isot perunat kiehuvat 10 minuutissa?

Vierailija
307/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini on oikeasti marttoja ja kotona on tehty niin perinneruokaa ja kaikki tip top että päivää. Olen saanut niin tarpeekseni noiden päiden ja ties minkä ruhon osien keittelystä, että meillä niitä ei kattiloissa likoa ellei ihan pakko ole. Tähän päivään mennessä ei ole ollut.

Vierailija
308/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytetä laaturavintoloissa. Tai mistä minä tiedän, ehkä jossain käytetäänkin, onhan ne käteviä ja nopeita. Harva jaksaa kuitenkaan tehdä itse kotonaan liemiä alusta pitäen, vaikka maultaan ja terveydeltään ne valmiit kuutiot voittaisivatkin. Kyse on arvoista: mikä merkitsee eniten liemessä: helppous/nopeus/terveellisyys/maku ja aromit. Eiköhän jokainen löytä tässäkin itselle sopivan toimintatavan ja ainekset, mitä niitä kukaan muu arvostelemaan.

Vierailija
309/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

menepäs vaikka Venäjälle, kyllä siellä on ihan peruskauraa, että ne kalaliemet ja kanaliemet tehdään kotona itse, eikä mistään liemikuutioista, on kyllä tosi hyvän makuista kun osaa. Liemikuutioit on vähän sama asia kuin Mummon Muusi, eli laiskan ja saamattoman kokin apuväline. Ei kukaan osaava kokki mitään liemikuutioita käytä, vaan tekee liemen itse alusta alkaen. Liemikuutiot on sitten uusavuttomille tai muuten vaan laiskoille ja osaamattomille kokeille.

Vierailija
310/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska n. 2vko kuukaudesta on ihan kamalaa kituuttamista, niin sitten kun tili tulee niin innostuu ostamaan kaikkea kalliimpaa ruokaa. Meillä kun noi sopat ja makaroonilootat on todella jo kärsimystä ja kitumista. Tästä kierteestä olen koittanut päästä irti, mutta tili on jo mennyt aina ennenkuin huomaankaan. Sitten harmittaa että piti hassata. Emme käy ulkona syömässä, enkä ostele mitään kalliita fileitä. Mutta inhoan ruuan laittoa ja sitten kun on paremmin rahaa syömme puolivalmiista kaupan eineksistä tehtyjä sötköjä. Esim hampurilaisiin ostelen kaikki mahdolliset väliin ja se tulee kalliiksi. Nugettien kanssa majoneesit ym. ELi tosi epäterveellisesti menee nuo vähemmän köyhät pari viikkoa.

Vierailija
311/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pitää nyt kommentoida, että kyllä meillä jo 1v oli mukana ruuanlaitossa - istui lattialla kattilan ja kapustan kanssa ja sekoitteli muroja tms. leivänpaloja kattilan ja kauhan kanssa. Nyt puolitoista ja "auttaa" esim. pöytää kattaessa ja tekee lattialla omia "ruokiaan".

Vierailija
312/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi syö tarhassa ilmaiseksi ja äiti koulussa lähestulkoon ilmaiseksi. Kotona puuroa. Uskon kyllä, että tuohon summaan on mahdollista päästä.

Olisi mielenkiintoista kuulla, paljonko ko perheessä menee ruokaan rahaa esim. pidemmällä lomalla, kun kotona pitää tarjota muutakin kuin puuroa ja porkkanaa.

Meitä on 5 ja ruokaan menee noin 800€/ kk. Tähän summaan sisältyy koko perheen KAIKKI ateriat, yhden lapsen vaipat + kaikki muut marketista ostettavat. En pidä tätä summaa pahana. Jos haluaisin summaa pudottaa, pitäisi tinkiä täysjyvästä, kotimaisuudesta yms.

Vierailija
313/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä keitellä niitä luita. Keitelkööt venäläiset ja kotiäidit niitä liemikattioitaan ihan vapaasti, minä käytän hyvällä omallatunnolla muutaman liemikuution vuodessa ;)

Vierailija
314/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat keitän ihan itse ja vinkkinä - ostakaa niitä valtavan kokoisia perunoita. Helppo kuoria ja sit vaan pieniksi paloiksi ja muusiksi. Keittoperunoita en kuori koskaan (helpompaa mulle...).

Vierailija
315/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurakaa sille. Ja juu, syksyllä olisi saanut mielettömän kokoisia juurespusseja samaan hintaan/kg, mutta arvatkaa onko kerrostalossa elävällä perheellä niille mitään paikkaa? Jääkaappiin ei mahdu, parvekkeelle paistaa suoraan aurinko. Kellaria ei ole, varasto ihan täynnä tavaraa.

Ps. Palstaviljely ei kannata senkään vuoksi että monessa paikassa käy varkaita. Äidiltäni vietiin kesällä puolet sadosta.

Vierailija
316/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 1e 500g porkkanoita. Huh. Todella kallista sanon mä. Onneksi Turussa alle euron. Porvoossa varmaan tosin halvimmat 10 senttiä ;) (reps ja kops! - omaa hauskaa...)

Vierailija
317/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

porkkanoita. kannattaa ostaa viljelijältä niitä isompi lavallinen, niin tulee vielä halvemmaksi.

Vierailija
318/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti mitä touhua...kuules 50-luvun keittiöihme, ole hyvä ja mene tutustumaan vaikkapa suurtalouskokkikoulutukseen. Voin kokemuksesta kertoa että silloin kun on aikaa, saatetaan ihan opettelun vuoksi keitellä kalanpäitä mutta 99% ajasta fondit, kuutiot ym. hoitavat maustamisen. Ja yleensä ruokiin lisätään vielä värin tai maun korostamiseksi erilaisia jauheita, ei meillä ole aikaa keitellä jotain kastiketta kahta tuntia!

Minä osaan laittaa ruokaa. Osaan tehdä mummonmuussia mutta myös ruisleivän juurineen alusta alkaen itse. Pystyn laittamaan viiden tähden ravintola-annoksia. SILTI minä valitsen ruokakaupassa kärryyni sen valmiiksi nypityn lohifileen.

Vierailija
319/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stockalla en koskaan.

T. Hesan kalliit porkkanat

Vierailija
320/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän