Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku voi sanoa ettei rahat riitä ruokaan? Ruokaa saa tehtyä niin halvalla, että

Vierailija
03.01.2009 |

Me välillä syödään edullisestikin mutta sitten mopo karkaa käsistä ja pitää ostaa kaikenlaisia hedelmälajikkeita, lihoja, juustoja, leipiä... Kyllähän noi maksaa! Mutta kun ei tee mieli jäädä puurolinjallekaan:(.

Kommentit (339)

Vierailija
281/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) säästää aikaa, b) säästää työtä ja vaivaa, c) säästää rahaa ja

d) säästää energiaa.

(Tosin toki mm. pakastaminen vie myös energiaa, mutta ruokaa

voi säilyttää myös jääkaapissa jonkin aikaa. Itse vien myös aina

ruuan ensin ulos kylmälle terassille jäähtymään ja sitten vasta

laitan jääkaappiin.)

Miksi teette älyttömiä määriä sapuskaa jota ette saa kerralla syötyä?

Vierailija
282/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan porsaan kylkiviipaletta (vähän kuin pekonia, mutta paljon

halvempaa). Käristän kylkiviipaleet pieninä muruina sipulin

ja rypsiöljyn kanssa pannulla. Tälle lihapohjalle voi tehdä linssikeiton tai

sitten lihan voi lisätä vasta valmiiseen keittoon.

Minun raavas mieheni myös nauroi linsseille, mutta ei naura enää.

ja tekee fyysisesti raskasta työtä..joten jos nauraa linsseille,niin niitä ei tarjota :D T:157

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

milloin maistuu kirkaslieminen, milloin "valkoinen" kalakeitto, tai sitten vaikka sellainen, johon laitetaan murskattuja tomaatteja ja vaikka oliiveja ja sitruunaa. Se on kai vain sitten niin, että ellei ole lapsena/ nuorena missään nähnyt ja sitä kautta oppinut laittamaan ruokaa, niin sitten ei. Jos ruoka on vain "mättöä", niin sitten se on. Oma kokemukseni on, että jos ruuanlaitosta pitää, on motivoitunut ratkaisemaan aika- ja rahaongelmat, joita en tietenkään kiistä enkä väheksy. 137

Vierailija
284/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys, uusavuttomuus ja LAISKUUS voidaan nitoa samaanpakettiin. Kyllä itseänikin joskus laiskottaa ja silloin ruuaksi helppoa tyyliin ranskalaiset ja nakit/kalapuikot. Ei se ole mikään häpeä myöntää (harva vain uskaltaa sanoa), että laiskottaa.

Vierailija
285/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paskajauhelihaa?"

pakasteet!

Eurolla saa tosiaan kolme pussia. EN USKO, että saat eurolla:

- porkkanat

- lantut

ja mitä siinä pussissa nyt vielä on

tottakai ostan halvinta. Ja jos ostaa ne ihan niin, että itse pilkkoo, niin kyllä tulee hintaa. Porkkanat pelkästään maksaa euron.

Juu, enkä syö sitä paskajauhelihaa. Turha sitten valittaa, kun tulee vanhana sydäntauteja jos syö vaan halvinta, eikä terveellisintä.

Mummollani on sepelvaltimotauti. Nykyisten suositusten mukaan sianlihan rasva on naudanlihan rasvaa terveellisempää noin niin kuin sydämen kannalta.

Ja jos paskaa haluaa välttää, kyllä pilkkoo itse porkkanat ja lantut tuoreista aineksista. Minkäs kokoisia pusseja rouva ostaa, jos porkkanat maksaa euron? Kannattaa vertailla pakkauskokoja ja KILOhintoja, niillä on oikeasti merkitystä.

500g porkkanapussin ostaminen on järjen köyhyyttä.

Vierailija
286/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin makaronit yms. kuivatuotteet ovat edullisia suuremmissa

erissä ostettuina, ja ne säilyvät hyvin. Puuro on edullista. Puurohiutaleet

eivät maksa paljoa. Näkkileipääkään ei kannata unohtaa. Se ei

maksa paljoa.

Vierailija
287/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäs kokoisia pusseja rouva ostaa, jos porkkanat maksaa euron? Kannattaa vertailla pakkauskokoja ja KILOhintoja, niillä on oikeasti merkitystä.

Mä en nyt ihan sanoisi että pienen porkkanapussin ostaminen on järjen köyhyyttä. Pieni perhe, pieni porkkanapussi ;) Mitä tohon kilohintaan tulee, niin luomutuotteet maksaa enemmän kuin tavan tuoteet. Luomutuotteista ei kyllä taideta sen kummemmin tässä ketjussa puhua, niistä kun joutuu maksamaan vähän enemmän.

Vierailija
288/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku tuolla ylempänä kertoi tekevänsä ruokaa isomman annoksen alumiinivuokiin, samoihin joissa Saarioiset sun muut myyvät laatikoitaan. Tuota noin, ehkä kannattaisi investoida pakastuksen ja pesunkestäviin kannellisiin kippoihin.

Rahaa noihinkin menee. Itse en ikinä käytä tuollaisia vuokia, tavalliset uunivuoat käyvät hyvin. Mitä joku yli 2-henkinen perhe esim. edes tekee niillä pienillä laatikkovuoilla?

Vierailija
289/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän tän ketjun alkuperäinen pointti oli, etttä ruokaa saa, halvallakin, turha valittaa ettei ole ruokaan rahaa.

Vierailija
290/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nakata sitten 13 kg roskiin. Ei meillä ainakaan porkkanoiden kulutus ole niin runsasta että niitä kannattaisi kilokaupalla ostella.

Olisi kamalaa elää tuolla tavalla, mitä tässä ketjussa hehkutetaan että koko ajan ollaan niin Marttaa että. Me ostetaan mitä halutaan, keitelkää te kalanpäitänne.

Vierailija
291/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistäpä sana "luomu" ja "köyhyys". Juuei, ei sovi yhteen.

Minkäs kokoisia pusseja rouva ostaa, jos porkkanat maksaa euron? Kannattaa vertailla pakkauskokoja ja KILOhintoja, niillä on oikeasti merkitystä.

Mä en nyt ihan sanoisi että pienen porkkanapussin ostaminen on järjen köyhyyttä. Pieni perhe, pieni porkkanapussi ;) Mitä tohon kilohintaan tulee, niin luomutuotteet maksaa enemmän kuin tavan tuoteet. Luomutuotteista ei kyllä taideta sen kummemmin tässä ketjussa puhua, niistä kun joutuu maksamaan vähän enemmän.

Vierailija
292/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

[ien mielelläni käytä tästä ilta-ajasta esim 45 minuuttia ruoanlaittoon, se olisi ihan silkkaa hulluuttaa. Ruoka tehdään 15 minuutissa ja jos siihen menee kauemmin, sitä ei meillä tehdä.

Tai minä en ainakaan ole sellainen marttyyri, että viitsisin joka ilta 5 krt viikossa käyttää työpäiväni päätteeksi vielä tunnin keittiössä nykertämiseen. Kiitos ei.

Mutta kokkailkaa te vaan vaikka kolme tuntia illassa siellä keittiössä työpäivän päätteeksi spelttisämpylöitä leipomassa ja itsekerätyistä mustikoista kiisseleitä keittämässä ja ties mitä, jos ette muuta tekemistä keksi. Itse mieluummin vietän kyllä aikaa sen perheenkin kanssa.

[/quote]

Meillä ainakin ruoanlaittoon yhdessä käytetty aika on todellista laatuaikaa, lapset kokevat olevansa tarpeellisia apulaisia ja siinä tulee ihan huomaamatta juteltua päivän asiat, juttua sitten toki jatketaan ruokapöydässä. Lapsille myös maistuu ruoka ihan eri tavalla, kun se on "yhdessä tehty". Oppivat siinä samalla myös sen, että äiti ei ole mikään ruoanlaittokone, marttyyri joka "nykertää" keittiössä, vaan ruoan saaminen pöytään on perheen yhteinen asia. Ikävää, jos joillain vielä on noin vanhanaikaisesti.

Vierailija
293/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten terveydelle sääli, jos syö noin vähän vihanneksia...

On olemassa muitakin vihanneksia ja esimerkiksi hedelmiä ;)

Vierailija
294/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta otitko ap huomioon, että jos on työtön tai sairas ja toimeentulotuella, ja sinulla on lapsia, ja samalla rahaa menee esim. lääkkeisiin, sairaala-laskuihin tai kenties ulosottoon tai sellaiseen mitä sossu ei huomioi menoksi, mutta on pakko maksaa kuitenkin, niin kyllä alkaa tehdä oikeasti tiukkaa? Tuet tulee monesti vasta jälkikäteen, kun laskut on maksettu ja jotain pitäisi syödäkin sinä aikana.

Joskus -91/92 opintojen päätyttyä olin niin köyhä, että nälkä kurisi tosissaan mahassa. Sossuun sain ajan vasta 2 kk päästä ja Hesarin työpaikkasivut oli yhden sivun pituiset. Vuokran jälkeen jäi rahaa 300 markkaa, ja sähköön meni 100 mk. Se oli tosissaan vaikeeta aikaa. Vuokrasin kaupungin palstan, kasvattelin juurekset itse ja istuin ahkerasti ongella. Aikaa oli. Ja tein fillarilla pitkiäkin päivälenkkejä, 40-80 km ruuan perässä. Tapa on jäänyt, kerään edelleenkin esim. omenia autiotonteilta ja käydään marjassa, sienessä ja ongella. Nyt on muksutkin luonnossa mukana.

Ei ennenkään ruoka kaupasta suuhun kävellyt, vaan sen eteen piti tehdä itsekkin työtä. Niin Martta-meiningiltä kuin se joidenkin mielestä halveksuen kuulostaa, mutta se on ihan hyvä tapa pienentää menoja. Ehkä jotkut voi ostaa mitä haluavat, mutta nyt olikin kyse siitä tilanteesta, kun on vähän rahaa ja pitäisi saada se riittämään. Se on muuten terveydelle sääli, jos syö noin vähän vihanneksia...

ja nakata sitten 13 kg roskiin. Ei meillä ainakaan porkkanoiden kulutus ole niin runsasta että niitä kannattaisi kilokaupalla ostella.

Olisi kamalaa elää tuolla tavalla, mitä tässä ketjussa hehkutetaan että koko ajan ollaan niin Marttaa että. Me ostetaan mitä halutaan, keitelkää te kalanpäitänne.

Vierailija
295/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen mies EI hotki paketillista leikkelettä yhdellä kertaa, etenkään jos ruokaan ei tunnu riittävän rahaa. Te täällä ruikutatte että miehenne syövät niin ja niin paljon ja tekevät niin ja niin raskasta työtä joten se on ihan ok, mutta tutustukaapa vähän erilaisiin suosituksiin. Suomalaiset, niin miehet kuin naiset, syövät helposti yli tarpeen. Turha tulla selittämään että linsseistä jää nälkä isolle miehelle, kun kyseessä todellisuudessa on asennevamma eikä mikään ruoan riittävyys.

Vierailija
296/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin edellinen, suomalaisilla niin miehillä kuin naisilla on aivan vääränlaiset ruokailutottumukset. Näkeehän sen vaikka siitä, kuinka paljon ylipainoisia ihmisiä maassamme on. Tutustukaapa vaikka Japanin ruokakulttuuriin, siitä maasta ei paljon ylipainoisia löydy ja eliniänodotekin on maailman korkeimpia. Sikäläinen ruoka sisältää paljon kasviksia, kalaa ja ennenkaikkea annoskoot ovat sopivia, eivät VALTAVIA, kuten useimmissa länsimaissa!

Vierailija
297/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sinne metsään mennä pyörälläkin... ei siihen autoa tarvita.

Joku valitteli, että ei kerkiä illalla tekemään perunamuussia. Kuori ja pilko perunat kattilaan aamulla valmiiksi. Käyt napsauttamassa hellan päällle, ennenkuin riisut lapset. Siinä on perunat jo puolessa välissä kiehumista, kun pääset keittiöön.

Menkää sinne Marttoihin opettelemaan ruuanlaiton ja kodinhoidon perustaitoja, niin ei tarvitse täällä valitella.

Vierailija
298/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

[ien .

Meillä ainakin ruoanlaittoon yhdessä käytetty aika on todellista laatuaikaa, lapset kokevat olevansa tarpeellisia apulaisia ja siinä tulee ihan huomaamatta juteltua päivän asiat, juttua sitten toki jatketaan ruokapöydässä. Lapsille myös maistuu ruoka ihan eri tavalla, kun se on "yhdessä tehty". Oppivat siinä samalla myös sen, että äiti ei ole mikään ruoanlaittokone, marttyyri joka "nykertää" keittiössä, vaan ruoan saaminen pöytään on perheen yhteinen asia. Ikävää, jos joillain vielä on noin vanhanaikaisesti.

yksivuotias. Ei sen ikäisestä kuule vielä ole apua ruoanlaitossa... Kai sitten ollaan vanhanaikaisia jos ei anneta yksivuotiaan vielä kuoria perunoita, mutta olen sitten vanhanaikaisesti ajatellut että yksivuotias + terävä veitsi = ei hyvä yhdistelmä, ja olen kuorinut itse.

Meillä on äidin asia sen takia, että töistä tultuamme perheen isä ruokkii koirat ja käyttää ne lenkillä. Siihen menee sama aika kun siihen ruoanlaittoon. Olen saanut valita kumman haluan tehdä, mieluummin olen sisällä kotona ja laitan sitä ruokaa ja olen lapseni kanssa samalla.

Miksi minun on esitettävä että ruoanlaitto on kivaa jos kerran INHOAN sitä??? Minusta ruoanlaitto, on sitten yhdessä tai yksin tapahtuvaa, on kaikkea muuta kuin laatuaikaa. En ole koskaan pitänyt siitä,. Se on pakkopullaa. En myöskään leivo koskaan, meillä ei tehdä pipareita, ei pullaa, ei täytekakkuja, ei mitään. Jos SINÄ tykkäät ruanlaitosta, kiva sulle, mutta itse koen, että se on ikävää aikaa joka on pois perheen parissa vietetystä ajasta.

Olen sanoinkuvaamattoman onnellinen siitä, että meillä ei ole poikia. Jos olisi, kammottaisi jo ajatus mitä ruoka´määriä pitäis tehdä kun ovat teinejä. Onneksi on tyttöjä, syövät vähemmän.

Vierailija
299/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin marjastetaan ihan oikesti eli sankokaupalla :)

"Käyt napsauttamassa hellan päällle, ennenkuin riisut lapset. Siinä on perunat jo puolessa välissä kiehumista, kun pääset keittiöön."

Aika kauan kestää riisuminen.

Vierailija
300/339 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teepä joskus kotona maukkaita, perinteisiä kotiruokia (jos osaat!), josko mielesi vaikka kalaliemestä muuttuisi. Ihme ostamalla onneen -tyyli. Minä ainakin olen aivan tajuttoman onnellinen siitä, että OSAAN, VIITSIN ja JAKSAn nyhertää penneillä maittavaa sapuskaa. Taito se on saatana sekin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän