Cooperin testi yläkoululaisilla?
Vähemmän liikunnallinen poikani kipitti cooperin testissä vähän reilut 1600 metriä. Oli kuulemma arvosanaltaan n. vitosen arvoinen suoritus sanoi ope. Mua alkoi ihan kiinnostamaan ja wikipedia sanoo näin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Cooperin_testi
Eli siellä olevasta taulukosta voi tsekata, että jos 13-14 vuotias poika juoksee Cooperissa alle 2100 metriä, on suoritus hyvin huono. Mutta jos saman ikäinen tyttö juoksee esim. tuon 1600 metriä, suoritus on keskitasoa.
Miten voi olla näin kovat erot sukupuolten välillä? Jotta poika pääsisi keskitasolle, pitäisi juosta vähintään 2200 metriä. Eli tyttö juoksee urheilukentän ympäri 4 kertaa ja pojan pitäisi juosta kenttä ympäri 5,5 kertaa, jotta suorituksesta saisi saman arvosanan...
Kommentit (123)
mun 13-vuotias tyttäreni juoksi cooperissa 2250m ja oli kyllä todella tyytyväinen. Onkin urheilullinen...
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 12:32"]
Minun poikani juoksi cooperin-testissä 4550 m (oman koulunsa ennätys) ja liikunta aina ollut 10.. Nyt on lukion ekalla ja harrastaa jääkiekkoa 6 kertaa viikossa ja lenkkeilee joka päivä.
[/quote]Miten koulu menee? Mikä on ka? Mun poika ei harrasta urheilua ja lukion ka lukuaineissa 9,4
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 18:48"]
Minun poikani juoksi cooperin-testissä 4550 m (oman koulunsa ennätys) ja liikunta aina ollut 10.. Nyt on lukion ekalla ja harrastaa jääkiekkoa 6 kertaa viikossa ja lenkkeilee joka päivä.
[/quote]Miten koulu menee? Mikä on ka? Mun poika ei harrasta urheilua ja lukion ka lukuaineissa 9,4
[/quote]
No johan tuossa todettiin, että tuo mamma muistaa kyllä väärin. Ei kukaan yläkoulu- tai lukioikäinen juokse Lasse Vireniä nopeammin :-). Olisko siis 3550m joka on kyllä sekin aivan huippu.
Itse juoksin muistaakseni 2450m lukiossa ja mulla oli liikunta aina 9 tai 10 koska vaikken ollut paras (tuloksissa) yritin aina täysillä. Siitä minusta nytkin pitäisi lapsia liikunnassa palkita...
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 18:48"]
[/quote]
No ei tän pojan tartte miettiä jotain keskiarvoja. Jos luit ketjua yhtään, niin poikahan on jo nyt maailmanennätystasoa 5000 m kestävyysjuoksussa ja sillä saa jo hyvät rahat timanttiliigassa. Kalvetkaa etiopialaiset!
Tule noilla 1600 lölleröillä haastava inttiaika. Ainakin aluksi iltaisin juoksukuntoharjoitukset paukkuu. Muut taas sodessa munkilla ja muulla mukavalla. Pistäkääpäs niihin tiinuihin vähän liikettä!
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 19:17"]
Heh, muistan koulun Cooper-testit. Ei ollut hajuakaan mistä oli kysymys tai että siinä jotakin mitattiin. Sanottiin vain että 12 minuuttia pitää mennä kenttää ympäri ja kävelläkin saa. No minähän kävelin kun ei ollut minnekään kiirettä.
[/quote]
Pakosti miettii, että oletko jotenkin heikkolahjainen tms.? Jos matematiikassa lyötiin paperi eteen ja sanottiin, että laskekaa, tämä on testi, hissustelitko hiljaa hiusten kaksihaaraisia laskeskellen, koska mikäs kiire tässä on?
Kasiluokkalainen poikani juoksi coopperin alle 12 minuutin, ja vieläpä isänsä vanhoilla hiihtomonoilla. Jääkiekossa hänellä oli alasuojana pappansa vanha karvalakki. Kesällä olen pistänyt hiitämään kouluun - lomallakin. Kyllä on opettaja ihmetellyt jannun kovaa kuntoa.
Juoksua jo viidenneltä luokalta harrasteena ja lukiossa vielä kilpaurheilleenani ihan sm-tasolla asti voin sanoa, että kyllä on porukka rappeutunut entisajoista. Juoksin 9. luokalla 3450 metriä (toinen juoksi 3200 m) ja nyt lukiossa menee jo se 3800 metriä. Toisaalta lukiossa on siirrytty siihen, että juostaan tyttöjen osalta 1500 metriä ja pojat juoksevat 2000 metriä. Minulle tämä ainakin sopii, kun ei tarvitse ähkiä itseään koululiikunnassa puhki ennen kovia treenejä. Viikossa kilometrejäkin tosin tulee päälle 100. Kaverini joka on harrastanut jääkiekkoa Hifkin A-junioireissa juoksi 9. luokalla 3150 metriä ja treenasi/liikkui siihen aikaan jo noin 20h/viikossa. Joten ilman "hapottavia vetotreenejä" ei Cooperin testissä juokse yläasteella lähellekkään 3500 metriä. Kiitos ja näkemiin!
Mä olin koulussa tosi huono kestävyysjuoksussa, vaikka muuten hyvässä kunnossa. Olin kaikissa muissa urheilulajeissa luokan paras/parhaita ja 10 oli useimmiten todistuksessa. Nykyään käyn juoksemassa 15 kilsan lenkkejä viikoittain.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 18:16"]
Vielä 40-vuotiaanakin jaksan kävellä reippaasti monta tuntia, ja jos lenkkikaveriksi sattuu joku himohölkkääjä, hän alkaa hyytyä siihen reippaaseen kävelyvauhtiin reilun tunnin jälkeen, vaikka jaksaa juosta 15 minuuttia ihan hyvin. Kunto on vähän yksilöllinen juttu.
[/quote]
Näköjään sekin on, mitä kukin pitää "himohölkkääjänä". Tämän päivän standardeilla sanoisin, että himohölkkääjän natsat ei irtoa, jos ei treenaa vähintään maratonille, mikä vie hölkkävauhdilla neljä tuntia.
Kyllä se riittää että minunkin lapseni juoksevat cooperin 12 minuuttiin, niin tein minäkin aikoinaan, ja hengissä vielä ollaan.
Juuhvittu. Miksei osallistu 5000m juoksuun. Olis maailmanhuippuja.
Nyt on kyl pakko sanoa et näiden viestien perusteella olen huonokuntoinen. Cooper testi oli tänään ja juoksin 2050 m ja olen 9lk. Liikunta on mulla silti aina ollut 9.
Mutta itse olen sitä mieltä, että tuo mun tulos ei voi olla kauhean huono suhteessa siihen millainen olen; inhoan pitkiä matkoja ja olen aina ollut niissä huono. En reenannut siihen yhtään, kesällä juoksin vähän reilu kilsan lenkkejä pari kertaa, koska kestävyyttä piti reenata vaikka reenaus jäi vähäiseksi. Cooper ei kerro ihmisen koko kunnosta mitään. Jos nyt ei juokse 2400 m nii voi olla muulla tavalla hyväkuntoinen. En hengästy helposti esim portaita mennessä ja kävelen aina reipasta tahtia väsymättä. Palaudun myös nopeasti ja en ollut cooperin jälkeen "kuollut", meni pari minuuttia ja olin kuin en olisi mitään tehnytkään. En vain silti pysty juoksemaan sen enempää. Pyrin aina siihen että juoksen koko ajan sillä se on mielestäni tärkeämpää kuin se itse tulos.
Olen huono cooperissa mutta monessa muussa urheilussa hyvä, enkä jonkun cooperin takia hakkaa päätä seinään ja hoe itselleni oon huono oon huono kun en juossu 3000 m minkä vanhempani juoksivat.
Mutta kyllä on vaativaks ja kauheaksi luokitteluks menny hyvän kunnon perustelu jos vain kestävyysjuoksu kaiken ratkaisee.
Minun 13 vuotias tyttöni juoksi testissä 2 600 metriä ja on se aika säällittävää jos juoksee 1 600 metriä ja on vielä POIKA! Miettikää nyt jos naiset ja miehet kilpailisivat kaikkissa lajeissa toisiaan vastaan esim. lätkä,yleisurheilu yms. se on nyt vaan niin että pojat on yleensä vahvempia ja tytöt taas hieman heikompia! Patistappa poikasi lenkille tai aloita harrastus!
Oma tyttöbi juoksi 2600m. On tosin spoettinen.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2012 klo 03:14"]Miehet ja naiset ovat erilaisia ja naiset ovat keskimäärin fyysisesti paljon heikompia. Vaatimukset vaan eivät voi olla samalla tasolla tällaisissa kestävyysurheilulajeissa.
Sivumennen sanoen, 1600 metriä Cooperista on tosi hälyyttävä tulos. Tee pojallesi palvelus ja pistä kuntoilemaan tulevaisuuden varalle, kyllä kaikki terveet pojat nyt sen 2000 ainakin pääsevät. Muuten on riskinä todella sairaalloinen aikuisuus ja vanhuusikä.
Minä olin aika älyttömän huonossa kondiksessa koko teini-ikäni ja varhaisen aikuisuuden ja silti kaksi kilometriä meni rikki. Ja liikunnanopettaja pudisteli siitäkin päätään.
[/quote] Ei 13-14v. poika ole välttämättä vielä kehittynyt. Ei lihaksia eikä välttämättä nuutakaan kehitystä. Miten tässä tapauksessa tulisi toimia?
Mun tyttö juoksi puoli-Cooperissa 1190 metriä. Ikää oli juostessa 8. Ei harrasta juoksemista, mutta voimistelua kyllä ja juoksee pihaleikeissä. Jos tuosta olisi toiset 6 minuuttia mennyt kävellen, niin ap:n pojan tulos olisi ylittynyt.
Mä juoksin seiskalla Cooperissa joku 2100-2200 metriä. Muistan vielä sen. Se oli tuskaa.
On täällä hullua sakkia, kun lapsilla (6 v!!) juoksuttaa Cooperia!
Toiset on vaan luotu juoksemaan. Itse liikuin yläasteen aikana paljon: uintia, sählyä, jumppaa ja pyöräilin/kävelin joka paikkaan. Silti kaverini, jota vanhemmat kuskasivat ja joka poltti ketjussa, juoksi 1500 m puolitoista minuuttia nopeammin. Oli kyllä rakenteeltaankin kuin lintu.
Vaikka olisi huono juoksija, tai kunto olisi kuinka yksilöllinen juttu niin 1600 m cooperin testissä on surkea tulos. Siihen aikaan riittää kun reippaasti kävelee, ei tarvitse juosta lainkaan.