Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Cooperin testi yläkoululaisilla?

Vierailija
12.09.2012 |

Vähemmän liikunnallinen poikani kipitti cooperin testissä vähän reilut 1600 metriä. Oli kuulemma arvosanaltaan n. vitosen arvoinen suoritus sanoi ope. Mua alkoi ihan kiinnostamaan ja wikipedia sanoo näin:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Cooperin_testi

Eli siellä olevasta taulukosta voi tsekata, että jos 13-14 vuotias poika juoksee Cooperissa alle 2100 metriä, on suoritus hyvin huono. Mutta jos saman ikäinen tyttö juoksee esim. tuon 1600 metriä, suoritus on keskitasoa.

Miten voi olla näin kovat erot sukupuolten välillä? Jotta poika pääsisi keskitasolle, pitäisi juosta vähintään 2200 metriä. Eli tyttö juoksee urheilukentän ympäri 4 kertaa ja pojan pitäisi juosta kenttä ympäri 5,5 kertaa, jotta suorituksesta saisi saman arvosanan...

Kommentit (123)

Vierailija
1/123 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on normaalipainoinen, pyöräilee joka päivä 6 km kouluun ja kolmena päivä lisäksi 7 km harrastusmatkat. Ja yhtenä päivänä harrastaa tunnin jalkapalloa, mikä nyt ei paljon tee...

Syö terveellisesti, nukkuu riittävästi. Onko kaikilla jotka ei yli-innokkaasti harrasta liikuntaa, tulos yhtä kehno, vai mistä se voi johtua?

Vierailija
2/123 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskunto voi olla hyvä, mutta fillarointi ja juoksu on eri asioita.

Kuinka monikohan aikuisista jaksaisi edes juosta tuon 12 minuuttia putkeen, siksihän juoksukoulutkin alkavat jollain minuutin intervalliharjoituksilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/123 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei nyt vaan kerta kaikkiaan ole juoksijoita. Ihan kuin kaikki eivät ole leuanvetäjiä tai telinevoimistelijoita. Juokseminen on laji jota pitää harrastaa jotta huippulukemiin pääsee. Se on myös laji, jossa monella asialla on merkitystä: jos lähdet alussa liian kovaa, hyydyt ja jaksat hädin tuskin kävellä, jos oot justiinsa syönyt voi alkaa pistämään rinnasta eikä juoksusta tuu mitään.

Jos poika kerran liikkuu noinkin paljon, kestävyyttä varmasti löytyy.

cooperin testi nyt vaan on mittari joka ei anna oikeanlaista arvoa koululiikunnasta. ARmeijassa tilanne voi olla eri koska siellä treenataan sitä juoksua ja kestävyys kehittyy.

Vierailija
4/123 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on normaalipainoinen, pyöräilee joka päivä 6 km kouluun ja kolmena päivä lisäksi 7 km harrastusmatkat. Ja yhtenä päivänä harrastaa tunnin jalkapalloa, mikä nyt ei paljon tee...

Syö terveellisesti, nukkuu riittävästi. Onko kaikilla jotka ei yli-innokkaasti harrasta liikuntaa, tulos yhtä kehno, vai mistä se voi johtua?

Arkiliikunta kuten paikasta toiseen liikkuminen ei kehitä kuntoa. Se on vain näennäistä liikuntaa ja ihan eri asia kuin se liikunta joka kehittää oikeasti kestävyyttä, voimaa ja koordinaatiota sekä kehonhallintaa ja hermotusta. Tunti jalkapalloa ei kyllä suoraan sanottuna ole mitään, luultavasti varsinaista pallon potkimista vaan, tuossa ajassa ei ehdi fysiikkatreenejä sisältää harjoituksiin.

Eli hopihopi JUOKSEMAAN, lihaskuntoa ja venyttelyä. Siten oikeasti voi saavuttaa jotain mitä kutsua 'kunnoksi.'

Vierailija
5/123 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan saanut tuhatta metriä täyteen aikoinaan.

Vierailija
6/123 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juoksukuntoa voi pyöräilyllä nostaa. Se on ihan ok oheistreeniä, siis kunnon hikipyöräily, mutta ei coopperin tulosta voi parantaa kevyellä koulumatkapyöräilyllä. En usko, että poikasi on kertaakaan tuon 6km pyöräiltyään hikimärkä. Menee farkut jalassa ja silleen kevyesti. Kuten liikunnanohjaaja sanoi, ei se kuntoa kasvata.

Vierailija
7/123 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh. Ite oon tyttö. :D 7. luokalla juoksin sen 2025m.. ja sain 7+ arvosanaksi. Oli niitä parempiakin, mutta enemmän huonompia. Nyt oon menos 8lk ja en kyl tod jaksa enää samaa suorituksee ! Pari viikkoo seuraavaa cooperii, eiku joka toine pv lenkille! :(

Vierailija
8/123 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vetoapuna SM-tason juoksija joka mun onneks oli helvetin huono matikassa. Mä jeesasin sitä matikassa ja se veti mut Cooperissa hyvään tulokseen, melkein 3000 metriin. Win-win.

Vierailija
9/123 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun seiskaluokkalainen juoksi himpun päälle 3000 m ja itse yläasteella juoksin aina yli 3000 m

No, mulla liikka aina 10 ja niin on ollut tytölläkin siitä asti, kun on numeroita arvosanaksi saanut

1600 m on todellakin huono

Vierailija
10/123 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 18:35"]

Minulla oli vetoapuna SM-tason juoksija joka mun onneks oli helvetin huono matikassa. Mä jeesasin sitä matikassa ja se veti mut Cooperissa hyvään tulokseen, melkein 3000 metriin. Win-win.

[/quote]mielenkiintoista olisi tällaista kokeilla. Vaikkaan en väitä etto 3000 menis ;)

Vierailija
11/123 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan että tyypilliseen mammatyyliin huudat lapsesi kärsineen suurta vääryyttä ja elämän olevan epäreilua, suosittelisin kannustamaan lasta liikunnan pariin aktiivisemmin. Tuollainen polkupyörällä liikkuminen paikasta toiseen on vasta perustason arkipäivän aktiivisuutta, ei varsinaista kuntoa kehittävää liikuntaa.

Vierailija
12/123 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani juoksi myös sen 3000 ja rapiat päälle (joukkueen kuntotesteissä), mutta ei ole liikunta kuin kasi. Näyttää tehokkaasti silloin, kun ei joku laji innosta. No tyhmyydestä kärsii koko liikuntanumero:)

Vierailija
13/123 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 19:14"]

Poikani juoksi myös sen 3000 ja rapiat päälle (joukkueen kuntotesteissä), mutta ei ole liikunta kuin kasi. Näyttää tehokkaasti silloin, kun ei joku laji innosta. No tyhmyydestä kärsii koko liikuntanumero:)

[/quote]

Lisäyksenä vielä, että itse en jaksanut tuhtina tyttönä edes juosta sitä 12 minuutia ja yhtälailla minulla oli kasi liikunta, kun kuitenkin aina osallistuin parhaani mukaan tunnilla.

Vierailija
14/123 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, muistan koulun Cooper-testit. Ei ollut hajuakaan mistä oli kysymys tai että siinä jotakin mitattiin. Sanottiin vain että 12 minuuttia pitää mennä kenttää ympäri ja kävelläkin saa. No minähän kävelin kun ei ollut minnekään kiirettä.

Vierailija
15/123 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikoina melkein rapajuoppo reilut parikymppinen ikiopiskelija, joka ei ollut juuri muuta liikuntaa harrastanut kuin tuoppikäden heiluttelua, juoksi ex-tempore kävelykengät jalassa ja popliinitakki päällä 3200 metriä lyötyään kossukorista vetoa siitä, että ylittää 3000 metrin rajan. Ei pitäisi siis olla teineillekään liian vaikeaa.

Vierailija
16/123 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 9:lle

Arkiliikunta todellakin kehittää kuntoa! Mitä ihmeen puppua kirjoitat. Ja ihan normiarkiliikunnastakin, esim. koulumatkoista tai työmatkoista voi saada hyvää treeniä, jos ne tekee sillä lailla.

Mutta on sanomattakin selvää, että lapsi, joka pyöräilee joka päivä kouluun esim. 5 km suuntaansa on paremmassa kunnossa kuin lapsi, joka ei liiku mihinkään omalla lihasvoimalla.

Vierailija
17/123 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 19:50"]

Opiskeluaikoina melkein rapajuoppo reilut parikymppinen ikiopiskelija, joka ei ollut juuri muuta liikuntaa harrastanut kuin tuoppikäden heiluttelua, juoksi ex-tempore kävelykengät jalassa ja popliinitakki päällä 3200 metriä lyötyään kossukorista vetoa siitä, että ylittää 3000 metrin rajan. Ei pitäisi siis olla teineillekään liian vaikeaa.

[/quote]

Huippua!!!

Vierailija
18/123 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meidän koulun panomies juoksi 4100 m, kun sai sen jälkeen pillua keltä vaan,

kunnes heräs unesta

Vierailija
19/123 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 12:32"]

Minun poikani juoksi cooperin-testissä 4550 m (oman koulunsa ennätys) ja liikunta aina ollut 10.. Nyt on lukion ekalla ja harrastaa jääkiekkoa 6 kertaa viikossa ja lenkkeilee joka päivä.

[/quote]

Jee, av-mamulin lapsi juoksee maailmanennätystuloksia:)

Vierailija
20/123 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 12:32"]

Minun poikani juoksi cooperin-testissä 4550 m (oman koulunsa ennätys) ja liikunta aina ollut 10.. Nyt on lukion ekalla ja harrastaa jääkiekkoa 6 kertaa viikossa ja lenkkeilee joka päivä.

[/quote]

No tuo tuskin pitää aivan paikkaansa :D. Suomen ennätys 5000 metrillä on Lasse Virenin vuonna 1972 juoksema 13.16,3. Virenin ennätys vauhdilla Cooperin tulokseksi olisi tullut noin 4523 m. Ei kyllä jääkiekkoa harrastamalla tuollaisia tuloksia juosta.

Mutta kyllähän tuo 1600 metriä pojalle on heikko tulos. Enemmän kannattaisi kyllä liikkua. Tyttöjen ja poikien tuloksia taas on aivan turha verrata keskenään, kun ovat fyysisesti aivan erilaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme