Cooperin testi yläkoululaisilla?
Vähemmän liikunnallinen poikani kipitti cooperin testissä vähän reilut 1600 metriä. Oli kuulemma arvosanaltaan n. vitosen arvoinen suoritus sanoi ope. Mua alkoi ihan kiinnostamaan ja wikipedia sanoo näin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Cooperin_testi
Eli siellä olevasta taulukosta voi tsekata, että jos 13-14 vuotias poika juoksee Cooperissa alle 2100 metriä, on suoritus hyvin huono. Mutta jos saman ikäinen tyttö juoksee esim. tuon 1600 metriä, suoritus on keskitasoa.
Miten voi olla näin kovat erot sukupuolten välillä? Jotta poika pääsisi keskitasolle, pitäisi juosta vähintään 2200 metriä. Eli tyttö juoksee urheilukentän ympäri 4 kertaa ja pojan pitäisi juosta kenttä ympäri 5,5 kertaa, jotta suorituksesta saisi saman arvosanan...
Kommentit (123)
Armeijassa sai muistaakseni kultaisen juoksumerkin 3000m tuloksella, hopeinen 2600m ja pronssi 2200m.
1600m/12min => 8km/h tuollaisen tuloksen saa kun juoksee 3min ja kävelee loput.
Kaikki arkiliikunta on hyvästä.
Cooperin testi mittaa "maksimaalista hapenottokykyä", juoksutekniikka toki auttaa mutta kyllä jokainen tervejalkainen osaa juosta. Matka on niin lyhyt että jalat eivät paljoa väsy vaan kyse on juuri maksimisuorituksen ottamista irti keuhkoista.
Ehtii sitä kuntoa nostaa. Itseäni ei yläasteella liikunta kiinnostanut yhtään juoksin 2100. 17-vuotiaana kun armeija alkoi häämöttää päätin hakea laskuvarjojääkäriksi ja aloin toissaan reenata. Nyt menee cooper 3340 ja 10km menee 39 minuuttiin eli yli 3000m cooper vauhtia. Eli tsemppiä vaan pojallesi.
Arkiliikunta EI kehitä juoksukestävyyttä. Sitä ei tee edes pyöräily, hiihtäminen yms. Vain juoksemalla juoksukunto kehittyy
On 1600 todella heikko tulos. Tuohon pääsee kutakuinkin kävelemälläkin..
Itse olen todella huonossa kunnossa, en ole harrastanut liikuntaa lainkaan pariin vuoteen. Viikko sitten minulle tehtiin kuntotesti jossa juoksin 1900. Kyllä nuoren miehen / pojan pitäisi pystyä parempaan, jos tällainen keski-ikäinen sohvanorsukin pystyy..
Ehkä hänellä on jokin terveydellinen ongelma? sydämen tai keuhkojen vajaatoiminta tms joka voisi selittää tuota..
Mun pian 16v juoksi 2200m, eikä ole opettajan mielestä ainakaan hyvä, mutta keskinkertainen. Tyttö harrastaa kyllä liikuntaa, mutta ei juoksua :)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 15:17"]
Mun pian 16v juoksi 2200m, eikä ole opettajan mielestä ainakaan hyvä, mutta keskinkertainen. Tyttö harrastaa kyllä liikuntaa, mutta ei juoksua :)
[/quote]
2400 metriä olis ollut siis hyvä, eli on tainneet rajat nousta wikipedian ajoista
1600 metriä on kyllä ihan järkyttävä tulos. 8 km/h tarkoittaa 7,5 minuuttia kilometri. Terveen ja kohtuukuntoisen ihmisen pitäisi päästä tuohon ihan reippaalla kävelylläkin.
Ja olen samaa mieltä numeron 33 kanssa. Hyvän tuloksen ero tyttöjen ja poikien välillä on ihan liian iso. Kaiken lisäksi taulukko kokonaisuutena on tosi epälooginen. Aikuisen naisen ja miehen välinen tasoero on 100-200 metriä, mutta 13-14-vuotiaissa, joissa sukupuolten välinen ero suorituskyvyssä on pienempi kuin aikuisilla, ero on 600-700 metriä. Mitä ihmettä?
Entä tietääkö joku mistä löytyisi 6 minuutin cooperin testin taulukko?
Itse juoksin 8-luokkalaisena 3150 metriä ja olin koulun paras (kaveri juoksi saman matkan). Nyt 38-vuotiaana en enää voisi edes unelmoida kolmesta tonnista... ;(
Minun poika juoksi koulussa 4900m (teki suomen ennätyksen! Joten mun poika on paras!
Minun poika juoksi koulussa 4900m (teki suomen ennätyksen! Joten mun poika on paras!
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 15:43"]Minun poika juoksi koulussa 4900m (teki suomen ennätyksen! Joten mun poika on paras!
[/quote]Siis eskarissa
Niin, mitä huonompi kunto on, niin, sitä vähempi liikunta riittää kunnon kohottamiseen. Mitä parempi peruskunto, niin sitä enemmän tarvitaan tehoa, että kunto kohoaa.
Jaa, juuriedellinen kertoi, miten oli oheistettu. Kaikilla ei ole kova kilpailuvietti noissa koulun jutuissa. Olisi tietty hyvä, että uskaltaisi haastaa itseään. Jos on kunto rapa, niin ei te mieli haastaa... nappaa mkeluummin helpomman kautta suoritukset.
Kunnon natsimeininki, prklllll.. Tässä ketjussa haisee isänmaallinen hiki ja laardiposdut saa kyytiä. Saunan taakse ja.x..
Poikasi on lihava ja laiska. Huonokuntoinen yhteiskunnan väliinputoaja...
Meillä 12v tyttö juoksi 2400m, itse piti tulostaan huonona. No kyseinen lapsi treenaa 6krt/viikossa 2,5h kerrallaan, mutta ei mitään kestävyyslajia. Hänen lajinsa vaatii enemmän räjähtävää voimaa ja siinä 60-100m lajissa on tosi hyvä, sekä pituushypyssä.
Poika 13v juoksi 2940m ja 14v sitten menikin vaan 2800m. Treenaa jääkiekkoa ja on lenkkeillyt todella paljon ennen tuota 14v tulosta. Mutta kaveripa sitten kävi ennen cooperia syömässä pari juustohampurilaista mäkkärissä ja ihmetteli kun ei jaksanut juosta... Kouluruokailu jäi väliin hammaslääkäriajan vuoksi ja siksi oli roskaruoalla ja testi heti samantien sen päälle. No onneksi joukkueen kuntotesteissä tulokset olivat paljon paremmat.
Eli päiviä on erilaisia ja lapset eri tyyppisiä, toiset pärjäävät hyvin juuri pikalajeissa ja toiset ovat niitä pitkän matkan jaksajia. Toisaalta ominaisuuksia voi harjoittaa, mutta kyllä se jo aika luonnostaan näkyy mihin lapsella on taipumusta.
Ite ysillä vielä ja tänää cooperis 2950. Seiskaluokal eka tulos 2000. :D
Kyllä se kunnon nostaminen käy helposti, kun vähän näkee vaivaa ja yritystä. Kaikkien yläastelaisten pitäis kyl 2000 päästä. En usko että 1600 metriä juossut poika edes juoksi tosissaan tai sitten hän oli silloin vain pahasti sairas ehkä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 12:32"]
Minun poikani juoksi cooperin-testissä 4550 m (oman koulunsa ennätys) ja liikunta aina ollut 10.. Nyt on lukion ekalla ja harrastaa jääkiekkoa 6 kertaa viikossa ja lenkkeilee joka päivä.
[/quote]
No tuo tuskin pitää aivan paikkaansa :D. Suomen ennätys 5000 metrillä on Lasse Virenin vuonna 1972 juoksema 13.16,3. Virenin ennätys vauhdilla Cooperin tulokseksi olisi tullut noin 4523 m. Ei kyllä jääkiekkoa harrastamalla tuollaisia tuloksia juosta.
Mutta kyllähän tuo 1600 metriä pojalle on heikko tulos. Enemmän kannattaisi kyllä liikkua. Tyttöjen ja poikien tuloksia taas on aivan turha verrata keskenään, kun ovat fyysisesti aivan erilaisia.
[/quote]
Muistuttaisin vielä, että se Virenin tulos oli vuonna 1972 5000 metrin maailmanennätystulos eli ensimmäisen kirjoittajan poika olisi juossut Virenin ajan maailmanennätysvauhti. Joko 1. kirjoittaja muistaa tuloksen väärin tai sitten joko matka tai aika on mitattu testissä väärin. Se ei toki poista sitä, että kirjoittajan poika voi hyvinkin olla loistokunnossa.
Suomessa ei taida kuitenkaan olla tällä hetkellä edes SM-tasolla yhtään kestävyysjuoksijaa, joka pääsisi mainittuun tulokseen.