Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Cooperin testi yläkoululaisilla?

Vierailija
12.09.2012 |

Vähemmän liikunnallinen poikani kipitti cooperin testissä vähän reilut 1600 metriä. Oli kuulemma arvosanaltaan n. vitosen arvoinen suoritus sanoi ope. Mua alkoi ihan kiinnostamaan ja wikipedia sanoo näin:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Cooperin_testi

Eli siellä olevasta taulukosta voi tsekata, että jos 13-14 vuotias poika juoksee Cooperissa alle 2100 metriä, on suoritus hyvin huono. Mutta jos saman ikäinen tyttö juoksee esim. tuon 1600 metriä, suoritus on keskitasoa.

Miten voi olla näin kovat erot sukupuolten välillä? Jotta poika pääsisi keskitasolle, pitäisi juosta vähintään 2200 metriä. Eli tyttö juoksee urheilukentän ympäri 4 kertaa ja pojan pitäisi juosta kenttä ympäri 5,5 kertaa, jotta suorituksesta saisi saman arvosanan...

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 19:50"]

Opiskeluaikoina melkein rapajuoppo reilut parikymppinen ikiopiskelija, joka ei ollut juuri muuta liikuntaa harrastanut kuin tuoppikäden heiluttelua, juoksi ex-tempore kävelykengät jalassa ja popliinitakki päällä 3200 metriä lyötyään kossukorista vetoa siitä, että ylittää 3000 metrin rajan. Ei pitäisi siis olla teineillekään liian vaikeaa.

[/quote]

ja lehmät lentää. Ilman aktiivista liikuntaa ei juosta (varsinkaan rapajuoppo) puolentoistaminuutin kierroksia 12 minuuttia, ei sitten millään. Tai sitten maailma on menettänyt sinussa potentiaalisen kestävyysmatkojen moninkertaisen olympiavoittajan.

Vierailija
42/123 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen Cooperin testissä 7- vuotias tyttöni juoksi (välillä käveli) 1640 ja 9-v poikani 2480, että tuo tuntuu vähän huonolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä AP:n kanssa. Olen itse harrastanut mm. juoksua kilpatasolla nuorempana ja voin entisenä kilpaurheilijana sanoa, että erot tuossa taulukossa sukupuolten välillä on aivan liian suuret. Poikien arvosteluasteikko on tuossa aika kohdallaan, mutta tyttöjen kohdalla asteikko on aivan liian lepsu.

Jos 13-14-vuotias tyttö juoksee Cooperin testissä 2000 metriä, se ei tule edes omassa ikäluokassaan pärjäämään ollenkaan hiemankaan kovempitasoisissa juoksukilpailuissa, vaan on aikalailla peränpitäjänä. Juoksemista kilpatasolla harrastavat kovatasoiset tytöt juoksevat tuossa iässä helposti reilusti yli 2500 metriä Cooperissa, kovimmat varmasti sinne lähelle 3000 metriä. Näin oli ainakin silloin, kun itse lapsena ja nuorena olin kilpaurheilija. Eikä minun mielestäni 1600 metriä Cooperin testissä ole tuonikäisille tytöille keskitason suoritus (kuten tuon taulukon mukaan) vaan keskimääräistä heikompi suoritus. Tuota keskitason alarajaa saisi tuonikäisillä tytöillä nostaa ainakin 1700-1800 metriin, sitten se olisi oikeammalla tasolla.

Vierailija
44/123 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos täällä pidetään hyvänä liikuntana sitä, että pyöräilee 5km koulumatkan, niin en yhtään ihmettele tuota 1600 metrin tulosta.. Eri asia ehkä jos tuo 5km olisi suoraan vuorenrinnettä ylös, mutta taitaa olla tasaista katua..

Vierailija
45/123 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

7lk 2500m, 8lk 2710m ja nyt 9lk cooperis just tänää 3015m. olin 3. kaikista, paras tulos oli 3250 tyypiltä kuka sano et ei juokse ees 3000m ja toisin kävi. 

Vierailija
46/123 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta myös tulos on tosi huono. Meillä 5-vuotias poika on yleisurheilukoulussa ja juoksi siellä muiden mukana cooperia. Välillä levähtikin, mutta meni enemmän kuin tämä yläkoululainen. Liikkumaan lapset. itse juoksin yläkoulussa cooperissa 2995 ja olen nainen.

Vierailija
47/123 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 1600m on aliarvoinen tulos

Vierailija
48/123 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juoksin 5 luokalla sen 2900 ja seiskalla 3000 metriä meni 26min. harrastan jääkiekkoa

Vierailija
49/123 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolainen poikani juoksi 3100 metriä. Harrasti nuorempana jääkiekkoa, minkä vuoksi hyvä kunto.

Vierailija
50/123 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ja naiset ovat erilaisia ja naiset ovat keskimäärin fyysisesti paljon heikompia. Vaatimukset vaan eivät voi olla samalla tasolla tällaisissa kestävyysurheilulajeissa.

Sivumennen sanoen, 1600 metriä Cooperista on tosi hälyyttävä tulos. Tee pojallesi palvelus ja pistä kuntoilemaan tulevaisuuden varalle, kyllä kaikki terveet pojat nyt sen 2000 ainakin pääsevät. Muuten on riskinä todella sairaalloinen aikuisuus ja vanhuusikä.

Minä olin aika älyttömän huonossa kondiksessa koko teini-ikäni ja varhaisen aikuisuuden ja silti kaksi kilometriä meni rikki. Ja liikunnanopettaja pudisteli siitäkin päätään.

Vierailija
51/123 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse nimittäin muistan juosseeni 2400 yläasteella, enkä ole mikään huippujuoksija millään mittakaavalla... Oli tyttöjä jotka juoksivat reilusti pitemmälle. Toisaalta oli tyttöjä, jotka cooperissa juoksivat n. 300 m ja loput kävelivät...

Vierailija
52/123 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja porukan heikoimmat 1600m. Heidän täytyy olla todella, todella huonokuntoisia, koska oma poika yltää hyviin muttei erinomaisiin lukemiin ilman urheilullista perhetaustaa.

Hän liikkuu mielellään rullaluistimilla kauppareissut, käy joskus hölkkäämässä ja lähinnä on loikkinut trampoliinilla kavereineen vielä näille vuosille. Käy uimahallissa kerran viikossa, lisäksi on ollut 4h koululiikuntaa viikossa (valinnainen). Mopolla kulkee muuten.

Erot tyttöjen ja poikien välillä lienee silkkaa fysiikka: lihamassa ja keuhkojen koko, sydämen koko jne.

Vierailija
53/123 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja porukan heikoimmat 1600m. Heidän täytyy olla todella, todella huonokuntoisia, koska oma poika yltää hyviin muttei erinomaisiin lukemiin ilman urheilullista perhetaustaa.

Hän liikkuu mielellään rullaluistimilla kauppareissut, käy joskus hölkkäämässä ja lähinnä on loikkinut trampoliinilla kavereineen vielä näille vuosille. Käy uimahallissa kerran viikossa, lisäksi on ollut 4h koululiikuntaa viikossa (valinnainen). Mopolla kulkee muuten.

Erot tyttöjen ja poikien välillä lienee silkkaa fysiikka: lihamassa ja keuhkojen koko, sydämen koko jne.

Vierailija
54/123 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelin Cooperin testissä muistaakseni noin 600 metriä. Tämä tapahtui 80-luvun alkupuoliskolla.

Vierailija
55/123 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2012 klo 14:16"]

En varmaan saanut tuhatta metriä täyteen aikoinaan.

[/quote]

Sitten täytyy olla todella rapakuntoinen, koska pelkästään keskimääräistä vauhtia (6 km/h) kävelemällä tulokseksi tulee 1200 metriä. Jos ei pysty juoksemaan edes kävelyvauhtia on jollain tavalla sairas tai vammautunut.

Vierailija
56/123 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hhhaa iteppä juoksin 3luokalla 5900 ja nyt menee kepeesti sellanen kymppitonni... Repikää siitä!!!

Vierailija
57/123 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos on huono juoksija? Itse en ollut kauhean huonossa kunnossa, mutta juoksu vaan ei tuntunut kivalta, aina sattui jalkoihin ja oli muutenkin jotenkin niin epämiellyttävää, että kävelin mieluummin. Pyörällä jaksoin kyllä polkea täysillä vaikka tuntikaupalla eikä reipas kävelykään väsyttänyt lainkaan, vaikka olisin tehnyt sitä koko päivän. Vielä 40-vuotiaanakin jaksan kävellä reippaasti monta tuntia, ja jos lenkkikaveriksi sattuu joku himohölkkääjä, hän alkaa hyytyä siihen reippaaseen kävelyvauhtiin reilun tunnin jälkeen, vaikka jaksaa juosta 15 minuuttia ihan hyvin. Kunto on vähän yksilöllinen juttu.

Vierailija
58/123 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin koko yläasteajan ns. läski poju ja silti juoksin Cooperissa n. 2100 metriä. Luokan huonoimpiin silloin kuulunut tulos. Onneksi myöhemmin älysin tilanteeni huonouden ja laihdutin kunnolla, joten nykyään olen terve aikuinen.

Eli toisin sanoen, 1600 m on pojalle oikeasti se vitosen arvoinen Cooper-tulos, eli erittäin huono. Jotain kannattaisi tehdä ravitsemukselle / fyysiselle elämälle, jottei elintasosairauksia puhkene varhaisella iällä.

Ihan omista kokemuksistani tässä puhun. Nuortenkin kannattaisi jo pitää huolta terveydestään.

Vierailija
59/123 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 12:32"]

Minun poikani juoksi cooperin-testissä 4550 m (oman koulunsa ennätys) ja liikunta aina ollut 10.. Nyt on lukion ekalla ja harrastaa jääkiekkoa 6 kertaa viikossa ja lenkkeilee joka päivä.

[/quote]

Cooperin testi on 12 minuutin juoksutesti jolla mitataan maksimikestävyyttä. Siitä ei pidetä mitään virallisia ennätystilastoja joten näin ollen ei myöskään Cooperin testin maailmanennätyksiä ole tiedossa.

Tämän hetkinen miesten 5000 metrin maailmanennätys on Etiopialaisen Kenenisa Bekelen nimissä ja se on 12.37,35. Tällä vauhdilla hän olisi saanut Cooperin tulokseksi noin 4755 metriä.

Naisten 5000 metrin maailmaennätys on 14.11,15 ja se on Etiopialaisen Tirunesh Dibaban hallussa. Hänen ennätys vauhdillaan olisi päästy noin 4230 metrin Cooperin testi tulokseen.

Suomen ennätys 5000 metrillä on Lasse Virenin vuonna 1972 juoksema 13.16,3. Virenin ennätys vauhdilla Cooperin tulokseksi olisi tullut noin 4523 metriä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/5_000_metrin_juoksu
http://fi.wikipedia.org/wiki/Cooperin_testi
http://en.wikipedia.org/wiki/Cooper_test
thttp://www.ts.fi/extra/?ts=1,3:1010:0:0,4:10:0:1:2001-08-04,104:10:77971...
http://igs.kirjastot.fi/fi-FI/iGS/kysymykset/kysymys.aspx?ID=3ada2dbc-d6...

kai ootte ilmottanu jo guinnesin ennätyskirjaan, oisko suomen ennätys?

Vierailija
60/123 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma yläkouluikäinen tyttöni oli juossut 2100m ja opettajan mielestä suoritus oli alakanttiin. Pahinta asiassa on se, että tyttärelläni on sydämessä mitraaliläpän prolapsi (ja rytmihäiriöitä), eikä opettaja ole lukuisista maininnoistani huolimatta asiaa näyttänyt sisäistäneen. Koululiikunnassa näyttää olevan todella tiukat vaatimukset aikojen ja tulosten suhteen. Ihan eri meininkiä kuin omassa nuoruudessani :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä