Cooperin testi yläkoululaisilla?
Vähemmän liikunnallinen poikani kipitti cooperin testissä vähän reilut 1600 metriä. Oli kuulemma arvosanaltaan n. vitosen arvoinen suoritus sanoi ope. Mua alkoi ihan kiinnostamaan ja wikipedia sanoo näin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Cooperin_testi
Eli siellä olevasta taulukosta voi tsekata, että jos 13-14 vuotias poika juoksee Cooperissa alle 2100 metriä, on suoritus hyvin huono. Mutta jos saman ikäinen tyttö juoksee esim. tuon 1600 metriä, suoritus on keskitasoa.
Miten voi olla näin kovat erot sukupuolten välillä? Jotta poika pääsisi keskitasolle, pitäisi juosta vähintään 2200 metriä. Eli tyttö juoksee urheilukentän ympäri 4 kertaa ja pojan pitäisi juosta kenttä ympäri 5,5 kertaa, jotta suorituksesta saisi saman arvosanan...
Kommentit (123)
Olisi mielenkiintoista tietää, ovatko koululaisten tulokset romahtaneet kuten inttipoikien cooper-tulokset. Tai siis, kuinka paljon. Jos taulukko on 70-luvulta, niin taulukon keskiverto lienee ihan hyvä suoritus nykyään.
Aiankin liikanope kehui lapseni tulosta hyväksi, vaikka se on keskiverron keskellä taulukossa. (Hyvä tietysti että kannustaaa, ei sillä)
Oli tänää Cooperin testi ja juoksin 2850m, ope sano et kaikki yli 2500 ois kympin suorituksia. Oon siis 15v poika
Minä cooperin testissä juoksin 2900metriä :)