Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Äiti valitti väsymystä tk:ssa -> lastensuojeluilmoitus -> lasten huostaanotto :(

Vierailija
30.08.2010 |

Hesarin juttu käsitteli sosiaalitoimen tapaa olla oikaisematta ihan selkeitä virheitä ja sitä, kuinka ihminen ei saa omia tietojaan nähtäväksi kuin jotenkin monimutkaisesti hakemalla lupaa. Toisin kuin esim. terveydenhuollossa, jossa omat paperit saa luettavaksi.

Jutun "kainalojuttuna" oli tarina perheestä, jossa äiti oli valittanut terveyskeskuksessa väsymystä ja perheestä oli sen jälkeen tehty lastensuojeluilmoitus ja lapset otettu huostaan. Käsittelyssä oli todistettavasti tapahtunut virheitä ja jotain oli oikeistukin, mutta väärät tiedot olivat päätyneet takaisin perheen tietoihin. Tapaamisoikeuskin oli hyvin rajattu. taustalla ei ollut päihteiden käyttöä eikä väkivaltaa.

Tiedän ettei juttu tietenkään ole näin mustavalkoinen ja jutussa oli vain vanhempien näkökulma. Silti jotenkin pelottava skenaario siitä, mihin avun pyytäminen nykyisellään voi johtaa ja kun päädyt paperiksi jonkun kirjoituspöydälle et ikinä pääse pois vaikka olosuhteet muuttuisivat.

Ei toi ainakaan rohkaise ihmisiä varhaiseen avun hakemiseen.

Kommentit (129)

Vierailija
121/129 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentoisin kuitenkin, että minua hämmästyttävät nämä uutiset suunnattomasti.

Olen itse kärsinyt synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, puhunut asiasta neuvolassa ja saanut niin neuvolasta, tk:sta kuin paikalliselta psykiatrian poliltakin erinomaista hoitoa ja apua. Vanhemmuuttani ei millään tapaa ole kyseenalaistettu, päin vastoin tuettu.

Joko asiaan osalliset terveydenhuollon ammattilaiset nyt tänäänkin uutisoidussa jutussa ovat täysin tehtäväänsä sopimattomia, tai sitten perheellä kuitenkin on jotain luurankoja kaapissaan. Ottaen huomioon, miten moni ammattilainen minunkin hoitooni osallistui, on vaikea kuvitella, että sellaista hoitoketjua voisi kenenkään kohdalle sattua, etteikö siihen joku täysipäinenkin mahtuisi, joka kääntäisi asiat oikeaan suuntaan...

En jaksa uskoa että lapsia huostaanotettaisiin sen vuoksi että äiti kertoo olevansa "vähän väsynyt". Isompaa väsymystä ja muitakin juttuja siellä taustalla on.

Meillä toinen lapsi oli koliikkilapsi, jo synnärillä itki tunteja putkeen. Itki yölläkin tunteja, itse sain nukuttua 3-5 tuntia lyhyissä pätkissä yöllä. Päivisin piti nousta isomman lapsen kanssa olemaan. Olin todella väsynyt fyysisesti ja tämän myös kerroin neuvolassa. Ei meidän terkkari alkanut lastensuojeluilmoitusta väsäämään, sanoi vain että muistanhan että tärkeimmät asiat kuntoon. Eli lapsille ruoka ja vaatteet, kodin siivous on toisarvoista, vieraitakin voi pyytää myöhemmin käymään. TArjosi myös kotiapua, siitä en tarkemmin kysellyt. Oiskohan ollut joku hoitaja joka ois tullu pari kertaa viikossa pariksi tunniksi isomman lapsen kanssa olemaan, jotta itse olisin voinut nukahtaa vähän aikaa. Sitä ei kuitenkaan tarvittu koska anoppi teki silloin lyhennettyä työviikkoa ja välillä tuli auttamaan jotta sain levättyä.

Mutta minun mielipiteeni siis on etten usko että huostaanottoja noin vain tehtäisiin äidin pienen väsymyksen vuoksi.

Vierailija
122/129 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan vetää hymyilevää pirteää roolia enkä ikimaailmassa tunnustaisi tuolla lastensuojelun lähtökohdista käsin toimivassa laitoksessa mitään heikkouksiani. Kai sen nyt jokainen ymmärtää, että ls-lähtökohtainen laitos neuvola on eikä mikään "äidinsuojelu"-paikka, ja se käsitys mikä on lapsen etu, voi olla pahimmillaan niin erilainen, että ei parane ottaa riskiä kertoa mistään pikku masennuksesta tai parisuhdeongelmista. Jos on jotain ongelmia, jotka oikeasti ovat vaaraksi lapselle, niin sitten kannattaa apua hakea, mutta syyttä suotta väsymystä yms normaalia en lähtisi tilittämään ikimaailmassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/129 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinkin saattaa toteuttaa ajatuksensa, ei se ääneen sanominen estä tekemästä esim. itsemurhaa tai tappamasta läheistä.

Tiedän ihmisiä, joille verbaalinen tunteiden ilmaisu voi olla todella hankalaa: he joko liioittelevat tai vähättelevät tunteitaan. Sosiaalialan työntekijöiden tulisi tutkia tilanne aika tarkkaan. Väsyneenä, masentuneena ja ihan lopussa muutenkin saattaa sanoa asioita, joita oikeasti ei tarkoita. Sitäpaitsi ihmiset, jotka puhuvat itsemurhasta tai esim. teinit, jotka sanoo "tekis mieli tappaa mun mutsi" tai masentuneet vaimot, jotka turhautuneena ilmaisee, et "välillä toivon, että mieheni olisi kuollut mieluummin kuin näin vähän läsnä" eivät oikeasti toteuta minkään sortin murhia. Kyse on vain avun huudosta. Positiivista on se, että ihminen on pystynyt pukemaan pelottavat ajatuksensa sanoiksi ja näin purkamaan pahimman terän tunteiltaan. Jos tuollaisia tunteita patoo sisäänsä, niin seuraukset voivat olla oikeasti pahoja. Ketään ei kuitenkaan ole vielä murhattu, joten avunsaannilla tilanne voi korjautua paljonkin.

Kerran täällä yksi joka oli kokenut mielestään aiheettoman lastensuojeluilmoituksen väsymyksen takia kertoi mitä oli puhunut siinä tilanteessa kun valitti väsymystä. Jotain että haluais työntää miehen kaivoon, tai jotain tollasta se oli. Olen minäkin ollut väsynyt ja masentunut, muttei olisi kyllä tullut mieleenkään päästää mitään tuollaista suustani.

Vierailija
124/129 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat on väsyneitä ja tarjotaan päiväkotipaikkaa, vanhemmat vastaavat ettei tarvita, lapset voidaan hoitaa kotona...minusta ulkopuolisena maallikkona kuulostaa ristiriitaiselta? Jos on väsynyt niin kait olisi hyvä saada levätä hetki jos lapset päiväkodissa?

Vierailija
125/129 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti puhuu neuvolassa miehensä kaivoon työntämisestä sellaisessa mielentilassa, ettei se enää mene normaalin rajoihin. Pitäisikö vaan sanoa että no voi voi. Vai tehdä lastensuojeluilmoitus, että äiti saa apua?

[/quote]

sieltä neuvolasta sitä apua pitäisi saada, se että lastensuojelu puuttuu asiaan ei auta äitiä. miten voikaan auttaa että lapset viedään pois? mitä apua se olisi?

aiheesta tiukkaa puhetta:

http://www.knuutilaki.net/node/28

Vierailija
126/129 |
05.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti puhuu neuvolassa miehensä kaivoon työntämisestä sellaisessa mielentilassa, ettei se enää mene normaalin rajoihin. Pitäisikö vaan sanoa että no voi voi. Vai tehdä lastensuojeluilmoitus, että äiti saa apua?

sieltä neuvolasta sitä apua pitäisi saada, se että lastensuojelu puuttuu asiaan ei auta äitiä. miten voikaan auttaa että lapset viedään pois? mitä apua se olisi? aiheesta tiukkaa puhetta: <a href="http://www.knuutilaki.net/node/28" alt="http://www.knuutilaki.net/node/28">http://www.knuutilaki.net/node/28</a&gt;

lastensuojeluilmoitus ei tuo äidille mitään apua, vaan mahdollisesti pahentaa perheen tilannetta. Lastensuojelu ei ole äidin auttamista varten, vaan lasten hyvinvoinnin turvaamista varten. Lastensuojelun toimilla pyritään tukemaan perhettä erilaisin tukitoimin mm. päivähoidolla, perhetyöllä, tukiperheillä jne. mutta kaikki nämä ovat siksi, että lapsella olisi välillä "normaaliakin" elämää.

Lastensuojelulla ei ole tarjota äidille terapiaa, lepohoitoa eikä juuri kodinhoidollista apuakaan, vaan ainoastaan äiti voi yrittää löytää omia voimavarojaan keskustelemalla perhetyöntekijän kanssa. Ajatellaan, että äidin on itse siivottava koti, sillä se tukee äidin voimavaraistumista, ja siksi ptt ei voi siivota äidin puolesta.

Jne. näin se menee tänä päivänä.

Vierailija
127/129 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei ole saatu kaikkea lukea. Lisäksi on käännetty asiat päinvastoin. Eli teini haukkui minua huoraksi niin paperissa lukee että äiti haukkuu tytärtä. Lisäksi monta muuta virhettä. Mutta niitä ei oikaista.

Vierailija
128/129 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viranomaisnäkemys on että lapset ovat valtion omaisuutta jolle on laskettavissa tuotto-odotuṣ. Jos herää epäilys että nykyinen kasvuympäristö vaarantaa tuotto-odotuksen toteutumisen, voidaan lapsi siirtää toiseen kasvu-ympäristöön.

Vierailija
129/129 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata käydä edes lääkärissä. Kaikesta tulee nykyään lasu ja siitä sitten huostaanotto. Minäkin olin mm puhunut uutisista perhetyöntekijän aikana ja 14vuotiaani on siitä saanut kuulema traumaa. Kirjattu Äiti ei osaa suodattaa puheitaan. Ja paljon muuta valhetta ja huostaanotto on hallinto oikeudessa nyt ja nuori odottaa kotona päätöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi