Miehen mielestä mä en tee koskaan mitään kotitöitä. Päätin että en sitten tee mitään.
Saa nähdä kuinka kauan kestää että mies tajuaa että ei ne ruoat itsestään valmistu, jääkaappi ei täyty, pyykit peseydy, lattiat imuroidu jne.
Kommentit (159)
Hämmentävää kuinka paljon on miehiä, joiden mielestä kotityöt kuuluvat naiselle. Ja naisia, jotka ajattelevat samalla tavalla. Hyvä että panet kampoihin! En voisi kuvitella olevani suhteessa, jossa kotitöitä ei jaeta. Molempien kuuluu työskennellä kodin eteen.
Kyllä meillä molemmat työskentelee kodin eteen. Minä teen lyhennettyä työviikkoa ja mies tekee pitkää työpäivää ja usein on viikonloppuisinkin töissä. Mies myös maksaa suurimman osan perheen menoista (n 80%), eikä kysele mihin olen rahat käyttänyt. Käytän siis miehen tienaamia rahoja myös itseeni. Minä puolestani olen tehnyt selvästi enemmän kotitöitä, hoidan lasten harrastuksiin kuljetukset, ruoat, vaate- ja varustehankinnat, kouluasiat jne.
Nyt alkoi ärsyttämään kun mies tuntuu kuvittelevan että minä vain töistä tultuani kaadun sohvalle telkkaria tuijottamaan tai surffailen netissä. Kaikkea muuta, 3 lasta ja iso omakotitalo vaatii erinäisiä hommia tehtäväksi. Eikä ne hommat tapahdu minun rötköttäessä sohvalla.
Minua ei haittaa lainkaan että minä teen suurimman osan kotitöistä, mies panostaa perheeseen muulla tavoin. On myös hyvä isä lapsille. Mutta se vituttaa rankasti ettei minun panostusta huomata, vaan ihan kuin kaikki tapahtuisi itsestään.
ap
nyt sitten koti järkyttävässä siivossa. Lasten aamupalajämät on keittiön pöydällä (käskin jättää siihen), pyykit on olkkarin sohvalla odottelemassa viikkaamista. Yksi lapsi kantoi aamulla peiton omasta huoneesta olkkariin, siinä se näkyy maton päällä lojuvan. Pesukoneessa on märät vaatteet odottamassa josko joku ne nostaisi kuivumaan. Ruoka-asioita en ole miettinyt, taidan käyttää lapset illalla Hesessä tai pitsalla. Mies syökööt mitä lähes tyhjästä jääkaapista löytyy.
ap
nyt sitten koti järkyttävässä siivossa. Lasten aamupalajämät on keittiön pöydällä (käskin jättää siihen), pyykit on olkkarin sohvalla odottelemassa viikkaamista. Yksi lapsi kantoi aamulla peiton omasta huoneesta olkkariin, siinä se näkyy maton päällä lojuvan. Pesukoneessa on märät vaatteet odottamassa josko joku ne nostaisi kuivumaan. Ruoka-asioita en ole miettinyt, taidan käyttää lapset illalla Hesessä tai pitsalla. Mies syökööt mitä lähes tyhjästä jääkaapista löytyy. ap
Eiköhän lapsille kannata opettaa edes alkeellisimmat siivous- ym. tavat, olipa mies kuinka hölmö tahansa.
Eihän se sinun työtaakkaasi ainakaan lisää, jos lapset siivoavat omat jälkensä...?
Saa nähdä kuinka kauan kestää että mies tajuaa että ei ne ruoat itsestään valmistu, jääkaappi ei täyty, pyykit peseydy, lattiat imuroidu jne.
Jokainen ostakoot omat ruokansa. Se siivoaa jota rupeaa ensimmäisenä likaisuus häiritsemään. Jokainen pesee omat pyykkinsä
niin vakiona pitäisi olla että jokainen korjaa omat aamupalajämänsä pois!
Kun nyt ajattelen sitä miestä, joka tulee esim. klo 18-20 (onko tämä pitkä päivä?), maksaa 80% perheen kuluista ja sitten tultuaan korjaa koululaisten (?) aamupalajämät pois, niin sanoisin että jätä se lehmä (ja sen lapset), ansaitset parempaa.
Eiköhän lapsille kannata opettaa edes alkeellisimmat siivous- ym. tavat, olipa mies kuinka hölmö tahansa.
Eihän se sinun työtaakkaasi ainakaan lisää, jos lapset siivoavat omat jälkensä...?
Tuo on totta, että lapset kannattaa kuitenkin opettaa. Mutta sen opettamisenhan voi aloittaa siitä, että antaa lasten ensin nähdä miltä koti näyttää, kun kukaan ei tee mitään.
Jokainen ostakoot omat ruokansa. Se siivoaa jota rupeaa ensimmäisenä likaisuus häiritsemään. Jokainen pesee omat pyykkinsä
..muutoinhan voisi todeta, että kumpikin tienatkoon sen, mitä kuluttaa jne. Toista täytyy ajatella ja ottaa perhe huomioon.
Mutta siis HYVÄ AP!! Tuo taktiikka on hyvä. Olen usein päättänyt aloittaa saman, mutta minua alkaa se sotku sitten niin tympimään, että.. ja meillä siis sekä mies että minä tehdään täyttä työaikaa ja ok palkat on molemmilla, itse asiassa minulla vielä parempi palkka kuin miehellä. Raha-asiaa lukuunottamatta voisin hyvin samaistua ap:n tekstiin mieheni osalta. Ja meillä mies vielä haluaa, että koti on siisti, mutta kun itse on lasten kanssa kotona, niin kaikki jää levälleen.. likaisia vaatteita pesulla käynnin jäljiltä joka paikassa mytyssä, astiat pöydillä, pöydät pyyhkimättä, lelut levällään jne. Itse olen ajatellut, että lähtisin joku vk-loppu reissuun ja mies saisi olla lasten kanssa kotona, niin nähtäisiin, miltä koti palatessa näyttää:) Tai jos on siisti, niin saattaisi mieskin todeta hommaa olleen.
lapsille on opetettu että omat ruokailun jäljet ja omat lelut ja tavarat pitää pitää siistissä järjestyksessä. Nyt vain käskin lasten jättää aamupalajämät lojumaan pöydälle että MIES OPPISI että joku senkin homman tekee. Ei ne itsekseen siitä roskiin kävele. Tarkoitus onkin näyttää miehelle että tämä koti pysyy siistinä ja asiat hoituu koska joku ne tekee, ei ne tapahdu laiskottelemalla.
En minäkään miehelle rähjää siitä että tämä ei osallistu kotiasioihin mitenkään. Mies osallistuu, tuomalla rahan taloon jolla tämä perhe elätetään.
ap
Kun nyt ajattelen sitä miestä, joka tulee esim. klo 18-20 (onko tämä pitkä päivä?), maksaa 80% perheen kuluista ja sitten tultuaan korjaa koululaisten (?) aamupalajämät pois, niin sanoisin että jätä se lehmä (ja sen lapset), ansaitset parempaa.
vaan että miehen pitäisi ymmärtää, mitä hän tekee kotona miehen ollessa tienestissä. Ap arvostaa miehensä panosta tekstien perusteella, mutta mies ei ap:n roolia.
Vaan että mies ei mäkisisi siitä, ettei ap tee mitään kotitöitä. Tosin tekemättömyysprotestia tehokkaampi tapa edistää asioita olisi ihan vaan listata mitä päivän aikana tekee, ja koota tästä parin viikon lista. Sen pohjalta voisi sitten miehen kanssa jutella.
Nyt vain käskin lasten jättää aamupalajämät lojumaan pöydälle että MIES OPPISI että joku senkin homman tekee. Ei ne itsekseen siitä roskiin kävele. Tarkoitus onkin näyttää miehelle että tämä koti pysyy siistinä ja asiat hoituu koska joku ne tekee, ei ne tapahdu laiskottelemalla.
Mutta jos lapset siivoavat oman osuutensa, niin eihän se ole sinun työtäsi? Tarkoitan niitä normaaleja päiviä. Nyt yrität näyttää, että lasten tekemät normaalit siivoushommat kuuluvat sinulle.
Ajatus on siis ihan ok, ei siinä mitään. Mutta jätä reiluuden vuoksi vain ne omat hommat tekemättä, niin näkyy selvästi se sinun osuutesi hommista.
Meilläkin mies on sitä mieltä, että mä "en tee mitään". Olen tällä hetkellä äitiyslomalla, 3 lasta iältään 4kk-6v. Teen yksin kaikki kotityöt, mies ei osallistu millään lailla, ja myös esim. lumityöt ja nurmikon leikkaaminen, lasten harrastuksiin vienti, kaiken kaikkiaan lasten asioiden hoito "kuuluu" mulle. Mies tekee normaalia päivätyötä eikä todellakaan maksa meidän kuluista suurinta osaa, hyvä jos puoliakaan.
Vituttaahan se, ei niinkään ne kotityöt sinänsä, vaan nimenomaan se asenne, että kotityöt ja lastenhoito eivät ole "mitään" silloin kun mä ne teen, mutta jos hän jostain syystä tekee jotain, niin se muuttuu kyllä heti oikein urotyöksi.
Mutta en kyllä silti usko, että ap:n konstilla saisi järkeä miehen päähän. Sitäpaitsi minusta teidän systeemi ei edes kuulosta järin epäreilulta, mies osallistuu kuitenkin, tekee pitkää työpäivää ja maksaa leijonanosan teidän kuluista.
Tuo kuulostaa jopa tyhmältä, että lasten käskee jättämään aamupalajämät pöytään, ja esim. sen väärässä paikassa olevan peiton voi kyllä käskeä viemään paikalleen nimenomaan sen lapsen joka sen on tuonut. Vai ajattelitko kasvattaa lisää ihmisiä, jotka luulevat puhtaiden pyykkien, astioiden, siistin kodin ja ruokien tipahtavan taivaasta?
Oma ukkoni on jopa niin kovakalloinen, että halusi edellisen lapsen kanssa jäädä hoitovapaalle (todellakin siis luuli, että täällä ei tarvitse tehdä "mitään"!). Totesi parin viikon jälkeen oma-aloitteisesti, että yllättävän rankkaa - ja sitten ne hommat alkoivatkin olla minua odottamassa, kun tulin töistä... Edes tuo kokemus ei avannut silmiä, että näkisi/arvostaisi mitä kaikkea mä täällä teen.
Me riideltiin jostain sunnuntaina, ja mies kutsui minua laiskaksi. Tarkoitti sillä kyllä jotain ihan muuta, mutta ilmoitin että en tee nyt kotitöitä kahteen viikkoon. Mies yritti heti selittää, että ei hän kotitöitä tarkoittanut tietenkään, mutta minusta se on ihan sama. Mies ei tajua, että hän tekee joitain asioita ahkerasti ja minä teen toisia asioita.
Mun on kyllä tosi vaikeaa olla tekemättä kotitöitä. En aio kyllä sikailemaan ruveta, vaan laitan omat astiani koneeseen ja pyyhin esim leikkuulaudan kun olen käyttänyt. Mutta en laita koneita päälle enkä tyhjennä, en pyyhi pöytiä, en tietenkään imuroi jne.
Nyt on vasta kolmas päivä menossa eikä mies ole varmasti tajunnut mitään. Hyvä jos edes muistaa uhkaukseni. Hän on pessyt pari koneellista astioita, pyykkiä ei. Niin ja putsasi lavuaarista vauvan kakkatahran, tosin vaan sen kohdan eikä koko lavuaaria. Taitaa vauvalta loppua puhtaat vaatteet pian, miehellä kyllä riittää sukkia ja paitoja... No, käytetään sit vaikka liian isoja vaatteita. Ehkä toi mies huomaa jotain kun pyykkikori on täynnä.
Yritän pysyä lujana enkä tee mitän. Eilen keräsin mainokset lehtikeräykseen ja vasta sit tajusin et onhan tääkin kotityö... vaikeaa olla tekemättä.
luulen että ap:n mies ns. tajuaa pointin ennen kuin lapset menevät "pilalle".
Kerro sit mitä mies sanoi ap!
lapsille on opetettu että omat ruokailun jäljet ja omat lelut ja tavarat pitää pitää siistissä järjestyksessä. Nyt vain käskin lasten jättää aamupalajämät lojumaan pöydälle että MIES OPPISI että joku senkin homman tekee. Ei ne itsekseen siitä roskiin kävele. Tarkoitus onkin näyttää miehelle että tämä koti pysyy siistinä ja asiat hoituu koska joku ne tekee, ei ne tapahdu laiskottelemalla.
En minäkään miehelle rähjää siitä että tämä ei osallistu kotiasioihin mitenkään. Mies osallistuu, tuomalla rahan taloon jolla tämä perhe elätetään.
ap
mä en oikein hokaisi tätä vittuilua , kun itse kutienkin maksan 80 % kuluista, oon lasten kanssa ja muutenkin hyvä mies...
Mua pikemminkin alkaisi vituttaa, että paskaako norsu temppuilee kun sille on taattu hyvä elämä meikäläisen tuloilla. Sit alkaisi kelaa, että jos se vie rahat eikä vastapainokoksi hoida edes kotihommia, niin mitä helvettiä. Sitten mä ostaisin lopuilla 20 prosentilla seuraa itselleni, sellaista joka osaa temput muttei temppuile.
Mua pikemminkin alkaisi vituttaa, että paskaako norsu temppuilee kun sille on taattu hyvä elämä meikäläisen tuloilla. Sit alkaisi kelaa, että jos se vie rahat eikä vastapainokoksi hoida edes kotihommia, niin mitä helvettiä.
mutta näinhän se mies on ilmeisesti luullut koko ajan asian olevan. Hänhän oli ap:lle väittänyt, ettei tämä tee mitään.
mä en oikein hokaisi tätä vittuilua , kun itse kutienkin maksan 80 % kuluista, oon lasten kanssa ja muutenkin hyvä mies...
Mua pikemminkin alkaisi vituttaa, että paskaako norsu temppuilee kun sille on taattu hyvä elämä meikäläisen tuloilla. Sit alkaisi kelaa, että jos se vie rahat eikä vastapainokoksi hoida edes kotihommia, niin mitä helvettiä. Sitten mä ostaisin lopuilla 20 prosentilla seuraa itselleni, sellaista joka osaa temput muttei temppuile.
Ikävä kyllä noin vajaaälyisellä ihmisellä ei vaan koskaan edes ole sitä vastakkaisen sukupuolen seuraa, mutta kuin korkeintaan maksettuna.
Ja mitkä ihmeen rahat se vie? Eikö ne rahat mene perheen eduksi? Toisekseen täytyy pitää mielessä, että kun lapset on pieniä niin niissä on paljon hommaa yhdelle ihmiselle. Etenkin jos niitä kasvatetaan ja pidetään hyvä huoli.
Meillä mies sai keskittyä työelämäänsä ja minä hoidin lapset, kasvatin ne ihmisiksi, hoidin kaikki muut asiat sekä raha-asiat. Leivoin, paistoin, ompelin ja jne... Silti joku vätky ihmetteli mitä minä teen kotona?
Kun aloitin työt oli se yhtä viihtymistä aikuisten maailmassa!
Tietämättömille: kotona tehdään kaikkea samaa tylsää sata x päivässä eikä ikinä lopu! Ne neljä seinää ahdistaa joskus niin...kun ei ole sitä vaihtelua ansiotyön ja kodin työn välillä. Tajuuttex? Sopii olla monta vuotta pikkulasten kanssa kotona venyttämässä sitä centtiä!
Sitten kun päästiin keskustelemaan asiallisesti tuosta, pyysin misetä tekemään listan kotitöistä ja merkkaamaan siihen sen, kumman homma se miehen mielestä olisi. Siitä mies lopulta huomas kuinka epäreilusti yritti kotitöitä jakaa. Sitten sovittiin yhdessä uusi jako ja nyt hommat toimii hyvin.
Meillä mies oli saanut kotoaan sen mallin, että nainen tekee kaiken ja mies nostaa jalat päydälle ja valittaa. Anoppi itse on siitä mulle puhunut ja pyytänyt että laittaisin vastaan. Anoppi ei oo itse onnellinen suhteessaan mutta ei osaa enää lähteä toimintatapaa muuttamaankaan niin monen vuosikymmenen jälkeen.
Pidä puolesi, kyllä se mies ennen pitkää huomaa sun työpanoksen.