Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen mielestä mä en tee koskaan mitään kotitöitä. Päätin että en sitten tee mitään.

Vierailija
23.01.2013 |

Saa nähdä kuinka kauan kestää että mies tajuaa että ei ne ruoat itsestään valmistu, jääkaappi ei täyty, pyykit peseydy, lattiat imuroidu jne.

Kommentit (159)

Vierailija
41/159 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin lisäsin siihen sen, että kun mies oli kotona, niin mä makasin sohvalla aina kun pystyin. =)

Aika äkkiä mies havahtui ja alkoi kyselemään, että missä mennään ja kerrankin keskustelu auttoi ja mieskin ymmärsi, että pienten lasten äidillä ei ole kauheasti aikaa maata sohvalla ja hän ymmärsi, että mä teen aika paljon "näkymättömiä" hommia niiden näkyvien lisäksi.

Vierailija
42/159 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus ei ole näpäyttää miestä, vaan (kuten moni on ymmärtänytkin) näyttää että kotona on monenmoista tekemistä, enkä päivisin vain löhöä telkkarin edessä tai surffaile netissä. Mies ilmeisesti on kuvitellut että ne hommat tapahtuvat tuosta noin vain vartissa. Ruoan teko, imurointi, lumen kolaus, pyykkihuolto, lasten harrastukset ja niihin kuljetus. Ison talon viikkosiivouskin vie ihan riittävästi aikaa.

Tietysti olin yrittänyt keskustella ja kertoa miehelle että ei se nyt todellakaan noin ole. Ei meillä tästä asiasta vuosikausien sotaa ole ollut. Viimeisen kuukauden aikana siitä on ollut puhetta. Olen pyrkinyt tekemään kaiken meluisan homman ennen kuin mies tulee kotiin, ihan siitä syystä että mies tekee monesti töitä kotonakin. Saa sitten rauhassa keskittyä työhönsä. Esim. imurointi on sellainen. Mies ei ole tainnut edes tajuta kuinka kauan imurointiin menee, luuli että se tapahtuu 5:ssä minuutissa. =) No ei ihan tämän kokoisessa talossa.

Niin, ehkäpä mies siksi on kuvitellut että en tee mitään koska teen hänen kotona ollessa hiljaisia puuhia, esim. pyykin laittoa. Tai kuljetan lapsia harrastuksiin.

Toivotaan että mies huomaa pian mikä onkaan totuus kotitöistä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/159 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä päätin kerran että pidätän hengitystäni niin kauan että asiat menevät haluamallani tavalla. Eihän ne sitten kuitenkaan niin menneet, joten lähdin lenkille.

Lenkillä kusin juostessani.

Vierailija
44/159 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkenen kyllä epäillä, toimiiko tuollainen. Tai joo, ehkä mies huomaa, mitä yleensä teet, mutta nostaako se ARVOSTUSTA? Arvostaisitko itse ihmistä, joka tekee tuollaisia temppuja? Jos joku käyttäytyy tyhmästi, onko sinun pakko laittaa vielä paremmaksi? Minkälaisen mielikuvan lapset saavat perhe-elämästä, eivät varmasti yhtään sen parempaa kuin mitä nykyisin? Millä tavalla konkreettisesti osoitat miehellesi arvostavasi hänen osuuttaan? Jos sinulla on ollut rankka päivä töiden, kotitöiden ja lasten kanssa, riennätkö illalla umpiväsyneenä kehumaan miestäsi (jos et jaksa, miksi miehesi pitäisi jaksaa?)? Toki olet ansainnut arvostuksen, mutta tuo keinosi vaikuttaa huonolta. Ja toisekseen luulen, että aikuisen ihmisen olisi hyvä edes jossain määrin pystyä antamaan itse itselleen arvostusta odottamatta sitä jatkuvasti muilta. Luulen, että etenkin monilla "kotona on tosi rankkaa"-valittajilla on kyse siitä, etteivät he itsekään arvosta omaa työtään. Ja sitten on todella ihmisiä, jotka eivät kykene tekemään mitään, mistä ei saa palkkaa, kehuja tai omaa nautintoa. Näille tavallinen, hiljainen kodinhoito on ihan hirveää.

Vierailija
45/159 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin vain kun pennut raahaa peitot olkkariin ja sinä käsket jättää ne siihen, ETTÄ MIEHESI HUOMAA,KUINKA PALJON KOTIÖITÄ TEET.

Meillä kyllä pennut raahaa automaattisesti peitot huoneeseen ja petaa sängyt ja panee astiansa tiskikoneeseen.

Jäin vain miettimään, että käsketkö lasten jättää vessanpöntöt vetämättä paskantamisen jälkeen ja perseen pyyhkimätt, jos pennut ei saa mitään perusjuttuja tehdä, mitkä kuuluu heille.

Vierailija
46/159 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä päätin kerran että pidätän hengitystäni niin kauan että asiat menevät haluamallani tavalla. Eihän ne sitten kuitenkaan niin menneet, joten lähdin lenkille.

Lenkillä kusin juostessani.

mä kans kusen housuihin jos en saa tahtoani läpi. Hyvin tässä on jo yli 40 vuotta pärjätty

...yksin

Vierailija
47/159 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuten aiemmissa viesteissä olen kertonut (oletko lukenut ne?) mies ei tähän mennessä ole suostunut näkemään (keskusteluista huolimatta) mitä kaikkea tässä talossa tapahtuu.

Olen lukenut. Viestien mukaan yritit keskustella, mies ei ehkä tajunnut, mies ehkä ajatteli jne. jne.

Jos esimiehesi töissä moittisi sinua laiskaksi joka ei tee muuta kuin palkkaa nostaa, niin väitätkö että edelleen tekisit saman hommat kiltisti nurisematta? Etkö edes yrittäisi näyttää mitä kaikkea teet?

Varmasti näyttäisin, mitä teen. Ja yhtä varmasti voin sanoa, etten ainakaan jättäisi töitäni tekemättä! Se nyt ei ainakaan olisi ratkaisu.

Meillä on töissä käytäntönä käydä ihan aikuisten kesken keskusteluja töiden etenemisestä, takapakeista ja tuloksista. Ne voi mitata ja kirjata. Kaikkea sanottua ei tartte ottaa itteensä.

Anteeksi vain, mutta en näe käytöksessäsi oikeaa tahtoa sopuun ja itse ongelman (= miehen arvostuksen saaminen) ratkaisuun. Haluat vain päästä näyttämään miehelle.

Kerro nyt edes miehelle suoraan, mihin pyrit äläkä odota, että mies itse huomaa. Olisit voinut sanoa etukäteenkin, että kokeillaan sitten, miltä näyttää, jos en tee mitään. Käytöksesi on ihan sitä itseään - vittuilua. Sulla on paha mieli ihan syystäkin, mutta takaisin vittuilu ei tee sitä paremmaksi.

käyydäänkö teillä kotonakin aina, ihan joka kerta samanlaisia keskusteluja joissa tarkastellaan ja mittaillaan ja pohditaan? Minä henkilökohtaisesti en jaksa uskoa että maailmassa olisi yhtään ainutta pariskuntaa joiden KAIKISSA keskuteluissa käytäisiin äärimmäisen asiallisia pohdintoja, mittailuja tms. Ja tämän keskustelun perusteella jokainen älyäisi muuttaa käytöstään ja ajatusmaailmaansa oikeaan suuntaan. Täytyy olla aika naiivi ihminen joka kuvittelee että kun minä asiallisesti perustelen näkökantani toiselle tämä ottaa onkeensa. Eikä se aina mene jakeluun fiksuille ja älykkäillekään ihmisille.

Siinä olet oikeassa että haluan päästä näyttämään miehelle. En näpäyttämismielessä kuten tunnut kuvittelevan vaan siksi että mies näkee millaista on silloin kuin minä istun perse tenässä sohvalla tai surffaan netissä. Tämänkin sanoin miehelle. Kerroin viimeisessä keskustelussa ennen laiskottelun alkua että selvä, katsotaan millaista on kun en tee mitään. Mies vastasi ettei ymmärrä miksi täällä olisi erilaista. Eilisen perusteella on tainnut hoksata ettei täällä ainakin pyykit peseydy.

ap

Vierailija
48/159 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkenen kyllä epäillä, toimiiko tuollainen. Tai joo, ehkä mies huomaa, mitä yleensä teet, mutta nostaako se ARVOSTUSTA? Arvostaisitko itse ihmistä, joka tekee tuollaisia temppuja? Jos joku käyttäytyy tyhmästi, onko sinun pakko laittaa vielä paremmaksi? Minkälaisen mielikuvan lapset saavat perhe-elämästä, eivät varmasti yhtään sen parempaa kuin mitä nykyisin? Millä tavalla konkreettisesti osoitat miehellesi arvostavasi hänen osuuttaan? Jos sinulla on ollut rankka päivä töiden, kotitöiden ja lasten kanssa, riennätkö illalla umpiväsyneenä kehumaan miestäsi (jos et jaksa, miksi miehesi pitäisi jaksaa?)? Toki olet ansainnut arvostuksen, mutta tuo keinosi vaikuttaa huonolta. Ja toisekseen luulen, että aikuisen ihmisen olisi hyvä edes jossain määrin pystyä antamaan itse itselleen arvostusta odottamatta sitä jatkuvasti muilta. Luulen, että etenkin monilla "kotona on tosi rankkaa"-valittajilla on kyse siitä, etteivät he itsekään arvosta omaa työtään. Ja sitten on todella ihmisiä, jotka eivät kykene tekemään mitään, mistä ei saa palkkaa, kehuja tai omaa nautintoa. Näille tavallinen, hiljainen kodinhoito on ihan hirveää.

En ainakaan riennä arvostelemaan tätä laiskaksi. En ole koskaan sanonut niin enkä myöskään sano.

En ymmärrä mistä olet saanut kuvan että minä valittaisin rankaksi kotitöitä? Olen vain kertonut että niissä menee huomattavasti enemmän aikaa kuin miehen kuvittelemat 15 minuuttia päivässä. En myöskään odotan mieheltä jatkuvia vähän oot ahkera pikkuvaimo-kehuja. Mutta on törkeää tulla väittämään laiskaksi ihmistä joka todellisuudessa ei istu telkkarin edessä kuin joka iltaisten uutisten ja kahden tv-sarjan (jotka näkuvät kerran viikossa) ajan. Netissäkään en pahemmin ole surffaillut.

Minua ihmetyttää se ettei YKSIKÄÄN tähän ketjuun vastanneista (siis ne jotka ovat eri mieltä kanssani) ole osannut antaa neuvoksi muuta kuin keskustelua. Kun olen kertonut että yritetty on, mutta miehen ajatusmaailma ei muuttunut miksikään, ohitetaan sopivasti ja keskitytään vain vakuuttelemaan kuinka paska keino. No mikä on parempi keino? Kenties joka tilanteeseen sopiva av-neuvo: JSSAP? No en todellakaan jätä muuten hyvää miestä.

Vierailija
49/159 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tarkoitus näyttää"

"mies ei ole tainnut tajuta"

"ehkäpä mies on kuvitellut"

"toivotaan, että mies huomaa"

--> Millähän tavalla olette keskustelleet? Vai jäikö keskustelu todellakin vain yrittämisen tasolle?

Kysy siltä mieheltä, mitä se on tajunnut ja mitä ei, äläkä arvuuttele! Ei sun tartte yrittää voittaa.

Vierailija
50/159 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä olet oikeassa että haluan päästä näyttämään miehelle. En näpäyttämismielessä kuten tunnut kuvittelevan vaan siksi että mies näkee millaista on silloin kuin minä istun perse tenässä sohvalla tai surffaan netissä. Tämänkin sanoin miehelle. Kerroin viimeisessä keskustelussa ennen laiskottelun alkua että selvä, katsotaan millaista on kun en tee mitään. Mies vastasi ettei ymmärrä miksi täällä olisi erilaista. Eilisen perusteella on tainnut hoksata ettei täällä ainakin pyykit peseydy.

ap

Kyllä mullakin varmaan savu nousisi korvista, jos tuollaista kuulisin, "en ymmärrä miksi täällä olisi erilaista"... Eli olet kertonut mistä on kyse, ja sitten toiminut sen mukaan.

Voi olla että mies ei enää muista tuota keskustelua tai omaa heittoaan, ihmisillä joskus muisti on valikoiva varsinkin tällaisissa arkisissa konfliktitilanteissa. Muistathan sitten vain käyttäytyä arvokkaasti kun keskustelut alkaa, esim. niin että korostat miten olet aina arvostanut miehen panosta, eikä sinulla ole mitään sitä vastaan että ne kotihommat teet, mutta et halua että mies katkeroituu siitä miten hän raataa laiskottelevan vaimon hyväksi. Ja että haluat että jatkossa työt jaetaan niin, että molemmat voivat olla tyytyväisiä toisiinsa. Voit sanoa että sinua loukkasi se miten vähäiseksi mies on tulkinnut sinun panoksesi ja halusit varmistaa oliko mies arviossaan oikeassa, koska et halua että se epätasapaino jatkuu.

Ja sitten kun mies on halukas arvioimaan yhdessä sitä ajankäyttöä, käytte molempien hommat pääpiirteittäin läpi, sopivalla konkretiatasolla, jotta ei enää ole näkymättömiä töitä.

Vierailija
51/159 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoo vaimolleen: "Sinä et tee mitään."?

Vierailija
52/159 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on epäreilua, että ap ihan konkreettisesti näyttää, mitä tekee päivittäin ja viikottain, kun mies on ihan suoraan todennut, että ap ei tee mitään?

Miksi tuollaisen keskustelun jälkeen pitäisi taas keskustella ja taas keskustella ja yrittää saada sitä järkeä miehen päähän loputtomiin, kun ei mene jakeluun, vaikka on suoraan sanottu?

Ei ap ole marttyyri vaan hän teki konkreettisemman listan kotitöistä. Koska mies ei tajua, mikä aika menee imuroitiin, pyykin viikkaamiseen jne. niin täytyyhän se hänelle osoittaa. Nyt hän kuvittelee, että ap viidessä minuuissa imuroi ja viidessä minuutissa viikkaa pyykin ja ehkä pari minuuttia menee tiskikoneen tyhjennykseen. Ap:n keino saa miehen tajuamaan, että elämä oli nimenomaan hänelle mukavampaa, kun hän ei kyseenalaistanut ap:n tekemien kotitöiden rankkuutta/ajanviemistä.

Ehkä teidänkin pitäisi miettiä asioita omalta kohdaltanne, kun noin koette homman uhkaavana.

Vierailija
53/159 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun mieshän on ihan idiootti! Se varmaan tosissaan luulee, että tiskit tiskautuu, pyykit peseytyy ja silittyy, lakanat vaihtuu ja ruuat keittyy ihan itsekseen. Sano sille, ettet oo käynyt Tylypahkaa ja kodinhoitotaiat on jääneet oppimatta :D

Kerroin viimeisessä keskustelussa ennen laiskottelun alkua että selvä, katsotaan millaista on kun en tee mitään. Mies vastasi ettei ymmärrä miksi täällä olisi erilaista. Eilisen perusteella on tainnut hoksata ettei täällä ainakin pyykit peseydy.

ap

Vierailija
54/159 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kritisoida miestäkin, mutta meillä on tässä vain AP:n tarina ja toisekseen, AP:han tässä hakee vahvistusta teoilleen. AP voi vaikuttaa vain omaan käytökseensä.

Miksi on epäreilua, että ap ihan konkreettisesti näyttää, mitä tekee päivittäin ja viikottain, kun mies on ihan suoraan todennut, että ap ei tee mitään?

Koska mies ei tajua, mikä aika menee imuroitiin, pyykin viikkaamiseen jne. niin täytyyhän se hänelle osoittaa.

AP ei ole näyttämässä mitä tekee ja kauanko siihen menee aikaan vaan mitä ei tee.

Mitä se mies tästä kokeilusta sen enempää tajuaa, jos mieskään ei niitä tekemättömiä hommia ala tehdä?

Sain vähän eri käsityksen, kuinka paljon ja millä tasolla asiasta oikeastaan on keskusteltu... Toisaalta voisin sanoa, että jos keskustelu ei auta, ei tilanteessa paljon ole enää tehtävissä.

Sitten joko kärsii tai lemppaa miehen.

Olisiko miehellä vastaavassa tilanteessa (tai AP:lla jatkossa) oikeus kouluttaa noin toista, täysivaltaista aikuista ihmistä? Idea vaikuttaa hyvältä, mutta en usko, että tavoite sillä saavutetaan. Mä näen tuollaisen käytöksen nöyryyttämisenä ja pikkusieluisuutena.

Vierailija
55/159 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos ap puolestaan väittäisi että mies ei oikeasti tee töitä (siis töissä ollessaan) niin miehelläkin olisi oikeus vähän kouluttaa.

Vierailija
56/159 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä välitä tästä oheisväittelystä täällä vaan raportoi edelleen tuloksista. Mun mielestä ideasi on mainio, sellainen "no more bullshit" tyylinen.

Aion miehelle sanoa mikä on ideana, kunhan tässä vielä pari päivää sekaisessa, likaisessa kodissa ihmettelee.

Olisin kyllä ollut hyvin halukas sopimaan jo asian. Tämä talo on kuin pommi ja haluttais laittaa paikat ojennukseen. Annan kuitenkin vielä pari päivää olla.

Jos olet halukas sopimaan, mikset sopinut jo? Odotatko, että pommi räjähtää? Teet ongelmasta nyt arvovaltakysymyksen. Yleensä molemmat haluavat riitatilanteessa säilyttää omanarvontunteensa, mutta sä ajat nyt itseäsi ja miestäsi nurkkaan. Jos mies on fiksu, hän kyllä tulee vastaan, koska haluaa helpottaa omaa elämäänsä, mutta voit miettiä, arvostaako mies sua tän jälkeen yhtään sen enempää.

Kysymys aiemmalle kirjoittajalle: Täytyykö aikuista ihmistä ylipäänsä pyytämättä opettaa? Onko se puolisoiden tehtävä?

yksin ei voi sopia. Miehen täytyy edes vähän ymmärtää minun näkökantani asiaan. Ja kuten aiemmissa viesteissä olen kertonut (oletko lukenut ne?) mies ei tähän mennessä ole suostunut näkemään (keskusteluista huolimatta) mitä kaikkea tässä talossa tapahtuu. Mikäli mies on fiksu, kyllä hänen pitäisi tajuta viikon paskaisuuden jälkeen että jotain täällä tapahtuu. Ja siinä vaiheessa voin näyttää että ne tapahtuvat asiat ei ole parin minuutin pikkuhomia vaan ovat aikaa vieviä. Siinä vaiheessa luulisi arvostuksenkin nousevan.

Jos esimiehesi töissä moittisi sinua laiskaksi joka ei tee muuta kuin palkkaa nostaa, niin väitätkö että edelleen tekisit saman hommat kiltisti nurisematta? Etkö edes yrittäisi näyttää mitä kaikkea teet? Tai kerro minulle miten sopisit esimiehesi kanssa? Sanoisitko että sovitaanko niin että mä teen tosi tosi tosi paljon hommia enkä ole laiskuri. Voisit sanoa mutta ei se esimiehesi sinua yhtään ahkerampana pitäisi.

Kuten jo kerroin, yritin jo aiemmin keskustella miehen kanssa asiasta mutta hän ei ollut halukas myöntämään mitään. Minunko siinä olisi pitänyt myöntyä että joo, oon ihan vitun laiska?

ap

Vierailija
57/159 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Ei tämä voi olla näin vaikeaa. Hyvä AP, mikä ongelmasi on:

1) Se, ettei mies tee kotitöitä?

- Kertomasi mukaan ei.

2) Se, että mies väitti, ettet sä tee koskaan kotitöitä?

- Ilmeisesti.

3) Se, että loukkaannuit, koska mies pitää sua laiskana/ei arvosta sun panostasi?

- Ilmeisesti.

No niin, sitten loogisen päättelyn osuuteen:

Jos ongelmana ei ole kotitöiden tekemättömyys, miksi alat ratkoa asiaa, joka ei ole ongelma? Miksi luot lisää ongelmia? Luuletko oikeasti, että mies pitää sua vähemmän laiskana, kun jätät tekemättä ne työt, jotka yleensä teet ja yllytät vielä lapsia? Luuletko sillä saavasi kunnioitusta ja arvostusta?

Mies ei takuulla ymmärrä, mitä yrität hänelle ilmaista. Uskoisin, että mies loukkaantuu, loukkaa sua enemmän, sä loukkaannut enemmän ja siinä sitä ollaan, entistä syvemmällä.

Usko nyt, ei parisuhde ole kilpailua! "Jos sä, niin mäkin" -asenteella ei pääse eteenpäin.

Vierailija
58/159 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vain käskin lasten jättää aamupalajämät lojumaan pöydälle että MIES OPPISI että joku senkin homman tekee. Ei ne itsekseen siitä roskiin kävele. Tarkoitus onkin näyttää miehelle että tämä koti pysyy siistinä ja asiat hoituu koska joku ne tekee, ei ne tapahdu laiskottelemalla.

Mutta jos lapset siivoavat oman osuutensa, niin eihän se ole sinun työtäsi? Tarkoitan niitä normaaleja päiviä. Nyt yrität näyttää, että lasten tekemät normaalit siivoushommat kuuluvat sinulle.

Ajatus on siis ihan ok, ei siinä mitään. Mutta jätä reiluuden vuoksi vain ne omat hommat tekemättä, niin näkyy selvästi se sinun osuutesi hommista.

komenna = kasvata. Ja ap:n perheessä se kasvattaja taitaa olla ap. Ap on nyt lopettanut kotihommansa eli myös sen lasten kasvattamisen. Antaa niidenkin elää kuin pellossa.

Vierailija
59/159 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettekö te ihmiset oikeasti lue mitä hän on kirjoittanut?

Vierailija
60/159 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ensin ymmärrettyään aloituksen väärin) esittävät, että naisen pitää tehdä enemmän kotitöitä, jos mies tuo perheeseen enemmän rahaa. Ei kai se niin mene! Sen pitää tehdä enemmän kotitöitä, jolla on enemmän vapaa-aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän