Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen isä lopetti elatusmaksujen maksamisen heti lapsen täytettyä 18

Vierailija
13.01.2013 |

Aika iso vaje talouteen kun nuori opiskelee :( ja asuu siis kotona , isänsä luona ei ole vuosiin käynnyt, joskus käyvät kahvilla.

Kommentit (132)

Vierailija
61/132 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän ei kaikissa piireissä tapahdu, ja näin vahvistetaan luokkaerojen periytymistä. Vanhemmat, jotka itse elävät sossun tuilla, potkivat lapsen kodista ja pahimmillaan koulusta pihalle, ja lapsi päätyy aikanaan matalasti koulutetulle alalle, ja mahdollisesti työttömäksi. Koulutetut vanhemmat tukevat opinnoissa, ja lapsi pärjää ja menestyy aikuisena, joten voi taas paremmin tukea omia lapsiaan ja kierre jatkuu..

mä lukioaikoina joskus suunnittelin, että menisin töihin niin isäni sanoi minulle että koulunkäynti on työtäni ja minun tulee suunnata kaikki energiani opiskeluun, ei työntekoon. Kyllä he minun kuluni maksavat. 17 vuotiaana olin kuukauden kesätöissä, mutta muuten sitten olenkin lomaillut kesäni kotona asuessani, vähän ennen 20v syntäreitä muutin pois ja aloitin työnteon... Omia lapsia en todellakaan aio hätistää pois kotoa, ennemmin topputtelen.

Vierailija
62/132 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tilanne on ihan toinen yksin kuin meidän yhdessä. Mies on persaukinen ja piste. Minä en ole persaukinen vaan hyvävarainen ja -tuloinen, joten minä tuen lapsiani tasan niin kauan kuin haluan. Mies lopettaa tukemisen, kun lapsi täyttää 18, koska hänellä ei ole varaa antaa penniäkään. Nytkään ei osallistu edes omalta osaltaan kuluihin ja ALAIKÄISTEN elatukseen tarpeeksi, joten täysi-ikäisille ei jää enää mitään jaettavaa.

sen ammattikoulun/lukion ajan. Eiköhän se olisi aika realistinenkin ajatus, että se etävanhempi auttaisi vielä taloudellisesti sen ajan. Lapsi kun yleensä asuu vielä lähivanhemmallaan tuon ajan. Olisi se aika ihmeellistä, että yksinhuoltajien lasten täytyisi muuttaa pois kotoaan tai hommata työtä vain siksi, ettei oma isä halua tukea hänen opiskeluaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/132 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 18 v ei mene töihin rahoittaakseen opintojaan ja elämäänsä?

Omat lapseni muuttivat omilleen jo alle 18 vuotiaana. Siksi,e ttä halusivat itsenäistyä. En hylännyt heitä, en jättänyt yksin, olimme tiiviissä yhteydessä ja alaikäinen tarvitsi allekirjoituksi ja minä olin vastuussa esim. heidän lainoistaan ja veloistaan, JOS olisivat jotain pikavippejä ottaneet tai jättäneet vuokran maksamatta.

Nuoreini kävivät töissä opintojensa ohella.

Kotona asuu vielä kaksi alaikäistä pientä lasta. Olen eronnut lasten isästä. Hänellä on lähihuoltajuus pian 18 v täyttävästä lapsesta, eli nuori asuu isänsä luona eikä ole tavannut äitiään vuosiin. Tuskinpa äitinsä alkaa mitään maksamaan sitten kun nuori on 18 v ja edelleen opiskelee.

Olemme tekemässä elatussopimusta näistä pienimmistä ja lastenvalvoja sanoi puhelimessa, että 18 v opiskeleva otetaan elatussopimuksessa huomioon, eli isä on LV:n mielestä edelleen elatusvelvollinen tähän täysi-ikäiseen.

Lasten isä on aiemmin sanonut, ettei nuori voi mennä töihin, koska alaikäistä ei kukaan huoli nykypäivänä. Mutta ei tämä prinsessa voi 18 vuotiaanakaan hakea töitä itselleen, kun .. kun ei vaan voi!

eikä tämä lapsikultaraukka voi kotoaan muuttaa, kun on opinnot niin kesken, ehkä hän 25 vuotiaana on kypsä itsenäistymään... tai hakemaan töitä opiskelujensa ohessa.

Köyhien kakarat menee töihin tienaamaa opiskelurahansa.Jos se onnistuu minun keskitasoisilta kakaroiltani, sen pitäisi onnistua myös näiltä yltiöälykkäiltä, ihastuttavilta ja fiksuilta, empaattisilta ja herttaisilta olennoiltakin, joihin tämä miehen prinsessa myös edustaa.

Kyllä, minulla on oikeus olla vihainen siitä, ettei mies kykene kasvattamaan luonaan asuvaa kakaraa työtätekeväksi ihmiseksi, että he kaksi ovat niin tyhmiä etteivät osaa hakea yh.isän lapselle edes kaupungilta kesätöitä tai "työllistä tonnilla" projekteihin, koska prinsessa ei voi mennä mihinkään paskaduuniin, vaan kapea-alaisesti haetaan jotain johdon assistentin tehtävää, missä voi hyödyntää kieliatitoa, kauneutta jne ihastuttavaa olemustaan... sen sijaan että vain mentäisi töihin ja saataisi rahaa. Toisin muistan kun hän nuorempana vähän aikaa jakoi ilmaisjakelulehtiä. Mitä valitusta koko ajan! Jos lehtiä oli paljon lajiteltavana, v alitti työmäärää. Jos niitä oli vähän, valitti ettei rahaa tule tarpeeksi. Eli rahaa on saatava, paljon, tekemättä mitään. Isin luona asuessa se onnistuu. Miehen elatusapajilla on myös kaksi pientä lasta, joille ei riitä kuin minimielarit, ei maksa edes harrastuskuluja ei mitään ylimääräistä.

Vierailija
64/132 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin jos lapsi ei halua olla tekemisissä isänsä kanssa kuin pari kertaa vuodessa.. Varmasti isäkin osallistuisi mielellään koulutuskuluihin jos lapsi olisi läheisempi.

Ja miksi et patista lastasi tekemään jotain duunia koulun ohella? Nykyajan kermaperseet luulee saavansa kaiken valmiina.

Vierailija
65/132 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lukutaidotonta porukkaa täällä.

Koulutusavustusta ei tarvitse maksaa ellei A) vapaaehtoisesti suostu maksamaan B) jos NUORI AIKUINEN (ei siis lähi) ei hae oikeudenpäätöstä

Jos NUORI AIKUINEN päättää viedä asian oikeuteen, sinne menevät sekä LÄHI että ETÄ.

Koulutusavustuksen tarvetta arvioitaessa otetaan huomioon:

- opintotuki

- opintolaina

- työnteko

Jos koulutusavustus katsotaan tarpeelliseksi, sen maksamisesta huolehtivat sekä LÄHI että ETÄ maksukykyjen mukaisessa suhteessa.

Vierailija
66/132 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että isän vastuu (tai äidin vastaavassa tilanteessa) jatkuu myös täysi-ikäisen opiskelevan lapsen kohdalla. Eli kannattaa ensin jutella isän kanssa suoraan, ja jos ei onnistu, niin lastenvalvojan kautta. Kannattaa noita linkkejä kaivaa isällekin valmiiksi, niin keskustelu on helpompaa.

niin heittäisin hänet ulos kämpästä ja elämästä. Taistelisin oikeudessa viimeiseen asti. Ihan EU tuomio-istuimeen asti.

Mutta ei sitä kyllä häviäisi. Koska oikeudessa ei riitä että on 18 ja opiskelee. Siellä pitää todistaa että miksi ei kykene tehdä töitä ja mihin rahansa kuluttaa. Katsos Suomessa on asumistuet, opintotuet jne. Suomessa voi tehdä työtä opiskelun ajan. Nämä ovat ensisijaisia rahoituksia. Näin myös opikeudessa. Oikeudelle ei kelpaa selitys että kun opiskelen

on hävinnyt. Ihan kelpasi oikeudelle selitys siitä että opiskelee. Että voi voi...

Vierailija
67/132 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tilanne on ihan toinen yksin kuin meidän yhdessä. Mies on persaukinen ja piste. Minä en ole persaukinen vaan hyvävarainen ja -tuloinen, joten minä tuen lapsiani tasan niin kauan kuin haluan. Mies lopettaa tukemisen, kun lapsi täyttää 18, koska hänellä ei ole varaa antaa penniäkään. Nytkään ei osallistu edes omalta osaltaan kuluihin ja ALAIKÄISTEN elatukseen tarpeeksi, joten täysi-ikäisille ei jää enää mitään jaettavaa.

sen ammattikoulun/lukion ajan. Eiköhän se olisi aika realistinenkin ajatus, että se etävanhempi auttaisi vielä taloudellisesti sen ajan. Lapsi kun yleensä asuu vielä lähivanhemmallaan tuon ajan. Olisi se aika ihmeellistä, että yksinhuoltajien lasten täytyisi muuttaa pois kotoaan tai hommata työtä vain siksi, ettei oma isä halua tukea hänen opiskeluaan.

Ja jos sä teet tulottoman äijän kanssa lapsia, niin kai sulle on selvää että elätät ne lapset ihan itse? Miehen rahat kun on varattu jo niille aiemmille lapsille, minkä sä tiesit lapsia tehdessäsi. Miksi aikuiset ihmiset ei osaa laskea ja miettiä vaan lisääntyy kuin kanit vaikkei rahat riitä? Sitten lapset maksaa sen että vanhempansa on idiootteja. Onnea vaan teillekin elämässä, melkoisen taakan on lapset teistä vanhmemmista saaneet elämäänsä.

Vierailija
68/132 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että isän vastuu (tai äidin vastaavassa tilanteessa) jatkuu myös täysi-ikäisen opiskelevan lapsen kohdalla. Eli kannattaa ensin jutella isän kanssa suoraan, ja jos ei onnistu, niin lastenvalvojan kautta. Kannattaa noita linkkejä kaivaa isällekin valmiiksi, niin keskustelu on helpompaa.

niin heittäisin hänet ulos kämpästä ja elämästä. Taistelisin oikeudessa viimeiseen asti. Ihan EU tuomio-istuimeen asti.

Mutta ei sitä kyllä häviäisi. Koska oikeudessa ei riitä että on 18 ja opiskelee. Siellä pitää todistaa että miksi ei kykene tehdä töitä ja mihin rahansa kuluttaa. Katsos Suomessa on asumistuet, opintotuet jne. Suomessa voi tehdä työtä opiskelun ajan. Nämä ovat ensisijaisia rahoituksia. Näin myös opikeudessa. Oikeudelle ei kelpaa selitys että kun opiskelen

on hävinnyt. Ihan kelpasi oikeudelle selitys siitä että opiskelee. Että voi voi...

Nimittäin tiedän tapauksia missä asia on kaatunut oikeudessa. Katsos ihminen on itse vastuussa elatuksestaan. Näin katsoo oikeuskin.

Jos joku mun lapsista yrittäisi tuollaista niin katkaisisin häneen kaikki välit. Niin tekisi puolisonikin. Testamenttaisin kaiken omaisuuden muille lapsille. Piilottaisin myös suurimman osan omaisuudesta toiseen maahan. Hän ei saisi enää mitään.

Käytännössä koko suku hylkäisi sen joka tuollaista yrittäisi. Kotona ei kannattaisi edes ajatella asuvansa.

Koska elatusmaksut menevät vain palkasta ja minulla sitä ei ole (oma firma) niin siinähän yrittävät saada. Minun ei tarvitse nostaa sieltä rahaa vuosiin sillä pärjään pelkillä säästöillä.

Vierailija
69/132 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin heittäisin hänet ulos kämpästä ja elämästä. Taistelisin oikeudessa viimeiseen asti. Ihan EU tuomio-istuimeen asti. Mutta ei sitä kyllä häviäisi. Koska oikeudessa ei riitä että on 18 ja opiskelee. Siellä pitää todistaa että miksi ei kykene tehdä töitä ja mihin rahansa kuluttaa. Katsos Suomessa on asumistuet, opintotuet jne. Suomessa voi tehdä työtä opiskelun ajan. Nämä ovat ensisijaisia rahoituksia. Näin myös opikeudessa. Oikeudelle ei kelpaa selitys että kun opiskelen

Nimittäin tiedän tapauksia missä asia on kaatunut oikeudessa. Katsos ihminen on itse vastuussa elatuksestaan. Näin katsoo oikeuskin. Jos joku mun lapsista yrittäisi tuollaista niin katkaisisin häneen kaikki välit. Niin tekisi puolisonikin. Testamenttaisin kaiken omaisuuden muille lapsille. Piilottaisin myös suurimman osan omaisuudesta toiseen maahan. Hän ei saisi enää mitään. Käytännössä koko suku hylkäisi sen joka tuollaista yrittäisi. Kotona ei kannattaisi edes ajatella asuvansa. Koska elatusmaksut menevät vain palkasta ja minulla sitä ei ole (oma firma) niin siinähän yrittävät saada. Minun ei tarvitse nostaa sieltä rahaa vuosiin sillä pärjään pelkillä säästöillä.

Olet nyt katsellut vähän liikaa jenkkileffoja ja lukenut aku ankkaa.

Vierailija
70/132 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika iso vaje talouteen kun nuori opiskelee :( ja asuu siis kotona , isänsä luona ei ole vuosiin käynnyt, joskus käyvät kahvilla.

Miksi pidät häntä vielä kotona? Onko hänellä jotain kehityshäiriöitä vai miksi hän ei kykene huolehtimaan itsestään?

Vierailija
71/132 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pidät häntä vielä kotona? Onko hänellä jotain kehityshäiriöitä vai miksi hän ei kykene huolehtimaan itsestään?

lapsensa ulos kotoa heti kun siihen on "laillinen" mahdollisuus ja elatusapu loppuu.

Minun lapseni ainakin saavat asua kotona ihan rauhassa opiskelujensa loppuun saakka jos niin haluavat.

Vierailija
72/132 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidennystä. Koitas soittaa lastenvalvojalle ja kysyä. Rahathan voi tulla suoraan lapsen tilille, josta hän voi maksaa sitten opiskeluun liittyvät kulunsa. Mahdollisen bussikortin, kirjat jne.

Vierailija
73/132 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan normaalia, että opiskeluaika asutaan kotona. Jos opiskelee muualla, niin yleensä kotoa tuetaan niin paljon kuin pystytään.

Et ap taida olla isän kanssa tekemisissä? Ajatteleeko isä, että lapsen tulisi nyt olla jo itsekseen toimeentuleva?

Mutta jos isä on noin kaukainen, niin ei varmaan ole myöskään yllätys, ettei mitään vapaaehtoisia tukemisia tee. Mutta selvähän se on, että lovi teidän taloudessa on tuntuva. Jos nuori ei ole vielä osallistunut työelämään, niin nyt on sitten aika hänenkin etsiä jotain oheisduunia ja kantaa kortensa kekoon. Ei nuoren työ koko vajetta paikkaa, mutta auttaa kuitenkin.

Vierailija
74/132 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään et potkaise lastasi ulos kodistaan, mutta lain mukaan isän ei tarvitse enää elatusmaksuja maksaa täysi-ikäisestä lapsesta.

Lapsi sen sijaan voi nostaa syytteen isää vastaan hylkäämisestä. Tiedän lapsen, joka on nostanut syytteen ja saanut myönteisen tuloksen eli isän piti maksaa opiskelukuluja. Tosin tässä tapauksessa nuori ei pystynyt lainkaan opiskelemaan, ja molemmat vanhemmat tuomittiin samaan ratkaisuun eli maksamaan nuoren opiskelukuluja.

Periaatteessahan elatusmaksuista ja lapsilisistä olisi pitänyt voida vähän säästää, jotta voidaan rahoittaa opiskelukuluja, koska Suomessahan kulut eivät ole kalliita. Tästäkin syystä veikkaan, että oikeuteen on turha mennä. Jos isä on maksanut elatusmaksut tunnollisesti, ei ole juurikaan lasta edes tavannut eikä ole mikään ökyrikas, niin väittäisin, että et voi tehdä asialle mitään.Olisiko mahdollista, että lapsi pyytäisi rahaa itse? Onhan hän tosiaan täysi-ikäinen ja osaa varmaan tehdä budjettia, näyttää isälleen, mitä sinä rahoitat, mitä jää uupumaan ja miten esim. työn hankkiminen haittaisi opiskelua.

Kyllä tämä nyt vaan on sen täysi-ikäisen oma ongelma. Sinä elätät vapaaehtoisesti, ja nuori voi hakea opintotukeakin, jos olet vähävarainen.

Vierailija
75/132 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidennystä. Koitas soittaa lastenvalvojalle ja kysyä. Rahathan voi tulla suoraan lapsen tilille, josta hän voi maksaa sitten opiskeluun liittyvät kulunsa. Mahdollisen bussikortin, kirjat jne.

18 vuotiaalla on velvollisuus elättää itsensä

Vierailija
76/132 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että perusopintojaan suorittava asuu vielä kotonaan.

Tyttäreni on nyt toista vuotta lukiossa ja täyttää kesällä 18. Ei todellakaan muuta kotoa pois kesken 2.asteen.

Minua lähinnä surettaa ne nuoret jotka potkaistaan pois kotoaan heti kun menevät ammattikouluun tai lukioon (tiedän näin tapahtuvan).

Toivon että nämä kotoaan pois ajetut ovat vähemmistö. Toki ymmärrän sen että osan on opintojen vuoksi pakko muuttaa toiselle paikkakunnalle. Kaikkien kotipaikkakunnalla ei ole 2.asteen koulutuspaikkoja peruskoulun jälkeen.

Elatusvelvollisuus päättyy lapsen täyttyessä 18 vuotta. Sen jälkeen vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Molemmat vanhemmat joutuvat usein ja aivan lain mukaan vastaamaan esimerkiksi lukion aikaisista lapsen kustannuksista.

Tästä on ennakkopäätös haettu oikeudesta ja todellakin on mahdollista saada koulutusavustusta 2.asteen opintojen loppuun saakka.

Vierailija
77/132 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsensa ulos kotoa heti kun siihen on "laillinen" mahdollisuus ja elatusapu loppuu.

Minun lapseni ainakin saavat asua kotona ihan rauhassa opiskelujensa loppuun saakka jos niin haluavat.

Eli 30 kymppisenä asuu äidin luona. Kyllä aikuisen ihmisen pitää ottaa vastuuta omasta elämästä. Se ei ole sitä että vaan opiskellaan vaan tehdään iltaisin sitä vittumaista työtäkin ja syödään reajuustoa jos muuhun ei ole varaa.

Juuri sinun kaltaisella toiminnalla nuirista kasvaa ihmisiä jotka eivät kykene tajuamaan rahan arvoa. Ihminen joka ei ole tehnyt sitä paksatyötä ja laskenut rahojaan kaupassa ei tajua rahan merkitystä. Heistä tulee ihmisiä jotka saavat yhteiskunnan tähän tilaan eli ylikuluttavat ja velkaantuvat

Vierailija
78/132 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni on nyt toista vuotta lukiossa ja täyttää kesällä 18. Ei todellakaan muuta kotoa pois kesken 2.asteen.

Minua lähinnä surettaa ne nuoret jotka potkaistaan pois kotoaan heti kun menevät ammattikouluun tai lukioon (tiedän näin tapahtuvan).

Toivon että nämä kotoaan pois ajetut ovat vähemmistö. Toki ymmärrän sen että osan on opintojen vuoksi pakko muuttaa toiselle paikkakunnalle. Kaikkien kotipaikkakunnalla ei ole 2.asteen koulutuspaikkoja peruskoulun jälkeen.

Elatusvelvollisuus päättyy lapsen täyttyessä 18 vuotta. Sen jälkeen vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Molemmat vanhemmat joutuvat usein ja aivan lain mukaan vastaamaan esimerkiksi lukion aikaisista lapsen kustannuksista.

Tästä on ennakkopäätös haettu oikeudesta ja todellakin on mahdollista saada koulutusavustusta 2.asteen opintojen loppuun saakka.

Ammattikoulu on. Lukion käynyt ei saa papereillaan mitään työtä.

Moni vanhempi antaa nuoren vielä 18 vuotiaanakin juosta kavereiden kanssa ulkona ja maksaa jopa viikkorahaa. Se on naurettavaa ja todella säälittävää.

Jos sinä elätät lapsesi niin silloin hän ei päätä itse omista asioistaan. Olisit määrännyt hänet käymään lukion ja ammattikoulun samaan aikaan. Samalla hän olisi voinut vielä käydä töissä. Laita hänet kantamaan aikuisen vastuu. Jos ei ole varaa elättää itseään ei ole varaa myöskään olla kavereiden kanssa ulkona, matkustella eikä ostaa mitään mikä ei ole täysin pakollista.

Vierailija
79/132 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vaan opintotuella ja lainalla pärjättävä

Minua ei potkittu kotoa pois kun täytin 18, vaan halusin itse muuttaa omilleni. Olin jo muutenkin toisella paikkakunnalla kuin missä koti oli, joten pidin luonnollisena sitä että muutan omilleni. Opisekelin viikot ja kävin töissä viikonloput ja lomat. Oikeastaan vain isäni pystyi auttamaan, hänkin niin että osti ruokaa.

Käsittääkseni kotona asuva nuori ei vieläkään saa kuin muutaman kympin opintotukea, isommat summat taitavat olla todella harvinaisia, vanhemman pitää olla työtön tms.

Mutta niin. Olen kyllä vähän sitä mieltä että sen 18-vuotiaan pitäisi jo ottaa vastuuta menoistaan. En minä tule häätämään omia lapsia pois kotoa tuolloin, mutta en kyllä täysi-ikäisen kaikkia menojakaan maksa. Jos siis tilanne olisi minulla sama kuin ap:lla, kannustaisin nuorta hakemaan töitä ja ottamaan vastuuta omasta elämästään enemmän.

Vierailija
80/132 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut haaveilee muustakin kuin amiksesta. Ihmiset ovat erilaisia. Jos teidän perheessä riittää amiksen käyminen ja se on lapsenkin oma tahto niin se on ok. Jos vanhemmat päättää näin lapsensa osalta niin se on surullista.

Mielestäni nuorella saa ja pitää olla haaveita ja unelmia ja päätösvalta siitä mitä opiskelee. Meillä nuoret ovat asettaneet tavoitteekseen yliopiston tai vaihtoehtoisesti ammattikorkeakoulun lukion jälkeen. En näe syytä miksi heidän pitäisi käydä kaksoistutkinto.

Kolmoistutkinto olisi tietysti järkevää.

Onneksi lapseni ovat valinneet lukion. Sivistyksen kannalta se on hyvä valinta.

Näkemykseni mukaan kaksoistutkinto jättää opinnot vajaiksi niin lukion kuin ammattiopistonkin osalta. Mitään ei osata kunnolla.

Ammattikoulu on. Lukion käynyt ei saa papereillaan mitään työtä.

Moni vanhempi antaa nuoren vielä 18 vuotiaanakin juosta kavereiden kanssa ulkona ja maksaa jopa viikkorahaa. Se on naurettavaa ja todella säälittävää.

Jos sinä elätät lapsesi niin silloin hän ei päätä itse omista asioistaan. Olisit määrännyt hänet käymään lukion ja ammattikoulun samaan aikaan. Samalla hän olisi voinut vielä käydä töissä. Laita hänet kantamaan aikuisen vastuu. Jos ei ole varaa elättää itseään ei ole varaa myöskään olla kavereiden kanssa ulkona, matkustella eikä ostaa mitään mikä ei ole täysin pakollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan