Lapsen isä lopetti elatusmaksujen maksamisen heti lapsen täytettyä 18
Aika iso vaje talouteen kun nuori opiskelee :( ja asuu siis kotona , isänsä luona ei ole vuosiin käynnyt, joskus käyvät kahvilla.
Kommentit (132)
miten näihin aina tulee liuta näitä "ihan oikein, ei tarvi maksaa" -viestejä. Kun ydinperheessä pidetään ihan normaalina, että opiskeleva nuori asuu 19-20-vuotiaaksi kotona eikä maksa asumisestaan kotiin. Ja tuo on ihan aidosti hankala tilanne lähivanhemmalle, joka on normaali huolehtiva vanhempi eikä halua heittää lastaan ulos, mutta yhtäkkiä tulot tippuvat 100-200 e /kk (lapsilisähän on lähtenyt jo aiemmin).
Suomessa nuoret muuttavat Euroopan nuorimpina kotoa (keskiarvo n. 20 v), joten tuskin enää aiemmin tarvitsee ryhtyä heitä ulos heittämään.
Ja ei, en ole eronnut ja lapsetkin on vielä pieniä.
buahhaaaa, mikä lellipentu.
Me, eli minä ja kaverini muutettiin kotoa jo 15-16 vuotiaina kun lähdimme lukioon.
Ei olisi tullut mieleenkään jäädä kotiin lojumaan mamman keittojen ääreen peruskoulun jälkeen.
Vuokra-asunto tai soluasunto vetämään ja pankkikirja taskuun ja niin lähdettiin aikuistumaan.
Vain kaupunkien velliperseet asui enää lukioaikoina kotona
En ymmärrä, kuka haluaa pitää aikuista lasta kotonaan. En ymmärrä myöskään, kuka aikuinen haluaa olla vanhempiensa valvovien silmien alla vielä täysi-ikäisenä. No, ehkä nykyteinit kasvatetaan pumpulissa eivätkä he kykene itsenäiseen elämään edes täysi-ikäisinä!
Minä en tiedä koko ystävä- ja tuttavapiiristäni ketään, joka olisi jäänyt kotiin makaamaan sen jälkeen, kun painoi ylioppilaslakin päähänsä. Kaikki lähtivät opiskelemaan kuka minnekin ja samalla muuttivat omaan vuokra-asuntoon/soluun/asuntolaan. En voi kuvitella, että 90-luvulla oltaisiin oltu jotenkin aikuismaisempia kuin nykyisin, mutta tosi kummallisia vanhempia ovat ne, jotka eivät salli lastensa aikuistuvan ja itsenäistyvän vaan pitävät heitä ikuisuuksia kotona ja passaavat, ruokkivat ja elättävät aikuisia lapsiaan.
Silloin 90-luvulla ei maksettu minkäänlaista opintorahaa alle 20-vuotiaille, vain pientä asumislisää, joten oli itsestään selvää, että opintojen ohessa työskenneltiin. Minäkin olin kotiavustajana vammaisperheessä joka arki-ilta neljästä kymmeneen.
Jos sulle ei ole annettu parhaita eväitä tähän maailmaan, niin se on voivoi.
On kuitenkin vanhempia jotka oikeasti rakastavat lapsiaan.
että valmistetaan oma lapsi todelliseen elämään. Elättämään itsensä ja laitettava se huomaamaan miten kovaa on elättää itsensä.Sen se oppii sillä että se aloittaa pohjalta ja tekee sitä hanttityötä ja opiskelee. Kun syö sitä kaurapuuroa ja raejuustoa siinä 18 neliön asunnossa niin oppii rahan merkityksen.
miten näihin aina tulee liuta näitä "ihan oikein, ei tarvi maksaa" -viestejä. Kun ydinperheessä pidetään ihan normaalina, että opiskeleva nuori asuu 19-20-vuotiaaksi kotona eikä maksa asumisestaan kotiin. Ja tuo on ihan aidosti hankala tilanne lähivanhemmalle, joka on normaali huolehtiva vanhempi eikä halua heittää lastaan ulos, mutta yhtäkkiä tulot tippuvat 100-200 e /kk (lapsilisähän on lähtenyt jo aiemmin). Suomessa nuoret muuttavat Euroopan nuorimpina kotoa (keskiarvo n. 20 v), joten tuskin enää aiemmin tarvitsee ryhtyä heitä ulos heittämään. Ja ei, en ole eronnut ja lapsetkin on vielä pieniä.
kaikki ovat itse hankkineet nuoresta pitäen tuhluurahansa itse. Minä muutin kotoa pois lukion toisen luokan jälkeen. Lukion jälkeen muutin pois suomesta.
Vanhempani ostivat asunnon, jonka veljeni sitten vuokrasi, ihan kunnon oikeaa vuokraa maksoi.
Olemme kumpainenkin asuneet yhden välivuoden kotona lukion jälkeen ja olleet töissä ja kas kummaa, kyllä me maksoimme vanhemmille silloinkin asunnosta ja ruuasta.
Kyse ei ole ollut siitä, etteikö vanhemmillamme tai kavereiden vanhemmilla olisi ollut rahaa elättää. Kyse on siitä, että lasta kasvatetaan seisomaan omilla jaloillaan ja opetetaan, että raha ei kasva puussa eivätkä asunto ja ruoka tipahda taivaasta.
Olemme veljeni kanssa erittäin kiitollisia saamastamme kasvatuksesta ja opetamme saman myös omille lapsillemme vaikka kummankin perheessä olisi ns varaa maksaa kaikki lapsille.
opiskelevista nuorista, jotka mielestäni edelleenkin voivat hyvin asua kotona esim. 20-vuotiaiksi. Tuhlausrahat tosiaan hankkikoon jokainen itse, samoin jos käy kokopäivätöissä niin toki on normaalia maksaa vanhemmilleen jotain.
miten näihin aina tulee liuta näitä "ihan oikein, ei tarvi maksaa" -viestejä. Kun ydinperheessä pidetään ihan normaalina, että opiskeleva nuori asuu 19-20-vuotiaaksi kotona eikä maksa asumisestaan kotiin. Ja tuo on ihan aidosti hankala tilanne lähivanhemmalle, joka on normaali huolehtiva vanhempi eikä halua heittää lastaan ulos, mutta yhtäkkiä tulot tippuvat 100-200 e /kk (lapsilisähän on lähtenyt jo aiemmin). Suomessa nuoret muuttavat Euroopan nuorimpina kotoa (keskiarvo n. 20 v), joten tuskin enää aiemmin tarvitsee ryhtyä heitä ulos heittämään. Ja ei, en ole eronnut ja lapsetkin on vielä pieniä.
kaikki ovat itse hankkineet nuoresta pitäen tuhluurahansa itse. Minä muutin kotoa pois lukion toisen luokan jälkeen. Lukion jälkeen muutin pois suomesta.
Vanhempani ostivat asunnon, jonka veljeni sitten vuokrasi, ihan kunnon oikeaa vuokraa maksoi.
Olemme kumpainenkin asuneet yhden välivuoden kotona lukion jälkeen ja olleet töissä ja kas kummaa, kyllä me maksoimme vanhemmille silloinkin asunnosta ja ruuasta.
Kyse ei ole ollut siitä, etteikö vanhemmillamme tai kavereiden vanhemmilla olisi ollut rahaa elättää. Kyse on siitä, että lasta kasvatetaan seisomaan omilla jaloillaan ja opetetaan, että raha ei kasva puussa eivätkä asunto ja ruoka tipahda taivaasta.
Olemme veljeni kanssa erittäin kiitollisia saamastamme kasvatuksesta ja opetamme saman myös omille lapsillemme vaikka kummankin perheessä olisi ns varaa maksaa kaikki lapsille.
Täällä yksi juuri valmistunut nuori aikuinen jota vanhemmat auttaneet todella paljon. Kotona asuin 20 vuotiaaksi, eli ammattikorkean enimmäisenä vuonna muutin omilleni.
Työtä opetettiin kotona tekemään pienestä asti ja nyt olen urani alussa haastavassa työssä. Todenna typerä ja lapsellinen ajattelutapa, että lapsiaan taloudellisesti tukevat vanhemmat tuottaa jotain avuttomia sossupummeja.
Mun läpiirissä kaikkia saman ikäisiä on tuettu läpi opiskelujen ja kyllä ne avuttomat tuilla elävät tapaukset on ihan muista lähtökohdista.
Todenna typerä ja lapsellinen ajattelutapa, että lapsiaan taloudellisesti tukevat vanhemmat tuottaa jotain avuttomia sossupummeja.
joka jostain syystä todella katkeroitunut tekemiinsä valintoihin.
että isän vastuu (tai äidin vastaavassa tilanteessa) jatkuu myös täysi-ikäisen opiskelevan lapsen kohdalla. Eli kannattaa ensin jutella isän kanssa suoraan, ja jos ei onnistu, niin lastenvalvojan kautta. Kannattaa noita linkkejä kaivaa isällekin valmiiksi, niin keskustelu on helpompaa.
niin heittäisin hänet ulos kämpästä ja elämästä. Taistelisin oikeudessa viimeiseen asti. Ihan EU tuomio-istuimeen asti. Mutta ei sitä kyllä häviäisi. Koska oikeudessa ei riitä että on 18 ja opiskelee. Siellä pitää todistaa että miksi ei kykene tehdä töitä ja mihin rahansa kuluttaa. Katsos Suomessa on asumistuet, opintotuet jne. Suomessa voi tehdä työtä opiskelun ajan. Nämä ovat ensisijaisia rahoituksia. Näin myös opikeudessa. Oikeudelle ei kelpaa selitys että kun opiskelen
on hävinnyt. Ihan kelpasi oikeudelle selitys siitä että opiskelee. Että voi voi...
Nimittäin tiedän tapauksia missä asia on kaatunut oikeudessa. Katsos ihminen on itse vastuussa elatuksestaan. Näin katsoo oikeuskin. Jos joku mun lapsista yrittäisi tuollaista niin katkaisisin häneen kaikki välit. Niin tekisi puolisonikin. Testamenttaisin kaiken omaisuuden muille lapsille. Piilottaisin myös suurimman osan omaisuudesta toiseen maahan. Hän ei saisi enää mitään. Käytännössä koko suku hylkäisi sen joka tuollaista yrittäisi. Kotona ei kannattaisi edes ajatella asuvansa. Koska elatusmaksut menevät vain palkasta ja minulla sitä ei ole (oma firma) niin siinähän yrittävät saada. Minun ei tarvitse nostaa sieltä rahaa vuosiin sillä pärjään pelkillä säästöillä.
Olet nyt katsellut vähän liikaa jenkkileffoja ja lukenut aku ankkaa.
Ainoastaan lakisääteinen osa jää
että isän vastuu (tai äidin vastaavassa tilanteessa) jatkuu myös täysi-ikäisen opiskelevan lapsen kohdalla. Eli kannattaa ensin jutella isän kanssa suoraan, ja jos ei onnistu, niin lastenvalvojan kautta. Kannattaa noita linkkejä kaivaa isällekin valmiiksi, niin keskustelu on helpompaa.
niin heittäisin hänet ulos kämpästä ja elämästä. Taistelisin oikeudessa viimeiseen asti. Ihan EU tuomio-istuimeen asti. Mutta ei sitä kyllä häviäisi. Koska oikeudessa ei riitä että on 18 ja opiskelee. Siellä pitää todistaa että miksi ei kykene tehdä töitä ja mihin rahansa kuluttaa. Katsos Suomessa on asumistuet, opintotuet jne. Suomessa voi tehdä työtä opiskelun ajan. Nämä ovat ensisijaisia rahoituksia. Näin myös opikeudessa. Oikeudelle ei kelpaa selitys että kun opiskelen
on hävinnyt. Ihan kelpasi oikeudelle selitys siitä että opiskelee. Että voi voi...
Nimittäin tiedän tapauksia missä asia on kaatunut oikeudessa. Katsos ihminen on itse vastuussa elatuksestaan. Näin katsoo oikeuskin. Jos joku mun lapsista yrittäisi tuollaista niin katkaisisin häneen kaikki välit. Niin tekisi puolisonikin. Testamenttaisin kaiken omaisuuden muille lapsille. Piilottaisin myös suurimman osan omaisuudesta toiseen maahan. Hän ei saisi enää mitään. Käytännössä koko suku hylkäisi sen joka tuollaista yrittäisi. Kotona ei kannattaisi edes ajatella asuvansa. Koska elatusmaksut menevät vain palkasta ja minulla sitä ei ole (oma firma) niin siinähän yrittävät saada. Minun ei tarvitse nostaa sieltä rahaa vuosiin sillä pärjään pelkillä säästöillä.
buahhaaaa, mikä lellipentu.
Me, eli minä ja kaverini muutettiin kotoa jo 15-16 vuotiaina kun lähdimme lukioon.Ei olisi tullut mieleenkään jäädä kotiin lojumaan mamman keittojen ääreen peruskoulun jälkeen.
Vuokra-asunto tai soluasunto vetämään ja pankkikirja taskuun ja niin lähdettiin aikuistumaan.
Vain kaupunkien velliperseet asui enää lukioaikoina kotonaEn ymmärrä, kuka haluaa pitää aikuista lasta kotonaan. En ymmärrä myöskään, kuka aikuinen haluaa olla vanhempiensa valvovien silmien alla vielä täysi-ikäisenä. No, ehkä nykyteinit kasvatetaan pumpulissa eivätkä he kykene itsenäiseen elämään edes täysi-ikäisinä!
Minä en tiedä koko ystävä- ja tuttavapiiristäni ketään, joka olisi jäänyt kotiin makaamaan sen jälkeen, kun painoi ylioppilaslakin päähänsä. Kaikki lähtivät opiskelemaan kuka minnekin ja samalla muuttivat omaan vuokra-asuntoon/soluun/asuntolaan. En voi kuvitella, että 90-luvulla oltaisiin oltu jotenkin aikuismaisempia kuin nykyisin, mutta tosi kummallisia vanhempia ovat ne, jotka eivät salli lastensa aikuistuvan ja itsenäistyvän vaan pitävät heitä ikuisuuksia kotona ja passaavat, ruokkivat ja elättävät aikuisia lapsiaan.
Silloin 90-luvulla ei maksettu minkäänlaista opintorahaa alle 20-vuotiaille, vain pientä asumislisää, joten oli itsestään selvää, että opintojen ohessa työskenneltiin. Minäkin olin kotiavustajana vammaisperheessä joka arki-ilta neljästä kymmeneen.
Jos sulle ei ole annettu parhaita eväitä tähän maailmaan, niin se on voivoi.
On kuitenkin vanhempia jotka oikeasti rakastavat lapsiaan.
että valmistetaan oma lapsi todelliseen elämään. Elättämään itsensä ja laitettava se huomaamaan miten kovaa on elättää itsensä.Sen se oppii sillä että se aloittaa pohjalta ja tekee sitä hanttityötä ja opiskelee. Kun syö sitä kaurapuuroa ja raejuustoa siinä 18 neliön asunnossa niin oppii rahan merkityksen.
Sen jälkeen en ole tarvinnut keneltäkään mitään.
miten näihin aina tulee liuta näitä "ihan oikein, ei tarvi maksaa" -viestejä. Kun ydinperheessä pidetään ihan normaalina, että opiskeleva nuori asuu 19-20-vuotiaaksi kotona eikä maksa asumisestaan kotiin. Ja tuo on ihan aidosti hankala tilanne lähivanhemmalle, joka on normaali huolehtiva vanhempi eikä halua heittää lastaan ulos, mutta yhtäkkiä tulot tippuvat 100-200 e /kk (lapsilisähän on lähtenyt jo aiemmin).
Suomessa nuoret muuttavat Euroopan nuorimpina kotoa (keskiarvo n. 20 v), joten tuskin enää aiemmin tarvitsee ryhtyä heitä ulos heittämään.
Ja ei, en ole eronnut ja lapsetkin on vielä pieniä.
Nuori menee tietenkin töihin ja maksaa koko palkan vanhemmileen. Tekee vaikka kahta työtä.
Kyllä töitä löytyy.
Elatusmaksu lakkaa kun elätettävä täyttää 18-vuotta. Oikeusteitse LAPSI voi itse OMALLA KUSTANNUKSELLAAN hakeaa koulutusapua ÄIDILTÄÄN JA ISÄLTÄÄN. Oikeudelle on pystyttävä osoittamaan syy MIKSI EI VOI TYÖSKENNELLÄ opintojen aikana.
Jos oikeus antaa puoltavan päätöksen se on aina molemmille vanhemmille SAMA. ÄITI JA ISÄ MAKSAA MOLEMMAT SAMAN SUMMAN TUKEA RIIPPUMATTA TULOISTA TAI MUUSTA ELÄMÄNTILANTEESTA. Työttömyys/oma opiskelu, työkyvyttömyys eläkkeellä olo yms. arvioidaan erikseen.
Suomessa vuositasolla puoltavia päätöksiä tulee alle prosentti.
Onnea vaan teille kun kuulette paljonko oikeuteen meno maksaa=D
Oikeuteen meno tosin ei maksa opiskelijalle mitään eikä sinne tarvi mennä kun sossu on sitä varten.
Miksi 18 v ei mene töihin rahoittaakseen opintojaan ja elämäänsä?
Omat lapseni muuttivat omilleen jo alle 18 vuotiaana. Siksi,e ttä halusivat itsenäistyä. En hylännyt heitä, en jättänyt yksin, olimme tiiviissä yhteydessä ja alaikäinen tarvitsi allekirjoituksi ja minä olin vastuussa esim. heidän lainoistaan ja veloistaan, JOS olisivat jotain pikavippejä ottaneet tai jättäneet vuokran maksamatta.Nuoreini kävivät töissä opintojensa ohella.
Kotona asuu vielä kaksi alaikäistä pientä lasta. Olen eronnut lasten isästä. Hänellä on lähihuoltajuus pian 18 v täyttävästä lapsesta, eli nuori asuu isänsä luona eikä ole tavannut äitiään vuosiin. Tuskinpa äitinsä alkaa mitään maksamaan sitten kun nuori on 18 v ja edelleen opiskelee.
Olemme tekemässä elatussopimusta näistä pienimmistä ja lastenvalvoja sanoi puhelimessa, että 18 v opiskeleva otetaan elatussopimuksessa huomioon, eli isä on LV:n mielestä edelleen elatusvelvollinen tähän täysi-ikäiseen.Lasten isä on aiemmin sanonut, ettei nuori voi mennä töihin, koska alaikäistä ei kukaan huoli nykypäivänä. Mutta ei tämä prinsessa voi 18 vuotiaanakaan hakea töitä itselleen, kun .. kun ei vaan voi!
eikä tämä lapsikultaraukka voi kotoaan muuttaa, kun on opinnot niin kesken, ehkä hän 25 vuotiaana on kypsä itsenäistymään... tai hakemaan töitä opiskelujensa ohessa.Köyhien kakarat menee töihin tienaamaa opiskelurahansa.Jos se onnistuu minun keskitasoisilta kakaroiltani, sen pitäisi onnistua myös näiltä yltiöälykkäiltä, ihastuttavilta ja fiksuilta, empaattisilta ja herttaisilta olennoiltakin, joihin tämä miehen prinsessa myös edustaa.
Kyllä, minulla on oikeus olla vihainen siitä, ettei mies kykene kasvattamaan luonaan asuvaa kakaraa työtätekeväksi ihmiseksi, että he kaksi ovat niin tyhmiä etteivät osaa hakea yh.isän lapselle edes kaupungilta kesätöitä tai "työllistä tonnilla" projekteihin, koska prinsessa ei voi mennä mihinkään paskaduuniin, vaan kapea-alaisesti haetaan jotain johdon assistentin tehtävää, missä voi hyödyntää kieliatitoa, kauneutta jne ihastuttavaa olemustaan... sen sijaan että vain mentäisi töihin ja saataisi rahaa. Toisin muistan kun hän nuorempana vähän aikaa jakoi ilmaisjakelulehtiä. Mitä valitusta koko ajan! Jos lehtiä oli paljon lajiteltavana, v alitti työmäärää. Jos niitä oli vähän, valitti ettei rahaa tule tarpeeksi. Eli rahaa on saatava, paljon, tekemättä mitään. Isin luona asuessa se onnistuu. Miehen elatusapajilla on myös kaksi pientä lasta, joille ei riitä kuin minimielarit, ei maksa edes harrastuskuluja ei mitään ylimääräistä.
Kuinka monta lasta tän tarinan miehellä on ja kuinka monelle naiselle kun on vielä pari pienempääkin jotka ei saa kun minimin?
Kuka sinä olet tässä kuviossa?
Oikeuteen meno tosin ei maksa opiskelijalle mitään eikä sinne tarvi mennä kun sossu on sitä varten.
Jos häviää niin se tulee maksamaan tuhansia euroja
Elatusmaksu lakkaa kun elätettävä täyttää 18-vuotta. Oikeusteitse LAPSI voi itse OMALLA KUSTANNUKSELLAAN hakeaa koulutusapua ÄIDILTÄÄN JA ISÄLTÄÄN. Oikeudelle on pystyttävä osoittamaan syy MIKSI EI VOI TYÖSKENNELLÄ opintojen aikana.
Jos oikeus antaa puoltavan päätöksen se on aina molemmille vanhemmille SAMA. ÄITI JA ISÄ MAKSAA MOLEMMAT SAMAN SUMMAN TUKEA RIIPPUMATTA TULOISTA TAI MUUSTA ELÄMÄNTILANTEESTA. Työttömyys/oma opiskelu, työkyvyttömyys eläkkeellä olo yms. arvioidaan erikseen.
Ei sitä elatusta tosta vaan saa. Pitää perustella MIKSI EI VOI ELÄTTÄÄ itseään? Miksi ei voi käyttää opintotukea ja lainaa?
Ei sitä elatusta tosta vaan saa. Pitää perustella MIKSI EI VOI ELÄTTÄÄ itseään? Miksi ei voi käyttää opintotukea ja lainaa?
No onneksi minun ei tarvinnut perustella vanhemmilleni mihin elatusta tarvitsin, vaan sain tukea heiltä opintojeni loppuun saakka. Ja niin tulevat saamaan lapsenikin, rahaa on jo kerättynä heitä varten aika paljon.
Ja tuesta huolimatta saan keskimääräistä parempaa palkkaa, samoin mieheni on erittäin hyvätuloinen huolimatta siitä, että on saanut runsaasti tukea kotoaan. Keskimäärin luulen kyllä, että nuo kotoa aikaisin heitetyt ovat todennäköisemmin niitä, jotka eivät itseään elätä, kuin ne, joita on tuettu korkeakouluopintojen loppuun.
Minä en kyllä ymmärrä miksi niitä lapsia on pakko saada, jos raha on tärkeämpää kuin lapsen tulevaisuus. Ja rahan takia joku laittaisi muka lapseensa välit poikki. Eipä taida sitten kovin arvokkaat välit ollakaan.
Kun sun pitää todistaa perusteleva syy miksi et voi mennä töihin, miksi et voi ottaa opintolainaa ja opintotukea? Sellaisia syitä ei oikeastaan ole.
Muista myös että tuomiossa voi kestää vuosia. Kun se menee kaksi oikeusastetta läpi.