Lapsen isä lopetti elatusmaksujen maksamisen heti lapsen täytettyä 18
Aika iso vaje talouteen kun nuori opiskelee :( ja asuu siis kotona , isänsä luona ei ole vuosiin käynnyt, joskus käyvät kahvilla.
Kommentit (132)
Aika iso vaje talouteen kun nuori opiskelee :( ja asuu siis kotona , isänsä luona ei ole vuosiin käynnyt, joskus käyvät kahvilla.
Miksi pidät häntä vielä kotona? Onko hänellä jotain kehityshäiriöitä vai miksi hän ei kykene huolehtimaan itsestään?
lapsensa ulos kotoa heti kun siihen on "laillinen" mahdollisuus ja elatusapu loppuu. Minun lapseni ainakin saavat asua kotona ihan rauhassa opiskelujensa loppuun saakka jos niin haluavat.
Eli 30 kymppisenä asuu äidin luona. Kyllä aikuisen ihmisen pitää ottaa vastuuta omasta elämästä. Se ei ole sitä että vaan opiskellaan vaan tehdään iltaisin sitä vittumaista työtäkin ja syödään reajuustoa jos muuhun ei ole varaa. Juuri sinun kaltaisella toiminnalla nuirista kasvaa ihmisiä jotka eivät kykene tajuamaan rahan arvoa. Ihminen joka ei ole tehnyt sitä paksatyötä ja laskenut rahojaan kaupassa ei tajua rahan merkitystä. Heistä tulee ihmisiä jotka saavat yhteiskunnan tähän tilaan eli ylikuluttavat ja velkaantuvat
Siinäpä sitä tavoitetta kerrakseen.
Miksi 18 v ei mene töihin rahoittaakseen opintojaan ja elämäänsä?
Omat lapseni muuttivat omilleen jo alle 18 vuotiaana. Siksi,e ttä halusivat itsenäistyä. En hylännyt heitä, en jättänyt yksin, olimme tiiviissä yhteydessä ja alaikäinen tarvitsi allekirjoituksi ja minä olin vastuussa esim. heidän lainoistaan ja veloistaan, JOS olisivat jotain pikavippejä ottaneet tai jättäneet vuokran maksamatta.Nuoreini kävivät töissä opintojensa ohella.
Kotona asuu vielä kaksi alaikäistä pientä lasta. Olen eronnut lasten isästä. Hänellä on lähihuoltajuus pian 18 v täyttävästä lapsesta, eli nuori asuu isänsä luona eikä ole tavannut äitiään vuosiin. Tuskinpa äitinsä alkaa mitään maksamaan sitten kun nuori on 18 v ja edelleen opiskelee.
Olemme tekemässä elatussopimusta näistä pienimmistä ja lastenvalvoja sanoi puhelimessa, että 18 v opiskeleva otetaan elatussopimuksessa huomioon, eli isä on LV:n mielestä edelleen elatusvelvollinen tähän täysi-ikäiseen.Lasten isä on aiemmin sanonut, ettei nuori voi mennä töihin, koska alaikäistä ei kukaan huoli nykypäivänä. Mutta ei tämä prinsessa voi 18 vuotiaanakaan hakea töitä itselleen, kun .. kun ei vaan voi!
eikä tämä lapsikultaraukka voi kotoaan muuttaa, kun on opinnot niin kesken, ehkä hän 25 vuotiaana on kypsä itsenäistymään... tai hakemaan töitä opiskelujensa ohessa.Köyhien kakarat menee töihin tienaamaa opiskelurahansa.Jos se onnistuu minun keskitasoisilta kakaroiltani, sen pitäisi onnistua myös näiltä yltiöälykkäiltä, ihastuttavilta ja fiksuilta, empaattisilta ja herttaisilta olennoiltakin, joihin tämä miehen prinsessa myös edustaa.
Kyllä, minulla on oikeus olla vihainen siitä, ettei mies kykene kasvattamaan luonaan asuvaa kakaraa työtätekeväksi ihmiseksi, että he kaksi ovat niin tyhmiä etteivät osaa hakea yh.isän lapselle edes kaupungilta kesätöitä tai "työllistä tonnilla" projekteihin, koska prinsessa ei voi mennä mihinkään paskaduuniin, vaan kapea-alaisesti haetaan jotain johdon assistentin tehtävää, missä voi hyödyntää kieliatitoa, kauneutta jne ihastuttavaa olemustaan... sen sijaan että vain mentäisi töihin ja saataisi rahaa. Toisin muistan kun hän nuorempana vähän aikaa jakoi ilmaisjakelulehtiä. Mitä valitusta koko ajan! Jos lehtiä oli paljon lajiteltavana, v alitti työmäärää. Jos niitä oli vähän, valitti ettei rahaa tule tarpeeksi. Eli rahaa on saatava, paljon, tekemättä mitään. Isin luona asuessa se onnistuu. Miehen elatusapajilla on myös kaksi pientä lasta, joille ei riitä kuin minimielarit, ei maksa edes harrastuskuluja ei mitään ylimääräistä.
Kuinka monta lasta tän tarinan miehellä on ja kuinka monelle naiselle kun on vielä pari pienempääkin jotka ei saa kun minimin?
Kuka sinä olet tässä kuviossa?
Tarinan miehellä on neljä alaikäistä lasta, joista kolme asuu tahoillaan äidellään ja yksi tämän miehen kanssa lähilapsena. Hän ei maksa elareita yhdestäkään lapsesta, vaan yhteiskunta hoitaa maksut: yhden lapsen elarit menevät ulosottoon ja kelasta tulee äidille minimi. Kahden lapsen elatussopimus on ns. 0-sopimus, eli kela maksaa eikä isältä peritä mitään pois. Nolla-sopimus perustuu aina tulottomuuteen. Isällä on siis niin pienet tulot ( on töissä) , ettei voi elättää etälapsa, mutta ei kuitenkaan saa asumistukea, koska on niin isot (brutto)tulot!!! Pian 18 v täyttävä opiskelijaprinsessa asuu isänsä kanssa lähilapsena, ja lastenvalvoja oli sitä mieltä, että kun määräaikaista nolla-sopimusta päivitetään, isin elatusvelvolliseksi katsotaan myös tämä opiskelija koska hän opiskelee vielä kun täyttää 18 v. Töihin ei prinsessa voi mennä. Opintoraha ei riitä edes kirjoihin. Pappa betalar, ymmärrän, mutta en ymmärrä miksi ei ole mielenkiintoa elättää kaikkia lapsiaan vaan yhtä vain. Jos kyseeessä oli nelilapsinen ydinperhe, kaikki lapset lykättäisi kesätöihin heti 15 v täytettyään, ja se 18 v patistettaisiin töihin rahoittamaan opintojaan ja hän voisi alkaa vakavasti miettiä omilleen muuttoa, ihan perheen taloustilanteen takiakin.
Minun osuus ei ole se oleellinen tässä tarinassa vaan oleellista on se, että neljän lapsen isä kykenee elättämään vain yhden lapsistaan sen sijaan että laitettaisiin töihin, koska on niin prinsessa, ettei voi.. isänsä levittelee käsiään kun ottaa puheeksi että tytär alkaisi etsitä töitä tai muuttaa omilleen.
sen elatusavun pitäisi mielestänne jatkua kuukausittaisena? Milloin se tulisi lopettaa?
saanut ammatillista koulutusta. Mutta toki vastuullinen vanhempi huolehtii lapsestaan läpi elämän. Pitääkö niistä lapsia tehdä, jos niistä i ole valmis kantamaan vastuuta?
En ymmärrä, kuka haluaa pitää aikuista lasta kotonaan. En ymmärrä myöskään, kuka aikuinen haluaa olla vanhempiensa valvovien silmien alla vielä täysi-ikäisenä. No, ehkä nykyteinit kasvatetaan pumpulissa eivätkä he kykene itsenäiseen elämään edes täysi-ikäisinä!
Minä en tiedä koko ystävä- ja tuttavapiiristäni ketään, joka olisi jäänyt kotiin makaamaan sen jälkeen, kun painoi ylioppilaslakin päähänsä. Kaikki lähtivät opiskelemaan kuka minnekin ja samalla muuttivat omaan vuokra-asuntoon/soluun/asuntolaan. En voi kuvitella, että 90-luvulla oltaisiin oltu jotenkin aikuismaisempia kuin nykyisin, mutta tosi kummallisia vanhempia ovat ne, jotka eivät salli lastensa aikuistuvan ja itsenäistyvän vaan pitävät heitä ikuisuuksia kotona ja passaavat, ruokkivat ja elättävät aikuisia lapsiaan.
Silloin 90-luvulla ei maksettu minkäänlaista opintorahaa alle 20-vuotiaille, vain pientä asumislisää, joten oli itsestään selvää, että opintojen ohessa työskenneltiin. Minäkin olin kotiavustajana vammaisperheessä joka arki-ilta neljästä kymmeneen.
En ymmärrä, kuka haluaa pitää aikuista lasta kotonaan. En ymmärrä myöskään, kuka aikuinen haluaa olla vanhempiensa valvovien silmien alla vielä täysi-ikäisenä. No, ehkä nykyteinit kasvatetaan pumpulissa eivätkä he kykene itsenäiseen elämään edes täysi-ikäisinä!
Minä en tiedä koko ystävä- ja tuttavapiiristäni ketään, joka olisi jäänyt kotiin makaamaan sen jälkeen, kun painoi ylioppilaslakin päähänsä. Kaikki lähtivät opiskelemaan kuka minnekin ja samalla muuttivat omaan vuokra-asuntoon/soluun/asuntolaan. En voi kuvitella, että 90-luvulla oltaisiin oltu jotenkin aikuismaisempia kuin nykyisin, mutta tosi kummallisia vanhempia ovat ne, jotka eivät salli lastensa aikuistuvan ja itsenäistyvän vaan pitävät heitä ikuisuuksia kotona ja passaavat, ruokkivat ja elättävät aikuisia lapsiaan.
Silloin 90-luvulla ei maksettu minkäänlaista opintorahaa alle 20-vuotiaille, vain pientä asumislisää, joten oli itsestään selvää, että opintojen ohessa työskenneltiin. Minäkin olin kotiavustajana vammaisperheessä joka arki-ilta neljästä kymmeneen.
Jos sulle ei ole annettu parhaita eväitä tähän maailmaan, niin se on voivoi.
On kuitenkin vanhempia jotka oikeasti rakastavat lapsiaan.
nykyisin lapset ovat jo sitä neljättä sukupolvea, jotka kasvavat ja rahoittavat elämisensä tukien muodossa. Kuka sitä nyt töitä tekisi jos saa jonkun muun maksamaan kaiken?
Suomessa koulu on yleensä ilmaista.
Koulutusavustusta saa JOS ja mikäli se harkitaan kohtuulliseksi.
Käytännössä täysi-ikäisellä lapsella on oikeus vaatia koulutusavustusta opintojensa ajaksi SEKÄ isältä ETTÄ äidiltä, riippumatta siitä asuuko nuori kotonaan vai ei.
Voi saada lukion käymiseen. Ammattiin valmistavaan voi ottaa lainaa.
Harkinnassa otetaan huomioon lapsen OMAT mahdollisuudet vastata koulutuskustannuksistaan esimerkiksi
- opintorahalla
- opintolainalla tai
- työnteolla.
MYÖS vanhempien taloudellisella tilanteella ja lapsen koulumenestyksellä on merkitystä kohtuullisuusarvioinnissa.
Koulutuskustannuksiin luetaan opintomenot ja koulutuksen aikaiset elinkustannukset, mutta arrastuksista aiheutuvat kustannukset eivät pääsääntöisesti kuulu.
Näin asia siis suomeksi.
Jos sulle ei ole annettu parhaita eväitä tähän maailmaan, niin se on voivoi.
On kuitenkin vanhempia jotka oikeasti rakastavat lapsiaan.
että valmistetaan oma lapsi todelliseen elämään. Elättämään itsensä ja laitettava se huomaamaan miten kovaa on elättää itsensä.
Sen se oppii sillä että se aloittaa pohjalta ja tekee sitä hanttityötä ja opiskelee. Kun syö sitä kaurapuuroa ja raejuustoa siinä 18 neliön asunnossa niin oppii rahan merkityksen.
sen elatusavun pitäisi mielestänne jatkua kuukausittaisena? Milloin se tulisi lopettaa?
saanut ammatillista koulutusta. Mutta toki vastuullinen vanhempi huolehtii lapsestaan läpi elämän. Pitääkö niistä lapsia tehdä, jos niistä i ole valmis kantamaan vastuuta?
Ei todellakaan pidä elättää mitään aikuista ihmistä. Ei isä ja äiti ole aina vastuussa lapsestaan
sen ammattikoulun/lukion ajan. Eiköhän se olisi aika realistinenkin ajatus, että se etävanhempi auttaisi vielä taloudellisesti sen ajan. Lapsi kun yleensä asuu vielä lähivanhemmallaan tuon ajan. Olisi se aika ihmeellistä, että yksinhuoltajien lasten täytyisi muuttaa pois kotoaan tai hommata työtä vain siksi, ettei oma isä halua tukea hänen opiskeluaan.
Tuon ikäinen osaa jo elättää itsensä
Miksi pidät häntä vielä kotona? Onko hänellä jotain kehityshäiriöitä vai miksi hän ei kykene huolehtimaan itsestään?että perusopintojaan suorittava asuu vielä kotonaan.
Tyttäreni on nyt toista vuotta lukiossa ja täyttää kesällä 18. Ei todellakaan muuta kotoa pois kesken 2.asteen.
Minua lähinnä surettaa ne nuoret jotka potkaistaan pois kotoaan heti kun menevät ammattikouluun tai lukioon (tiedän näin tapahtuvan).
Toivon että nämä kotoaan pois ajetut ovat vähemmistö. Toki ymmärrän sen että osan on opintojen vuoksi pakko muuttaa toiselle paikkakunnalle. Kaikkien kotipaikkakunnalla ei ole 2.asteen koulutuspaikkoja peruskoulun jälkeen.
Elatusvelvollisuus päättyy lapsen täyttyessä 18 vuotta. Sen jälkeen vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Molemmat vanhemmat joutuvat usein ja aivan lain mukaan vastaamaan esimerkiksi lukion aikaisista lapsen kustannuksista.
Tästä on ennakkopäätös haettu oikeudesta ja todellakin on mahdollista saada koulutusavustusta 2.asteen opintojen loppuun saakka.
Ammattikoulu on. Lukion käynyt ei saa papereillaan mitään työtä.Moni vanhempi antaa nuoren vielä 18 vuotiaanakin juosta kavereiden kanssa ulkona ja maksaa jopa viikkorahaa. Se on naurettavaa ja todella säälittävää.
Jos sinä elätät lapsesi niin silloin hän ei päätä itse omista asioistaan. Olisit määrännyt hänet käymään lukion ja ammattikoulun samaan aikaan. Samalla hän olisi voinut vielä käydä töissä. Laita hänet kantamaan aikuisen vastuu. Jos ei ole varaa elättää itseään ei ole varaa myöskään olla kavereiden kanssa ulkona, matkustella eikä ostaa mitään mikä ei ole täysin pakollista.
Tietenkin pääsee myös ammattikoulun papereilla mutta mitä jos ei löydä sellaista mitä haluaisi ammattikoulussa opiskella?
Mitä hän sitten haluaa tehdä? Jauhaa paskaa?
Aiotko elättää lapsesi koko korkeakoulun ajan? Juuri tuollaiset ihmiset on surkeimpia työntekijöitä. Ollaan 25 vuotiaita eikä ole työkokemusta. On ihan sama mikä koulutus on jos ei ikinä ole tehnyt töitä niin sellainen työntekijä ei ole mistään kotoisin
että isän vastuu (tai äidin vastaavassa tilanteessa) jatkuu myös täysi-ikäisen opiskelevan lapsen kohdalla. Eli kannattaa ensin jutella isän kanssa suoraan, ja jos ei onnistu, niin lastenvalvojan kautta. Kannattaa noita linkkejä kaivaa isällekin valmiiksi, niin keskustelu on helpompaa.
niin heittäisin hänet ulos kämpästä ja elämästä. Taistelisin oikeudessa viimeiseen asti. Ihan EU tuomio-istuimeen asti.Mutta ei sitä kyllä häviäisi. Koska oikeudessa ei riitä että on 18 ja opiskelee. Siellä pitää todistaa että miksi ei kykene tehdä töitä ja mihin rahansa kuluttaa. Katsos Suomessa on asumistuet, opintotuet jne. Suomessa voi tehdä työtä opiskelun ajan. Nämä ovat ensisijaisia rahoituksia. Näin myös opikeudessa. Oikeudelle ei kelpaa selitys että kun opiskelen
Jos vanhempien tulot on liian suuret. Tai voi saada esim jonku 60euroa kuussa. Pitäisikö siis hyvätuloisten vanhempien lapset pistää töihin kun köyhien lapset saa täyden opintotuen? Vai mikähän tässä on ollu lain säätäjällä tarkoituksena?
Heistä on muutenkin järkevää että ihmiset elävät tukien varassa ja sitten selittävät verotuloista. 
lapsilisien loppuminen paha paikka, onneksi nuori saa opintotukea, se helpottaa vähän, meillä on sovittu elareiden maksaminen siihen saakka kun lukiosta valmistuu.
Jos ex ei maksa, nuori saa muuttaa isänsä luokse, mulla ei ole varaa elättää.
"lapsilisien loppuminen paha paikka, onneksi nuori saa opintotukea, se helpottaa vähän, meillä on sovittu elareiden maksaminen siihen saakka kun lukiosta valmistuu.
Jos ex ei maksa, nuori saa muuttaa isänsä luokse, mulla ei ole varaa elättää."
 Itsenäisesti asuvalla korkeakouluopiskelijan opintoraha on 1.8.2008 alkaen 298 euroa ja toisen asteen opintoraha 246 euroa tukikuukaudelta. Vanhempansa luona asuvilla opintoraha on pienempi.
Opiskelija-asuntolaan, kuten muutkin nuoret.
lapsilisien loppuminen paha paikka, onneksi nuori saa opintotukea, se helpottaa vähän, meillä on sovittu elareiden maksaminen siihen saakka kun lukiosta valmistuu.
Jos ex ei maksa, nuori saa muuttaa isänsä luokse, mulla ei ole varaa elättää.
Olen sanonut hänelle, että voi jättää opiskelut nyt lopussa olevaan lukioon, jos panostaa kehonrakennusuraansa tosissaan. Maksan hänen kaikki kulunsa nyt muutaman vuoden ajan. Jos homma ei onnistu ja muutenkin opiskelee sitten lisää muutaman vuoden kuluttua. On jo nyt pärjännyt erittäin hyvin, ala on kuitenkin erittäin vaativa ja kova, joten nähtäväksi jää.
Ei ainakaan sitten kaduta vanhempana. Pidä vain huoli, että lapsesi käy lukion kunnialla loppuun ja valmistautuu myös jatko-opiskeluihin. Veljeni panosti kaikkensa aikanaan jääkiekkoon, loukkaantui juuri ennen kuin olisi alkanut ensimmäinen kausi NHL:n farmijoukkueessa. Siinä meni urheilu-ura. Veli ei ollut opiskellut mitään peruskoulun jälkeen ja jäi tyhjänpäälle. Onneksi sittemmin opiskeli.
Opiskelija-asuntolaan, kuten muutkin nuoret.
lapsi pihalle kun täyttää 18v. Sen jälkeen hankkikoot ammatin ja elättäköön itsensä. Onneks mua ei oo kohdeltu noin. Muutin kotoa pois kun olin 19v, kävin opiskeluaikana töissä ja silti vanhempani avustivat esim. ostamalla kassillisen ruokaa kun tulivat käymään jne. Vieläkin "avustavat" mua tai perhettäni, esim. maksavat lastemme harrastusmaksuja jne.
Toki pärjäisimme ilman heidän avustuksia, mutta helpottaa se vähän taloushuolia kun saamme tuollaista apua. Tietenkään heidän ei tarvitsisi,mutta he haluavat ja ihan hyvillä mielin otan sen heiltä vastaan. En yleensä tajua niitä, jotka ylpeänä kieltäytyvät tuommosesta auttamisesta.
Kyllä käy sääliksi vanhempiasi, kun eivät ole huolehtimisvastuustaan päässeet koskaan, eivätkä lapset tule toimeen omillaan.
Entäpä jos olisivat hekin köyhiä, ja sun pitäisi avustaa heitä? 
Miksi pidät häntä vielä kotona? Onko hänellä jotain kehityshäiriöitä vai miksi hän ei kykene huolehtimaan itsestään?
Opiskelut sikseen ja töihin?
Säälit, että jatkat edellisen sukupolven tekemiä virheitä omiin lapsiisi.
"minä muutin jo 16-vuotiaana kotoa ja elätin itseni sen jälkeen"-osastolta. Minä olen kiitollinen omille vanhemmilleni, että 18-vuotispäivä ei merkinnyt "hus pois, olet aikuinen"-meininkiä. Muutin kotoa kun pääsin opiskelemaan yliopistoon toiselle paikkakunnalle. Olin kesätöissä 15-vuotiaasta asti joka kesä, mutta en joutunut käyttämään tienestejäni asuntoon ja ruokaan. Nuorella on paljon muitakin menoja. vaatteeni ostin kyllä aika lailla omilla rahoillani. Samalla tavalla toimin omien lastenikin kanssa. Työntekoon opitaan kotona mm. kotitöitä tekemällä ja kesätöissä olemalla.