SYYSKUISET 2013
Kommentit (488)
Minäkin tein aamulla varmistavan testin :)
Mistähän tuo ammoniakki on saanu tuollaisen maineen? Se ainoastaan haisee pahalta. Mutta en ole koskaan kuullut kenenkään olevan allerginen ammoniakille, sillä me jokainen tuotetaan sitä itse omassa kehossamme. Kun taas kaikki aineet, joilla ammoniakki korvataan hiusväreissä aiheuttavat yleisimmin allergioita ja herkkyysreaktioita. Ihmetyttää..
Itse meikkaan kuten ennenkin, käytän kyllä enimmäkseen mineraalimeikkejä, joten niissä ei montaa ainesosaa ole (esim. meikkivoide sisältää kolme ainesosaa). Ja kampaajana taidan olla aika erikoinen, koska käytän erittäin vähän muotoilutuotteita, ehkä kerran viikossa suihkautan minimimäärän lakkaa. Hiukseni käyttäytyvät hyvin ilmankin :)
Ruokasuosituksista vaikeinta taitaa mulle olla tuo kahvin juonnin vähentäminen.. Tuo kolme annosta menee jo ennen töihin lähtöä.. Taitaa mennä päivässä ainakin kahdeksan kuppia kahvia minimissään.. Ehkä se pahoinvointi sitten vieroittaa :) Alkoholi ei ikinä ole ollut mulle iso juttu, joten siinä ei minkäänlaista ongelmaa tule olemaan.
Ehkä isoin ongelma tulee olemaan että saisin syötyä mahdollisimman monipuolisesti ja paljon kaikkea terveellistä. Kuinkas muilla tämä ruokapuoli?
Pohojalaanen rv 5+0
Ajattelin jakaa omaa heikkoa tietouttani :D Itse olen kemialissella alalla sen enempiä määrittelemättä :) Mutta hyvin on koulutuksen aikana ja työelämän aikana tullut selville minkä aineiden kanssa ei tule olla tekemisissä. Ammoniakki on myrkyllistä hengittää. Tottakai määrä vaikuttaa kuinka myrkyllistä. Meillä työelämässä yksi aineista joita varomme raskaana on ammoniakki. Oikeestaan, raskaana ollessa ei paljon tekemistä sitten olekaan. :D Onneksi en ole tällä hetkellä töissä, joutuis muuten näin alkuun heti ilmoittaan ja joutuis vaan paperitöihin :)
Itseä kyllä kovasti pohdituttaa kans toi värjääminen.. Kovasti haluaisin raitoja loppuun asti. Kotona en oo värjänny vuosiin, lukenu väreistä liikaa.. Tai enneminkin lukenu liikaa väripurkkien sisältämistä aineista.. Ja senkin perusteella mitä oon lukenu, niin pidän mustaa/tumman ruskeaa väriä myrkyllisempänä, varsinkin kotioloissa. Aikuisellehan tuollaine määrä ei haittaa hetkellisesti. Mutta sikiö on kovin pieni ja imee kaiken äidiltään, niin ravinnosta kuin hengitysilmasta..Värjänneiden kaverien lapsoset ovat terveitä tai jos vähemmän terveitä niin syytään enemmän röökiä ku väriä :) Itse veikkaan et astelen parturiin sit ku alkaa pää näyttää kamalalta, veikkaan kuitenkin et teen sen 2/3 aikana..
Nää vaaratkin on aina sellaisia väittelynaiheita :) Mä tiedän paljon lähellä eläkeikää olevaa tuolta työelämästä joiden mielestä nykyää kaikkea vain liioitellaan ja aineissa ei mitään myrkyllistä oo vaikka nesteessä olis pääkallo. Onhan joskus lapsille kirjotettu yskään tupakkaa ja monia vaivoja hoidettu elohoepalla. Muistakaa et mielipiteet on aina mielipiteitä. Jos joku epäilyttää, kannattaa ottaa varman päälle :) Pienetpitoisuudet on hyvin vaikeeta ymmärtää. Mutta miettikää.. Että se 25 mIU/ml määrä HCG-hormonia joka näyttää sun olevan raskaan on aivan ymmärrättömän pieni määrä jotain. Ja mieti kuinka paljon se vaikuttaa suhun? Saa sut voimaan pahoin? Okei, Älä ajattelekaan! Tulee vaan lisää stressiä. Sanon vain, et jokainen tehköön siltä miltä itsestä tuntuu. :) Itse yritän oikeesti olla miettimättä näitä asioita ollenkaan, koska on niin paljon asioita joita me ei edes voida vältellä :)
ON: Huh, eilisestä selvittiin.. Hirvee väsy oli ku vihdoin kotiin pääsin! Ja oli niin järkky huono olo flunssan taki :( Pahoivointi on kateissa, tavallaan toivon ettei palaiskaan. Tavoitteena on ettei pönttöä tarvi halata kertaakaan.. Taitaa olla hullua? Ruokaa ei oo viime aikoina tehny mieli. Makiaa sitäkin vähemmän. Joten hyvin pienellä syömisellä täällä mennäään tällähetkellä.. Eli pakko popsia vitskuja :) Tällä hetkellä tosin vain c, d ja foolihappo..
PikkuinenMyy 5+2
Laskettu aika joskus syyskuun 6-9 päivä. Nyt siis about vk 6 ja oireita on riittänyt. Rinnat kipeet (mutta miellyttävästi kasvaneet :)) välillä väsyttää kovin mutta ei saa kunnolla nukuttua, jatkuva vessahätä, yököttävä olo, joka tosin nyt vähän helpottanut. Vatsassa myös kova paine koko ajan. Mulla on kaksi lasta entuudestaan, alakoululaisia molemmat ja nyt uudessa parisuhteessa on ollut kaksi keskenmenoa ja nyt sitten jännätään jos tämä onnistuisi. Eka keskenmeno tuli ihan alussa, joskus viikolla 5 jo alkoi vuoto. Toinen kesti viikolle 8 ja oli jo nähty sydämenkin lyönnit ultrassa mutta vuotoa oli ja lopulta sitten viikolla 9 oli kaavinta kun sydänmenlyöntejä ei enää näkynyt. Tässä raskaudessa oireet ovat olleet kaikkein kovimmat joten toivoa on että tämä myös kestäisi..
Neuvolaa en ole vielä uskaltanut varata, ehkä ensi viikolla, varhaisultraan haluan mennä joskus tammikuun loppupuolella, viikolla 9 tai jotain.
Monilla täälllä vatsat jo turvonneet ja itsekin pelkään että tämähän näky jo nyt!!! Sen verran turvotusta on :D
Ajattelin olla menemättä. Esikoisesta kävin ja muista olen jättänyt menemättä. Nykyisin vielä kun on ne veriseulonnat niin ne haluaa np-ultran mun mielestä jo viikolla 10, niin ei siihen nyt niin mahdottomasti ole aikaa. Neuvola-ajankin sain jo kuun loppuun, kun ilmeisesti ennen ultraa halutaan se neuvola, et saadaan ne peruslabrat ja perustiedot ja ultralähetteet ja muut heti. Helmikuussa on sit puolenvälin jälkeen np-ultra.
Kunnon 3d/4d ultra sit suuremmilla viikoilla vois olla kiva, mut kattoo nyt.
Rontsu 4+?
Täällä ollaan mahataudisa, joten vaikea sanoa mitä oireita on, kun olo on kaaamea! Ja vaikka kovasti sanotaan ettei se ole vaarallista raskausaikana, mua silti mietityttää että miten tässä kropassa joku haluais pysyä. Koko yön tuli molemmista päistä ihan vetenä.... Alkuraskaudessa mahatauti kyl saattoi aiheuttaa kiillevaurioita lapselle tms, mut jos muuten on kaikki hyvin niin hyvä.
Mä pähkään sitä alkuraskauden ultraa kun olo on niin epävarma, just selailin vanhoja kirjoituksia joita olen kakkosen kohdalla kirjotellut, ja tänään näillä viikoilla olen valittanut loputtoman 24/7 kuvotuksen alkaneen, sitä ennen on ollut samalla tavalla pulaa oireista. Paitsi rinnat on ollu ihan alussa arat, nyt on tasaseen mnipikkuisen nännin keskeltä hiukan arka.
Kiva kun on tullut uusiakin! Tervetuloa!
Mä syön jotain monivitamiinia, sellaista kun ei ole aata, oisko multivitaa, sitä olen syönyt jokaisella kerralla.
Todella huonostivoiva pumpuli ja papu 5+3
Rontsukka: Kylläpäs teillä on ihanan aikaasin neuvola ja np-ultra..
Pumpuli81: Jaksamisia mahottomasti vatsataudin kans!!! Ettei sit olis vielåä pahoinvointi sekoittunu siihen? Toi kiillevaurio siis tarkoittaa hampaiden? Aika jännä juttu, jotenkin hassua et olis yhdistettävissä.. Apua, voiko flunssa vaikuttaa sitten jollain tapaa? Mä oon vaan aatellu et keräilen täs ny puolustuskykyä maholliselle tulokkaalle kun sairastelen, oonkohan mä aivan väärässä vain...
Ei kait tavisflunssa vaikuta mihinkään. Ja joo, hampaitten. Nää on just niin niitä pimeitä juttuja et miten on selvitetty yhteys noitten välille tai esim skitsofrenian ja influenssan...
Mulle on joskus joku sanonut ettei kroppaan mahdu kahta pöpöä samaan aikaan, en tiä onko totta ja onko se niin et jos on bakteeri ni ei toista bakteeria, mut virus ja toisinpäin, ni ois kötevää et ois joku flunssa ni ei tulis sit muuta! :D
Mä niin pelkään niitä listerioita ja toksoja et ei o tosikaan! Ja parvoa, nyt kun esikoinen viel on tuolla koulumaailmassa... Kevät ei oo kätevää aikaa olla raskaana, mut ainakaan mä en paljoa o voinu valita kun muutenkin niin nihkeetä tää raskautumine...
Pumpuli näin mäkin oon kuullut että "ei kahta tautia" samaan aikaan. Sillä ajattelinkin että tämä perus flunssa vois ny kestää hetken, niin sen isosisko influenssa pysyis loitolla, samoin noro :D
Eh, mun oli pakko tänään tehdä r-testi.. Taas! :D Näytti digitaalinen 2-3 vkoa. On ainakin siis hormonit noussu viime viikkoisesta, viim ke oli 1-2. Mutta jotenkin odotin 3+ rv 5+3:lla :D Tästäkin siis sain nyt stressin aiheen.. Vaikka kuinka tiedän, että ne hormoonit on niiiiin vaihtelevia joka ihmisellä :D
Törmäsin sellaiseen tietoon netissä. Että äiti jonka RH on negatiivinen, voi alkaa hylkiä sikiötä joka on RH positiivinen.. Jne jne.. Onko teillä aiemmin synnyttäneillä otettu verikoe synnytyksen jälkeen?? Hassuja asioita sitä jää pohtimaan!!
Huomasinpa tuossa muuten eilen miettiväni sisustusta.. Mieheni oon huomannu miettivän uutta pesukonetta sekä autoa :D :D Vaikkei vielä pitkiin aikoihin tulla mitään ostamaan, niin on se pelottavaa ku huomaa itsensä jo miettivän et kesän aikana pitää hommata sitä ja tätä :D Vaikka toinen puoli itsestä ei uskalla edes uskoa vielä mitään..
Pumpulille paljon jaksuja tautiin, ei oo kiva ei... :-/
Mulla on alkanut tänään tökkimään se ja tämä ja tuo ja vähän nekin... :-P en oo koskaan joutunu oksentamaan alkuraskaudessa, mut tällanen jatkuva etova olo on tuttua, onneksi loppuu joskus ja onneksi ei oo tän pahempaa.
Eilen illalla sain jonkun hormonimyrskyn ;) kävin aivan ylikierroksilla illalla sängyssä, puhuin taukoamatta, ajatus vaihteli aiheesta toiseen ja olin huolissani kaikesta :D onneks mies on tottunut...
voi vitsit mä niin odotan että tän vuoden äippäpakkauksen kuvat tulis kelan sivuille. Ja sit jännään et tulisko vielä se viime vuoden pakkaus vai tämän vuoden, eikös se yleensä tuossa syksyllä vaihdu jakoon, alkuvuodesta syntyville riittää vielä edellisvuoden pakkausta. Tämän vuoden pakkaus oli mun mielestä tosi poikamainen, en ottais jos en tietäis varmaksi saavani pojan. En ole kyllä muutenkaan varma otanko pakkausta kun meillä on niin hirveesti vaatteita ja petivaatteita vauvalle, rahalla vois olla enemmän käyttöä.
Mites muut ootteko miettiny?
Veriryhmähän selvitellään siinä ekoilla neuvolakäynneillä. Mulla on rh pos. joten ei ole tarvinnu ottaa vasta-aine testiä synnytyksen jälkeen. Mutta jos veriryhmä on negatiivinen niin ymmärtääkseni niitä vasta-aineita seurataan raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen annetaan jotain anti-D-immunoglobuliinia... en oo kyllä tähän hirveesti perehtyny kun ei oo osunut omalle kohdalle.
Kiitos ÄitiPeppi! Selvensi paljon. Eli tuokin olis selvinny ku malttelis ootella sinne neuvolaan :D Äippäpakkauksen kohdalla lukee, että toimitettais 2013 loppu vuoteen saakka? Itse vähää harmittelin kans värejä, mieluisia siellä on, mutta monta epämieluistakin.
Mä en ajatellut sitä ottaa, ei otettu toisestakaan, sillä summalla saa kuitenkin kaikkea ihan kivasti, kun perusvaatetta löytyy ja kirppareilta saa niin halvalla ihania minivaatteita ja kun sen kokoiset ei paljoa kulu. Meillä jäi esikoiseltakin puolet pakkauksen vaatteista käyttämättä kun oli niin pöhkön mallisia. Tai no rumia... Ostin sit finlaysonilta aappa makuupussin kakkoselle ja kuviollisia harsoja, eipä siinä sit enää just muuta tarvittu kun yks pakkaus jo talossa. Ja reiman tehtaantyhjennysmyynnistä ostin sit toisen laatikon ni saan sit molemmille kerättyä hiukan muistoja niihin. Sieltä reimalta kyl ostin kahdella eurolla sit äpn toppapuvun, töppöset ja lakin, mut ne jäi kyl käyttämättä, paljon sitä sisävaatetta kans saa sieltä muutamalla sentillä.
pakkausta en aio ottaa. FB:ssä on kiva äippäpakkauskirppu, joten jos siinä on jotain tosi kivaa, niin ostanen sit sieltä. Jossain vaiheessa vielä lisäsivät niitä ihan pieniä vaatteita sinne ja meillä kun noi kolme edellistä on kasvanu niin, et 50cm:n vaatteet on ollu sit jo kuukauden iässä siinä ja siinä, että mahtuuko.
Toi veriryhmän testaus on huvittava, kun se tehdään automaattisesti kaikille. Siis mulle tulee nyt neljäs testaus, vaikkakin taitaa olla aika mahdotonta et tulos olis jotain muuta kuin a+ :D
Oireita ei ole täälläkään ja se kuvotuskin on oikeestaan poissa. Tänään on tosin ollu kuopus kiukkunen ja itellä särkeny päätä, joten tiedä sitten. Tissillekin haluaa vähän väliä? vaikka oltiin jo päivätissittelyistä päästy käytännössä eroon??? olisko sit kipeeks tulossa, taas :(
Rontsu 4+ (menkoista 5+3, mut ei millään voi olla niin pitkällä)
Mä aikaistin mun varhaisultraa perjantaille, toivottavasti näkyisi että on oikeassa paikassa, se tieto riittää mulle. Silloin 5+2 vasta.
Ja sen verran vielä aikaisempiin viesteihin, että käytän meikkejä ym tuotteita ihan samaan malliin kuin aikaisemmin.:)
Äippäpakkauksen otan, ensimmäinen lapsi tulossa ja mulle on melko sama miltä ne kuviot näyttää. Ne on mun mielestä ihan ok:n näköiset ja osa kivaa retroakin :)
Noissa pakkauksissa yrittävät käyttää aina kauhean neutraaleja värejä syystä, joten lopputulos ei varmasti ole koskaan kaikkia miellyttävä.
Tulee kuitenkin itse ostettua sitten muita pirtsakammn värisiä vaatteita kaupasta :)
Mut mikäs muuten toi reiman tehtaantyhjennysmyynti on ollut?
Missä päin on ollut ja onko niitä joskus uudelleenkin?
Kuulostaa hyvältä :)
Se on 2 kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä reiman tehtaalla kankaanpäässä, siellä siis on silloin tehdashallissa poistopäivät. Reimaa ja tuttaa tarjolla, malleja ja sitjämiä, välillä tuntuu ettei oo oikeen mitään ja toiset löytää vaikka ja mitä. On kumppareita vitosella ja kenkiä, haalareita ja sisävaatetta, sadevaatetta ja kilsan jonot :D
Juuri soittelin neuvolaan ja sain ajan kuukauden päähän. Tuntuu ihan käsittämättömän pitkältä ajalta odotella :) Sain tosin lääkärille neuvolaan samalla ajan jo viikon päähän, kun on taas tulehdus päällä. Jospa ne kertois jo jotain siellä sitten :)
Testasin jo ennen menkkoja ensimmäiset plussat. Piti testata ihan varmuudeksi, kun tuli reissuun lähdettyä, missä oltaisiin nautittu alkoholia. Mutta sellaisetkin ylläriviivat löytyi, että ihan limulinjalle joutui vaihtamaan :) Kolme selvää testiä siis tehty jo, kaksi tasan 4+0 ja yksi 4+2. Nyt on menkat pari päivää myöhässä.
Oireina huomaan heräileväni yöllä vessaan, kokoajan tuntuu vähän pissattavan. Pierettää ihan kamalasti, olo on ollut kuin ilmapallo koko viikon :) Tissit ovat varmasti ainakin kilon painavemmat ja arat. Menkkakipuja tuntunut jo viikon verran pieninä erinä, mutta nyt vain kädet ristiin, etteivät ne myöskään ala.
Ja ikää on 21v, mies täytti juuri tänään 26v. Vauvakuumetta on ollut jo pitkään, mutta vasta ennen joulua päätimme, että tulee jos on tullakseen. Kumpikaan ei odottanut, että ensimmäisestä kierrosta tärppää heti. :)
MFi 4+6
Positiivisen raskaustestin tein jouluaattona pari päivää ennen kuukautisten alkamista koska tuntui voimakkaasti siltä että olen raskaana. Toki tein pari testiä myöhemminkin ;-) Tokasta kierrosta tärppäsi kun annettiin lapselle lupa tulla. Esikoisesta on siis kyse ja olemme molemmat 35vuotiaita. Kaikki on uutta ja jännää. Paljon pyörii kysymyksiä mielessä ja saatan niitä pommittaa tänne oikein riesaksi asti.
Oireina on ollut menkkamaista jomotusta alavatsassa (etenkin eka pari viikkoa), ilmavaivoja, närästystä, kuivat huulet ja jano, jatkuva nälkä ja kova vilu. Onneksi ei juurikaan pahoinvointia, mutta kaipa se voi olla vielä edessäkin.
Neuvolaan on varattu aika ensi viikolle ja sieltä luulisi saavan paljon vastauksia mielessä oleviin kysymyksiin.
Sopivasti sekaisin oleva Puffeli rv 6+3
Täällä yksi, kohta 29 vuotias, tuleva syyskuisen mamma :) Eilen plussannut ja hyvin onnellisena! 18.9 olis vissiin La- joku laskuri sano että 17.9 mutta tiedä sitte mikä se oikea on. Lapsia on ennestään neljä, nuorimmainen on jo 3v ja vauva on oikein odotettu
Täällä yksi, kohta 29 vuotias, tuleva syyskuisen mamma :) Eilen plussannut ja hyvin onnellisena! 18.9 olis vissiin La- joku laskuri sano että 17.9 mutta tiedä sitte mikä se oikea on. Lapsia on ennestään neljä, nuorimmainen on jo 3v ja vauva on oikein odotettu
Toinen testi ja enempää en tee :D
Hiusten värjäys ... hmmm... voisin värjätä satunnaisesti ja suosia vaikka raitoja. Mutta en ole koskaan ollut mikään hiustenvärjääjä vaikka tämä oma väri nyt ei mitenkään loistava olekaan. Kerran pistin mustaks ja hiukset meni järkky kuntoon, sitä virhettä en tee toiste. Piti vain odottaa kasvamista ja kun juurikasvu oli reilu 10 senttiä niin kaikki musta pois.
Meikkiä käytän niin vähän etten oikein vähentää voi. 1,5 vuotta kotiäitinä karsi aika hyvin tämän tavan :)
Yleisesti kaikessa kosmetiikassa vältän raskaana ollessa kaikkea sellaista mikä voi mennä hengityksen kautta elimistöön tai mikä on muuten kiellettyä. Ammoniakki on aika rajua ainetta, joten hiusvärissä se pois. Kaikki suihkutettavat jutut pois.
Mutta kukin tyylillään. Samoin koitan noudattaa ohjeistusta ruoasta ja alkosta. Ruoan kanssa teen poikkeuksen salmiakin ja lakun kanssa, kun paineet on ollu mieluummin alhaiset aiemmissa raskauksissa ja se pistää huippaamaan. Alko nyt on ollu tauolla vuoden 2011 alusta kun kuopusta aloin odottaa ja sit imettää eikä mulla mitään erityisiä haluja ole sen suhteen ilmennyt :D
Eilen illalla nukkumaan mennessä vatsalla, selällä ja vasemmalla kyljellä maatessa sattui mahaan. Käännyi oikeallee kyljelle niin kipu loppui eikä tullut takaisin, mikä lie, mutta ehdin huolestua ihan tosissani ja käydä mielessä kaikki mahdolliset umpparituledukset ja kohdunulkoiset.
Rontsu 4+