SYYSKUISET 2013
Kommentit (488)
Meillä täällä oli ainakin oli mielissään kun soitin ajoissa kun kalenteri täyttyy nopeeta. Ja meillä ainakin menee nyt täällä uusien suositusten mukaan niin, että rv9-10 pitää ottaa se veriseula,joten mun pitää mennä ekalle käynnille rv 7-8, jotta kerkiää tulla keskussairaalalta se lähete seulaan. Ja että ehtii sit laittaa pyynnön siihen ekaan ultraan ajoissa. Tää tietty toimii varmasti joka paikassa hiukan eri tavalla, mut meillä näin. Harmittaa vaan kun mulla on se rv 7, ni ei varmalla kuulu sydänäänet vielä.
Mäkin kerran jouduin perumaan sen ekan ajan, se oli kyl kurjaa, kun se oli muutenkin niin kurjaa ni sit hoitaa viel tommosia :/
Ja tosi voimakasta, tänään ollut eka aika hyvä päivä, ei oo oksa lentänyt vielä kertaakaan ja energiaakin ollut enemmän.:) Mun kikka kolmoseni on syödä vähän kerrallaan ja usein ja kylmiä asioita: mehujää auttaa mulla ja kylmä vissy! Vissyssä on mineraaleja jotka tekee varmasti hyvää oksentamisen jälkeen. Purkka auttaa myös. Ja jos oksettaa niin en yritä enää turhia pidätellä sitä,kun ei se ohimenevä pahoinvointi ole vaarallista. Tulee vaan vielä kauheampi olo jos yrittää pidätellä, kun laatta on tulossa joka tapauksessa...
Mä en oo vielä saanut yhteyttä neuvolaan... Koitin soittaa pari kertaa, mutta ei vastattu, menee ens viikkoon. Mutta kävin varhaisultrassa tänään, ootteko jotkut käyneet? Eihän tuo kai niin tarpeen olisi ollut, mutta halusin jo jotain tietoa.:) Hassua, siellä se pieni möykky näkyi kohtuontelossa, ja voi riemun päivää, kaikki tuntui olevan hyvin!!
En mäkään mee neuvolaan kun ehkä joskus rv9 tai minne nyt aijan saan. En voi sitä ees varata kun en tiedä työvuoroja. En ole menossa mihinkään seuloihinkaan niin ei ole kiirus niiten kans :)
Kävin kyllä nopeesti terkalla ottamassa rokotteen mut muut jutut sit jää johonkin :D
Haluisin varhaisraskauden ultraan kun mullakin on keskenmenoja ollu, mut nyt en saa sitäkään varattua kun ei ole tieto tulevasta, täytyy vaan yrittää jotenkin sinnitellä. Olo on kyllä tosi "hormoninen" että se on ainakin positiivista ja verta ei oo näkyny tippaakaan.
Toivon parasta... meille kaikille :)
Tänään oli tosiaan ihmeen hyvä päivä kun ei oksettanut yhtään vaikka siihen asti olo oli ihan kauhea enkä pystynyt tekemään juuri mitään... Yhtäkkiä aloin pelkäämään että eikai sikiö ole vaihtanut hiippakuntaa kun olo parani niin yllättäen.:(
Olen kyllä idiootti kun kävin tänään ultrassakin ja sydämenlyönnit näkyivät kuulemma tasaisena!:D se vaan on niin että kun jotakin haluaa todella paljon, menetyksen pelkokin on sen ilmaantuessa todella voimakas. Mutta eiköhän olojen ja pahoinvoinnin vaihtelut ole ihan normaaleja?:)
Mä olin Dodo eilen kans niiiiin neuroottinen!! Tänään kyllä tuli nyt sit ekaa kertaa ne ilmavaivat mulle mitä oon ihmetelly muilla oleva.. Ei meinaa saada alas mitään ku etoo.. Greit.. Sitä mä tas pohdin, kun mulla hiukan aamupisun jälkeen otti tohon pissarakkoon. Mulle aika yleistä varsinkin ku tyhjään rakon pitkän ajan jälkeen.. Mutta ny tuli vain liru.. Joko se nyt tyhjää vain puolet? Näin alussa? No niih, ja tänää pitäis esittää oikein pirtsakkaa ja iloista! Kaikkine näide oireiden kans plus se kurkkukipu!! Tsemppiä mulle!
Mäkin peräänkuulutan niitä oireita! Tyhmintä on se, et heti plussauksen jälkeen oli kuvotusta, loputonta nälkää ja tajutonta väsyä, muttei enää niinkään... Ja mun järjen mukaan oireitten pitäis lisääntyä... Toisaalta sillon sitä raskaushormoonia tuli, kai siihenkin elimisto hiukan eka tottuu.. Kai. Tai nyt on kyl kuvotusta vaikka muille jakaa, se tosin johtuu tosta esikoisen oksennustaudista joka yllätti viime yönä, kiva vieras, varsinkin kun se oli täällä viimeks jouluna... Huoh!
Kiva et voidaan olla sit kimpassa neuroottisia! :)
Ajattelin liittyä mukaan porukkaan tänään kun pitkästä aikaa en ole ihan niin kuolemanväsynyt kuin viimeiset kaksi viikkoa olen ollut.
Jos kaikki menee tällä kertaa hyvin niin saamme kolmannen lapsen (LA 6.9)mukaan perheeseemme.
Tämä on siis neljäs raskaus, kun edellisestä todettiin rv 11+4 että kyseessä on tuulimuna. Vaikean tyhjennyksen jälkeen toipumiseen meni jonkun aikaa ja nyt on kädet ristissä kyynärpäitä myöden että kaikki menisi hyvin. Mulla ensimmäinen nla 18.1 ja alkuraskauden ultra 22.1.
Tuosta kuvotuksesta ja pahoinvoinnista olen myös huomannut että kylmä/jäinen ruoka auttaa nopeasti. Itse syön jäisiä vadelmia ja mansikoita. Auttavat mielestäni melkoisesti. Myös lenkki raikkaassa ulkoilmassa auttaa asiaan. (Jos kokeilette vadelmia, ni ei ulkomaisia)
Mitä mieltä olette muuten hiusten värjäämisestä raskausaikana? Sehän on kovaa tavaraa mitä päähän laitetaan, varsinkin jos vaalentaa. Mutta miten ajattelitte toimia?
Tuulitaiga rv6+1
Miten sulla oli oireita tossa tuulimunassa? Ihan kamalaa, saman kokenut, vaikkakin meillä alkoi vuoto jo muutama viikko aiemmin ja tyhjensi siis itse itsensä, tietty lääkkeitä otin viel päälle. Lääkäri vaan totesi tylyn kylmästi et tää nyt on tälläinen tilastotappio ja mä romahdin totaalisesti ja itkin... Eikä se lääkäri tajunnut miks niinkoville otti kun ei siel kerran ketään ollutkaan, oitaja onneks tajus ja tovin sen kanssa sit juttelin, kun se tajus että mun mielessä siellä oli silti...
Kovastihan ne tosta hiusten värjäämisestä väittää ettei ole haittaa, mut mä ajattelen asiaa niin, et mä voin hyvin olla ilman raskausajan, en mä halua sit myöhemmin miettiä jos jotain sattuukin, et ihan sen takia kun mä olin niin turhamainen etten voinut olla ilman väriä... Mulla on muutenkin se periaate, et teen kaikkeni ettei toisen henki tai muullakaan tavoin tulevaisuus vaaraannu, ni ei sit tarvi kokea niin suurta syyllisyyttä jos jotain tuleekin
Mä ajattein värjätä.
Mulla on melki musta tukka ja oma väri on nykyisin sellainen tosi raikas maantienharmaa.. Ei kiitos. :) muutenkin on huonontunut iho pillereiden lopettamisen jälkeen ja nyt jo sellanen "rumaolo" niin en pystyis olemaan ilman väriä.
En tiä kuin yhden mun tuttavapiiristä joka ei ole värjännyt. Ja terveitä lapsia kaikki. :)
8. Hiusten värjääminen raskausaikana
Oikea vastaus on D. Hiusten värjääminen on turvallista, sillä vain pienen pieni määrä väriainetta, jos senkään vertaan imeytyy päänahan läpi. Koska kuitenkaan ei tiedetä missä määrin nämä aineet vaikuttavat sikiöön, lääkärit suosittelevat odottamaan yli ensimmäisen raskauskolmanneksen, pitämään väriainetta päässä vain tarpeellisen ajan ja pesemään päänahan huolellisesti.
Ja koska se ei ole suositeltavaa alussa niin se ei voi silloin olla täysin riskitöntä, tää on mun ajatukseni. Ja mä muutenkin ajattelen niin että vaikka riski olisi yksi miljardista, se yksi miljardista voi olla just minä... Asiantuntijat kun ei ajattele sitä yksilön kannalta, vaan tilastojen mukaan, se yks triljoonastahan hukkuu sinne taulukkoon, ja riski on siis häviävän pieni, mutta sille yhdelle henkilökohtaisesti se on merkityksetöntä se tilasto vaan se mitä hälle tapahtui. Tää siis on mun pessimistinen ajatusmaali ihan kaikesta :D
Ainahan värjäyksen aikana kemikaaleja saattaa imeytyä päänahan läpi. Mutta mitään vaaraa se ei sikiölle aiheuta, jollet itse ole näille aineille allerginen. Pitää myös muistaa että käyttöohjeen mukaan vaikutusaika ja aina on sampoolla pestävä värjäyksen jälkeen kaikki kemikaalien jäämät pois iholta.
Varman päälle ottava laittaa vain raidat, jolloin väriaine ei pääde kosketuksiin päänahan kanssa. Myöskin kevytvärit ovat miedonmpia hapetteeltaan kuin väriainekoostumukseltaan. Ja jos suoraväreillä pärjää, on koostumus vielä miedompi.
Itse kampaajana meinaan värjätä hiukseni koko raskausajan. Ei työkavereiden lapsillakaan minkäänlaisia allergioita tai herkkyyksiä ole ilmaantunut, verrattuna siihen aikaan kun heidän raskausaikana (n. 15 vuotta sitten) aineet olivat moninkertaisesti vaarallisempia kuin nykyään.
Mutta kukin tekee kuinka parhaaksi näkee ja kokee.
Mä tiedän ottavani vähän liiankin varman päälle välillä, mutta ihan sen takia et tunnen itseni ja tiedän et sit murehtisin sitä, vaikkei oikeaa järkisyytä olisikaan. Näin tiedän mieleni olevan kevyempi :)
Juuri näin :) Raskaana ollessa varsinkin täytyy tehdä juuri niin kuin itsestä tuntuu hyvältä :)
Hyvä et muillakin on kaikenlaisia tuntemuksia, niitten puutteita ja mietteitä niistä.:) Varmaan jokainen tunnustelee huolestuneena olojaan ja miettii, et onko tämä tai tämä normaalia... Mä ainakin teen niin.:D Itseasiassa mun tuntemat raskauden kokeneet ovat eläneet tosi helpon ja lähes oireettoman raskauden ja saaneet terveet ja normaalit vauvat... Eihän kaikkien raskaudet voi millään olla samanlaisia keskenään eikä erilaiset oireet tarkoita mitään pahaa.:) Mutta sata kertaa enemmän mua lohduttaa kyllä jutella teidän kanssanne kuin miehen kanssa, jolle huolestuneena kyselin, että eikai vauva ole kuollut kun un pahoinvointi helpotti jo... "Jos se on kuollut, niin ei sille mitään voi" EI ollut kovin lohdullista vaikka hän lohduttaa yrittikin.:b
Mulla on pissaamisen kanssa ihan sama juttu, se on varmasti normaalia.:) Varmaan turvonnut kohtu saa rakon tuntumaan täydeltä, vaikkei siellä olisikaan paljoa. Mäkin oon monesti luullut että rakko on ihan täysi ja lirutellut jonkun säälittävän lirtin vain.:) Ei kai tartte niin pirtsakkaa ja iloista esittää jos sanot vaikka että sori kun olen vähän vaisu, olen hiukan sairaana ja voin vähän huonosti.:)
Hiusväreistä päästäänkin muihin kemikaaleihin, miten suhtaudutte meikkeihin ja ihovoiteisiin? Itse en värjää hiuksia ja ennen raskautta jätin kaupan ihovoiteen ja meikkivoiteen pois kemikaalien välttämiseksi... Aloin kosteuttamaan kasvot manteliöljyllä, ja täytyy sanoa, että kaipaan ihovoidetta, manteliöljy ei imeydy millään eikä kosteuta kunnolla...:b Muuten meikkaan kyllä, esim mustat silmänaluset peitän paksulla kerroksella peiteainetta ja käytän puuteria, huulipunaa jne. En oikeastaan koe, että kosmetiikan ainesosat olisi kovinkaan vaikuttavia, mutta varmuuden vuoksi vähensin ylimääräisiä voiteita ja mömmöjä, ei siitä haittaakaan ole.:)
Mäkin kyllä olen vähentänyt kaikki kosmetiikat minimiin, vaikka en kyllä muutenkaan kauheesti niitä käytä. En turhia meikkaile, vaikka mitä mä täällä kotona ja puistossa just mitään tarttisinkaan. Erityisesti esikoisesta niitä vähensin kun sillon niitä viel enempi käytin. Hiuslakka on musta ihan kauheinta, tuntuu et se tunkee joka rööristä.
Joko kaikki ovat ajan tilanneet neuvolaan? Mä ajattelin odottaa vielä lähemmäs kolme viikkoa ennen kuin soittelen.. Viimeksi niin harmitti kun rv 6+ meni kesken ja sit soitella takas et en mä tuukaan.. :( Tietysti nyt uskon että tämä kestää, mutta varovasti etenen.. Eikös se kuitenkin viimeistään vasta rv 10 ole, kun pitäis ottaa yhteyttä?