SYYSKUISET 2013
Kommentit (488)
Niin ja mullakin on toi maha aika turvonnut jo.
Joudun kohta ostaan äippähousut koska käytän suht kireita farkkuja ja mulla on nyt vain yhdet jotka on tarpeeksi joustavat ja alhaalla ettei paina..
Huh..
Kätevästi saa omille farkuille käyttöikää kun laittaa napinläven ja napin väliin vaikka hiuslenkin, mulla on aina alusta asti ahdistanut kun on kireät housut tosta mahan kohdalta, vaikka olisivat hyvin mahtuneetkin, liekö psykologista vai mitä.
Joku oli jo ottanut influenssarokotteen... meinaatteko ottaa ja miksi tai miksi ei? mä pähkäilen ton asian kanssa, pelkään rokotetta ihan yhtä paljon kun sitä tautia näin raskausaikana... faktoja mulla ei sen kummemmin ole niin sen takia perustelut olis kivoja.
Mulla on kans tuntu lonkis kipua.. Eilen oli ristiselkä aivan tajuttoman kipee.. Ehkä mulla on vasemmalla ollu enemmän kipua ny, eilen tuntu välillä et se "puutu" kivusta..?
Ite en ajatellu ottaa rokotteita. Olen niin epäileväinen! Jotenkin kaikki ilmainen mitä annetaan, pelottaa!! Kuten se sikainfluessa rokote, hui. Luin siitä jälkeenpäin niin paljon. Ei siitä enempää. Mä en ala paasata rokotteiden huonoista puolista, jokaisella kun on niin eri mielipide siitä :) Mut perus jäykkikset ja tollaset kyl oon aina ottanu, vaikka kipee niitten jälkeen oon ollutkin. Ja maksavia, kuten hepatiitti rokotteet..
Mä otin sen sian sillon, mut ajoitin sen niin että otin sen ennen raskautta ja pidin kuukauden tauon yrittämisessäkin sen takia.
Mä olen kanssa tosi epäileväinen, mut lupaavat ilmeisen rajua influenssakautta ja ilmeisesti raskausaikana ei ainakaan ois hyvä sitä myöskään sairastaa
Eiköhän ne neuvolassa anna kunnon perustelut rokote-asialle, jolloin on itse kunkin helpompi päättää :) Itse olen hyvin rokotevastainen - perusrokotteet aina ottanut, mutta en mitään ylimääräisiä; jos neuvolan täti on sitä mieltä että tulee ottaa, niin enköhän sitten ota, hän se ammattilainen on :)
Olin aina enne raskautta varma siitä, että juuri mulle tulee kaikki oireet hyvin vahvana, voin pahoin heti ym. Tässä sitten pääsi jo epäilys kasvamaan suureksi kun oireita ei juurikaan ole ( ajoittain menkkajomotusta, väsy ja nälkä) niin päätin sitten kaivaa testin kaapista ja testata näin 6+0 kunniaksi :D plussahan sieltä pärähti hetu kun pissa koski tikkuun.. (Onkohan mulla kaikki ihan kotona?)
Tuntuu vaan kaikki niin epätodelliselta, varsinkin kun en ole kenenkään kanssa päässyt asiasta puhumaan - mieskään ei oikeen tunnu asiaa sisäistävän..
Onhan toi niin tasapainottelua rokotteis kuitenkin ottaisko vai ei. Ite en haluaisi kyllä mitään jälkitautejakaan. Sitten sitä syyttää itseään jos tulee influenssa ja ei ottanu. Tai jos rokotteesta tulee jotain niin sitä syyttää itseään. Joten koitan pysyä vanhassa periaatteessani.. Joka on koetuksella ollu viime viikkoina :D
Mutta, mun kai on turha miettiä itse ainakaan enää vaihtoehtoja.. Mittari näytti äsken 37.4 ja kurkku tullut illan aikana tosi kipeeksi :/ Ja näyttääs olevan peitettä.. Ei taida olla raskausoireita nämä.. Täytynee aamulla käydä näyttämäs jos pahenee. Joko influenssa tai sitten angiinaa pukkaa.. Pah..
Siis ajattelen vaan koko ajan raskautta ja jatkuuko, entäs jos jotain tapahtuu ja miten saa pidettyä piilossa... ja viides ois tulossa ;)raskausksia on takana paljon enemmänkin, mut ehkä siks jännitänkin kun kaikki ei ole menneet loppuun asti.
Lapsen terveyttä en oikeestaan murehdi yhtään, mulle on ihan sama millainen lapsi tulee, kunhan tulee. Toki toivon ettei ole sellaisia ongelmia joiden kanssa elämä ei jatku. Mulla on yksi erityislapsi ja muutenkin kun kaikki neljä ovat erilaisia piirteineen ja sairauksia kuitenkin elämän mukana tulee niin, toivon vain että perhe vielä vauvalla kasvaisi
Oiskohan muuten niin että nuo aiemmat ryhmät ois hävinny tuonne suljetulle puolelle, mut nyt me pari ryhmää ollaan täällä kun ei enää sinne voi siirtyä? Mä oon kyllä ihan tyytyväinen tähän, mut jos tulee siirtymistä niin tuun sitten mukana :)
Rokotteen tosiaan hain tänään, kun olisin tulevassa työpisteessä takuulla saanut influenssan ilman sitä, eikä se nyt oikeen ois hyvä, päätyisin muuten ite hoidettavaks :D muuten en ois ottanut.
Ihanaa että muillakin vatsa pömpöttää :D en oo ainut ;) tänään toinen koululaisista taputteli mun mahaa ja kysyi "onko äiti sulle vauva tulossa" Kääääk!!!! Sujuvasti valehtelin että ei ole, mut ei onnistu montaa viikkoa. Oon suunnitellu sanovani sitten et, ehä on tulossa muttei tiedä ennenkuin on käyty ultraäänitutkimuksessa, ei sitten tule surua lapsille jos sattuu jotain.
Ja suklaata... ootteko saanu paljon jo mielitekoja?
Kyllähän ne sitä kovasti suosittelee sitä rokotetta, mä alan kyllä kääntyä sille ei linjalle, mies oli kans ehdottomasti ein kannalla. Mut meni kuin päin vaan ja jotain sattuu niin syyllisyyttä siitä varmasti tuntee ja otti tai ei niin tuurilla on valtavan suuri rooli. Se oiskin eri asia jos töissä sille altistuis, mäkin lojun kaiket päivät kotona niin riski ei ole niin suuri. eikä ole muita perussairauksia, kun kilpirauhasen vajista ei lasketa.
Mulla kans on semmonen pömppö et joku viel luulee et olen raskaana, vaikken edes paljoa ole ;) auttoi kyl hiukan kunnon hikiliikunta. Aikasemmista en ole pystynyt jostain syystä alkuraskaudessakaan liikkumaan yhtään.
Mielitekoja ei ole ollut aiemmissa raskauksissakaan, paitsi ehkä esikoisesta hedelmäpommijogurtti, mut aattelin et vitamiineilla on ehkä siinä suhteessa jotain vaikutusta kun ei ole puute mistään. Nyt ei tee ihan niin paljoa makeaa mieli kun muuten, mä olen sokeriaddikti.
Turvotus on täälläkin aivan mahdotonta.. Ainakin iltaa kohden tuntuu että paisuu "kahden edestä." :) Väsymys alkaa kans päivisin koetella, mut tuo pahoinvointi ei ole tänne asti vielä ehtinyt.. Nälkä on, tunnin päästä taas uudelleen, mutta iltaa kohden sekin alkaa aina helpottaa.. Täällä pitää vaan katsoa, ettei kiloja lähde kertymään heti alkuraskaudesta.. Onko muilla tarvetta kattoa mitä suuhunne laitatte, vai syöttekö kahden edestä? Ja niitä mielitekoja, en ole itse vielä huomannut mitään sellaista mitä tekis ihan mahdottomasti mieli, mutta niiden aika luultavasti tulee vielä :)
Te nuosta rokotteista kirjottelitte. Luin jostain meidän perhe lehdestä, nainen otti sen sikainfluenssa rokotteen raskaana ollessaan ja sai siitä sen narkolepsian. Väsymyksen laukaisi kuulemma suurimmaksi osaksi tylsyys, mutta myös kaikki onnen hetket, ja yöt meni painajaisia katsellessa. Erittäin koskettava juttu ja sai mut ainakin sille kannalle että sikainfluenssaa vastaan en rokottaudu, ainakaan raskaana ollessani. Ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuo sika sisältyy nykyiseen influenssarokotteeseen, siitä vaan ei kovaa meteliä pidetä. Mutta nämähän ovat näitä, jokainen päättää itse ja kantaa vastuun omista päätöksistään. En usko että on vain oikea ja väärä tapa.
Mulla ei saisi kyllä tulla paria kiloa enempää koko aikana :D On ennestää ihan tarpeeksi.. Mutta ei oo ollu nyt ongelmia vältellä herkkuja. Hyvä ku päivän aikana ruokaa saa alas. Juotavaa kyllä menee alas hyvin, mutta mitään ei tee mieli. Yritän pohtia kovasti mitä saisin alas.. Mulla tosin on ollu vuosia se ongelma ettei ruoka maistu mutta herkut kyllä. Sain sen käännettyä toisin päin viime vuoden aikana. Toivottavasti pysyiskin :)
Jep, täälä ollaan flunssassa. Aamulla tai siis päivällä kun heräsin tuskanhikisenä niin ekana ihmettelin missä oireet?!?! Mutta kai nää flunssaoireet on ny niin vahvat. Huomasin kyl jugurttia syödes että kyllä ne oireet siellä piilossa on, alko sen verran ällöttään. Kauhee googletus voiko tälläinen flunssa aiheuttaa km:n.. Mutta ei kuulemma hätää, flunssa kuulemma on hyvä merkki. Mitäs mieltä te konkarit ootte? Vähän tässä mietin silti kävisinkö päivystykses katsomas tuon kurkun ja korvat.. Taidan oottaa et ukko tulee kotiin, en jaksa ajaa ku on niin väsy :/.
Heips,
Lapsia on ennestään 3, joten ihan ensimmäistä kertaa ei olla liikkeellä, mutta yhtä jännää tää on aina.
Neuvola-ajan varasin (30.1) ja samalla varasin kuopukselle 1,5v neuvolan. Kuopus on syntynyt 17.9 ja nyt olis laskettu ilmeisesti 15.9 tai jotain.. No se selvinnee ajallaan. Menkat oli 6.12 alkaen ja oviksesta en osaa sanoa, mutta 4.1 tein negatestin ja nyt 10.1 plussasin. No, kaikki selviää aikanaan, mutta uskoisin että jos neuvolassa katsotaan vain menkkojen mukaan nin laskettua joudutaan jonkunverran siirtämään.
Samalla kysyin tuosta influenssarokotteesta ja täti oli sitä mieltä ettei enää kannata, kun tauti on jo rantautunut kunnolla suomeen ja rokotuksen jälkeen menee kuitenkin pari viikkoa ennenkuin rokote suojaa. Nyky influenssarokotuksessa on tosiaan sika mukana, muttei sitä apuainetta, joka ilmeisimmin aiheutti narkolepsiaa, joten sikäli en noita pelkää, mutten turhaankaan halua mennä piikille.
Kuopusta odottaessa mulla todettiin streptokokki, joten sikäli pitää hieman synnytystäkin jännittää. Keskimmäisestä ehdin olla sairaalassa vajaa kaksi tuntia (muut alkoi vesien menolla kestäen sit kauemmin), joten jos alkaa supisteluilla niin kannattaa pitää hoppua että ehtii saada antibiootit. Muuten todennäköisesti ei vaikuta muhun mitenkään.
Rontsu rv???
Tein juuri kuudennen testin (kukkuu..) ja voi itku kun ärsyttää!!
Se oli predictorin testi ja aivan mätä testi olikin! Ostin ennen plus testiä eri testejä jemmaan.
Se kontrolliviiva on nyt tossa predictorissa todella haalea, hyvä kun edes näkyy, ja r-testi kohtaan ei tullut viivaa ollenkaan! Mulla on 5 edellistä testiä olleet normaaleja sitä ekan haaleaa lukuunottamatta. Ja viimeisimmän tein toissa päivänä.
Mies lähti hakemaan hullulle apteekin hyväks havaitun testin, ja testailen tänään myöhemmin.
Olen melko varma että se oli vaan paska testi, mutta silti pieni epäilys että miks se nyt noin teki.. Voi sanonko mikä!
Viallisen testin voi viedä apteekkiin ja sieltä pitäis saada tilalle uus. Joskus vaativat kuitin, mutta eivät aina.
Mä olisin halunnu tehdä apteekin oman, mutta ne oli loppu ja nyt on sit testattu se ainoo plussa sellasella Clinic-merkkisellä ihmeellisellä pahvitestillä joka on joku puikko- ja liuskatestin välimuoto, toiste en ostaisi, mutta luotan kyllä tuohon tulokseen.
Rontsu
Kerrankin olen erittäin tyytyväinen kunnalliseen terveydenhuoltoon - aamulla soitin lääkärin aikaa, ja kun mainitsin olevani raskaana sain ajan muutaman tunnin päähän ! Vau, harvinaista:)
Olin aivan varma että pukkaa hiivaa/tulehdusta, mutta eipä sieltä mitään löytynyt:) Lääkäri tuntui olevan raskaudesta erityisen innoissaan, pohdiskeli että joko voisi sydän ääniä ihan muuten vaan kuunnella :) Mukavaa palvelua, vaikkei ääniä tosiaan vielä kuulukkaan..
Vatsa täälläkin suunnalla pömpöttää aivan mahdottomasti, ihan ku raskaus olisi pitkälläkin.. Alkaa ihmiset tuijottamaan vähän turhan pitkään, en tiedä miten saan pidettyä enää salassa.
Ihme kyllä mulla ei ole mitään sen kummempia mielitekoja, välillä kyllä tulee aivan pakottava tarve saada jotain tiettyä syötävää, mutta sitten kun käyn hakemassa sitä, en syö edes kaikkea kun ei tee enää mieli.. Ruokaa menee kurkusta alas kyllä aivan hirveitä määriä, nälkä on koko ajan, ja jos ei syö niin tulee huono olo.. Olen kyllä suht normaalikokoinen, mutten mielelläni montaa extrakiloa keräisi - vaikkakin se peli taitaa olla jo menetetty..
Ihan kauheeta tommoset vialliset testit! :O ja siit sitä sen on pakko olla, koska vaikka mitä ois tapahtunut, raskaushormooni ei katoa kropasta noin äkkiä! Joten lunkisti vaan, seuraavassa sit taas se plussa! Mut osaan niin kuvitella et varmuudeks on pakko tarkistaa!
Mä testasin ekan plussan jollain nettikaupan liuskalla ja toisen apteekin omalla, yleensä olen ostanut sillä periaatteella, et mikä apteekissa on halvin, niissä kun ei kuulemma olemitään eroja... Paitsi tietty se tekotapa ja tietty ne viikot näyttävät erikseen. Hei semmosen voiskin hakea! Siitä näkis et raskaushormooni lisääntyy! Ois vaan pitäny heti tehdä semmonen ni ois vertailupohjaa...
Mul on niin jotenkin semmonen olo et täs ei käy hyvin, mul oli jo kuvotusta pari päivää plussauksen jälkeen, nyt ei ole enää mitään oireita, muutakun se paine tuolla alapäässä. Vitsi kun vois olla varma et kaikki on hyvin, vois nauttia näistä päivistä kun ei oireita ole, niitä kun ei kohta enää ole jos raskaana ollaan! Pitäisköhän munkin harkita sitä alkuraskauden ultraa...
Just kaveri kertoiuutisia kun oli vko 20 ultrassa ja uutiset oli vaaleansinisiä, voi mä täällä itkeä tihersin, voi kun ois jo niin pitkällä!
Noniin, maltoin odottaa sen 2h ja apteekin ihana testi antoi salaman nopeasti vahvan viivan
Jaha viesti katkes..
Pakko oli kumminkin tehdä tarkistus oman mielentauhan takia.
Ja eihän toi vähäoireisuus ole lukemani perusteella vielä mikään huono asia, ja onhan sulla sitä painetta, sehän on hyvä merkki, tietää että joku siellä kasvaa :)
Koitetaan tässä jaksaa ja mennä päivä kerrallaan.. Onneks on muita samassa tilanteessa, joudutaan kaikki odotteleen melkein yhtä kauan :)
Hienoa että tulee lisää plussailijoita niin kuulee erilaisia oireita ja muutenkin tuntoja :)
Mua mietityttää tällä hetkellä se että mun "menkkakivut" on välillä ihan toispuoleisia. Vasemmalla munasarjojen kohdalla jomottaa / juilii enemmän kun muualla mahassa. Olen melko varma että ovis oli juuri tuosta vasemmasta munasarjasta, koska siinä tuntui kipua oviksen aikaan.
Ja nyt on tullut uus oire lonkkakipu. Tai en ole varma onko se särky jostain pakaralihaksesta, kun en jotenkin osaa täysin paikantaa. Ja sitten enemmän kipuilee vasemmasa lonkassa.
Onko kellään muulla toispuoleista jomotusta?
Mitään vuotoa ei ole ollut.
Mietin että pitäiskö koittaa aikaistaa mun varhaisultraa viikolla, jolloin olis vasta 5+ mutta mulle tärkeintä olis että sielä näkyis että olis oikeassa paikassa.
Niin päästäisiin lähteen sinne reissuunkin hyvillä mielin.
Meillä ollut häämatka varattuna jo monta kuukautta ja lopetin pillerit heti hääyönä :) ajattelin ettei kuitenkaan tärppää pitkään aikaan, niin voin hyvin alkaa valmistautuun että kroppa palais normaaliin.
Mutta sieltä se tulikin, ja kiitos luojalle siitä :)
Nyt vaan on koko ajan hirveä huoli kaikesta että kunpa kaikki menis hyvin.
Lakkaakohan tää ollenkaan raskausaikana?