Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veljen vaimo kieltää alkoholin MINUN joulupöydässä

Vierailija
20.12.2012 |

Voi kiesus että ottaa juuri nyt päähän. Meille on tulossa jouluksi koko suku ja vähän perheettömiä ystäviä päälle. Olen suunnitellut menut ja tarkoitus on kokata ns. viimeisen päälle, eli löytyy porot ja kalat ja mädit ja rosollit ja kaikki. Mieheni harrastaa viinejä ja on keräillyt pitkin syksyä (osittain työmatkoiltaan lentokentiltä) sopivat viinit. On ostettu uudet pöytäliinat ja kauniit kynttilät.

Nyt sitten veljen vaimo ilmoitti, että koska tuovat pienet (3-5v) lapsensa mukaan, ei jouluna sovi käyttää alkoholia. Anteeksi kuinka? Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu? Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole kiva katsoa muiden dokaamista jos ei itse juo (pikkurouva kun ei ole ottanut lasiakaan ensimmäisen raskauden jälkeen), mutta nyt on kyse minun tavastani rakentaa joulupöytä.

Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.

Mä en nyt tiedä mitä tehdä. Mun mies yritti sovitella, että jos tehtäisiin niin, että alkuillasta ei olisi tarjoilua ja juomat tulisivat vasta lahjojen jälkeen, mutta mä olen laittanut satoja euroja niihin ruokiin ja tulen kokkaamaan koko viikonlopun, niin haluaisin sitten syödä ihan kunnolla. Ja siihen kuuluu mm. tuo poron kanssa varattu crianza.

Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?

Kommentit (490)

Vierailija
261/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei ei kaikki vedä mitään lärvejä. Osa meistä osaa ottaa laatuviinejä sivistyneesti.

Ei me kaikki olla sellaisia, kuten teidän wt-alkkisvanhemmat.

Vierailija
262/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa asuessani oli ihan päivänselvää, että lapsetkin joi laimennettua viiniä. Suomessa on niin vääristynyt kanta alkoholiin.

Ranskassa ei olisi tullut mieleenkään viettää alkoholitonta joulua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä näitä punkkulasi kädessä luen, niin alkaa pienet sarvet kasvamaan. Taidanpa ihan piruuttani lisätä tuohon mailitse suvulle lähtevään menuun vielä mojovat alkudrinkit, parit välisnapsit (jääkylmää Ruski Standart Platinumia) ja ehkä special ohjelmanumerona ennen lahjoja 10 minuutin Tequila Rushin, niin pysyy veljen vaimo varmasti himassaan puputtamassa Saarioisten lanttulaatikkoa.

Kohta mä rupeen leipomaan saaristolaisleipiä.

ap

Vierailija
264/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä otetaan lasi viiniä ruoan kanssa ja kukaan ei ole koskaan humalassa jouluna. Lapset ei ole ikinä kärsineet alkoholinotosta. Eivät ainakaan valittaneet.

Ei ihme, että suomalaiset on alkoholisteja kun asenteet on tällaisia.

Vierailija
265/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli vain veljeäsi kun sille tulee niin kurja joulu. Eikö veljesi voisi silti tulla luoksesi viettämään joulua.

Kun mä näitä punkkulasi kädessä luen, niin alkaa pienet sarvet kasvamaan. Taidanpa ihan piruuttani lisätä tuohon mailitse suvulle lähtevään menuun vielä mojovat alkudrinkit, parit välisnapsit (jääkylmää Ruski Standart Platinumia) ja ehkä special ohjelmanumerona ennen lahjoja 10 minuutin Tequila Rushin, niin pysyy veljen vaimo varmasti himassaan puputtamassa Saarioisten lanttulaatikkoa.

Kohta mä rupeen leipomaan saaristolaisleipiä.

ap

Vierailija
266/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miehellään ei ilmeisimmin ole lapsia. Tällainen tuntien ruokapöydässä istuminen mätien, snapsien ja poropateiden kanssa ei ole oikein lapsiperheen joulua. Ei kukaan normaali lapsi jaksa istua tuntikaupalla siististi pöydässä syömässä tuollaisia ruokia ja kuunnella ja katsella ja kuunnella humaltuvien aikuisten juttuja. Luulenpa, että miehen veljen perhe haluaakin viettää enemmän ihan tavallista lapsiperhejoulua Samu Sirkkoineen ja joulupukkeineen ja vähän vähemmän tätä gourmet-snapsi-viini-konjakki -linjaa. Ymmärrän täysin.

Muuten, jos siitä "sivistyneesti" juopuneesta porukasta joku oikeasti joutuu lähteä viemään vaikka astmakohtauksen saanutta tai otsaansa vekin lyönyttä tenavaa ensiapuun taksilla ja on "sivistyneestikin" humalassa, ensiapu puhalluttaa vanhemman ja tekee aina lastensuojeluilmoituksen. Kun lapsia on kotona vanhempien vastuulla, jonkun tulee olla selvin päin ja kykenevä huolehtimaan lapsista. Se autoiluun liittyvä enintään 0,5 promillen raja lienee tässäkin sopiva. Mieluummin ei toki sitäkään.

Siis miksi nämä olisivat toisensa poissulkevia asioita? Meidän suvun jouluun kuuluu yhdessäoloa, gourme hienostikatettu joulupöytä ja myös se alkoholi ruuan ja joulusaunan kanssa, silti se on mitä suuremmissa määrin lapsijoulu. Pienimmät maistavat kaikkea joulupöydästä, syövät siististi, seurustelevat hetken ja saavat sitten nousta pöydästä. Yleensä lahjat on ajoitettu niin, että se on n. 1,5h ruokailun aloituksesta, näin lapset voivat uppoutua lahjoihinsa ja aikuiset jatkaa ruokailuaan. Päivä telmitään lasten kanssa hangessa, saunotaan yhdessä ja kaikki osallistuvat joulupöydän kattaukseen. Ihaninta on juuri se, että saa viettää aikaa rauhassa sukunsa kanssa ja kyllä tämä on kaikille se tärkein asia, vaikka loppuillasta vähän hiprakassa voidaan ollakin. Kun lapset nukkuu juodaan sisarusten ja puolisoiden ja vanhempien kanssa enemmän ja nauretaan aamuyöhön. Kukaan ei örvellä, kukaan ei riitele. Lapset on kyllä nähnyt ihan humalaisiakin juhlissa ja tämäkin ihan fine. Aikuiset on reagoinut ja poistanut humalaisen ja lapsille on selitetty mitä tapahtui ihan rehellisesti. Mitä isomman mörön vanhemmat alkoholista tekee sitä pahempi juttu se on lapsille.

GoAp!

Vierailija
267/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä itsekin viiniharrastaja ja seuramme kautta tunnen monia viiniharrastajia. En minä ainakaan haistelisi ja maistelisi yhtä lasillista tunteja, väljähtyyhän tuo :) Kyllä osa harrastajista (myös minä) juo itsensä välillä hiprakkaan, kovin humalahakuista väkeä eivät ole. Mutta tietysti alkoholismia saa yhtä lailla varoa, juo mitä vaan alkoholipitoista. Riskit täytyy tunnistaa.

En vaan ymmärrä tätä ajattelutapaa, että jos haluaa juhlassa nauttia alkoholia, ei voi elää ilman sitä, ja näin ollen on alkoholisti. No, toki joulua voi viettää vaikka ilman kinkkua ja laatikoita ja lahjoja tai miksei vaikka ihan veneen alla, mutta ei se tee siitä yhtään sen jalompaa. Kohtuullinen alkoholinkäyttö voi tuoda iloa juhlaan, joskus ehkä hiprakan myötä ja ainakin hyvän maun myötä.

Vierailija
268/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luullaan, että ollaan ryystämässä itsensä känniin.

Hei haloo, kun syö monta tuntia hyviä ruokia ja siemailee siististi siinä sivussa, ei mene humalaan. Ei kaikki vedä jotain halpisvinkkua pullotolkulla tyhjään mahaan.

Vierailija
269/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan oikein, että jää pois ja järsii jotain paskalaatikkoa ja juo vettä,HAAAHAAAAAAA.

Veljesi ja siskosi voivat sitten kehua kälylle, kuinka ihana joulu teillä oli hyvien ruokien ja juomien kera. BUAHAHAAAAAAA, kyllä kälyäsi mahtaa vituttaa :DDDDDDDDDDDDDDDDD

Vierailija
270/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se varmaan rassaa, että vaimon ja siskon välit meni.

Vierailija
271/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kukaan nipo aaveemamma pysty sitä kieltämään

Vierailija
272/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyllä myös se pelkästään vähän hiprakassa oleva aikuinen voi aivan hyvin olla tuon ikäisen lapsen mielestä pelottava. Varsinkin jos on joskus nähnyt mihin se hiprakka edetessään johtaa.

Ja ymmärrän hyvin että ei halua että lastensa tarvitsee nähdä ketään edes hiprakassa. Kyllä se on lasten suojelua.

Ketjua lukiessani huomasin että oma lapseni on 5 vuotias ja hän ei edes tiedä mitä on alkoholi tai mitä tapahtuu kun sitä juodaan. Hän ei edes tiedä että on olemassa juomaa jota aikuiset saavat juoda mutta lapset eivät! Hän ei ole koskaan missään ollut tekemisissä alkoholia juoneiden ihmisten kanssa ja nyt kun rupesin miettimään tätä ja omaa lapsuuttani niin olen todella tyytyväinen että olen saanut suojeltua lastani siltä.

Minä nimittäin kyllä tiesin tuossa iässä mitä on alkoholi ja mitä tapahtuu kun sitä juodaan. Ja pelkäsin jo sitä hiprakkaakin, vaikkei se läheskään aina johtanut mihinkään örveltämiseen. Lasta voi pelottaa ja inhottaa se vähempikin, vaikkei örvellykseksi menisikään.

Ja itse en ole eläissäni juonut alkoholia ikinä.

Mutta mitä tulee siihen voiko käly päättää ap:n tarjoiluista niin ei tietenkään. En ymmärrä mikä ongelma tässä edes on? Käly olisi toivonut että alkoholia ei nautittaisi kun on lapsia paikalla, se ei käynyt ap:lle, käly ilmoitti etteivät tule. Pyydä ap veljesi perhe käymään jou toinen päivä jolloin ette käytä alkoholia, eihän tuossa muuta voi tehdä. Mielestäni kummankaan, ap:n tai kälyn ei tarvitse tässä joustaa, molemmilla on ihan hyvät perustelut omalle kannalleen, ap:llakin, mutta totuus on ettei hänen joulunviettotapansa sovi lapsiperheelle. Ei sille mitään voi, turha kehittää riitaa, tai suuttua, kummankaan, ap:n tai kälyn.

Vierailija
273/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aplle,

aika hienot viinit sulla on. Eniten olen imponoitu tuosta valkoviinistä. Jos veljesi perheineen ei tule maistamaan, niin mielelläni itse piipahtaisin. Tuon vaikka hyasintin...

Vierailija
274/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saa tästälähtien viettää joulut rennosti siskonsa kanssa.

On se kyllä kamalaa jos vaimo päättää, ettei mies saa mennä siskonsa luo viettämään kivaa ja rentoa joulua vaan joutuu vesilinjalle kotiin vaimon ja kakaroiden kanssa.

Vierailija
275/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saa tästälähtien viettää joulut rennosti siskonsa kanssa. On se kyllä kamalaa jos vaimo päättää, ettei mies saa mennä siskonsa luo viettämään kivaa ja rentoa joulua vaan joutuu vesilinjalle kotiin vaimon ja kakaroiden kanssa.

Vai ilmoitti vain, ettei itse tule lapsineen sitten juhliin.

Vierailija
276/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pentus ei opi normaalia alkoholinkäyttöä kun alkoholi on sulle mörkö

Kutsu edes kavereita teille ottaan viiniä, että pentus oppii, ettei alkoholi ole mörkö.

Sun pentu kun kasvaa aikuiseksi, on alkoholi sille kieleltty hedelmä ja se alkaa taatusti ryypätä.

On tilastollisesti todistettu, että perheissä, missä on myönteinen ja terve suhtautuminen alkoholiin, kasvaa lapsista raittiita, toisin kuin absolutistiperheistä.

että kyllä myös se pelkästään vähän hiprakassa oleva aikuinen voi aivan hyvin olla tuon ikäisen lapsen mielestä pelottava. Varsinkin jos on joskus nähnyt mihin se hiprakka edetessään johtaa.

Ja ymmärrän hyvin että ei halua että lastensa tarvitsee nähdä ketään edes hiprakassa. Kyllä se on lasten suojelua.

Ketjua lukiessani huomasin että oma lapseni on 5 vuotias ja hän ei edes tiedä mitä on alkoholi tai mitä tapahtuu kun sitä juodaan. Hän ei edes tiedä että on olemassa juomaa jota aikuiset saavat juoda mutta lapset eivät! Hän ei ole koskaan missään ollut tekemisissä alkoholia juoneiden ihmisten kanssa ja nyt kun rupesin miettimään tätä ja omaa lapsuuttani niin olen todella tyytyväinen että olen saanut suojeltua lastani siltä.

Minä nimittäin kyllä tiesin tuossa iässä mitä on alkoholi ja mitä tapahtuu kun sitä juodaan. Ja pelkäsin jo sitä hiprakkaakin, vaikkei se läheskään aina johtanut mihinkään örveltämiseen. Lasta voi pelottaa ja inhottaa se vähempikin, vaikkei örvellykseksi menisikään.

Ja itse en ole eläissäni juonut alkoholia ikinä.

Mutta mitä tulee siihen voiko käly päättää ap:n tarjoiluista niin ei tietenkään. En ymmärrä mikä ongelma tässä edes on? Käly olisi toivonut että alkoholia ei nautittaisi kun on lapsia paikalla, se ei käynyt ap:lle, käly ilmoitti etteivät tule. Pyydä ap veljesi perhe käymään jou toinen päivä jolloin ette käytä alkoholia, eihän tuossa muuta voi tehdä. Mielestäni kummankaan, ap:n tai kälyn ei tarvitse tässä joustaa, molemmilla on ihan hyvät perustelut omalle kannalleen, ap:llakin, mutta totuus on ettei hänen joulunviettotapansa sovi lapsiperheelle. Ei sille mitään voi, turha kehittää riitaa, tai suuttua, kummankaan, ap:n tai kälyn.

Vierailija
277/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä viini hyvän ruuan kanssa ei ole viinan kanssa läträämistä. tuskin siinä kukaan humaltuu. Veljen vaimolla on hiukan pipo kireällä. Sitä jäin miettimään, onko veljen vaimo lapsuudesaan kärsinyt perheenjäsenen/jäsenten alkoholismista. Se vosi selitää tuom ja varmaan palauttaisi huonot muistot pintaan. Mutta hyvää joulua teille!

Vierailija
278/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en kyllä yhtään ihmettele. Ei kai kukaan MIES eli siis oikea mies anna jonkun hiekkapilluabson määrätä elämästään.

Anna kälyn järsiä kylmää lanttulaatikkoa kakaroidensa kanssa ja veljesi tulee luoksesi viettämään oikeaa perhejoulua.

ja saa tästälähtien viettää joulut rennosti siskonsa kanssa. On se kyllä kamalaa jos vaimo päättää, ettei mies saa mennä siskonsa luo viettämään kivaa ja rentoa joulua vaan joutuu vesilinjalle kotiin vaimon ja kakaroiden kanssa.

Vai ilmoitti vain, ettei itse tule lapsineen sitten juhliin.

Vierailija
279/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä otetaan lasi viiniä ruoan kanssa ja kukaan ei ole koskaan humalassa jouluna. Lapset ei ole ikinä kärsineet alkoholinotosta. Eivät ainakaan valittaneet.

Ei ihme, että suomalaiset on alkoholisteja kun asenteet on tällaisia.

Kysykää niiltä lapsilta sitten kun ne ovat aikuisia! Mitä ne olivat mieltä siitä asiasta silloin aikanaan, lapsina.

Saatatte yllättyä vastauksista.

Vierailija
280/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Broidi on hyvä ja rento tyyppi. vaimolla vain tampooni pysyvästi poikittain. Sitä vituttaa muutenkin mun ja mun miehen elämäntyyli, kun itse on himassa kahden lapsen kanssa. Eiköhän se ole päivänselvää, että dinkkipariskunta reissaa enemmän ja nauttii elämästä kuin kahden lapsen kotiäiti... Ainoa ase mikä sillä on on jatkuva paheksunta kaikesta. meillä on liian iso asunto, liian paljon ulkomaanmatkoja, ihan turhaan auto kun keskustassa asutaan, jne..

ap