Veljen vaimo kieltää alkoholin MINUN joulupöydässä
Voi kiesus että ottaa juuri nyt päähän. Meille on tulossa jouluksi koko suku ja vähän perheettömiä ystäviä päälle. Olen suunnitellut menut ja tarkoitus on kokata ns. viimeisen päälle, eli löytyy porot ja kalat ja mädit ja rosollit ja kaikki. Mieheni harrastaa viinejä ja on keräillyt pitkin syksyä (osittain työmatkoiltaan lentokentiltä) sopivat viinit. On ostettu uudet pöytäliinat ja kauniit kynttilät.
Nyt sitten veljen vaimo ilmoitti, että koska tuovat pienet (3-5v) lapsensa mukaan, ei jouluna sovi käyttää alkoholia. Anteeksi kuinka? Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu? Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole kiva katsoa muiden dokaamista jos ei itse juo (pikkurouva kun ei ole ottanut lasiakaan ensimmäisen raskauden jälkeen), mutta nyt on kyse minun tavastani rakentaa joulupöytä.
Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.
Mä en nyt tiedä mitä tehdä. Mun mies yritti sovitella, että jos tehtäisiin niin, että alkuillasta ei olisi tarjoilua ja juomat tulisivat vasta lahjojen jälkeen, mutta mä olen laittanut satoja euroja niihin ruokiin ja tulen kokkaamaan koko viikonlopun, niin haluaisin sitten syödä ihan kunnolla. Ja siihen kuuluu mm. tuo poron kanssa varattu crianza.
Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?
Kommentit (490)
että kyllä myös se pelkästään vähän hiprakassa oleva aikuinen voi aivan hyvin olla tuon ikäisen lapsen mielestä pelottava. Varsinkin jos on joskus nähnyt mihin se hiprakka edetessään johtaa. Ja ymmärrän hyvin että ei halua että lastensa tarvitsee nähdä ketään edes hiprakassa. Kyllä se on lasten suojelua. Ketjua lukiessani huomasin että oma lapseni on 5 vuotias ja hän ei edes tiedä mitä on alkoholi tai mitä tapahtuu kun sitä juodaan. Hän ei edes tiedä että on olemassa juomaa jota aikuiset saavat juoda mutta lapset eivät! Hän ei ole koskaan missään ollut tekemisissä alkoholia juoneiden ihmisten kanssa ja nyt kun rupesin miettimään tätä ja omaa lapsuuttani niin olen todella tyytyväinen että olen saanut suojeltua lastani siltä. Minä nimittäin kyllä tiesin tuossa iässä mitä on alkoholi ja mitä tapahtuu kun sitä juodaan. Ja pelkäsin jo sitä hiprakkaakin, vaikkei se läheskään aina johtanut mihinkään örveltämiseen. Lasta voi pelottaa ja inhottaa se vähempikin, vaikkei örvellykseksi menisikään. Ja itse en ole eläissäni juonut alkoholia ikinä. Mutta mitä tulee siihen voiko käly päättää ap:n tarjoiluista niin ei tietenkään. En ymmärrä mikä ongelma tässä edes on? Käly olisi toivonut että alkoholia ei nautittaisi kun on lapsia paikalla, se ei käynyt ap:lle, käly ilmoitti etteivät tule. Pyydä ap veljesi perhe käymään jou toinen päivä jolloin ette käytä alkoholia, eihän tuossa muuta voi tehdä. Mielestäni kummankaan, ap:n tai kälyn ei tarvitse tässä joustaa, molemmilla on ihan hyvät perustelut omalle kannalleen, ap:llakin, mutta totuus on ettei hänen joulunviettotapansa sovi lapsiperheelle. Ei sille mitään voi, turha kehittää riitaa, tai suuttua, kummankaan, ap:n tai kälyn.
ja esim. itselläni.
Kotonani juotiin viiniä juhlissa ja vieraiden kanssa. Ikinä en nähnyt vanhempiani silti humalassa, vaikka ruuan kanssa kului 1-2 lasillista ja sen päälle korttia pelatessa tai muuten seurustellessa muutama paukku.
MUTTA sitten huolestuin, kun lukiossa jollain terveystiedon tunnilla väitettiin, että alkoholin kulutus automaattisesti iän mukana vain kasvaa, ja jos alkoholia käyttää viikottain (vanhemmat saattoivat juoda lasillisen tv:täkin katsoessa, harvemmin 2), sitä automaattisesti on alkoholisti 10-15 vuoden sisällä...
Mikä tietysti on täyttä skeidaa, ja nykyään vanhempani eivät juo enää juuri ollenkaan, iäkkäitä ihmisiä ovat jo (kahdeksankymppisiä).
Eli ainakaan minua ei tippaakaan pelottanut vanhempien sivistynyt alkoholinkulutus. Vaan ainoastaan vääränlainen "tieto" ja vouhotus.
Väitän, että vähäinen alkoholin kulutus VOI säikyttää lasta, joka ei ole sitä ennen nähnyt. Mutta ei säikytä, jos on huomannut, että mitään outoa ei tapahdu. Nauretaan enemmän ja posket punoittavat, mutta homma pysyy hanskassa. Silloin se ei ole pelottavaa.
Mutta mitäpä minä tästä sen enempää tiedän kuin oman kokemukseni perusteella väitän. Ihan kuten sinäkin.
Me osaamme ottaa laatuviinejä sivistyneesti ja harrastamme viinejä. Emme juo kännejä millään dokuviinalla.
Ei maailma ole niin mustavalkoinen. ME jotkut osaamme ottaa laatuviiniä sivistyneesti ja nauttia hyvistä mauista
Meillä otetaan lasi viiniä ruoan kanssa ja kukaan ei ole koskaan humalassa jouluna. Lapset ei ole ikinä kärsineet alkoholinotosta. Eivät ainakaan valittaneet.
Ei ihme, että suomalaiset on alkoholisteja kun asenteet on tällaisia.
Kysykää niiltä lapsilta sitten kun ne ovat aikuisia! Mitä ne olivat mieltä siitä asiasta silloin aikanaan, lapsina.
Saatatte yllättyä vastauksista.
Miten rento veljesi on tuollaisen pirttihirmun vaimoksi edes ottanut. Toivottavasti sillä silmät nyt aukeaa. Yritä puhua kuitenkin veljellesi, että sillä on yksi ja ainoa elämä, ettei kannata sitoa itseään tuollaiseen pirttihirmuun.
Kamala käly todellakin.
Broidi on hyvä ja rento tyyppi. vaimolla vain tampooni pysyvästi poikittain. Sitä vituttaa muutenkin mun ja mun miehen elämäntyyli, kun itse on himassa kahden lapsen kanssa. Eiköhän se ole päivänselvää, että dinkkipariskunta reissaa enemmän ja nauttii elämästä kuin kahden lapsen kotiäiti... Ainoa ase mikä sillä on on jatkuva paheksunta kaikesta. meillä on liian iso asunto, liian paljon ulkomaanmatkoja, ihan turhaan auto kun keskustassa asutaan, jne..
ap
koskaan kärsineet. Olemme selittäneet, että isi ja äiti ottaa vähän iloista sihijuomaa ja sitä saatte juoda kun olette aikuisia.
Ei ole ollut ikinä mitään ongelmaa.
että kyllä myös se pelkästään vähän hiprakassa oleva aikuinen voi aivan hyvin olla tuon ikäisen lapsen mielestä pelottava. Varsinkin jos on joskus nähnyt mihin se hiprakka edetessään johtaa. Ja ymmärrän hyvin että ei halua että lastensa tarvitsee nähdä ketään edes hiprakassa. Kyllä se on lasten suojelua. Ketjua lukiessani huomasin että oma lapseni on 5 vuotias ja hän ei edes tiedä mitä on alkoholi tai mitä tapahtuu kun sitä juodaan. Hän ei edes tiedä että on olemassa juomaa jota aikuiset saavat juoda mutta lapset eivät! Hän ei ole koskaan missään ollut tekemisissä alkoholia juoneiden ihmisten kanssa ja nyt kun rupesin miettimään tätä ja omaa lapsuuttani niin olen todella tyytyväinen että olen saanut suojeltua lastani siltä. Minä nimittäin kyllä tiesin tuossa iässä mitä on alkoholi ja mitä tapahtuu kun sitä juodaan. Ja pelkäsin jo sitä hiprakkaakin, vaikkei se läheskään aina johtanut mihinkään örveltämiseen. Lasta voi pelottaa ja inhottaa se vähempikin, vaikkei örvellykseksi menisikään. Ja itse en ole eläissäni juonut alkoholia ikinä. Mutta mitä tulee siihen voiko käly päättää ap:n tarjoiluista niin ei tietenkään. En ymmärrä mikä ongelma tässä edes on? Käly olisi toivonut että alkoholia ei nautittaisi kun on lapsia paikalla, se ei käynyt ap:lle, käly ilmoitti etteivät tule. Pyydä ap veljesi perhe käymään jou toinen päivä jolloin ette käytä alkoholia, eihän tuossa muuta voi tehdä. Mielestäni kummankaan, ap:n tai kälyn ei tarvitse tässä joustaa, molemmilla on ihan hyvät perustelut omalle kannalleen, ap:llakin, mutta totuus on ettei hänen joulunviettotapansa sovi lapsiperheelle. Ei sille mitään voi, turha kehittää riitaa, tai suuttua, kummankaan, ap:n tai kälyn.
ja esim. itselläni.Kotonani juotiin viiniä juhlissa ja vieraiden kanssa. Ikinä en nähnyt vanhempiani silti humalassa, vaikka ruuan kanssa kului 1-2 lasillista ja sen päälle korttia pelatessa tai muuten seurustellessa muutama paukku.
MUTTA sitten huolestuin, kun lukiossa jollain terveystiedon tunnilla väitettiin, että alkoholin kulutus automaattisesti iän mukana vain kasvaa, ja jos alkoholia käyttää viikottain (vanhemmat saattoivat juoda lasillisen tv:täkin katsoessa, harvemmin 2), sitä automaattisesti on alkoholisti 10-15 vuoden sisällä...
Mikä tietysti on täyttä skeidaa, ja nykyään vanhempani eivät juo enää juuri ollenkaan, iäkkäitä ihmisiä ovat jo (kahdeksankymppisiä).
Eli ainakaan minua ei tippaakaan pelottanut vanhempien sivistynyt alkoholinkulutus. Vaan ainoastaan vääränlainen "tieto" ja vouhotus.
Väitän, että vähäinen alkoholin kulutus VOI säikyttää lasta, joka ei ole sitä ennen nähnyt. Mutta ei säikytä, jos on huomannut, että mitään outoa ei tapahdu. Nauretaan enemmän ja posket punoittavat, mutta homma pysyy hanskassa. Silloin se ei ole pelottavaa.
Mutta mitäpä minä tästä sen enempää tiedän kuin oman kokemukseni perusteella väitän. Ihan kuten sinäkin.
Ihan selvästi hänellä ei ole vähäisintäkään aavistusta, mitä päivällisillä tulee tapahtumaan.
Veljen vaimo taas tasan tarkkaan tietää, miten kahden villin vintiön kanssa käy ja ilmiselvästi etsii tekosyytä jäädäkseen lapsineen pois.
Mutta ei se mitään, kotijoulu oman perheen kesken on ihan kiva!
Olen syntynyt Espanjassa ja siellä vanhemmilla oli aina lasi kädessä. Ei ole jäänyt traumoja. Alkoholi on annettu ihmiselle nautinnoksi ja siksi, että kestää arkea. Jeesuskin siunasi veden viiniksi.
ja miehellään ei ilmeisimmin ole lapsia. Tällainen tuntien ruokapöydässä istuminen mätien, snapsien ja poropateiden kanssa ei ole oikein lapsiperheen joulua. Ei kukaan normaali lapsi jaksa istua tuntikaupalla siististi pöydässä syömässä tuollaisia ruokia ja kuunnella ja katsella ja kuunnella humaltuvien aikuisten juttuja. Luulenpa, että miehen veljen perhe haluaakin viettää enemmän ihan tavallista lapsiperhejoulua Samu Sirkkoineen ja joulupukkeineen ja vähän vähemmän tätä gourmet-snapsi-viini-konjakki -linjaa. Ymmärrän täysin. Muuten, jos siitä "sivistyneesti" juopuneesta porukasta joku oikeasti joutuu lähteä viemään vaikka astmakohtauksen saanutta tai otsaansa vekin lyönyttä tenavaa ensiapuun taksilla ja on "sivistyneestikin" humalassa, ensiapu puhalluttaa vanhemman ja tekee aina lastensuojeluilmoituksen. Kun lapsia on kotona vanhempien vastuulla, jonkun tulee olla selvin päin ja kykenevä huolehtimaan lapsista. Se autoiluun liittyvä enintään 0,5 promillen raja lienee tässäkin sopiva. Mieluummin ei toki sitäkään.
Jahas! Minä ja minun sisarukseni emme sitten nähtävästi ole normaaleita. Eikä yksikään meidän lapsistamme, eikä ne muutamat lapsenlapset joita jo on.
Kaikki me olemme osanneet istua siististi ruokapöydässä, jossa on ollut myös alkoholitarjoilua. Olemme syöneet meilihyvin mätiä, pateita ja poronpaistia, kuten myös homejuustot ja hedelmäsalaatit. Pienempänä käyden välillä leikkimässä ruokalajin vaihtoa odotellessa, jos aika kävi pitkäksi aikuisten juttuja kuunnellessa. Samaa kaavaa on noudatettu nuorempien sukupolvienkin osalta ilman mitään vaikeuksia. Pienimmätkään eivät ole suostuneet juhlissa tyytymään lapsille varattuihin nauraviin nakkeihin ja perunamuusiin, vaan ovat haluaneet tasan tarkkaan samat ruuat kuin aikuisetkin.
Siitähän vasgsta joulushow saadaan kun laitan bvrpodille viestiä, että "jätä se hoora"... :)
No, jokainen tyylillään. Mä oon jo leppynyt, päätin avata tuon hyllyltä huutelevan chateau lalanden ja laatia akaikkien aikojen juomamenun jouluksi. Ehkä ihan piruuttani laitan erikseen lastenmenuun kotikaljan, jotta pikkurouva saa kunnon kierrokset :))
ihan joka paikassa täydy mennä. Lapset voi opettaa istumaan pöydässä sivistyneesti.
Kaikki eivät käyttäydy niin, että istuvat aku ankka kädessä joulupöydässä ja syö nauravia nakkeja.
Joillakin osaa lapset nauttia hienosta ilmapiiristä ja hyvin katetusta pöydästä. Ap ja hänen veljensä nähtävästi ovat sen oppineet, mutta käly on jotain alempaa wt-luokkaa, eikä saa kakaroitaan kuriin.
Ihan selvästi hänellä ei ole vähäisintäkään aavistusta, mitä päivällisillä tulee tapahtumaan.
Veljen vaimo taas tasan tarkkaan tietää, miten kahden villin vintiön kanssa käy ja ilmiselvästi etsii tekosyytä jäädäkseen lapsineen pois.
Mutta ei se mitään, kotijoulu oman perheen kesken on ihan kiva!
Laita vain beljessei viestiä,e ttä jättää sen huoran ja kakarat, HAHAHAAAAAAA. Siitäs sais pikkuhuora nokilleen kun jäis rahattomana kotiäidiksi rumien huoranpenikkojensa kanssa.
Pääsis broidis vihdoin elämään kun pääsis tuollaiseta luuskasta eroon.
Siitähän vasgsta joulushow saadaan kun laitan bvrpodille viestiä, että "jätä se hoora"... :)
No, jokainen tyylillään. Mä oon jo leppynyt, päätin avata tuon hyllyltä huutelevan chateau lalanden ja laatia akaikkien aikojen juomamenun jouluksi. Ehkä ihan piruuttani laitan erikseen lastenmenuun kotikaljan, jotta pikkurouva saa kunnon kierrokset :))
Kyllä meidän suvun jouluissa on aina istuttu pidemmän kaavan mukaan. Muistan omasta lapsuudesta, että välillä pylly puutui, mutta ennen ruokaa sai avata yhden paketin, ja sitten kun pyysi nätisti, niin välillä sai käydä leikkimässä. Yleensä se yksi paketti oli suunniteltu juuri aattoiltaa varten.
Vasta kun oli syöty, niin sitten siirryttiin kuusen ääreen availemaan muita paketteja. Kyllä kaikilla aikuisilla joku lasi oli kädessä, mutta en muista koskaan että se olisi meidän menoa haitannut.
Ei, minulla ei ole omia lapsia ja tuskin tuleekaan. Se ei tarkoita etten lapsista pitäisi, mutta eri paikoissa on eri säännöt. Minun kotonani (joka on siis minun, ei mieheni) lapsilta vaaditaan hivenen skarpimpaa käytöstä kuin varmaan arkisin kotona. Varsinkin juhlapöydässä, jossa skideilläkin on rusetit, miehillä puvut ja solmiot.
Emme me sinusta mörköä tee, mutta jos tämä ei ole provo, niin varmaan ymmärrät useimpien suomalaisten LAPSIperheiden viettävän jouluaattoa aivan toiseen tapaan. Odotetaan pukkia, leikitään lahjoilla ym. ja hienojen pöytätapojen oppimisen ja pönötyksen aika on sitten joskun muulloin.
On varmaan aivan viisas ratkaisu, ettei sinulle tule lapsia. Varsinkin niiden lasten ja mahdollisten miniöidesi kannalta ... viittaan lukuisiin anoppiketjuihin.
tunnelman nostattajiksi. Joulu on myös aikuisten juhla ja kotikalja vain latistaa tunnelman. Kinkku ja punaviini sopivat hyvin yhteen. Miksi pilata joulu nipottamalla ja ilman hyviä juomia
ja ostin pari pulloa punaviiniä. Mitä pahaa siinä on? Jos teillä on traumoja alkkisvanhemmistanne, ei kaikilla ole. Meillä on osattu ottaa kotona viiniä sivistyneesti.
niin toisissa perheissä osataan.
Kyllä meidän suvun jouluissa on aina istuttu pidemmän kaavan mukaan. Muistan omasta lapsuudesta, että välillä pylly puutui, mutta ennen ruokaa sai avata yhden paketin, ja sitten kun pyysi nätisti, niin välillä sai käydä leikkimässä. Yleensä se yksi paketti oli suunniteltu juuri aattoiltaa varten.
Vasta kun oli syöty, niin sitten siirryttiin kuusen ääreen availemaan muita paketteja. Kyllä kaikilla aikuisilla joku lasi oli kädessä, mutta en muista koskaan että se olisi meidän menoa haitannut.
Ei, minulla ei ole omia lapsia ja tuskin tuleekaan. Se ei tarkoita etten lapsista pitäisi, mutta eri paikoissa on eri säännöt. Minun kotonani (joka on siis minun, ei mieheni) lapsilta vaaditaan hivenen skarpimpaa käytöstä kuin varmaan arkisin kotona. Varsinkin juhlapöydässä, jossa skideilläkin on rusetit, miehillä puvut ja solmiot.
Emme me sinusta mörköä tee, mutta jos tämä ei ole provo, niin varmaan ymmärrät useimpien suomalaisten LAPSIperheiden viettävän jouluaattoa aivan toiseen tapaan. Odotetaan pukkia, leikitään lahjoilla ym. ja hienojen pöytätapojen oppimisen ja pönötyksen aika on sitten joskun muulloin.On varmaan aivan viisas ratkaisu, ettei sinulle tule lapsia. Varsinkin niiden lasten ja mahdollisten miniöidesi kannalta ... viittaan lukuisiin anoppiketjuihin.
Etelä-europpassa ei tulisi kuulonkaan, että lapset saisivat määrätä sen, saako aikuiset ottaa alkoholia. Suomessa on lapsille annettu jo ihan liian suuri valta päättää aikuisten asioista. Joulu on myös aikuisten juhla ja alkoholi kuuluu aikuisten juhlaan.
Alkoholi kuuluu idioottien juhlaan. Kuka haluaa kunnella juopunutta? Mistä sellaisen kanssa juttelee?
Mistä juopunut voi edes jutella? Mitä järkevää juopunut voi edes tehdä? Ei sellaisesta ole älykkääseen keskusteluun eikä seksiin.
..taitaa veljen vaimo hiukan ylireagoida...
Laita vaan kaikki niin kuin olit suunnitellutkin ja ilmoita että teillä aikuiset osaa pöytätavat ja tietävät miten ruokaviiniä juodaan sekä otetaan lapset samalla huomioon. Epänormaalimpaa on se että koskaan ei voi edes sitä lasillista punkkua ottaa pihvin kera tai saunakaljaa ottaa kun lapset on paikalla. Minusta se antaa kumman kuvan alkoholista, tekee vaarallisen ja kiehtovankin kun kerran on niin ihmeellistä ettei voi lasten nähden lasillista ottaa.
Meillä aikuiset juo tosi vähän ja tosi harvoin, mutta jos klaitan kunnon ruuat, esim. silloin jouluna, kyllä siihen kuuluu viinikin. Ja joskus jopa snapsikin. Ei täällä silti kukaan kännissä ole.
Sinun koti, sinä päätät :)
Sinuna ilmoittaisin veljellesi, että jättää vaimonsa ja lapset kotiin ja tulee teille viettämään perinteistä joulua. Uskon, että teille tulee paljon hauskempaa miehesi ja veljesi kanssa kun kälysi lapsineen ei ole paikalla. Keitä muita olet kutsunut jouluksi. Ei kai teille muita lapsia ole tulossa?
Tervetuliasmaljana/alkukaatona Special Club Rosé Grand Cru, 2004 Valkkarina Kientzler Pinot Gris, 2010 Punkkuna Clos de Lambrays Grand Cru 2006 ap ps) onko kukaan muu huomannut että tuon varmennuslaskun tulos on tosi usein 0?
Ihmisessä on jotain vikaa jos se ei kestä lapsia
Kyllä meidän suvun jouluissa on aina istuttu pidemmän kaavan mukaan. Muistan omasta lapsuudesta, että välillä pylly puutui, mutta ennen ruokaa sai avata yhden paketin, ja sitten kun pyysi nätisti, niin välillä sai käydä leikkimässä. Yleensä se yksi paketti oli suunniteltu juuri aattoiltaa varten. Vasta kun oli syöty, niin sitten siirryttiin kuusen ääreen availemaan muita paketteja. Kyllä kaikilla aikuisilla joku lasi oli kädessä, mutta en muista koskaan että se olisi meidän menoa haitannut. Ei, minulla ei ole omia lapsia ja tuskin tuleekaan. Se ei tarkoita etten lapsista pitäisi, mutta eri paikoissa on eri säännöt. Minun kotonani (joka on siis minun, ei mieheni) lapsilta vaaditaan hivenen skarpimpaa käytöstä kuin varmaan arkisin kotona. Varsinkin juhlapöydässä, jossa skideilläkin on rusetit, miehillä puvut ja solmiot.
Emme me sinusta mörköä tee, mutta jos tämä ei ole provo, niin varmaan ymmärrät useimpien suomalaisten LAPSIperheiden viettävän jouluaattoa aivan toiseen tapaan. Odotetaan pukkia, leikitään lahjoilla ym. ja hienojen pöytätapojen oppimisen ja pönötyksen aika on sitten joskun muulloin. On varmaan aivan viisas ratkaisu, ettei sinulle tule lapsia. Varsinkin niiden lasten ja mahdollisten miniöidesi kannalta ... viittaan lukuisiin anoppiketjuihin.
En ole ap, mutta kyllä meilläkin on aina kuulunut tietty juhlavuus joulunviettoon. Ihan omallakin perheellä juhlittaessa pannaan hyvät vaatteet ylle, syödään pitkään ja hartaasti ja vähän eksoottisemmin kuin pelkkää rosollia ja pernalooraa...
Pannaan hopeat ja kristallit pöytään, juodaan ruokaviiniä. Lapset juovat maitoa tai vissyä jalkalasista (about nelivuotiaasta asti).
Ei se ole mitenkään SÄÄNTÖ tai enemmistötapa, että pitää remeltää kuusen ja pirttipöydän väliä noukkimassa kinkkua nakerreltavaksi samalla, kun katsoo piirrettyä yöppärit päällä, sillee "rennosti"...
Enkä tuolla kärjistyksellä tarkoita, että kaikkien pitää juhlia juhlavasti, vaan että ei ap:n tapa ole huono tai ahdistava. Lapset TYKKÄÄ siitä, että jotain juhlaa korostetaa juhlavuudella, niin ainakin meillä.
Jos eivät niin harmi kun eivät tiedä, mitä menettävät.
En usko, että noin hyvät juomat menevät päähän. Varsinkin kun juotte ne hyvien ruokien kanssa.
Hyvää joulua teille ap