Veljen vaimo kieltää alkoholin MINUN joulupöydässä
Voi kiesus että ottaa juuri nyt päähän. Meille on tulossa jouluksi koko suku ja vähän perheettömiä ystäviä päälle. Olen suunnitellut menut ja tarkoitus on kokata ns. viimeisen päälle, eli löytyy porot ja kalat ja mädit ja rosollit ja kaikki. Mieheni harrastaa viinejä ja on keräillyt pitkin syksyä (osittain työmatkoiltaan lentokentiltä) sopivat viinit. On ostettu uudet pöytäliinat ja kauniit kynttilät.
Nyt sitten veljen vaimo ilmoitti, että koska tuovat pienet (3-5v) lapsensa mukaan, ei jouluna sovi käyttää alkoholia. Anteeksi kuinka? Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu? Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole kiva katsoa muiden dokaamista jos ei itse juo (pikkurouva kun ei ole ottanut lasiakaan ensimmäisen raskauden jälkeen), mutta nyt on kyse minun tavastani rakentaa joulupöytä.
Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.
Mä en nyt tiedä mitä tehdä. Mun mies yritti sovitella, että jos tehtäisiin niin, että alkuillasta ei olisi tarjoilua ja juomat tulisivat vasta lahjojen jälkeen, mutta mä olen laittanut satoja euroja niihin ruokiin ja tulen kokkaamaan koko viikonlopun, niin haluaisin sitten syödä ihan kunnolla. Ja siihen kuuluu mm. tuo poron kanssa varattu crianza.
Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?
Kommentit (490)
Veljen vaimo se kaunis on,
Vaik on kaitaluinen.
Hei luulia illalla,
Vaik on kaitaluinen.
Pää on sillä pähkinä,
Vaik on väärällänsä.
Hei luulia illalla,
Vaik on väärällänsä.
Tukka on tummanruskea,
Vaik on tappurainen.
Hei luulia illalla,
Vaik on tappurainen.
Silmät on sillä siniset,
Vaik on kieronlaiset.
Hei luulia illalla,
Vaik on kieronlaiset.
Suu on sillä supukka,
Vaik on toista syltä.
Hei luulia illalla,
Vaik on toista syltä.
Vierailija kirjoitti:
Minä toivottaisin kaikki tervetulleiksi. On junttia pitää melua ruokajuomista. Varaa viiniä, vettä ja mehua. Jokainen saa valita itse mitä juo. Snapsin ottaa kuka haluaa. Kahvin kanssa konjakki tai likööri, niille jotka haluavat. Noista tarjoiluista ei kukaan tule ympäri humalaan. Ei kai tarkoitus kännätä jouluna. Aloitus kertoi traumaattisesta suhteesta alkoholiin. Pienten lasten takia joukossa pitää olla yksi selvä aikuinen esim. Veljen vaimo.
No tämä veljen vaimo lapsineen on 8vuotta vanha aloitus joten tuskin tänä jouluna on ongelmia. Eiköhän ne kaikki vietä jo oman joulun. Veljen vaimo oli sitäpaitsi tehnyt oman ratkaisun, eli sanonut, että he eivät tule ja siihen on kaikkien tyytyminen. Muut saa /ovat saaneet juoda viinansa/viininsä/snapsinsa ym alkukuohuvat ihan rauhassa ja silti veljen vaimo on haukuttu 25 sivunvoimin.
Meillä ei ole koskaan ollut alkoholia joulupöydässä.. ei sen puoleen, ei harrasteta muutenkaan. Jos on joku naisten ilta tai tupaantuliaiset, niin sitten jotain, mutta jouluna ei ole tullut mieleenkään. Miksi edes aloittaa sellaista tapaa? Kukaan ei ole kaivannut eikä ehdottanut, eivätkä lähisukulaiseni käytä sen enempää omissakaan kodeissaan. Kotikalja on riittänyt, jos nyt jotain sen suuntaista pitää olla.
Ei kai teille nouse alkoholi ongelmaksi?
Vanha ketju josta luin suunnilleen ensimmäisen ja viimeisen viestin. Tuli vain heti veljen vaimon käytöksestä mieleen, että näin taas kasvatetaan uusi sukupolvi, jolle alkoholi on vähän salamyhkäinen ja jännä asia. Sitä pitä siis salaa päästä kokeilemaan heti teiniyden ensimetreillö ja...
Sen sijaan, että oppisi jo pienestä pitäen terveen suhtautumisen viineihin, oluisiin, snapseihin jne kuten sivistyneessä maailmassa tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Mutta joo: veljesi vaimo voi juhlia joulua ihan keskenään. Minusta hyvä viini ruoan kera ja alkudrinkit eivät ole dokaamista, ja on vain hyvä lastenkin nähdä, ettei alkoholin käytön tarvitse tarkoittaa viinan kiskomista kaksin käsin. Ehkä veljesi vaimo on alkoholistiperheestä?
Ei raittius tarkoita sitä että olisi ongelmia alkoholin kanssa ja kumma että Suomessa joutuu nähtävästi edelleen selittämään sitä että ei välitä oluesta, viinistä tai viinasta. Tupakoimattomuutta ei sentään tarvitsee erikseen selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta joo: veljesi vaimo voi juhlia joulua ihan keskenään. Minusta hyvä viini ruoan kera ja alkudrinkit eivät ole dokaamista, ja on vain hyvä lastenkin nähdä, ettei alkoholin käytön tarvitse tarkoittaa viinan kiskomista kaksin käsin. Ehkä veljesi vaimo on alkoholistiperheestä?
Ei raittius tarkoita sitä että olisi ongelmia alkoholin kanssa ja kumma että Suomessa joutuu nähtävästi edelleen selittämään sitä että ei välitä oluesta, viinistä tai viinasta. Tupakoimattomuutta ei sentään tarvitsee erikseen selittää.
No kyllä se nyt kielii jostain ongelmasta jos ei siedä sitä että joku samassa pöydässä juo viiniä ruuan kanssa.
Alkoholi on monelle ongelma. Ongelmasta pääsee vain olemalla käyttämättä ja tähän tarvitaan myös läheisten tukea. Yhtälö on vaikea, jos ympäristö ei tue.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole koskaan ollut alkoholia joulupöydässä.. ei sen puoleen, ei harrasteta muutenkaan. Jos on joku naisten ilta tai tupaantuliaiset, niin sitten jotain, mutta jouluna ei ole tullut mieleenkään. Miksi edes aloittaa sellaista tapaa? Kukaan ei ole kaivannut eikä ehdottanut, eivätkä lähisukulaiseni käytä sen enempää omissakaan kodeissaan. Kotikalja on riittänyt, jos nyt jotain sen suuntaista pitää olla.
Ei kai teille nouse alkoholi ongelmaksi?
Teillä ei ole ollut. No ei kai sitä sitten muukaan saisi, ettäs kehtaavat!
Mites nuo sun naistenillat, kuinkas usein tuommoisia vietetään ja ettei nyt menis tissuttelun tai ihan ryyppäämisen puolelle vai ettekö te osaa naisporukalla pitää hauskaa ilman vai mikä on? Onkohan sulla alkoholiongelma?!
Jestas mikä tekopyhä kukkahattu.
Meillä syödään 350 päivänä vuodessa ilman alkoholia. Juhlapäivien parempia ruokia on tapana korostaa hyvällä, ruokaan sopivalla viinillä. Joulupöytään kuuluvat lisäksi snapsit sekä glögi. Uuteen vuoteen sen sijaan kuuluu samppanja. Tänään voin vallan hyvin syödä makaroni-lihalaatikkoni hanaveden kanssa, mutta joulun kalapöydän antimien lisänä vesi olisi lattea valinta.
Tilanteen mukaan, niin aikuiset kuin lapsetkin.