Veljen vaimo kieltää alkoholin MINUN joulupöydässä
Voi kiesus että ottaa juuri nyt päähän. Meille on tulossa jouluksi koko suku ja vähän perheettömiä ystäviä päälle. Olen suunnitellut menut ja tarkoitus on kokata ns. viimeisen päälle, eli löytyy porot ja kalat ja mädit ja rosollit ja kaikki. Mieheni harrastaa viinejä ja on keräillyt pitkin syksyä (osittain työmatkoiltaan lentokentiltä) sopivat viinit. On ostettu uudet pöytäliinat ja kauniit kynttilät.
Nyt sitten veljen vaimo ilmoitti, että koska tuovat pienet (3-5v) lapsensa mukaan, ei jouluna sovi käyttää alkoholia. Anteeksi kuinka? Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu? Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole kiva katsoa muiden dokaamista jos ei itse juo (pikkurouva kun ei ole ottanut lasiakaan ensimmäisen raskauden jälkeen), mutta nyt on kyse minun tavastani rakentaa joulupöytä.
Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.
Mä en nyt tiedä mitä tehdä. Mun mies yritti sovitella, että jos tehtäisiin niin, että alkuillasta ei olisi tarjoilua ja juomat tulisivat vasta lahjojen jälkeen, mutta mä olen laittanut satoja euroja niihin ruokiin ja tulen kokkaamaan koko viikonlopun, niin haluaisin sitten syödä ihan kunnolla. Ja siihen kuuluu mm. tuo poron kanssa varattu crianza.
Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?
Kommentit (490)
Kyllä meidän suvun jouluissa on aina istuttu pidemmän kaavan mukaan. Muistan omasta lapsuudesta, että välillä pylly puutui, mutta ennen ruokaa sai avata yhden paketin, ja sitten kun pyysi nätisti, niin välillä sai käydä leikkimässä. Yleensä se yksi paketti oli suunniteltu juuri aattoiltaa varten. Vasta kun oli syöty, niin sitten siirryttiin kuusen ääreen availemaan muita paketteja. Kyllä kaikilla aikuisilla joku lasi oli kädessä, mutta en muista koskaan että se olisi meidän menoa haitannut. Ei, minulla ei ole omia lapsia ja tuskin tuleekaan. Se ei tarkoita etten lapsista pitäisi, mutta eri paikoissa on eri säännöt. Minun kotonani (joka on siis minun, ei mieheni) lapsilta vaaditaan hivenen skarpimpaa käytöstä kuin varmaan arkisin kotona. Varsinkin juhlapöydässä, jossa skideilläkin on rusetit, miehillä puvut ja solmiot. Kyllä jouluruuat lapsille maistuvat. Syövät vähemmän muikun- ja siianmätiä, enemmän hirvilihapullia ja perunoita. Juomana on laaja kattaus limua ja mehuja, maitoa ja kotikaljaa. AV-mammat haluavat maalata minusta mörön joka juottaa vodkaa pikkulapsille ja yllyttää suvun miehet veitsitappeluun kuusen ympärillä. Aivan turhaan.
Puvut päällä jouluna ryyppäämässä? Käy sääliksi lapsia ja jopa aikuisia. En ihmettele ollenkaan että veljesi vaimo ei halua tulla sinne
Kuinka helppoa on kun alkoholi ei ole tärkeää. Ei tarvitse laskea ja miettiä ennen joulua, mitä voi ottaa ja tapella sukulaisten ja miehensä kanssa asiasta. Tuntuu kuin av.mammoille joulussa olisi alkoholi ja se, että pitää laskea, monta viinilasia voi ottaa, ettei ole humalassa, tärkeintä. Kamalasti teillä tosiaan menee energiaa siihen, että yritätte ottaa sivistyneesti, mutta välttää humaltumasta ja kaatelemasta niitä kuusia:) Onneksi alkoholi ei ole koskaan ollut mitenkään tärkeää minun elämässäni. Pääsee paljon helpommalla. Alkoholi on melkoinen orjuuttaja, jos se ennen jouluakin pyörittää näin paljon ihmisten ajatusmaailmaa.
pilasi perheeltään. Eihän tässä nyt sen kummempaa energiaa käytä kukaan kuin mitä sinäkään, kun tähän ketjuun kirjoitit. Jos sinusta tähän kirjoittaminen = energian käyttämistä ja murehtimista, niin sittenhän loogisesti sinultakin menee murehtimiseen ja energian käyttämiseen aikaa...
Kuinka helppoa on kun alkoholi ei ole tärkeää. Ei tarvitse laskea ja miettiä ennen joulua, mitä voi ottaa ja tapella sukulaisten ja miehensä kanssa asiasta. Tuntuu kuin av.mammoille joulussa olisi alkoholi ja se, että pitää laskea, monta viinilasia voi ottaa, ettei ole humalassa, tärkeintä. Kamalasti teillä tosiaan menee energiaa siihen, että yritätte ottaa sivistyneesti, mutta välttää humaltumasta ja kaatelemasta niitä kuusia:) Onneksi alkoholi ei ole koskaan ollut mitenkään tärkeää minun elämässäni. Pääsee paljon helpommalla. Alkoholi on melkoinen orjuuttaja, jos se ennen jouluakin pyörittää näin paljon ihmisten ajatusmaailmaa.
pilasi perheeltään. Eihän tässä nyt sen kummempaa energiaa käytä kukaan kuin mitä sinäkään, kun tähän ketjuun kirjoitit. Jos sinusta tähän kirjoittaminen = energian käyttämistä ja murehtimista, niin sittenhän loogisesti sinultakin menee murehtimiseen ja energian käyttämiseen aikaa...
Jouluna onkin hyvä käyttää energiaa erilaisiin asioihin, koska sitä tuppaa tulemaan syömisistä aika runsaasti.
Toisissa perheissä on eri pukukoodit. Toisille on ok istua pyjamanhousuissa joulupöydässä, toiset vetävät helmet kaulaan.
ja tottakai he haluavat jatkaa perinnettä.
Tässä pistää hanttiin vain nyt ap.n mies ja veljen vaimo.
Eli kyse on siitä, että kenen perinteitä jatketaan. Jos ap.n mies haluaisikin oman perheensä perinteitä matkaan. Mutta kuten ap on sanonut, on hänen ruokapöytä, hänen joulu, hänen ateriansa ja hänen koti. Mies on ap.n mielestä vätys.
Ap.n veljen vaimo on taas tottunut toisenlaisiin jouluihin. Ap on sanonut, että pysykööt pois jos ei kelpaa. No veljen vaimo pysyy pois.
Minä ehdottaisin, että ap.n mies ja veljen vaimo viettäisivät yhteisen joulun. Ap ja veljensä viettäisivät sellaisen joulun kun ovat kotona tottuneet. Miksi turhaan kiusata toisia jos he eivät halua samanlaista joulua.
Miksi ap turhaan vauhkoat asiasta. Painaako stressi, vai mikä?
Kyllä meidän suvun jouluissa on aina istuttu pidemmän kaavan mukaan. Muistan omasta lapsuudesta, että välillä pylly puutui, mutta ennen ruokaa sai avata yhden paketin, ja sitten kun pyysi nätisti, niin välillä sai käydä leikkimässä. Yleensä se yksi paketti oli suunniteltu juuri aattoiltaa varten. Vasta kun oli syöty, niin sitten siirryttiin kuusen ääreen availemaan muita paketteja. Kyllä kaikilla aikuisilla joku lasi oli kädessä, mutta en muista koskaan että se olisi meidän menoa haitannut. Ei, minulla ei ole omia lapsia ja tuskin tuleekaan. Se ei tarkoita etten lapsista pitäisi, mutta eri paikoissa on eri säännöt. Minun kotonani (joka on siis minun, ei mieheni) lapsilta vaaditaan hivenen skarpimpaa käytöstä kuin varmaan arkisin kotona. Varsinkin juhlapöydässä, jossa skideilläkin on rusetit, miehillä puvut ja solmiot. Kyllä jouluruuat lapsille maistuvat. Syövät vähemmän muikun- ja siianmätiä, enemmän hirvilihapullia ja perunoita. Juomana on laaja kattaus limua ja mehuja, maitoa ja kotikaljaa. AV-mammat haluavat maalata minusta mörön joka juottaa vodkaa pikkulapsille ja yllyttää suvun miehet veitsitappeluun kuusen ympärillä. Aivan turhaan.
Puvut päällä jouluna ryyppäämässä? Käy sääliksi lapsia ja jopa aikuisia. En ihmettele ollenkaan että veljesi vaimo ei halua tulla sinne
Onko sinusta "lasi kädessä" =ryyppääminen eli kova juominen?
Ihan ystävällinen neuvo näin ohiksena: älä kärjistä ja oio mutkia. Tuollainen mustavalkoisuus ei anna sinusta kauhean sivistynyttä ja mukavaa kuvaa, tiedätkös. Ole eri mieltä ja käytä kieltäkin värikkäästi, mutta älä väännä mustaa valkoiseksi.
Emme miehen kanssa käytä alkoholia lainkaan. Anoppi on taas miesystävänsä kanssa sitä mieltä, että joulu ilman alkoholia on ihan paska.
Äitini on myös tulossa jouluksi meille, eikä myöskään käytä alkoholia. Mutta anoppi on sitä mieltä, että meidän on ostettava monenlaisia juomia jouluksi hänelle ja hänen miesystävälleen.
Arghh, en tiedä, mitä tekisin. Tiedän, että anoppi ja hänen miesystävänsä ottavat sen pienoisen hiprakan aina jouluna. Mutta minä en haluaisi kotiini humalaisia.
Voinko kieltää anoppia ja hänen miesystäväänsä juomasta meillä, vai pitääkö minun suostua lasten kanssa katsomaan humalaista mummoa.
Nämä on hankalia asioita kun ihmisillä on erilaisia perinteitä. Tämän ketjun periaatteiden mukaan olen tiukkapipo ja minun pitää huomenna mennä alkoon hakemaan juomia anopille ja hänen miesystävälleen.
Joillekin se on ryyppäämistä, jos kiskovat 7 annosta neljässä tunnissa. Toiset ei ole moksiskaan.
Onko sinusta "lasi kädessä" =ryyppääminen eli kova juominen?Ihan ystävällinen neuvo näin ohiksena: älä kärjistä ja oio mutkia. Tuollainen mustavalkoisuus ei anna sinusta kauhean sivistynyttä ja mukavaa kuvaa, tiedätkös. Ole eri mieltä ja käytä kieltäkin värikkäästi, mutta älä väännä mustaa valkoiseksi.
ja tottakai he haluavat jatkaa perinnettä. Tässä pistää hanttiin vain nyt ap.n mies ja veljen vaimo. Eli kyse on siitä, että kenen perinteitä jatketaan. Jos ap.n mies haluaisikin oman perheensä perinteitä matkaan. Mutta kuten ap on sanonut, on hänen ruokapöytä, hänen joulu, hänen ateriansa ja hänen koti. Mies on ap.n mielestä vätys. Ap.n veljen vaimo on taas tottunut toisenlaisiin jouluihin. Ap on sanonut, että pysykööt pois jos ei kelpaa. No veljen vaimo pysyy pois. Minä ehdottaisin, että ap.n mies ja veljen vaimo viettäisivät yhteisen joulun. Ap ja veljensä viettäisivät sellaisen joulun kun ovat kotona tottuneet. Miksi turhaan kiusata toisia jos he eivät halua samanlaista joulua. Miksi ap turhaan vauhkoat asiasta. Painaako stressi, vai mikä?
Tuo tieto tuli ainakin minulle ihan uutisena.
Hän sanoo, että miehensä halusi SOVITELLA langon vaimon vaatimusten vuoksi, koska on kiltti ihminen, ja ei halunnut omalta osaltaan olla vaimon ja vaimon veljen yhteisjoulun tiellä.
Muttei ap missään sano, että hänen miehensä haluaisi alkoholittoman joulun. Hän kertoo sen sijaan, että hänen miehensä on viiniharrastaja ja oli hankkinut tarjottavia syksyn mittaan työmatkoiltaan.
Joten hehe sun skenaarioittesi kanssa...
Joillekin se on ryyppäämistä, jos kiskovat 7 annosta neljässä tunnissa. Toiset ei ole moksiskaan.
Onko sinusta "lasi kädessä" =ryyppääminen eli kova juominen? Ihan ystävällinen neuvo näin ohiksena: älä kärjistä ja oio mutkia. Tuollainen mustavalkoisuus ei anna sinusta kauhean sivistynyttä ja mukavaa kuvaa, tiedätkös. Ole eri mieltä ja käytä kieltäkin värikkäästi, mutta älä väännä mustaa valkoiseksi.
Emme miehen kanssa käytä alkoholia lainkaan. Anoppi on taas miesystävänsä kanssa sitä mieltä, että joulu ilman alkoholia on ihan paska. Äitini on myös tulossa jouluksi meille, eikä myöskään käytä alkoholia. Mutta anoppi on sitä mieltä, että meidän on ostettava monenlaisia juomia jouluksi hänelle ja hänen miesystävälleen. Arghh, en tiedä, mitä tekisin. Tiedän, että anoppi ja hänen miesystävänsä ottavat sen pienoisen hiprakan aina jouluna. Mutta minä en haluaisi kotiini humalaisia. Voinko kieltää anoppia ja hänen miesystäväänsä juomasta meillä, vai pitääkö minun suostua lasten kanssa katsomaan humalaista mummoa. Nämä on hankalia asioita kun ihmisillä on erilaisia perinteitä. Tämän ketjun periaatteiden mukaan olen tiukkapipo ja minun pitää huomenna mennä alkoon hakemaan juomia anopille ja hänen miesystävälleen.
Sinä olet emäntä, sinä määräät, mitä tarjoat.
Samaten kuten ap on emäntä, ja ap määrää, mitä tarjotaan.
Tiukkapipoilua ei ole se, että henk.koht päättää olla juomatta. Samaten kuin ei ole alkoholismia se, että juo ruokaviiniä jouluna. Mutta tiukkapipoilua on vaatia emäntää tarjoamaan kaikille sellaista, mitä itse haluaa.
PÄÄTÖKSEN MUKAAN TIUKKAPIPO HIEKKAPILLU JA VOI KAKAROINEEN PAINUA VITTUUN KUN AP JA VELJENSÄ JA MIEHENSÄ MAISTELEVAT JALOJA VIINEJÄ HYVÄSSÄ RUOKAPÖYDÄSSÄ.
ap voi viettää aikuisten joulua aikuisten kanssa ja veljen perhe lapsineen sitten toisenlaista joulua. Ehkä veljen perheellä on jo aiempaa kokemusta näistä ap:n "lähes masterchef"- illallisista ja mieluummin valitsevat nyt toisenlaisen, ehkä vähän lapsiperheelle sopivamman joulun. Eikös heilläkin ole nyt siihen oikeus? Mitä ap tästä nyt vauhkoaa? Eikö sun täydellinen joulusuunnitelma nyt toteudukaan? Etkö voikaan pitää kaikkia tossun alla, kuten miestäsi? Pitäkää nyt keskenänne se aikuisten oma Glorialehden joulu ja nauttikaa siitä! Uskon, että miehen veljen perhekin nauttii omasta joulustaan.
se ei varmaan edes anna miehelleen ja ero tulee kohta.
Hei,
sinulla on päinvastainen ongelma kuin meillä. Minun kantani on se, että sinä päätät kotonasi (tai miehen mielipidettä voi tiedustella :) Jos et halua että kodissasi nautitaan pisaraakaan, teet sen kaikille erittäin selväksi. Teillä on oikeus tehdä omat perinteenne tai pitää vanhat tai noudattaa muiden.
Päätös on sinun,
AP
kanssa kuin kireä pipoisen vaimonsa kanssa, kuka ei ymmärrä hyvän päälle mitään.
Kuka aikuinen mies haluaa elää lasten ehdoilla ja kieltäytyä sellaisista nautinnoista kuin viini ja konjakki ja sikari ja ihanan pehmeä ja lämmin humala.
Toivottavasti ap.n veli lemppaa akkansa ja typerät ja rumat kakaransa helvettiin.
ap voi viettää aikuisten joulua aikuisten kanssa ja veljen perhe lapsineen sitten toisenlaista joulua. Ehkä veljen perheellä on jo aiempaa kokemusta näistä ap:n "lähes masterchef"- illallisista ja mieluummin valitsevat nyt toisenlaisen, ehkä vähän lapsiperheelle sopivamman joulun. Eikös heilläkin ole nyt siihen oikeus? Mitä ap tästä nyt vauhkoaa? Eikö sun täydellinen joulusuunnitelma nyt toteudukaan? Etkö voikaan pitää kaikkia tossun alla, kuten miestäsi? Pitäkää nyt keskenänne se aikuisten oma Glorialehden joulu ja nauttikaa siitä! Uskon, että miehen veljen perhekin nauttii omasta joulustaan.
SINUN KOTONASI. Eikö miehelläsi ole mitään sanavaltaa SINUN kotonasi.
Hei,
sinulla on päinvastainen ongelma kuin meillä. Minun kantani on se, että sinä päätät kotonasi (tai miehen mielipidettä voi tiedustella :) Jos et halua että kodissasi nautitaan pisaraakaan, teet sen kaikille erittäin selväksi. Teillä on oikeus tehdä omat perinteenne tai pitää vanhat tai noudattaa muiden.
Päätös on sinun,
AP
SINUN KOTONASI. Eikö miehelläsi ole mitään sanavaltaa SINUN kotonasi.
Hei, sinulla on päinvastainen ongelma kuin meillä. Minun kantani on se, että sinä päätät kotonasi (tai miehen mielipidettä voi tiedustella :) Jos et halua että kodissasi nautitaan pisaraakaan, teet sen kaikille erittäin selväksi. Teillä on oikeus tehdä omat perinteenne tai pitää vanhat tai noudattaa muiden. Päätös on sinun, AP
En ole ap, mutta ihmettelen kommenttiasi. Ap:n mies on viiniharrastaja ja hommannut ne tarjottavat juomat. Joten jos hän nyt vaimonsa ja lankonsa mieliksi ehdotti sovitteluratkaisua, se ei silti tarkoita, etteikö hän tykkäisi juhlajuomista.
Vai kertoijko että talossa on tuon verran alkoholijuomia ja hakee vielä jotain lisäksi?
Meillä ainakin tuppaa niitä vajaita pulloja jäämään vielä uudelle vuodellekin.