Tiedätkö sinä, mitkä ovat suomalaisille puhujille ne kaikkein vaikeimmat englannin äänteet?
Kommentit (103)
Sattuneesta syystä.
Mutta sana franchise tuntuu olevan aika monelle hankala. Ja lapel.
Ja en tiedä mikä suomalaisille on yleisesti ottaen vaikeinta. Kerrotko sen meille, ap?
klusiilien b, g, d sekä soinnittomien p, t, k) välillä, w sekä dentaalispirantti (th-yhdistelmä). Osaan lausua ne.
Oot oikeassa vehicle on kyllä hankala sana. Sanassahan ei sinäänsö ole mitään vaikeita äänteitä, mutta se on hankala hahmottaa kun kirjoitusasu ja ääntämys eroaa niin paljon toisistaan.
ja mulle tuottaa välillä vaikeuksia lausua mm. sanat brother ja three. Jos alan miettiä miten ne sanotaan, en saa niitä kunnolla lausuttua.
Joskus myös aivot lyö tyhjää sen suhteen, missä kohdin sanaa sen paino on. Tänään niin kävi sanan 'ceremony' kanssa.
Oot oikeassa vehicle on kyllä hankala sana. Sanassahan ei sinäänsö ole mitään vaikeita äänteitä, mutta se on hankala hahmottaa kun kirjoitusasu ja ääntämys eroaa niin paljon toisistaan.
thermometer on monelle vaikea.
ja mulle tuottaa välillä vaikeuksia lausua mm. sanat brother ja three. Jos alan miettiä miten ne sanotaan, en saa niitä kunnolla lausuttua.
Joskus myös aivot lyö tyhjää sen suhteen, missä kohdin sanaa sen paino on. Tänään niin kävi sanan 'ceremony' kanssa.
Mulle kävi joskus samaa Uudessa-Seelannissa asuessani. Vitutti myös välillä, jos mongersin kännissä ja tavalliset v:t muuttuivat tuplaweeksi..tosi urpoa :)
ketjussa kysytä äänteitä eikä sanoja?
jewerly
Puhun päivittäin englantia ja englantini on vahvaa - lisäksi tämä sana kuuluu työelämäni vakivarastoon, mutta todella usein takeltelen sen kanssa. Kieli ei vain taivu...
Tosin vielä vaikeampaa on soinnilliset ja soinnittomat frikatiivit, aspiroidut klusiilit sekä bilabiaalin puolivokaalin ja labiodentaalin spirantin erottaminen. Myös lateraalin eri ääntämispaikat tuottavat ongelmia.
Vokaaliäänteistä vaikeita ovat välivokaali ja /ou/ diftongi.
ap
mikä olisi vaikea lausua, kun musta kaikki on helppoa :)
mulle myös th- äänne ja samoin sain moitetta, että sanon v:n sanan alussa liian lepsusti eli sen pitää kunnolla kuulua.
En kuitenkaan koskaan osannut lausua sanaa "sure" oikein, paikallinen poikaystäväni nauroi aina lausunnalleni:)
Sehän lausutaan tosi erilailla tietenkin jenkeissä, niinku "söö" tjtn, mutta brittilän kielelle en sitä saanut taivutettua oikein.
En osaa ääntää sitä brittiläisittäin vaan jenkkityyliin. Lontoossa tarjoilijoilla oli vaikeuksia ymmärtää tai sitten eivät vain "ymmärtäneet"...
Niin mulle tuli ekana mieleen nämä:
THE, tuosta se ihan alku. En muista äänteen nimeä. Suomalainenhan tyypillisesti sanoo tuon "thö". En sitten tiedä onko kyse enemmän estyneisyydestä (eli ettei vaan haluta edes yrittää "heittäytyä" kielen oikeaan ilmaisuun) vai siitä että olisi oikeasti vaikeaa.
THING, tuostakin se ihan alku. Senkin suomalainen ääntää niin kuin kirjoitetaan.
Tosin vielä vaikeampaa on soinnilliset ja soinnittomat frikatiivit, aspiroidut klusiilit sekä bilabiaalin puolivokaalin ja labiodentaalin spirantin erottaminen. Myös lateraalin eri ääntämispaikat tuottavat ongelmia.
ap
keskustelua aiheesta, niin varmaan kannattaa käyttää sellaista kieltä, jota muutkin ymmärtää. Joo, mä olen opiskellut alaa, joten toki ymmärrän, muttei nää nyt ihan yleistietoon kuulu.
5
ap
Koska siellähän on ääntämisohjeet :DEi se ihan niin taida kuitenkaan mennä...
keskustelua aiheesta, niin varmaan kannattaa käyttää sellaista kieltä, jota muutkin ymmärtää. Joo, mä olen opiskellut alaa, joten toki ymmärrän, muttei nää nyt ihan yleistietoon kuulu.5
ap
Esimerkit ei olisi pahitteeksi. Vai oletatko, että av:lla kaikki tuntevat käsitteet aspiroitu klusiili ja labiodentaali spirantti?
T. tuo joka puhui thöstä ja thingistä.
minulle vaikea lausuttava on sana vehicle.
työkavereideni huomaan olevan kauhean vaikea sanoa purchase, vaikka minusta siinä ei ole mitään vaikeaa.