Ulkosuomalainen ihmettelee: Suomessa lammasmaisia äänestäjiä
Ok, kyseessä oli kuntavaalit, mutta väki ei näytä oppivan mitään.
Jos haluatte vaikka mm.
- koulutettujen palkat ja kaikkien työsuhdeturva paranee mm. Saksan ja Ruotsin tasolle
- autovero on 0% kuten mm. Ruotsissa
- alkoholi-pelottelu-rajoituspolitiikka poistuu kuten mm. kaikissa maissa Pohjoimaiden ulkopuolella.
- kauppakartellit ja muut poistuvat ja oikea kilpailu saa valtaa.
ym. monia asioita, joista kannattaa ihan ottaa oppia niinkin läheltä kuin Euroopan alueelta.
Mutta ei, itseään ruoskivat suomalaiset äänestävät samoja härskejä kusettajia ja toivovat sitä lottovoittoa, jolloin pääsisi muuttamaan Suomesta pois. Heh heh, muutosrohkeus ei ole lammas-suomalaisten parasta puolta.
Kommentit (134)
i] Muuten autoista ym. eihän ketään pitäisi haitata jos joku haluaa ostaa ilman autoveroa vaikka minkä hirmukulkineen. Joku ei halua, kuten sinä ja se on ihan ok sekin.
aika hemmetisti, tiestö, auraus, ympäristöhaitat jne.Miksi niitä pitäisi saada aiheuttaa mielin määrin ilmaiseksi? Hä?
Eli minä ainakin olen sitä mieltä, että autoverotusta ei missään nimessä pidä keventää, korkeintaan kohdentaa niin, että "hirmukulkineet" (mikä sana...) maksavat entistäkin enemmän, ja vähäpäästöiset autot vähemmän.
-41-
mitään tärkeää asiaa. Tärkein pointti oli vaan nähtävästi syyttäminen suomalaisia lampaiksi. Ok. Mutta perusteet olivat hepposet.
i] Muuten autoista ym. eihän ketään pitäisi haitata jos joku haluaa ostaa ilman autoveroa vaikka minkä hirmukulkineen. Joku ei halua, kuten sinä ja se on ihan ok sekin.
Suomessa valitetaan, että nyt en saa vanhuksille hyvää hoitopaikkaa tai päivähoidossa ei anneta hyvää ruokaa tai koulussa lapsi ei saa opiskella ranskan kieltä ym.
Monessa maassa ei näitä asioita edes ole tai ne ovat huonommassa jamassa, mutta valittavatko he, ovatko tyytymättömiä tmv.? En tiedä.
Olisiko Suomessa tätä sosiaaliturva-paskaa jo liiaksi ja oikeesti olisikin poistettava vaikka autovero ym. eikä aina maristava jostain palveluista, joita mielestäni on jo ihan riittävästi.
Muuten autoista ym. eihän ketään pitäisi haitata jos joku haluaa ostaa ilman autoveroa vaikka minkä hirmukulkineen. Joku ei halua, kuten sinä ja se on ihan ok sekin.
Koulutus Suomessa on jo muutenkin kunnossa sekä terveydenhuollossa vaan raha pitäisi kohdistaa oleelliseen.
ainakaan tuon koulutuksen suhteen. Opetuksesta on säästetty jatkuvasti, ryhmäkokoja kasvatettu, avustajia vähennetty jne.
Terveydenhuollon suhteen olet varmaan oikeassa, mutta siihenkin tarvittaisiin päättäjiä, jotka kykenisivät tekemään toimivia ratkaisuja, eikä sellaisia päättäjiä näy olevan tarjolla.
Kyllähän se autoilla kerättävä tulo koskee kaikkia, se on yksi osa pottia, millä menoja rahoitetaan. Autoilijatkin tarvitsevat teiden kunnossapitoa, mikä on Suomessa ilmaston takia paljon kalliimpaa, kuin Saksassa.
Lisäksi ekologisuuden kannalta olisi suotavaa, että mahdollisimman harva haluaisi ostaa saastuttavan hirmukulkineen.
Suomessa valitetaan, että nyt en saa vanhuksille hyvää hoitopaikkaa tai päivähoidossa ei anneta hyvää ruokaa tai koulussa lapsi ei saa opiskella ranskan kieltä ym. Monessa maassa ei näitä asioita edes ole tai ne ovat huonommassa jamassa, mutta valittavatko he, ovatko tyytymättömiä tmv.? En tiedä. Olisiko Suomessa tätä sosiaaliturva-paskaa jo liiaksi ja oikeesti olisikin poistettava vaikka autovero ym. eikä aina maristava jostain palveluista, joita mielestäni on jo ihan riittävästi.
Jossain Afrikan kehitysmaassa tietysti oltaisiin ratkionnellisia suomalaisista palveluista...
Me suomalaiset kuitenkin maksamme aika isoa veroprosenttia ja meillä on täysi syy vaatia sille vastinetta.
LISÄKSI kyse ei ole mistään ulkoavaruudesta tulevasta "kivasta", vaan poliittisesti päätetystä yhteiskuntamallista. Joten jos sitä toiset poliittiset ryhmittymät haluavat heikentää, siihen nimenomaan KUULUUKIN OTTAA KANTAA VAALEISSA.
-41-
Äänestätkö itse kotikuntasi kuntavaaleissa? Minä en äänestä mutta en toisaalta kitisekään sitten mistään.
Minä äänestän niin saan kitistä eikö?
Olen sitä mieltä, että sitä saa mitä tilaa. Ja hienoa kun luotatte edelleen näihin kolmeen suureen ja haluatte jatkaa valitsemallannne tiellä. Itse käyn usein suomessa, mutta vain lomalla. Ja hyvä niin ;)
Eli aloittajalla ei nyt oikeastaan ollut mitään tärkeää asiaa. Tärkein pointti oli vaan nähtävästi syyttäminen suomalaisia lampaiksi. Ok. Mutta perusteet olivat hepposet.
että hän asuu Ulko-Suomessa.
Miten niin "ei ketään pitäisi haitata"? Autoilu aiheuttaa kustannuksia, aika hemmetisti, tiestö, auraus, ympäristöhaitat jne. Miksi niitä pitäisi saada aiheuttaa mielin määrin ilmaiseksi? Hä? Eli minä ainakin olen sitä mieltä, että autoverotusta ei missään nimessä pidä keventää, korkeintaan kohdentaa niin, että "hirmukulkineet" (mikä sana...) maksavat entistäkin enemmän, ja vähäpäästöiset autot vähemmän. -41-
Suomessa autoilijoilta kerätään n. 10 kertaa enemmän rahaa kuin heidän kaikki kustannukset maksavat eikä ole näkynyt sitä veron poistoakaan mm. hybridi- tai sähköautoilta. Eli alahuulet liikkuvat, mutta itse toimintaa ei näy.
Esim vantaalaiset. Ei jumalauta voi ymmärtää miten ne äänesti demareille murskavoiton kaupungissa, jossa juuri ennen vaaleja demarit jäi kiinni vuosikymmeniä jatkuneesta lahjonnasta ja korruptiosta. Sama Helsingin puolella Vapaavuoren saama äänisaalis. Ei koskaan kannata aliarvioida suomalaisten tyhmyyttä.
Autot täällä tietenkin ovat halpoja Suomen hintoihin verrattuna - ei olisi minullakaan Suomessa ollut varaa ostaa tällaista menopeliä. Mutta bensa on kyllä kallista Saksan yleiseen hintatasoon suhteutettuna, eli kyllä valtio pyrkii ottamaan omansa pois jollain tavoin.
Suomessa tietenkin sekä autot että bensa ovat järjettömissä hinnoissa.
No, eipä liity Suomen kuntavaaleihin mutta halusin kommentoida, kun ketjussa taas tämäkin asia tuli esille.
Terkut Etelä-Saksasta
Et taida olla oikein perillä asioista ainakaan tuon koulutuksen suhteen. Opetuksesta on säästetty jatkuvasti, ryhmäkokoja kasvatettu, avustajia vähennetty jne. Lisäksi ekologisuuden kannalta olisi suotavaa, että mahdollisimman harva haluaisi ostaa saastuttavan hirmukulkineen.
No, kuinka monessa maassa niitä kouluavustajia on tai millaisiahan kirjoja he käyttävät ?. Ekologisuudesta; se on aivan paskan halia millaisia autoja 5 milj. asukkaan Suomessa käytetään. Ei mitään merkitystä ekologisuuteen jos esim. muun Euroopan reilu 400 milj. ja Venäjän 150 milj. ei siitä välitä.
että ihmiset vaikuttavat olevan kiukkuisia palvelujen huononemisesta ja perusturvan heikkenemisestä, mutta vasemmiston kannatus laskee ja laskee (ok, nyt pysyi about ennallaan). PS on tietysti vaikuttanut, mutta silti.
Autot täällä tietenkin ovat halpoja Suomen hintoihin verrattuna - ei olisi minullakaan Suomessa ollut varaa ostaa tällaista menopeliä. Mutta bensa on kyllä kallista Saksan yleiseen hintatasoon suhteutettuna, eli kyllä valtio pyrkii ottamaan omansa pois jollain tavoin.
Suomessa tietenkin sekä autot että bensa ovat järjettömissä hinnoissa.No, eipä liity Suomen kuntavaaleihin mutta halusin kommentoida, kun ketjussa taas tämäkin asia tuli esille.
Terkut Etelä-Saksasta
Saksa on kehitysmaa. ei pärjää millään riippumattomalla elintasomittarilal sivistysmaille. Happosateet, kivihiilivoimalat, siirtolaislähiöt. Kuka helvetti tuohon läävään haluaa vaikka saisi Mersun ilmaiseksi.
No, kuinka monessa maassa niitä kouluavustajia on tai millaisiahan kirjoja he käyttävät ?.
siitä huolimatta, että Suomessa koulupäivät ovat muihin verrattuna lyhyitä. Se, että muualla ei ole kouluavustajia ja on huonompia kirjoja, ei ole peruste sille, että koulutusta huononnetaan, ja se tapahtuu väistämättä, kun opetuksen määrärahoja karsitaan jatkuvasti. Esimerkiksi syrjäytyminen lisääntyy, ja aiheuttaa loppupeleissä yhteiskunnalle isomman laskun, kun mitä opetuksessa on säästetty. Se vaikuttaa myös kilpailukykyyn.
Ekologisuudesta; se on aivan paskan halia millaisia autoja 5 milj. asukkaan Suomessa käytetään. Ei mitään merkitystä ekologisuuteen jos esim. muun Euroopan reilu 400 milj. ja Venäjän 150 milj. ei siitä välitä.
Tarvitseeko tällaista asennetta edes kommentoida? Minä voin saastutella rauhassa kaikista muista välittämättä, kun ei tämä minun ekologisuuteni kuitenkaan mihinkään vaikuta... Siis oikeesti!
Lopetetaan nyt Saksasta jauhaminen Saksa on kehitysmaa. ei pärjää millään riippumattomalla elintasomittarilal sivistysmaille. Happosateet, kivihiilivoimalat, siirtolaislähiöt. Kuka helvetti tuohon läävään haluaa vaikka saisi Mersun ilmaiseksi.
Niinhän sitä voisi kuvitella täällä pohjan perukoilla rapakaljan, light-jauhomakkaran, tojotakorollien ja arvauskeskusten ihannemaassa. Saksa on ollut maailman vientimaa nr. 1 vuosikymmeniä (nyt taitaa Kiina olla ensimmäinen) ja erittäin hyvinvoiva maa mm. terveyspalvelujen ja vaikka ruuan laadun ja hinnan suhteen.
Tarvitseeko tällaista asennetta edes kommentoida? Minä voin saastutella rauhassa kaikista muista välittämättä, kun ei tämä minun ekologisuuteni kuitenkaan mihinkään vaikuta... Siis oikeesti!
Ei tarvi kommentoida, sillä mm. Ruotsissa ei ole ollut vuosikymmeniin autoveroa. Ja Ruotsihan on helkkarin saastunut, eikö olekin ?.
Kun Suomessa suosittaisiin edes puhtaiden hybridi- ja sähköautojen hankintaa. Mutta sehän ei kusettajamaahan sovi.
Suomessa tietenkin sekä autot että bensa ovat järjettömissä hinnoissa.No, eipä liity Suomen kuntavaaleihin mutta halusin kommentoida, kun ketjussa taas tämäkin asia tuli esille.
Terkut Etelä-Saksasta
Saksa on kehitysmaa. ei pärjää millään riippumattomalla elintasomittarilal sivistysmaille. Happosateet, kivihiilivoimalat, siirtolaislähiöt. Kuka helvetti tuohon läävään haluaa vaikka saisi Mersun ilmaiseksi.
tuli oltua siellä 6 vuotta töissä Etelä-Saksassa, ja kylläpä on ikävä takaisin vaikka sitten onkin kuulemma niin kamala kehitysmaa. Mulla oli liksa vastaavista työstä tupla Suomeen verrattuna ja elintaso kaikin puolin korkeampi. Siirtolaisia ei meidän alueella juuri näkynyt ja luontokin oli ihan vehreää eikä mitään happosateiden raiskaamaa mustaa kelometsää.
Mutta mitä tulee ap:n kysymykseen, niin minäkin änäestin lammasmaisesti yhtä valtapuolueista, syynä se, että kun hyviä vaihtoehtoja ei oikein ole. En pidä persuja sellaisena. Meidän kunnassa ainakin persujen ehdokkaat oli pääosin tyyliä noukittu kantabaarista, en luottaisi kunnan asioiden hoitoa yhdenkään niistä käsiin. Vasemmistoliitto olisi minulle voinut olla vaihtoehto, jos olisi hyvä ehdokas ollut kunnassamme, sillä minusta vas. ajaa kuitenkin oikeita asioita, vanhusten, lasten ja vähäosaisten asiaa. Mutta niin, SDP:lle meni ääni koska heillä oli mieleiseni ehdokas.
Ei tarvi kommentoida, sillä mm. Ruotsissa ei ole ollut vuosikymmeniin autoveroa. Ja Ruotsihan on helkkarin saastunut, eikö olekin ?.
Kun Suomessa suosittaisiin edes puhtaiden hybridi- ja sähköautojen hankintaa. Mutta sehän ei kusettajamaahan sovi.
Kritisoin asennetta, että omalla saastuttamisella ei olisi väliä. Millä tavalla Ruotsin autovero liittyy siihen?
Muuten autoista ym. eihän ketään pitäisi haitata jos joku haluaa ostaa ilman autoveroa vaikka minkä hirmukulkineen. Joku ei halua, kuten sinä ja se on ihan ok sekin.
Koulutus Suomessa on jo muutenkin kunnossa sekä terveydenhuollossa vaan raha pitäisi kohdistaa oleelliseen.