Hämmästyn aina aika ajoin, kun huomaan joidenkin naisten olevan niin täysin riippuvaisia miehistään.
Ystäväni piti tulla tänään kylään, mutta soitti aamulla ettei pääsekkään.
Syynä on se, että miehensä ei jaksa vaihtaa talvirenkaita autoon ja hän ei uskalla ajaa, koska yöllä on ollut pakkasta ja tienpinta saattaa olla liukas.
Tässä tämänpäiväinen esimerkki.
Itse olen omatoiminen nainen, jolla pysyy pora ja muut työkalut käsissä. Asun kaksin lapseni kanssa ja vielä ei ole koittanut päivää mihin olisin tarvinnut miehen apua (jos ei lapseni siittämistä lasketa). Kantoavuksi tosin joudun pyytää miespuolisia ystäviäni, koska kaveripiirissäni on niin hentoisia naisia, etteivät jaksa kantaa kahden kanssani esimerkiksi pesukonetta. Tälläisiä tilanteita on tosin harvoin.
Mietin, että tahtovatko nämä naiset olla avuttomia ja luottavan vain miehen apuun ja osaamiseen? Itse tuossa tilanteessa haluaisin oppia, jos joskus tuleekin se päivä, kun mies ei olekkaan 24/7 saatavilla.
Kommentit (135)
Ps. Renkaat on hyvä vaihdattaa liikkeessä aika ajoin, koska siellä ne voi myös tasapainottaa. Tämä on tosi tärkeää. Tuskin ap:llakaan on sellaisia värkkejä kotona?
kun mies kuitenkin voi vaihtaa ne renkaat kotona?Ne renkaat pitää muuten tasapainottaa joka kerta vaihtamisen jälkeen. Kun vaihdetaan kotona, vaihtamisen jälkeen ajetaan lähimmälle huoltsikalle tekemään se.
t. se nainen, joka osaa kyllä vaihtaa renkaat (ja myös kiristää pultit riittävästi,) mutta yleensä mieluummin vaihdattaa, koska se käy niin paljon sukkelammin.
tarvitse tasapainottaa (vaikka ei siitä haittaakaan ole, tietenkään), eikä täällä päin kyllä huoltoasemilla ole sitä tasapainotuskonetta, tai on yhdellä, mutta siellä on rengasliike saman katon alla. Eikä se tasapainotus mitään itsepalveluhommaa ainakaan mun mielestä ole. Sekoitatko nyt ilmanpaineiden katsomiseen? On meillä kompressori, jos sitä ajattelet.
on tosiaan ehkä vähän huono. Todella monet itsenäiset ja reippaat naiset (kuten minä) eivät ole välttämättä koskaan tehneet sitä, ja vaikka voisin opetella niin ekassa kerrassa kestäisi varmaan niin kauan etten ehkä yhden kyläilyn takia ryhtyisi sitä sunnuntai-aamuna opettelemaan.
Mutta kyllä mua ihmetyttää naiset jotka esim. eivät osaa tankata autoa (anoppini), eivät voi lähteä mihinkään (esim. mökille, lastentapahtumaan) ilman miestään, eivät ikinä kanna yhtään mitään painavampaa (ok kaikki ei oikeasti jaksa), eivät jaksa olla yhden 3-vuotiaan kanssa iltaa yksin että mies pääsisi urheilemaan tms (kyse siis työssäkäyvistä yhden lapsen äideistä).
Lähtökohtaisesti haluaisin osata tehdä kaikenlaisia töitä. Minut opetettiin nuorena tekemään lähinnä vain "naisten töitä", mikä on monesti harmittanut. Kun muutin yksin asumaan, minun piti soittaa ja kysyä isältäni apua jokaiseen pikkuasiaan, kuten vaikka sulakkeen vaihtamiseen, mikä alkoi aika nopeasti tuskastuttamaan. Siksi minä kyllä opettelen tekemään uusia asioita aina, kun sellaisia tulee eteen. On helpottavaa tietää, että selviää kyllä vaikka pyöränkumin paikkaamisesta - vaikka mies muutoin aina tekisikin.
Mulle on ollut aina aika itsestäänselvää, että ajokortillisen ihminen osaa tehdä sellaisia tavallisia autoihin liittyviä asioita, kuten vaihtaa vaikka renkaat, polttimot tai tuulilasinpyyhkimät tai jotain vastaavaa. En pysty millään käsittämään, että jotkut eivät osaa. Rengas kun saattaa puhjeta milloin ja missä vain, ei joku ole aina siinä auttamassa.
aikauista, niin miksi ihmeessä ei työtehtäviä voisi jakaa. Mua ei ainakaan kiinnosta paskan vertaa opetella vaihtaan renkaita. Sitten, kun mieheni ei sitä ole tekemässä (syystä tai toisesta) niin varmasti osaan hoitaa homman ostamalla kyseisen palvelun.
Mä en ymmärrä miksi kaikki pitäis osata? Se tekee joka taitaa ja se opettelee jolla on halua.
Kyseistä palvelua on pikkuisen vaikea ostaa esim. tilanteessa, jolloin on yksin reissussa ja rengas hajoaa keskellä eimitään.
Elämä helpottuu kovasti, jos ei ole RIIPPUVAINEN toisesta. Esimerkiksi, mieheni tietää, ettei minun "kaverinluo" lähtö riippu siitä, "jaksaako" mies vaihtaa autooni talvirenkaat vai ei.
Minä voin siis tehdä mitä tahdon riippumatta miehen jaksamisesta. Siksi kannattaa opetella itse tekemään yhtä jos toista.
Ei se sitä merkitse, että minä vaihdan aina itse renkaani, mutta mies TIETÄÄ, ETTEI VOI ESTÄÄ MINUA LÄHTEMÄSTÄ JOS EI MUKA JAKSA...
Vielä rautalankaa: Mies ei voi käyttää valtaa minua kohtaan jollakin osaamisella tai tekemisellä, tai tekemättä jättämisellä. Hän kun tietää, että miehestä riippumatta homma hoituu.
Mutta onhan se niinkin, että toisilla on varaa maksaa palveluista, toisilla ei.
Joillain naisilla on hassu tapa näyttää tasa-arvoaan sillä, että huhkivat otsa rypyssä töitä ja kuten tämäkin sitten, haukkuvat muita laiskaksi.
Se on aina mennyt niin, että toiset tekee enemmän töitä ja raskaampaa ja toisilla on varaa maksaa palveluista.
Saatko jonkun marttyyrinkruunun otsaasi sillä, että vaihdat renkaat itse?
Minä istun sohvalla ja juon kupin kahvia ja selailen lehtiä kun miehet vaihtavat renkaani. Tulomatkalla voin käydä vaikka shoppailemassa tai hoidattamassa rakennekynteni.
Elämä on...valintoja
En minäkään silti vaihda autoon renkaita. Veisin auton huoltamolle renkaiden vaihtoon, jos näyttäisi siltä että mies ei vaihda ja alkaa olla liukasta.
Mutta osaan kyllä vaihtaa renkaat, koen vain, että se 25 euroa, minkä renkaanvaihto maksaa, on riittävän edullinen, että mieluummin käytän siihen kuluvan ajan muuhun. Renkaanvaihtoon menee minulla melkein tunti, ja kun käyn vaihdattamassa, se menee 10 minuutissa.
Ensin sinne vaihtopaikkaan täytyy ajaa, ehkä lastata renkaatkin mukaan. Sitten siellä täytyy odottaa ja lopuksi ajaa kotiin. Tuossa ajassa (yli 20 minuuttia) vaihdan renkaat pihassa itse ja tässä tapauksessa kysymys on pelkästä laiskuudesta.
Ystäväni piti tulla tänään kylään, mutta soitti aamulla ettei pääsekkään.
Syynä on se, että miehensä ei jaksa vaihtaa talvirenkaita autoon ja hän ei uskalla ajaa, koska yöllä on ollut pakkasta ja tienpinta saattaa olla liukas.
Tässä tämänpäiväinen esimerkki.Mietin, että tahtovatko nämä naiset olla avuttomia ja luottavan vain miehen apuun ja osaamiseen? Itse tuossa tilanteessa haluaisin oppia, jos joskus tuleekin se päivä, kun mies ei olekkaan 24/7 saatavilla.
ennen miehen kanssa seurustelua vaihdatin renkaani liikkeessä. seurustelun alkuaikoina mies ilmoitti että hän voi vaihtaa renkaat.
mikäli mies ei niitä vaihtaisi, en minäkään niitä vaihtaisi vaan vaihdattaisin liikkeessä.
varaston pihaansa, missä säilyttää renkaat. Sieltä hän vierittää ihan itse ne pihalle ja vaihtaa itse. Katsoo sitten haastavasti naapureita, että hänpä on sitten jotain. Hän vaihtaa ihan itse renkaat autoonsa. Luuserit säilyttää renkaita liikkeessä.
En minäkään silti vaihda autoon renkaita. Veisin auton huoltamolle renkaiden vaihtoon, jos näyttäisi siltä että mies ei vaihda ja alkaa olla liukasta.
Mutta osaan kyllä vaihtaa renkaat, koen vain, että se 25 euroa, minkä renkaanvaihto maksaa, on riittävän edullinen, että mieluummin käytän siihen kuluvan ajan muuhun. Renkaanvaihtoon menee minulla melkein tunti, ja kun käyn vaihdattamassa, se menee 10 minuutissa.
Ensin sinne vaihtopaikkaan täytyy ajaa, ehkä lastata renkaatkin mukaan. Sitten siellä täytyy odottaa ja lopuksi ajaa kotiin. Tuossa ajassa (yli 20 minuuttia) vaihdan renkaat pihassa itse ja tässä tapauksessa kysymys on pelkästä laiskuudesta.
Kaikilla ei ole mitään autotallia tms isoa varastoa, jossa niitä saisi laillisesti säilyttää. Ja kun renkaat on liikkeessä valmiina, niin on kätevää mennä sinne vaikka ajanvarauksella ja seurata vierestä kun näppärä mieshenkilö (yleensä aina mies) vaihtaa ne.
ja silti meillä käy siivoaja.
Osaamme tehdä juhlaruokia ja silti käymme ravintolassa joskus syömässä.
Osaan ommella vaatteita, mutta silti ostan ne valmiina.
Mieheni osaa rakentaa talon, mutta silti ostimme valmistalopaketin.
Ihmiset käyttävät aikansa ihan niin kuin he haluavat.
Ilmeisesti nämä miehestään riippuvaiset eivät haluakaan ymmärtää ap:n pointtia. Ei se renkaiden vaihto nyt ollut se pointti. Mutta eipä sitä taaskaan haluta ymmärtää.
Myös minä tunnen monia, jotka ovat riippuvaisia miehestään, veikkaanpa, että he joutuisivat ihan pulaan jos asiat pitäisikin hoitaa yksin. Se, että on riippumaton toisesta, ei tarkoita sitä, että kaikki pitäisi osata tehdä itse. Järkevä ihminen keksii keinon (ilman mieheltään kysymättä) miten tilanteesta selviää. Ja minä olen parisuhteessa mutta en keksi yhtään tilannetta mistä en selviäisi ilman miestäni. En siis osaa vaihtaa auton renkaita mutta osaisin viedä sen auton paikkaan missä ne renkaat vaihdettaisiin.
ettei tarvitse tuhlata pyhäpäivää kyläilyyn.
Sehän tässä oli oikeasti se ydin. Mutta rivakka aaveemamma alkaa heti vaihtamaan uhmassa renkaita ja näyttää miehelle, että minä kyllä osaan.
Mies makaa sohvalla ja nauraa partaansa, että hullu nainen. Olisi vienyt liikkeeseen:)
Ilmeisesti nämä miehestään riippuvaiset eivät haluakaan ymmärtää ap:n pointtia. Ei se renkaiden vaihto nyt ollut se pointti. Mutta eipä sitä taaskaan haluta ymmärtää.
Myös minä tunnen monia, jotka ovat riippuvaisia miehestään, veikkaanpa, että he joutuisivat ihan pulaan jos asiat pitäisikin hoitaa yksin. Se, että on riippumaton toisesta, ei tarkoita sitä, että kaikki pitäisi osata tehdä itse. Järkevä ihminen keksii keinon (ilman mieheltään kysymättä) miten tilanteesta selviää. Ja minä olen parisuhteessa mutta en keksi yhtään tilannetta mistä en selviäisi ilman miestäni. En siis osaa vaihtaa auton renkaita mutta osaisin viedä sen auton paikkaan missä ne renkaat vaihdettaisiin.
Sehän tässä oli oikeasti se ydin. Mutta rivakka aaveemamma alkaa heti vaihtamaan uhmassa renkaita ja näyttää miehelle, että minä kyllä osaan.
Mies makaa sohvalla ja nauraa partaansa, että hullu nainen. Olisi vienyt liikkeeseen:)
mutta kaipa sekin on kunnon av mamman ominaisuus. Mikä siinä nyt on niin vaikea sanoa, että nyt en tule?
ei olisi pärjännyt ilman miestä.
Esim äitini oli nainen, kenenkä ei tarvinnut opetella autosta mitään, ei osannut kännykkää käyttää, ei tiennyt tileistä ei mistään mitään.
Isäni kuoli ja niin vain on äitini vaihdatuttanut taloon katon ja lämminvesivaraajan ja hommasi tietokoneen ja pärjää todella hyvin. Ikää hänellä on 81 vuotta. Isäni kuollessa hän oli 75v ja sen jälkeen oppi oikein hyvin kaiken.
Samoin on muidenkin leskien kanssa, jotka tiedän. Ennen oli aika tarkkaan miesten ja naisten työt. Hyvin nämä naiset pärjää maaseudulla yksin ja kaupungissakin, vaikka mies on kuollut.
Vain aavee-elämässä ei naiset pärjää ilman miestä. Mutta oikeassa elämässä naiset on aina pärjänneet ja näitä miehestä riippuvaisia naisia ei ole oikeassa elämässä olemassakaan.
muuten tämä kaveri saisi lukea aaveelta, että "kaverini oli luvannut tulla kylään ja nyt soitti, ettei viitsikään. Eikö ole ihan paska kaveri"
mutta kaipa sekin on kunnon av mamman ominaisuus. Mikä siinä nyt on niin vaikea sanoa, että nyt en tule?
muuten tämä kaveri saisi lukea aaveelta, että "kaverini oli luvannut tulla kylään ja nyt soitti, ettei viitsikään. Eikö ole ihan paska kaveri"
kun jää siitä valheestaan kiinni. Kuin nyt tuo renkaidenvaihto juttu esimerkiksi.
Buahahaa, että te olette helppoja......:DDDDDDDDDD
jankutijankutijankutijankutijankuti
Jankuttaja iski jälleen:)
kun jää siitä valheestaan kiinni. Kuin nyt tuo renkaidenvaihto juttu esimerkiksi.
Mulle on ollut aina aika itsestäänselvää, että ajokortillisen ihminen osaa tehdä sellaisia tavallisia autoihin liittyviä asioita, kuten vaihtaa vaikka renkaat, polttimot tai tuulilasinpyyhkimät tai jotain vastaavaa. En pysty millään käsittämään, että jotkut eivät osaa. Rengas kun saattaa puhjeta milloin ja missä vain, ei joku ole aina siinä auttamassa.
Kun sinullakin olisi sellainen auto, jossa polttimon vaihto edellyttää jokseenkin laturin tai muun vehkeen irrottamisen, sinä osaisit arvostaa suuresti ammattiasentajia. Myös maksun muodossa...
Eri asia tietenkin, jos ei koskaan liiku ilman miestä tai apuvoimia. Siinä tulee se riippuvuus ongelmaksi.
Mies voi myös käyttää valtaa, kuten aloituksen esimerkissä kieltäytymällä tekemästä jotain.
Muuan hupaisa tapaus sattui meillä, kun tieltä poikkesi pyytämään "miestä" apuun nainen, joka sattuneesta syystä oli liikkeellä yksin. Ei löytynyt miestä, mutta apua kyllä. Ensin pienempään juttuun - peräkärryn irrotukseen - ja sitten vielä sen peruuttamiseen. Paikalle sattui sitten isompi auto, josta löytyi jälkimmäiseenkin apu, sattui vaan siinäkin olemaan nainen kuskina.
Kun sinullakin olisi sellainen auto, jossa polttimon vaihto edellyttää jokseenkin laturin tai muun vehkeen irrottamisen, sinä osaisit arvostaa suuresti ammattiasentajia. Myös maksun muodossa...Eri asia tietenkin, jos ei koskaan liiku ilman miestä tai apuvoimia. Siinä tulee se riippuvuus ongelmaksi.
Mies voi myös käyttää valtaa, kuten aloituksen esimerkissä kieltäytymällä tekemästä jotain.
Muuan hupaisa tapaus sattui meillä, kun tieltä poikkesi pyytämään "miestä" apuun nainen, joka sattuneesta syystä oli liikkeellä yksin. Ei löytynyt miestä, mutta apua kyllä. Ensin pienempään juttuun - peräkärryn irrotukseen - ja sitten vielä sen peruuttamiseen. Paikalle sattui sitten isompi auto, josta löytyi jälkimmäiseenkin apu, sattui vaan siinäkin olemaan nainen kuskina.
Kyllä saisi olla aika tärkeä meno, että alkaisin vaihtaa renkaita jos on kerran sovittu että mies vaihtaa ne. Ei sillä, etten osaisi tehdä sitä, mutta kai nyt joku työnjako on kohtuullinen? Ap:n perheessä mies luuttuaa kun ap imuroi ja ap pitää kiinni renkaasta kun mies kiristää ruuveja. No, meillä tehdään asiat vähän toisella tavalla, kumpikin saa osansa.
Renkaiden vaihtaminen on tosi huono esimerkki ja vaikuttaa provolta, koska se on niin stereotyyppinen juttu. Jos mies ei olisi vaihtanyt renkaita, veisin auton ihan piruuttani huoltamolle. Kaikki meista varmaan vaan tietää, että vartin varoitusajalla sieltä huoltamolta ei näinä päivinä saa aikaa.
Mummini (syntynyt v.1916) ei ollut vaarini (syntynyt vuonna 1919) kuollessa vuonna 1995 eläessään hoitanut mitään raha-asioita eikä oikeastaan edes käynyt pankissa muuta kuin allekirjoittamassa jotain papereita. Ei ollut ikinä maksanut laskua eikä omistanut edes pankkiautomaattikorttia. Tämä on mielestäni esimerkki miehestä riippuvaisuudesta, ei todellakaan kyky tai halu vaihtaa renkaita.