Hämmästyn aina aika ajoin, kun huomaan joidenkin naisten olevan niin täysin riippuvaisia miehistään.
Ystäväni piti tulla tänään kylään, mutta soitti aamulla ettei pääsekkään.
Syynä on se, että miehensä ei jaksa vaihtaa talvirenkaita autoon ja hän ei uskalla ajaa, koska yöllä on ollut pakkasta ja tienpinta saattaa olla liukas.
Tässä tämänpäiväinen esimerkki.
Itse olen omatoiminen nainen, jolla pysyy pora ja muut työkalut käsissä. Asun kaksin lapseni kanssa ja vielä ei ole koittanut päivää mihin olisin tarvinnut miehen apua (jos ei lapseni siittämistä lasketa). Kantoavuksi tosin joudun pyytää miespuolisia ystäviäni, koska kaveripiirissäni on niin hentoisia naisia, etteivät jaksa kantaa kahden kanssani esimerkiksi pesukonetta. Tälläisiä tilanteita on tosin harvoin.
Mietin, että tahtovatko nämä naiset olla avuttomia ja luottavan vain miehen apuun ja osaamiseen? Itse tuossa tilanteessa haluaisin oppia, jos joskus tuleekin se päivä, kun mies ei olekkaan 24/7 saatavilla.
Kommentit (135)
Hauska seurata kun mammat kiihtyy ja lähtee aina uudestaan ja uudestaan matkaan näihin :D
ap
Ap istui ja odotti että aloituksensa sai muutamia vastauksia, sitten hän pääsi kirjoittamaan listan kaikesta mitä osaa tehdä. Kaupan päälle sai haukkua ystävää. Tästä on hyvä jatkaa päivän viettoa vai mitä ap?
mennä huomenna autolla töihin.
Minä ainakin olen ensi viikon lomalla.
Ja kyllä, renkaat on vaihdatettu minun autosta liikkeessä=)
Huomennakin on mitä ilmeisimmin liukasta. Varsinkin aamulla jolloin useimmat meistä menevät töihin.
Miksei siis tuo ap:n ystävän mies halua suojella vaimonsa henkeä ja vaihtaa niitä renkaita tänään? Kuulostaa mielestäni aika kamalalta, että mies ei jaksa vaihtaa renkaita. Ja mikäs korjaamo on sunnuntaisin auki niin, että renkaita pääsisi vaihdattamaan?
Hauska seurata kun mammat kiihtyy ja lähtee aina uudestaan ja uudestaan matkaan näihin :D
apAp istui ja odotti että aloituksensa sai muutamia vastauksia, sitten hän pääsi kirjoittamaan listan kaikesta mitä osaa tehdä. Kaupan päälle sai haukkua ystävää. Tästä on hyvä jatkaa päivän viettoa vai mitä ap?
t:ap
Siellä sitten odottelette miestä/hinauspalvelua tai edes ohi kulkevaa autoa auttamaan, kun ette osaa vaihtaa vararengasta?
ap
miehiinsä nojautujat.
Meillä oli tapana tehdä lapseni isän kanssa kaikki yhdessä. Renkaiden vaihto sujui nopeasti, kun toinen ruuvasi ja toinen laittoi renkaan paikalleen jne.
Samaten siivous sujui mutkattomasti, kun toinen imuroi ja toinen tuli perässä luututen.Kyllä minä ymmärrän, että kaikki eivät osaa kaikkea ja jotkut ovat toisissa asioissa parempia kuin toisissa. Edelleen mielestäni jokaisen pitäisi suoriutua kuitenkin tälläisistä pienistä kotiaskareistakin ilman toisen apua.
Ap
paikassa, että en saisi sitä yksin sieltä pois. On auton pohjassa kiinni. Olen kerran joutunut vaihtamaan ja meitä tarvittiin kaksi siihen.
Joten jos olen yksin liikkeellä, joutuisin kaikesta huolimatta soittamaan apua.
Siellä sitten odottelette miestä/hinauspalvelua tai edes ohi kulkevaa autoa auttamaan, kun ette osaa vaihtaa vararengasta?
apAp istui ja odotti että aloituksensa sai muutamia vastauksia, sitten hän pääsi kirjoittamaan listan kaikesta mitä osaa tehdä. Kaupan päälle sai haukkua ystävää. Tästä on hyvä jatkaa päivän viettoa vai mitä ap?
Keskusteluhan on ihan mielenkiintoinen, ketä kiinnostaa oliko tilanne, josta se sai alkunsa tosi vai ei. Aloituksen todenperäisyydellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten täällä vaihdetaan ajatuksia.
aloituksen otsikko olisi ollut, että "Voi ei, en pääse ystäväni luokse, kun mieheni ei suostu vaihtamaan renkaita"
olisi vastaukset olleet nimenomaan, että vaihda ite ne renkaat, ootpa uusavuton jne.
en myöskään osaa ommella, kutoa virkata tai muutakaan näpertämistä. Hyvin olen selvinnyt elämässäni ilman näitä taitoja.
Se on totta, että elämässä voi tapahtua yllättäviä asioita. Puoliso kuolee tai tulee ero. Hetken aikaa voi tosiaan olla avuton, mutta usko pois, kyllä avuttomat kotirouvatkin oppivat kun on pakko. Jos ei ole pakko, miksi olisi opeteltava?
En minäkään silti vaihda autoon renkaita. Veisin auton huoltamolle renkaiden vaihtoon, jos näyttäisi siltä että mies ei vaihda ja alkaa olla liukasta.
Mutta osaan kyllä vaihtaa renkaat, koen vain, että se 25 euroa, minkä renkaanvaihto maksaa, on riittävän edullinen, että mieluummin käytän siihen kuluvan ajan muuhun. Renkaanvaihtoon menee minulla melkein tunti, ja kun käyn vaihdattamassa, se menee 10 minuutissa.
Ensin sinne vaihtopaikkaan täytyy ajaa, ehkä lastata renkaatkin mukaan. Sitten siellä täytyy odottaa ja lopuksi ajaa kotiin. Tuossa ajassa (yli 20 minuuttia) vaihdan renkaat pihassa itse ja tässä tapauksessa kysymys on pelkästä laiskuudesta.
Mies on juuri vaihtamassa renkaita tuolla. Mä en osaa niitä vaihtaa, tosin mulla ei ole vielä b-korttiakaan. A on, mutten vaihda moottoripyöräänkään renkaita, en edes öljyjä. Syy: ei kiinnosta ne hommat.
Mä en ymmärrä tuota "koko painollaan nojaamista". Renkaan vaihdot ja sen sellaiset on vain pieni osa perheen arkea. Esim. mies ei ikinä osaisi ostaa lapselle vaatteita - on tämän sanonutkin - joten minä hankin ne. Itse asiassa katselen myös miehelle vaatteet kaupasta. Samoin minä päätän, mitä syödään ja mitä ruokakaupasta ostetaan. Se, että mies ei sano näihin asioihin mitään, ei tarkoita, että hän "nojaisi minuun koko painollaan".
Ps. Renkaat on hyvä vaihdattaa liikkeessä aika ajoin, koska siellä ne voi myös tasapainottaa. Tämä on tosi tärkeää. Tuskin ap:llakaan on sellaisia värkkejä kotona?
Siis tuo ei ole avuttomuutta vaan aika perinteistä työnjakoa vaan. Kyllä minäkin aivan varmasti oppisin halutessani vaihtamaan renkaat, mutta sen sijaan mä teen jotkut muut jutut mitä mieheni taasen ei tee. Eikä ihan ilman opettelua niitä hyvin osaisikaan.
Ei meillä ainakaan ole tuollaista vaihtokauppaa, se tekee joka jaksaa tai haluaa tai ehtii. Mitä miehesi ei osaa tehdä mitä itse osaat? ei ap
mutta mieheni ei osaa laittaa ruokaa yhtä hyvin kuin minä. Varmasti oppisi, jos olisi pakko. Ei kuitenkaan ole vielä ollut pakko, kuten ei minunkaan ole ollut vielä pakko opetella vaihtamaan auton renkaita tms. Tosin me kyllä vaihdatetaan auton renkaat rengasliikkeessä missä myös talvirenkaita säilytetään...
Eli minusta tämmöinen "vaihtantatalous" on vaan merkki tehokkaasta työnjaosta. Kaikkien ei tarvitse osata kaikkea, kuten ehkä agraariyhteiskunnassa ennenwanhaan.
Ps. Renkaat on hyvä vaihdattaa liikkeessä aika ajoin, koska siellä ne voi myös tasapainottaa. Tämä on tosi tärkeää. Tuskin ap:llakaan on sellaisia värkkejä kotona?
kun mies kuitenkin voi vaihtaa ne renkaat kotona?
Ne renkaat pitää muuten tasapainottaa joka kerta vaihtamisen jälkeen. Kun vaihdetaan kotona, vaihtamisen jälkeen ajetaan lähimmälle huoltsikalle tekemään se.
t. se nainen, joka osaa kyllä vaihtaa renkaat (ja myös kiristää pultit riittävästi,) mutta yleensä mieluummin vaihdattaa, koska se käy niin paljon sukkelammin.
En minäkään silti vaihda autoon renkaita. Veisin auton huoltamolle renkaiden vaihtoon, jos näyttäisi siltä että mies ei vaihda ja alkaa olla liukasta.
Mutta osaan kyllä vaihtaa renkaat, koen vain, että se 25 euroa, minkä renkaanvaihto maksaa, on riittävän edullinen, että mieluummin käytän siihen kuluvan ajan muuhun. Renkaanvaihtoon menee minulla melkein tunti, ja kun käyn vaihdattamassa, se menee 10 minuutissa.
Ensin sinne vaihtopaikkaan täytyy ajaa, ehkä lastata renkaatkin mukaan. Sitten siellä täytyy odottaa ja lopuksi ajaa kotiin. Tuossa ajassa (yli 20 minuuttia) vaihdan renkaat pihassa itse ja tässä tapauksessa kysymys on pelkästä laiskuudesta.
Kaikilla ei ole mitään autotallia tms isoa varastoa, jossa niitä saisi laillisesti säilyttää. Ja kun renkaat on liikkeessä valmiina, niin on kätevää mennä sinne vaikka ajanvarauksella ja seurata vierestä kun näppärä mieshenkilö (yleensä aina mies) vaihtaa ne.
kun mies kuitenkin voi vaihtaa ne renkaat kotona?Ne renkaat pitää muuten tasapainottaa joka kerta vaihtamisen jälkeen. Kun vaihdetaan kotona, vaihtamisen jälkeen ajetaan lähimmälle huoltsikalle tekemään se.
t. se nainen, joka osaa kyllä vaihtaa renkaat (ja myös kiristää pultit riittävästi,) mutta yleensä mieluummin vaihdattaa, koska se käy niin paljon sukkelammin.
Samalla vaivalla, kun kannan renkaat varastosta, kannan ne suoraan takakonttiin. Vaihtopaikalle on matkaa 1,5 km. En ole vielä kertaakaan joutunut jonottamaan, ja lopuksi en yleensä aja kotiin, vaan vaihto on ajoitettu niin, että jatkan siitä matkaani. Eli tavallaan se matka kotoakaan ei ole pois mistään.
sitäpaitsi minä en vaihda renkaita 20 minuutissa, miehelläkin kuluu 30 min/auto. Minulla menee pulttien kiristämisessä pitempään, mikä on minusta täysin luonnollista, koska minulla on vähemmän voimaa kuin miehellä.
Sen renkaanvaihtoajan lisäksi aikaa menee siihen, että käyn tasapainottamassa ne huoltsikalla.
Siis tuo ei ole avuttomuutta vaan aika perinteistä työnjakoa vaan. Kyllä minäkin aivan varmasti oppisin halutessani vaihtamaan renkaat, mutta sen sijaan mä teen jotkut muut jutut mitä mieheni taasen ei tee. Eikä ihan ilman opettelua niitä hyvin osaisikaan.
Ei meillä ainakaan ole tuollaista vaihtokauppaa, se tekee joka jaksaa tai haluaa tai ehtii. Mitä miehesi ei osaa tehdä mitä itse osaat? ei ap
Mä osaan mm. kuvankäsittelyä, käyttää ompelukonetta, neuloa, virkata, parsia, nikkaroida erisorttisia puujuttuja, laitta (hyvää) ruokaa... Joita mies ei hanskaa.
Tosin talvirenkaiden kohdalla meillä poikkeuksellisesti maksetaan hyvillä mielin paikalliselle rengasliikkeelle muutama kymppi ja aikaa meni 5min, kun vaihtavat talvinakit alle.
Mies hoitakoon mun puolestani muut autoon liittyvät hommat, leikkaa nurtsin, huoltaa öljykattilan, osaa käyttää teknisempiä tietokoneohjelmia kuin minä....
Olen mä vuosia yksinkin pärjännyt, mutta jos toinen tekee jonkun homman paremmin, niin miks ihmeessä pitäisi väkisin tehä vaan itte.
Järkyttävää kyllä, tällaisia naisia löytyy paljon. Joillekin naisille miehet jopa ostavat sen auton ja tuovat vielä tilipussinkin kotiin, että näin joillakin.
Meillä juuri näin. Enkä kyllä voi valittaa. Ihanaa on kun ei tarvitse itse tehdä kaikkea. Minäkin välillä "passaan" omaa kultaani.
Huomennakin on mitä ilmeisimmin liukasta. Varsinkin aamulla jolloin useimmat meistä menevät töihin.
Miksei siis tuo ap:n ystävän mies halua suojella vaimonsa henkeä ja vaihtaa niitä renkaita tänään? Kuulostaa mielestäni aika kamalalta, että mies ei jaksa vaihtaa renkaita. Ja mikäs korjaamo on sunnuntaisin auki niin, että renkaita pääsisi vaihdattamaan?