Hämmästyn aina aika ajoin, kun huomaan joidenkin naisten olevan niin täysin riippuvaisia miehistään.
Ystäväni piti tulla tänään kylään, mutta soitti aamulla ettei pääsekkään.
Syynä on se, että miehensä ei jaksa vaihtaa talvirenkaita autoon ja hän ei uskalla ajaa, koska yöllä on ollut pakkasta ja tienpinta saattaa olla liukas.
Tässä tämänpäiväinen esimerkki.
Itse olen omatoiminen nainen, jolla pysyy pora ja muut työkalut käsissä. Asun kaksin lapseni kanssa ja vielä ei ole koittanut päivää mihin olisin tarvinnut miehen apua (jos ei lapseni siittämistä lasketa). Kantoavuksi tosin joudun pyytää miespuolisia ystäviäni, koska kaveripiirissäni on niin hentoisia naisia, etteivät jaksa kantaa kahden kanssani esimerkiksi pesukonetta. Tälläisiä tilanteita on tosin harvoin.
Mietin, että tahtovatko nämä naiset olla avuttomia ja luottavan vain miehen apuun ja osaamiseen? Itse tuossa tilanteessa haluaisin oppia, jos joskus tuleekin se päivä, kun mies ei olekkaan 24/7 saatavilla.
Kommentit (135)
Tarttuakseni ihan tähän esimerkkiin...
Pidän itseäni melko aikaansaavana ja itsenäisenä. Mieheni matkustaa tolkuttomasti ja meillä on 3 lasta, jotka ovat jo koululaisia ja harrastavat paljon. Teen ison osan asioista arjessamme ilman miestä, silti on pakko tunnustaa, että välillä ottaa aivoon setviä jotain talonpitoon liittyviä hommia, jotka mies on aina hoitanut ja se on mielestäni tässä kokonaisuudessa ihan kohtuullista.
Selviäisin taatusti renkaiden vaihtamisesta, mutta en tee sitä. Miehen ollessa pidemmällä komennuksella vaihdatan renkaat liikkeessä. Samoin pesetän auton autopesulassa.
Jos sunnuntaiaamuna olisi pakkasta ja mies ei olisi vaihtanut renkaita, en minäkään siihen ryhtyisi kyläilyreissun takia.
ja jätä se niin sanottu ystäväsi vähän vähemmälle kritiikille. Hän elää tavallaan, sinä omallasi.
Jotenkin inhottaa, kun täällä aina parjataan, ystäviä, kavereita, kälyjä, naapureita, ihan kaikkia! kaikesta! Mitä ystävyyttä se on, kun pitää tulla keskustelupalstoille ilkkumaan jonkun tekemisiä?? Kertoo kyllä kirjoittajastaan vielä enemmän.
laittantu vaihdepyörään ja monia muita asioita on, joita en osaa. En osaa kutoa, en neuloa, en virkata pitsiä, en osaa leipoa.
Yleensä kädentaidoissa en ole hyvä, joten en viitsi opetella.
Mutta ap. oletko huomannut. Palveluita voi ostaa sellaiset, jotka eivät ole kaikissa hyviä. Olen enemmän sellainen älykkötyyppi ja kädentaidoissa ihan tollo. Miksi siis väkertäisin villasukkia väkisin itse kun voin hyvällä palkallani ostaa ne kaupasta. Samoin, vien auton liikkeeseen ja renkaat vaihdetaan siellä.
Hassua vain, että sinne liikkeseen näkyy moni mieskin tuovan autonsa renkaanvaihtoon.
Miksi ap olet niin perinteinen ja kuvittelet, että kaikki miehet osaavat vaihtaa autonrenkaat ja vaihtaa öljyt autoon?
Osaako veljesi myös neuloa, virkata ja ommella ja tehdä näitä "naisellisia" asioita?
kirjoitin.
En nyt tarkoita, että kaikessa pitäisi olla hyvä, mutta mielestäni jokaisen ihmisen pitäisi pärjätä ihan peruselämässä ilman jatkuvaa toisen ihmisen tarvetta.
Tämä kyseinen ystäväni ei osaa myöskään pumpata pyörän renkaisiin ilmaa, saati laittaa ketjuja takaisin paikoilleen. (Tämä kaameus hänelle tapahtui kerran, kun oli 15km päässä kotoaan ja mies työmatkalla, soitti minulle hätääntyneenä)
Ja kaikkia muitakin pikkujuttuja, joihin tarvii jatkuvasti miestään tekemään hänen puolestaan.Voi toki olla ettei vaan halunnut tulla luokseni, yleensä hän tosin sanoo sen suoraan.
Mutta kyllä näitä tälläisiä naisia on muitakin, jotka nojaavat toiseen ihmiseen koko painollaan. Lujaa kaatuu ja sattuu sitten kun noja häviää.
Ap
aikauista, niin miksi ihmeessä ei työtehtäviä voisi jakaa. Mua ei ainakaan kiinnosta paskan vertaa opetella vaihtaan renkaita. Sitten, kun mieheni ei sitä ole tekemässä (syystä tai toisesta) niin varmasti osaan hoitaa homman ostamalla kyseisen palvelun.
Mä en ymmärrä miksi kaikki pitäis osata? Se tekee joka taitaa ja se opettelee jolla on halua.
Jos aivan liian itsenäiseksi ja itseriittoiseksi itsensä tekee eikä mihinkään koskaan tarvitse ketään toista ihmistä, niin voi jäädä aika yksin.
miehiinsä nojautujat.
Meillä oli tapana tehdä lapseni isän kanssa kaikki yhdessä. Renkaiden vaihto sujui nopeasti, kun toinen ruuvasi ja toinen laittoi renkaan paikalleen jne.
Samaten siivous sujui mutkattomasti, kun toinen imuroi ja toinen tuli perässä luututen.
Kyllä minä ymmärrän, että kaikki eivät osaa kaikkea ja jotkut ovat toisissa asioissa parempia kuin toisissa. Edelleen mielestäni jokaisen pitäisi suoriutua kuitenkin tälläisistä pienistä kotiaskareistakin ilman toisen apua.
Ap
uuden ilmenemismuodon. "Kyllä on naiset heikkoja, kun niillä on miehet paapomassa. En minä vaan ketään tarvitse, osaan kaiken, kaiken!" ohis
vaikka olihan tuo aloituskin riidanhaluinen. Olisiko jotain muuta tälle päivälle takataskussa, ap?
mäkin olen omatoiminen ja hoidan suurimman osan "miesten"hommista meillä, mutta auton huolto on vaan miehen juttu.
Kyllä mäkin siihen pystyisin, mutta tuntuisi siltä, että hypin miehen varpaille. Eikä tulis mieleenkään määräillä millon ne renkaat vaihdetaan.
Veikkaan, että mieskin tarpeen vaatiessa "osaisi" lyhentää housunlahkeensa, mutta yllättäen se on kuitenkin ennemmin mun homma. Ei ompelukoneen käyttökään mikään maailman vaikein juttu ole, mutta jos se sujuu toiselta vähän helpommin niin kannattaahan se hyödyntää työnjaossa.
En siis väittäisi, että johtuu jostain naisten avuttomuudesta vaan yleisesti tavasta jakaa hommat pariskunnan kesken.
sinun pitäisi ne itse vaihtaa, eikä vaihdattaa liikkeessä. Nyt ei ole hyvä ja kunnon nainen kun luuseroit tuolla tavalla.
Hyh hyh niitä naisia myös, joilla käy siivooja. Kunnon naisen mies perjantaisin ottaa mopin käteen ja luuttuaa lattiat samalla kun nainen vaihtaa renkaita.
Ap on aika koominen:)
Todellakin vaikuttaa katkeralta yh.lta, joka odottaa kieli pitkällä, että muillakin mies jättäisi.
Tarttuakseni ihan tähän esimerkkiin...
Pidän itseäni melko aikaansaavana ja itsenäisenä. Mieheni matkustaa tolkuttomasti ja meillä on 3 lasta, jotka ovat jo koululaisia ja harrastavat paljon. Teen ison osan asioista arjessamme ilman miestä, silti on pakko tunnustaa, että välillä ottaa aivoon setviä jotain talonpitoon liittyviä hommia, jotka mies on aina hoitanut ja se on mielestäni tässä kokonaisuudessa ihan kohtuullista.
Selviäisin taatusti renkaiden vaihtamisesta, mutta en tee sitä. Miehen ollessa pidemmällä komennuksella vaihdatan renkaat liikkeessä. Samoin pesetän auton autopesulassa.
Jos sunnuntaiaamuna olisi pakkasta ja mies ei olisi vaihtanut renkaita, en minäkään siihen ryhtyisi kyläilyreissun takia.
osaaminen ei poissulje "naisellisten" asioiden osaamista. Itse osaan myös tehdä käsitöitä: neuloa, virkata ja ommella. Kokkaus ja leipominenkin on hallussa. Silti osaan myös vaihtaa autoon renkaat, vaihtaa lampun kattoon, porata rullaverhon pidikkeet seinään jne. Osaan myös hitsata ja rakentaa.
Myös veljeni on opetettu osaamaan "kaikkea".
Ap
Mutta onhan toinenkin näkökulma. Jos on kaksi taitavaa ihmistä, jotka ovat sitoutuneet auttamaan toisiaan, työnjako kannattaa. Kun toinen osaa hommat x, y, z tosi hyvin, ja toinen hommat a, b, c tosi hyvin, tulee kaikki hommat tehtyä hyvin ja luultavasti myös vähemmällä panostuksella, kuin jos molemmat tekisivät vähän kaikkea. Siitä kai kaikenlaisissa ihmisten kumppanuuksissa on kyse, saadaan parempaa tulosta aikaan kun luotetaan muihin ja erikoistutaan itse jollekin pienemmälle alueelle. Siinä tietenkin on haavoittuvainen, koska riippuvuus toisista on erikoistumisen hintana.
Mutta tietenkin voi ajatella ihan hyvin, että on hommia jotka kaikkien ihmisten pitäisi osata, tai tietää ainakin perusteet niin, että voi tarpeen tullen helposti opetella lisää. Koska eihän nuo työkalujen käytöt ja ruoanlaitot ole mitään todellisia erikoistaitoja, ihan samalla tavalla yleiskone ja ompelukone on työkaluja kuin kulmahiomakone, jyrsin tai sirkkeli. Joku harvemmin elämässä vastaan tuleva asia, kuten auton osto taas voi olla sellainen asia, jossa mieluummin kuuntelee aiheesta kiinnostuneen puolisonsa mielipidettä kuin alkaa perehtyä juurta jaksaen itselle vieraaseen asiaan. Kyllä silti voi jotain perusteita autosta tietää ja tajuta, vaikka ei ostopäätöstä omilla tiedoillaan tekisikään.
En minäkään silti vaihda autoon renkaita. Veisin auton huoltamolle renkaiden vaihtoon, jos näyttäisi siltä että mies ei vaihda ja alkaa olla liukasta. Siinäkin tietenkin luotan muiden apuun, kun en itse viitsi opetella jotakin asiaa.
Tämäntyylisiä vastauksia kesken ketjun on nähty niin monta kertaa.
Mutta vaikka on provo niin kerron esimerkin naisesta, kenellä kuoli mies 50 vuotiaana. Asuu meidän naapurissa.
Mies oli tehnyt aina perheessä kaiken, joten naisella oli hetken miettiminen, miten hoitaa hommat.
Ajoi ensin ajokortin itselleen. Me autamme häntä auton kanssa. Toinen naapuri kaatoi juuri puut hänen pihaltaan. Nainen käyttää myös paljon ostopalveluja. Ja kyllä, hänellä on se tukiverkko, mitä tällä provoap.lla ei ole.
Harva mielestäni ihan oikeasti nykyään renkaita vaihtaakaan itse. Miehet vievät liikkeeseen. Ja naiset palkkaavat siivoajia.
miehiinsä nojautujat.
Meillä oli tapana tehdä lapseni isän kanssa kaikki yhdessä. Renkaiden vaihto sujui nopeasti, kun toinen ruuvasi ja toinen laittoi renkaan paikalleen jne.
Samaten siivous sujui mutkattomasti, kun toinen imuroi ja toinen tuli perässä luututen.Kyllä minä ymmärrän, että kaikki eivät osaa kaikkea ja jotkut ovat toisissa asioissa parempia kuin toisissa. Edelleen mielestäni jokaisen pitäisi suoriutua kuitenkin tälläisistä pienistä kotiaskareistakin ilman toisen apua.
Ap
sinun pitäisi ne itse vaihtaa, eikä vaihdattaa liikkeessä. Nyt ei ole hyvä ja kunnon nainen kun luuseroit tuolla tavalla.
Hyh hyh niitä naisia myös, joilla käy siivooja. Kunnon naisen mies perjantaisin ottaa mopin käteen ja luuttuaa lattiat samalla kun nainen vaihtaa renkaita.
Todellakin vaikuttaa katkeralta yh.lta, joka odottaa kieli pitkällä, että muillakin mies jättäisi.Tarttuakseni ihan tähän esimerkkiin...
toki ne voi hoidattaa ulkopuolisellakin. Mutta kun siihenkin tarvitaan mies, että saataisiin se auto sinne huoltamoon.
Valitettavasti en ole katkera yh eikä minua ole jätetty. Lapseni isä kuoli muutamia vuosia sitten syöpään, jonka jälkeen olemme olleet kaksin lapseni kanssa. Yksin jääminen käytännön kannalta ei ollut niin kamalaa, kun tiesin pärjäävän ilman miestänikin. Henkisesti asia on tietysti edelleen raskas.
Ap
Edelleen mielestäni jokaisen pitäisi suoriutua kuitenkin tälläisistä pienistä kotiaskareistakin ilman toisen apua.
Ap
Eihän renkaidenvaihto oo mikään parissa minuutissa hoidettu "pieni kotiaskare" - ainakaan mun mielestä.
ei tarvitse sitten vinkua, että kaikki pitää tehdä yksin.
En minäkään silti vaihda autoon renkaita. Veisin auton huoltamolle renkaiden vaihtoon, jos näyttäisi siltä että mies ei vaihda ja alkaa olla liukasta.
Mutta osaan kyllä vaihtaa renkaat, koen vain, että se 25 euroa, minkä renkaanvaihto maksaa, on riittävän edullinen, että mieluummin käytän siihen kuluvan ajan muuhun. Renkaanvaihtoon menee minulla melkein tunti, ja kun käyn vaihdattamassa, se menee 10 minuutissa.
Alku oli raflaava ja olis voinut jopa tuhlata tähän ajankuluksi tylsää sunnuntaita. Mutta olet jo paljastanut itsesi aiemmin.
Voi kun sun mies on kuollut ja elät yksin ja olet niin PROVOOOOOOOOOOOOOOO
Todellakin vaikuttaa katkeralta yh.lta, joka odottaa kieli pitkällä, että muillakin mies jättäisi.Tarttuakseni ihan tähän esimerkkiin...
toki ne voi hoidattaa ulkopuolisellakin. Mutta kun siihenkin tarvitaan mies, että saataisiin se auto sinne huoltamoon.
Valitettavasti en ole katkera yh eikä minua ole jätetty. Lapseni isä kuoli muutamia vuosia sitten syöpään, jonka jälkeen olemme olleet kaksin lapseni kanssa. Yksin jääminen käytännön kannalta ei ollut niin kamalaa, kun tiesin pärjäävän ilman miestänikin. Henkisesti asia on tietysti edelleen raskas.
Ap
Olen nähnyt tapauksen, missä itse vaihdettu rengas lähti irti kesken ajon.
Ja kyllä, palveluista kannattaa maksaa. Työllistää muita. Ja toiseksi, saa sitä kallista vapaa-aikaa itselleen.
En minäkään silti vaihda autoon renkaita. Veisin auton huoltamolle renkaiden vaihtoon, jos näyttäisi siltä että mies ei vaihda ja alkaa olla liukasta.
Mutta osaan kyllä vaihtaa renkaat, koen vain, että se 25 euroa, minkä renkaanvaihto maksaa, on riittävän edullinen, että mieluummin käytän siihen kuluvan ajan muuhun. Renkaanvaihtoon menee minulla melkein tunti, ja kun käyn vaihdattamassa, se menee 10 minuutissa.
Ja voin sen ihan ilman häpeää myöntää. Kun erosimme mieheni kanssa huomasin kuinka avuton olin tietyissä asioissa. Joitain asioita olen kyllä opetellut mutta olen ihan oikeasti sitä mieltä ettei kaikkea tarvitse osata.
Jos en jotain osaa tai pysty tekemään, aina olen saanut apua. Isä, veli, kaveri, serkku tms on aina tullut apuun.
Kaipa joidenkin mielestä olen sitten avuton, mutta entäs sitten. Ilmeisesti olen kuitenkin sen verran mukava, että auttajia aina löytyy ;).
Ap istui ja odotti että aloituksensa sai muutamia vastauksia, sitten hän pääsi kirjoittamaan listan kaikesta mitä osaa tehdä. Kaupan päälle sai haukkua ystävää. Tästä on hyvä jatkaa päivän viettoa vai mitä ap?
mutta ap:sta sai sen kuvan, että tarkoittaa.
t. tuon viestin kirjoittaja