Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tampereella päiväkodissa eilen tutustumassa :-(

Vierailija
30.11.2005 |

Huh että kylmää... ennen olen huvittuneenakin lukenut täältä av:lta näitä päiväkoti" kauhujuttuja" , mutta eilen kyllä totesin ne todeksi itsekin. Oltiin lapsen kanssa tutustumassa päiväkotiin, joka oli todella kehuttu paikka. Enpä tiedä sitten minkä takia, itse olin niin järkyttynyt että soitin juuri äskön, että valitettavasti en voi lastani moiseen paikkaan tuoda. Kerroin johtajalle kaiken näkemäni ja arvostelemani asiat, ja hän vaan voivotteli että näin se on tässä maassa.

Tässä vain pari asiaa:

Ryhmän hoitajat arvostelivat lasten vaatteita koko ajan puettaessa. Yhdelle sanottiin, että voi miten venyneet pikkuhousut sulla on, sanos äidille että heittää ne menemään. (tytöllä oli aivan hyvännäköiset siistit pikkuhousut, joissa kuminauha näytti olevan vähän löystynyt...) Toiselle lapselle hoitaja sanoi todella ärsyttävään äänensävyyn: Mitkä ihmeen rukkaset äitis on sulle tänään laittanut, niin isot ettei käsissä pysy, taitaa olla isoveikan vanhat?!

Sama jatkui koko pukemisen ajan, kun lasten vaatteita arvosteltiin, ja kaikilla näytti omasta mielestäni olevan todella asialliset siistit vaatteet. Mua oksetti tuo vähättely.

Ulkona pienten ryhmä oli SÄÄLITTÄVÄÄ katseltavaa. 2 noin 1-vuotiasta poikaa itki KOKO AJAN ulkoilussa, jossa olimme yli tunnin mukana lapseni kanssa. Hoitajat VÄISTYIVÄT kun lapset taapersivat lumessa heitä kohti syliä kaivaten. Käänsivät selkänsä ja kiitivät oikein pois kun huomasivat että lapsi lähtee tulemaan kohti. Ivalliseen sävyyn sitten nauroivat minulle, että " noi kaks nyt on tollaisia, poraavat aina koko ulkoilun ajan. Kyllä niitten pitää tajuta ettei niitä kukaan voi sylissä kantaa koko aikaa" Tuntui aivan järkyttävälle katsella tilannetta. Taaperot itkivät aivan täysillä, toinen itki niin paljon että alkoi kakoa ja nyyhkytti. Räkää valui suussa asti ja tilanne tuntui todella kaamealle. Hoitajat vaan juorusivat keskenään eivätkä piitanneet yhtään. Taas sitä tajusi, että ei ne välitä niistä lapsista paskaakaan, lapset ovat vaan heille jotain välineitä siinä työssään....

AIka karua on kun elämän raadollisuus pitää opettaa jo 1-vuotiaalle tyylillä: ei kukaan sinusta välitä eikä ehdi ottaa syliin. Opi ja totu tähän laitostouhuun muiden mukana niin pärjäät elämässä. Jaiks. Itkin kun lähdin paikalta ja mietin, että tajuaako noiden pienimpien vanhemmat mitä siellä päivän aikana tapahtuu ja että lapset todella itkevät täysin yksin siellä päivässä tuntitolkulla :-(

Kommentit (204)

Vierailija
121/204 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

törmäsin itsekin. Ja varsinkin virikelasten vanhempia jaksettiin selän takana haukkua ja siunailla, että äiti menee kotiin ja tuo isomman tänne.

Kyllästyin siihen paskanjauhamiseen ja huonoon ja negatiiviseen ilmapiiriin ja lähdin töihin muualle. Nyt on vuorotyö, mutta ainakin ilmapiiri on erilainen ja henkilökunta ei ole kyllästynyttä.

Olin työharjoitteluissa ja töissä useassa päiväkodissa pääkaupungiseudulla 2005-2009.

Koko ajan kiire,stressi ja vakituisen henkilökunnan vähyys lisääntyy. Lisäksi enimmäkseen koen,että henkilökunta päiväkodeissa on työhönsä väsynyttä ja puutunutta. Valitettavasti.

Se on sinänsä surullista ettette halua uskoa noita juttuja koska nämä ap:n mainitsemata asiat ovat PIENTÄ. Itse kyllä kävisin hieman vakoilemassa mitä siellä omassa päiväkodissa tapahtuu.

-Pienten huudatus on ulkona yleisempää kuin sylissä pitäminen

-Alle 3v. lapsille ei nykyään ehditä perushoidon lisäksi juuri muuta tehdä (sylittely,toiminta)

-Näitä rumasti vanhemmista puhumisia on JOKA PAIKASSA

-Lapsille puhutaan usein tiuskien tai rumasti

yms

Mutta tosi hyviäkin päikkäreitä on:)Mutta hassua sinänsä ettei yksikään näistä ole millään erityisen ihmeellisellä tai kalliilla asuinalueella vaan ihan tavallisissa lähiöissä. Oikeat vakavat kaltoinkohtelut/pahoinpitelyt ovat silti yksittäisiä(nämä pakkosyöttö jupakat yms)Mutta silti,kuka haluaa olla edes töissä tollasessa ympäristössä

Vierailija
122/204 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa Tampereella, ei kyll ämillään arvostetulla alueella. Eli ei liene sama.

Siellä oli yksi n. 50v hoitotäti (lähihoitaja) joka yritti pomottaa koko pienten ryhmää. Aika hyvin siinä onnistuikin.

Vä keskustelin henkilöstä johtajan kanssa, mm miten kohtelee lapsia ja varsinkin mutamaa ryhmässä ollutta maahanmuuttajalasta. Suoranaista syrjintää.

Samoin tää täti rähjäs mulle ulkona kun uusi 1v tyttö itki syliä (talvella) et älä tota syliin, totutat sen siihen, et saa olla sylissä.

Herranen aika, 1v on pieni ja jos kaipaa syliä niin sen saa.

Täti sai tässäkin asiassa luun kurkkuun multa, toki asiallisesti.

Mun mielestä pienten ja isonpienkin ryhmässä syli ja huomio kuuluu jokaiselle lapselle mahdollisuuksien mukaan. Jopa se masentuneen vanhemman likaisissa vaatteissa, haisevana päiväkotiin tullut pikkuinen oli sylin ansainnut.

Onneks en oo omiani joutunut päiväkotiin koskaan viemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/204 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jo monesti työn aiheuttamia kulumia selkärangassa ja ranteissa ja polvet huonossa kunnossa.

Jo vuosikausien istuminen lasten pienissä tuoleissa aiheuttaa selkävaivoja. Muutenkin päiväkodeissa työskennellään huonoissa työasennoissa.

Ei hoitaja ole mikään hehkeä marttyyri, joka uhraa oman terveytensa pienten pilttien takia. Hänen on myös ajateltava omaa itseään.

Liike on lääke. Ei se ole aina pelkästään työ, joka on syypäänä kaikkiin vaivoihin. Kyllä kaikenlaista kremppaa tule, ellei yhtään harrasta liikuntaa eikä pidä itsestään huolta.

Vierailija
124/204 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäävät sitä, vaikka kuinka harrastaisi liikuntaa. Päiväkodissa ei ole ergonomisesti suunniteltuja tuoleja hoitajille vaan he istuvat pienissä tuoleissa esimerkkiruokailuissa. He nostelevat vauvoja ja pesevät niitä altaiden yläpuolella. Kumartelevat pyyhkimässä pyllyjä pienissä vessoissa. Pukevat kyykyllään kymmeniä pieniä päivässä.

Paljon pystyy tekemään liikunnalla, mutta kyllä yleisesti päiväkotihenkilökunnalla on hyvin paljon tuki-ja liikuntaelinvaivoja juuri työasennoista johtuvia.

Itse en ainakaan halua loukata itseäni ja saada elinikäisiä vammoja työn takia, joten jääkööt 15 kiloiset taaperot kantamatta.

on jo monesti työn aiheuttamia kulumia selkärangassa ja ranteissa ja polvet huonossa kunnossa.

Jo vuosikausien istuminen lasten pienissä tuoleissa aiheuttaa selkävaivoja. Muutenkin päiväkodeissa työskennellään huonoissa työasennoissa.

Ei hoitaja ole mikään hehkeä marttyyri, joka uhraa oman terveytensa pienten pilttien takia. Hänen on myös ajateltava omaa itseään.

Liike on lääke. Ei se ole aina pelkästään työ, joka on syypäänä kaikkiin vaivoihin. Kyllä kaikenlaista kremppaa tule, ellei yhtään harrasta liikuntaa eikä pidä itsestään huolta.

Vierailija
125/204 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et jos ne hoitajat ajoittaa sen " sylittely" vaiheen just siihen, ku tietävät että vanhempia on tulossa hakemaan lapsiaan jne....

teen töitä kotona 2 krt vkko ja näen päiväkodin pihan työhuoneeni ikkunasta ja se on just tota. Omat lapset jo isoja eikä sinällääm kosketa minua mutta kyllä ne pienet siellä säälittää.

Vierailija
126/204 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä tässä on, jos niitä nimiä ei kerrota. Ja tämähän on av eli nimettömänä saat jättää viestin!

t. huolestunut äiti

Vierailija
127/204 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo tuon perusteella voit sanoa ettei omasi tuonne mene.

Vierailija
128/204 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä tässä on, jos niitä nimiä ei kerrota. Ja tämähän on av eli nimettömänä saat jättää viestin!

t. huolestunut äiti

päiväkoteihin, ihan kunnolla.

Minä en ainakaan uskalla kertoa tietämieni huonojen päiväkotien nimiä. Tiedä minkä syytteen siitä vielä saa ellei ole pitäviä todisteita. Se, että on nähnyt jotain, ei ole pitävä todiste jos kaupunki väittää ettei mitään ole tapahtunut :/

Vierailija
129/204 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi kertoa paikkaa, ehka joku arvaakin. Arvostetulla alueella oleva paivakoti, josta kylla odotin muuta, mutta mitapa se muuta on kuin tyota niille eukoille jotka siella on 20v olleet hommissa. Huh. AP

Itse voin käsi sydämellä kehua Kanjonin päikkyä Hervannassa. Aidosti välittäviä hoitajia ja työssään viihtyviä. Henkilöstön vaihtuvuus pieni ja ryhmäkoot siedettäviä. Aivan ihana päikky kaikin puolin ja todella panostettu lasten viihtyvyyteen. (mm monipuoliset leikkihuoneet)

Vierailija
130/204 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitajien laiskottelua! Vai olisiko teistä ok, että vaikka marketin kassa välillä lopettaisi työnteon vaikka 15 minuutiksi mennäkseen juoruamaan toisen kassan kanssa?? Taitaisi työt loppua nopeasti. No, yksityisellä ihmisiltä vaaditaankin jotain ja aikuisia pitää kohdella arvokkaasti. Sen sijaan lapsia saa mopottaa rauhassa vai...?

Toisaalta faktahan on, että ei ne päiväkodin hoiturit ole niitä penaalin terävimpiä kyniä. Monet on juuri peruskoulusta niitä takapenkin pimatsuja, joille ei elämässä ole mikään systemaattinen maistunut ennenkään, niin ihmekös tuo, ettei sitten työmoraalia löydy aikuisiällä.

Vierailija
131/204 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tosi tärkeä aihe.

Päiväkodeissa on varmasti paljon eroja ja ei ole välttämättä helppo saada selville millainen juuri se päiväkoti on, jonne oman lapsensa viemistä suunnittelee.

Olen itse ollut töissä kahdessa päiväkodissa alle 3 vuotiaiden puolella, kummassakin noin puoli vuotta, ja olihan noissa eroja, mutta kumpaankin olisin voinut oman lapseni kyllä laittaa. Toisessa kyllä vähän lämminhenkisempi ja vapautuneempi tunnelma oli, mutta huolehdittiin lapsista siellä toisessakin. Itkevät lapset sai olla sylissä ja lapsille oltiin mukavia. Lasten kanssa oltiin myös ulkona, eikä niin, että tädit vaan juoruaa siellä pihalla keskenään ja välillä lapsiin vilkaisevat! Jos joku itki koko ajan tai oli muuten pyrkimässä syliin, niin totuushan se on, ettei kukaan työntekijä voi koko aikaa olla siinä yhdessä lapsessa kiinni. Ei lapsia kohtaan oltu kuitenkaan välinpitämättömiä vaan kannustettiin heitä puuhailemaan jotain ilman tätiä.

Vierailija
132/204 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja vielä sen voisin lisätä, että olen ollut lyhyen (alle viikko) sijaisuuden päiväkodissa, jossa tädit vaan juoruilivat ulkona keskenään. Olisi tehnyt mieli huomauttaa, mutta eipä siinä asemassa oikein voinut mennä "vanhempia ja viisaampia" neuvomaan. :(

Vierailija
133/204 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minä en ainakaan uskalla kertoa tietämieni huonojen päiväkotien nimiä. Tiedä minkä syytteen siitä vielä saa ellei ole pitäviä todisteita. Se, että on nähnyt jotain, ei ole pitävä todiste jos kaupunki väittää ettei mitään ole tapahtunut :/

[/quote]

No ei siitä tietenkään mitään syytettä saa ja sen ilmoituksenhan voi tehdä nimettömänä! Kyllä arvostella saa ihan vapaasti. Ei tietenkään kannata väittää, että joku koko paikka on ihan mätä, mutta jos kertoo nimenomaan mitä itse on nähnyt, niin tottahan se väite on, kun sen kerta on nähnyt.

Vierailija
134/204 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin eräässä päiväkodissa 2kk harjoittelussa ja myöhemmin viime vuonna ihan töissä valmistuneena. Siellä myös oli AIVAN samaa kohtelua pienille ulkona, ei otettu syliin jos itki järkyttävää eroahdistusta, juuri siksi että pitää oppia jäämään hoitoon ja olemaan vanhemmista erossa.tähh??? Herranjestas,minä sydänsyrjällään kanniskelin sitten näitä pieniä kun juurikin meinasivat tukehtua limaansa kun itketti niin kovin. Lisäksi kovakouraisia otteita oli välillä havaittavissa,lievää nimittelyä ja vanhemmista juoruttiin hirveästi, ihan siis yksityisyys asioista. Lisäksi muutamalla hoitajalla oli ollut sutinaa baareissa ja vapaa-ajallakin muutaman isän kanssa. Osa hoitajista puhui vaikeista tapauksista(ns ongelma laspet) että "tekisi mieli niin joskus vähän ravistella ja huutaa että kukaan ei pidä susta!" ja monia monia monia muita juttuja todistin 2kk aikana kun olin töissä. Itse hoidan lapseni 3v asti kotona, koska TODELLA tiedän että se on kaunisteltu totuus mitä hoidoissa on, olkoot kuinka kehuttu ja arvostettu paikka. se on aina hirveää esittämistä(jopa itse skarppaan) kun vanhempi tulee sisään. Lisäksi kaikesta ei aina kerrota,esim jos on itkenyt pieni ihan hirveästi, huonosta käytöksestäkään ei aina kehdata sanoa. Huvittaa kun muutamat ystävät kehuvat miten lapset jää ilman itkuja päiväkotiin ja päiväkoti on niin kehuttu,voi kun tietäisivät...

Vierailija
135/204 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahtava.

Kunnes tuttuni meni sinne töihin keittön puolelle ja kertoi totuuksia.

Vierailija
136/204 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni oli siellä.

Vierailija
137/204 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen sata kertaa kun lapsia 4v. ja 6v. päiväkodista hakenu. Juuri nämä n.1-vuotiaat istuvat yksi ja itkevät. "Hoitajat" seisovat ringissä iloisesti jutellen. Se näkymä vahvisti aina päätöstäni että itse hoidan 3v. asti kotona. Öllöä ja todella surullista.

Vierailija
138/204 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta kahdesta päiväkodista ja ovat aivan eri planeetalta. Tämän huonon nyt mainitsen: Hallilan pk! Siellä on hirveästi lapsia, vähän hoitajia ja tosi äksyjä tätejä. Uskomattoman tylyä toimintaa ja asenne oli "jesss!!! Päivä ja viikonloppu pelastettu, XXX ei tule tänään hoitoon..." Siis kuulin itse tuon hihkumisen, kun joku ilmoitti lapsensa olevan pois. Arvatkaapa paljonko teki mieli itse viedä sinne 2-vuotiasta, kun hoitajilla on viikonloppu pelastettu, kun joku lapsi on pois? Ymmärrän toki kiireen ja helpottaahan se, jos porukkaa on pois, mutta silti tuntui pahalta. Samoin aamu-ulkoilulla ei anneta pienimpien nukkua, kun muuten eivät nuku iltapäiväunia. Ihan puppua. Kyllä ne lapset vaan pph:lla nukkuu aamupäiväulkoilulla ja ihan hienosti uudelleen kahdentoista maissa. Kokeilisivat edes. Sitä paitsi ei tuollaista vauvaa saa väkisin valvottaa.

Sitten taas se toinen tamperelainen päiväkoti: Henkilökunta on ystävällistä, tunnelma rauhallinen ja vaikka omani on jo eskareita, niin näen jatkuvasti myös pienten puolelle. Ihan hienosti siellä menee ja olen tuolta eskarilaiseltakin kaikkea kysellyt ja ei mitään ihmeellistä ole kuulunut.

Vierailija
139/204 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välilevynpullistumia, en noidannuolia. Työseuojeluvaltuutettu on aivan oikeassa. Töissä pitäisi jaksaa olla 63 vuotiaaksi ja on pakko myöntää, että kenenkään lapsi ei ole sen arvoinen, että makaan sängyssä 3 kuukautta välilevynpullistuman kanssa ja loppuelämäni säärtä repii hermosärky. Eli kyllä laki on tässä meidän työntekijöiden puolella. En todellakaan muista nyt kilomäärää, mitä nainen sai yksin nostaa ja kantaa PALKKATYÖSSÄ. Työntekijöilläkin on onneksi joitain lakeja suojanaan.

On asiatonta ja epäeettistä olla reagoimatta lapsen itkuun. MUTTA: On pakko ulkoilla, yksi itkevä lapsi ei voi vaatia koko ryhmää menemään sisään (tai yhtä aikuista hänen kanssaan...) On mukavaa, että lapsi pääsee syliin aina halutessaan. MUTTA: Työntekijöiltä on työsuojelun nimissä suojeltava huonoilta asennoilta. Eli 10-kiloista " säkkiä" ei kannata kanniskella kovinkaan paljoa, tai selkä tulee kipeäksi ja työntekijä jää saikulle. Jos lapsi on sylissä, työntekijän tulee ISTUA hyvässä asennossa (KANTAA ei loputtomasti kannata). Pukemiset ym. on myös tehtävä istuen, selkää ei saa rasittaa huonoilla asennoilla. t. päiväkodin työsuojeluasiamies Se ei ole muilta lapsilta pois jos täti pitää itkevää lasta sylissä ja eikös siellä ole useampia tätejä ulkona joten he voivat vaikka vuorotellen pitää lasta sylissä ettei yksi täti rasitu liikaa ja jää saikulle. Kumma kun kotona äideillä ei ole ongelmaa pitää/kantaa lasta sylissä ja vielä samalla leikkiä muiden lapsien kanssa. Vai onko lapselle annettu aika ja huomio pois tädin omasta juoruilusta...

Toki ymmärrän nämä työterveys- ja suojeluasiat, MUTTA silloin asioille pitää tehdä jotain, jos työasennot ovat ergonomisesti väärät tai työ on muilla tavoin väärin kuormittavaa. Ratkaisu asioihin EI SAA olla se, että jätetään ne pienet lapset itkemään tai kohdellaan lapsia muuten huonosti.

Jos on valinnut ammatikseen lasten parissa tapahtuvan työn, niin pitäisi sen verran olla sitä työmoraalia, että sen työn hoitaa kunnolla. Vaihtakaa alaa, jos se on henkisesti tai fyysisesti liian raskasta.

Vierailija
140/204 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommalla mahtava ryhmä mutta pienemmän ryhmässä tosi tyly meininki. Olemme jo hakeneet pienemmälle paikkaa yksityiseen pk:in mutta sinne pääsy ei onnistu.:-(