Tampereella päiväkodissa eilen tutustumassa :-(
Huh että kylmää... ennen olen huvittuneenakin lukenut täältä av:lta näitä päiväkoti" kauhujuttuja" , mutta eilen kyllä totesin ne todeksi itsekin. Oltiin lapsen kanssa tutustumassa päiväkotiin, joka oli todella kehuttu paikka. Enpä tiedä sitten minkä takia, itse olin niin järkyttynyt että soitin juuri äskön, että valitettavasti en voi lastani moiseen paikkaan tuoda. Kerroin johtajalle kaiken näkemäni ja arvostelemani asiat, ja hän vaan voivotteli että näin se on tässä maassa.
Tässä vain pari asiaa:
Ryhmän hoitajat arvostelivat lasten vaatteita koko ajan puettaessa. Yhdelle sanottiin, että voi miten venyneet pikkuhousut sulla on, sanos äidille että heittää ne menemään. (tytöllä oli aivan hyvännäköiset siistit pikkuhousut, joissa kuminauha näytti olevan vähän löystynyt...) Toiselle lapselle hoitaja sanoi todella ärsyttävään äänensävyyn: Mitkä ihmeen rukkaset äitis on sulle tänään laittanut, niin isot ettei käsissä pysy, taitaa olla isoveikan vanhat?!
Sama jatkui koko pukemisen ajan, kun lasten vaatteita arvosteltiin, ja kaikilla näytti omasta mielestäni olevan todella asialliset siistit vaatteet. Mua oksetti tuo vähättely.
Ulkona pienten ryhmä oli SÄÄLITTÄVÄÄ katseltavaa. 2 noin 1-vuotiasta poikaa itki KOKO AJAN ulkoilussa, jossa olimme yli tunnin mukana lapseni kanssa. Hoitajat VÄISTYIVÄT kun lapset taapersivat lumessa heitä kohti syliä kaivaten. Käänsivät selkänsä ja kiitivät oikein pois kun huomasivat että lapsi lähtee tulemaan kohti. Ivalliseen sävyyn sitten nauroivat minulle, että " noi kaks nyt on tollaisia, poraavat aina koko ulkoilun ajan. Kyllä niitten pitää tajuta ettei niitä kukaan voi sylissä kantaa koko aikaa" Tuntui aivan järkyttävälle katsella tilannetta. Taaperot itkivät aivan täysillä, toinen itki niin paljon että alkoi kakoa ja nyyhkytti. Räkää valui suussa asti ja tilanne tuntui todella kaamealle. Hoitajat vaan juorusivat keskenään eivätkä piitanneet yhtään. Taas sitä tajusi, että ei ne välitä niistä lapsista paskaakaan, lapset ovat vaan heille jotain välineitä siinä työssään....
AIka karua on kun elämän raadollisuus pitää opettaa jo 1-vuotiaalle tyylillä: ei kukaan sinusta välitä eikä ehdi ottaa syliin. Opi ja totu tähän laitostouhuun muiden mukana niin pärjäät elämässä. Jaiks. Itkin kun lähdin paikalta ja mietin, että tajuaako noiden pienimpien vanhemmat mitä siellä päivän aikana tapahtuu ja että lapset todella itkevät täysin yksin siellä päivässä tuntitolkulla :-(
Kommentit (204)
Tampereella kanssa. Kerro heti mikä päiväkoti!
Nyt pitää kyllä laskea budjetti uusiksi, jos sitä sittenkin olisi rahaa jäädä vielä kotiin.
tai että palkkaa hoitajan kotiin. Ei olisi tullut mieleenikään viedä päiväkotiin 10 kk.n ikäisiä, kun palasin töihin (oli PAKKO kun oli määräaikainen virka)
Meille tuli kunnallinen perhepäivähoitaja kotiin.
käyneet tutustumassa sinne, vai vieneet vain lapsensa. Kyllä sitä vanhemmille toki ollaan hymyssä suin kun lapset haetaan.... Puitteet on hienot ja kiva paikka, mutta joku ahdisti suuresti :-(
Toinen lapsistamme on 1-v, ja AINA kun menen lapsia hakemaan, hän on jonkun sylissä jos ovat ulkona. Ja minä haen lapsia ihan mihin aikaan sattuu, klo 14-17 välillä. Hoitajat eivät siis tiedä etukäteen milloin lapsiamme tullaan hakemaan.
Joskus olen hakenut niin että ovat olleet sisällä ja aina on meidän lapset iloisina leikkimästä löytyneet.
Eivätkä hävenneet edes touhujaan kun sinun aikaan noin käyttäytyivät joka tietty on hyvä että tiedät laittaa toiseen tarhaan. Toivottavasti niille lapsi raukkojen vanhemmillekkin selviäisi millainen tarha se oikein onkaan!
todellakaan viedä päiväkotiin. Niin myös tuosta sun kertomuksesta ymmärsin.
Olen onnekas kun saan hoitaa lapseni 5v, 3v ja 1,5v kotona..
Mutta kyllä tuollaisiin päiväkodin työntekijöihin pitäisi puuttua kovalla kädellä..
ulkoileviakin lapsia. eikä sieltä pihalta kuuku koskaan tuskaisia itkuja. Toisin on asiat lähialueen perhepäivähoitajilla. Heillä tuntuu olevan asenne, että lapsia ei säälitä. Ihan ääneen sanoivat syksylläkin kun hoidot taas alkoi, että se on nyt sitten lapset palvelu loppu.
mm. tuon takia en ole laittanut kahta lastani päivähoitoon eikä tule tämä kolmaskaan menemään ennen kuin on yli kaksi vuotias, mieluiten kolme vuotias.
[color=red]Oma [/color] mielipiteeni on se, että paras hoitaja noin pienelle lapselle on oma äiti. Tiedän kyllä ettei kaikilla ole mahdollisuutta hoitaa lastaan kotona=(
Minunkin lapsi aloittaa päiväkodissa alkuvuodesta ja minua oikein sydäntä " sattuu" , kun tiedän tytön itkevän kovasti perääni kun lähden...
Eikä tytön päiväkoti ole edes hyvämaineinen, mutta muuta hoitopaikkaa ei ole tarjolla!
Kuulosti sinun kertomus niin tutulta, olen itse nähnyt vastaavaa tapahtuneen meidänkin päiväkodissa...! itkettää ....
Ainakin meilläpäin (ei kyllä Tampereella) yksityisissä päiväkodeissa on pienet ryhmät, riittävästi henkilökuntaa, sijaisia tarpeeksi, ja kilpailu " pakottaa" henkilökunnan tsemppaamaan. Lisäksi ainakin oman lapseni päiväkotiin näyttää valikoituneen tosi ihania hoitajia, jotka käyttäytyvät lapsia kohtaan upeasti, syliin pääsee aina kun on tarve ja lohtua saa siinä missä kannustustakin.
Älä masennu, vaan jatka etsimistä! Ja jos tunnet jonkun kyseisen päiväkodin lasten vanhemmista, laita sana kiertämään.
Ilmoitus tuollaisesta paikasta HETI! Aivan rikollista käytöstä hoitajilta. Tuollainen ei ole asianmukaista hoitoa.
leikkii muiden kanssa. Mutta alle 2-vuotiaat ei kuulu mielestäni ollenkaan päiväkotiin. Itkevät vaan kaiket päivät vanhempiaan siellä, ikävä on kova ja tosiaan fakta on se, että eihän sitä 12 lapsen ryhmää voi 3 hoitajaa pitää sylissä koko aikaa, jos kaikki itkee kerralla :-( Minusta ei ikinä olisi tuohon hommaan, ja jos tuota tekee sydämellä ja tunteella, kuluu varmaan henkisesti ihan loppuun hetkessä.
AP
jos vähänkään seuraa millaista päiväkodeissa saattaa olla(ei siis kaikissa).
mahdollisuus valita tai jos valitsee kotona olon, voi kyllä jättää jäähyväiset työuralle, joka sekin on aika tärkeä kuitenkin tulevien vuosien varalle.
Täällä moni av-mamma itkee kun ei saa töitä ja on ollut 5-10 vuotta kotona, Missäköhän SYY?
terv. äiti joka palkkasi kotiin ihanan perhepäivähoitajan yhdessä toisen perheen kanssa
Vaatteiden arvosteluun en ota kantaa, se kun saattaa olla aika subjektiivinen näkemys tapahtuneesta. Vanhemmat eivät aina ole ajan tasalla lastensa päiväkotivaatteiden kunnosta ja sopivuudesta. Lapsella voi olla aika epämukavaa leikkiä, jos lapaset tippuvat käsistä tai niillä ei saa otetta hiekkalapiosta, tai jos alushousut valuvat jatkuvasti mytyksi housuihin.
Se, että hoitaja kieltää lapselta sylin silloinkin, kun sylittelyyn ehtisi, on sadismia. Jos tilanne oli todella juuri kuvaamasi kaltainen, en ottaisi yhteyttä ainoastaan kyseisen päiväkodin johtajaan, vaan nostaisin asiasta isommankin älämölön.
Kaikki eivät voi hoitaa lapsiaan kotona, ja te voisitte nyt olla pönkittämättä kotonaroikkumisesta kärsinyttä itsetuntoanne muiden kustannuksella.
Ja työhön meneville äideille: Älkää viekö lastanne huonoon päiväkotiin!! Hyviä päiväkoteja on, kuten täälläkin on kuvailtu. Sellaisia, jossa todella välitetään lapsista yksilöinä. Jos hyvää päiväkotia ei omalta alueelta löydy, kuljettakaa kauemmas jos mahdollista, tai etsikää HYVÄ perhepäivähoitaja tai palkatkaa kotiin hoitaja. Vaihtoehtoja kyllä on.
Niin mustavalkoinen maailma ei toki ole, etteikö alle 3-vuotiasta koskaan kannattaisi viedä päiväkotiin. Itse olen ollut hyvässä ja huonossa päiväkodissa töissä, ja kyllä yli 1-vuotiaan voi jo hyvin päiväkotiin viedä, kunhan valitsee paikan tarkasti. Hyvässä päiväkodissa kyllä välitetään lapsesta ja annetaan huomiota ja lohtua, vähempään ei yhdenkään pienen lapsen vanhemman pitäisi tyytyä.
Terv. lastentarhanopettaja.
Hyviäkin löytyy, älä vie lasta hoitoon ennen kuin olet sellaisen löytänyt.
Meillä 2-vuotias lapsi on pienessä päiväkodissa, jossa on sydämellinen, motivoitunut ja ystävällinen henkilökunta. Ei tunnu pahalta jättää aamulla hoitoon.