Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tampereella päiväkodissa eilen tutustumassa :-(

Vierailija
30.11.2005 |

Huh että kylmää... ennen olen huvittuneenakin lukenut täältä av:lta näitä päiväkoti" kauhujuttuja" , mutta eilen kyllä totesin ne todeksi itsekin. Oltiin lapsen kanssa tutustumassa päiväkotiin, joka oli todella kehuttu paikka. Enpä tiedä sitten minkä takia, itse olin niin järkyttynyt että soitin juuri äskön, että valitettavasti en voi lastani moiseen paikkaan tuoda. Kerroin johtajalle kaiken näkemäni ja arvostelemani asiat, ja hän vaan voivotteli että näin se on tässä maassa.

Tässä vain pari asiaa:

Ryhmän hoitajat arvostelivat lasten vaatteita koko ajan puettaessa. Yhdelle sanottiin, että voi miten venyneet pikkuhousut sulla on, sanos äidille että heittää ne menemään. (tytöllä oli aivan hyvännäköiset siistit pikkuhousut, joissa kuminauha näytti olevan vähän löystynyt...) Toiselle lapselle hoitaja sanoi todella ärsyttävään äänensävyyn: Mitkä ihmeen rukkaset äitis on sulle tänään laittanut, niin isot ettei käsissä pysy, taitaa olla isoveikan vanhat?!

Sama jatkui koko pukemisen ajan, kun lasten vaatteita arvosteltiin, ja kaikilla näytti omasta mielestäni olevan todella asialliset siistit vaatteet. Mua oksetti tuo vähättely.

Ulkona pienten ryhmä oli SÄÄLITTÄVÄÄ katseltavaa. 2 noin 1-vuotiasta poikaa itki KOKO AJAN ulkoilussa, jossa olimme yli tunnin mukana lapseni kanssa. Hoitajat VÄISTYIVÄT kun lapset taapersivat lumessa heitä kohti syliä kaivaten. Käänsivät selkänsä ja kiitivät oikein pois kun huomasivat että lapsi lähtee tulemaan kohti. Ivalliseen sävyyn sitten nauroivat minulle, että " noi kaks nyt on tollaisia, poraavat aina koko ulkoilun ajan. Kyllä niitten pitää tajuta ettei niitä kukaan voi sylissä kantaa koko aikaa" Tuntui aivan järkyttävälle katsella tilannetta. Taaperot itkivät aivan täysillä, toinen itki niin paljon että alkoi kakoa ja nyyhkytti. Räkää valui suussa asti ja tilanne tuntui todella kaamealle. Hoitajat vaan juorusivat keskenään eivätkä piitanneet yhtään. Taas sitä tajusi, että ei ne välitä niistä lapsista paskaakaan, lapset ovat vaan heille jotain välineitä siinä työssään....

AIka karua on kun elämän raadollisuus pitää opettaa jo 1-vuotiaalle tyylillä: ei kukaan sinusta välitä eikä ehdi ottaa syliin. Opi ja totu tähän laitostouhuun muiden mukana niin pärjäät elämässä. Jaiks. Itkin kun lähdin paikalta ja mietin, että tajuaako noiden pienimpien vanhemmat mitä siellä päivän aikana tapahtuu ja että lapset todella itkevät täysin yksin siellä päivässä tuntitolkulla :-(

Kommentit (204)

Vierailija
161/204 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin sama kokemus pienen kohtelusta eräässä oulun seudun päiväkodissa. Siellä istuvat maassa koko ulkoilun ajan tai itkevät jotka eivät osaa kävellä, leluja ei viedä ollenkaan, emännät vaan juoruilee kauempana piirissä. Ja kappas kun näkevät että jonkun pienen lapsen vanhemman auto ajaa hakemaan lasta niin äkkiä kaappaavat syliin ja esittävät että hyvin täällä menee ja huolehditaan!! Ja eikä ole yksi kerta kun tätä tapahtuu. Ja kukaan ei nosta lapsia keinuun, anna vauhtia jne.. minulla pääsi myös itku kun lähdin tutustumasta ko. päiväkotiin. Oma lapseni oli tuolloin kuitenkin jo reipas 3v ja osasi kertoa päivän kulusta, joten kaikesta huolimatta hän hoitotaipaleensa siellä aloitti. Mutta YHTÄÄN PIENEMPÄÄ en sinne veisi, koskaan.

päivähoidon kamaluutta. Terveiset vaan sinne Porvooseen.

Vierailija
162/204 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amurin päiväkodissa saa ainakin loistavaa hoitoa. Lapsemme meni sinne 1v ja 2 kk ikäisenä ja kaikkeen sanottiin, että onnistuu. Lapsen ei tarvinnut muuttaa rytmejään/tapojaan, ryhmä jousti jokaisen lapsen mukaan. Samoin syli on aina ollut saatavilla, kun sitä on tarvittu. Ulkoiluissa pienimmillä lapsilla on mahdollisuus olla rattaissa tai sylissä, heidän ulkoiluaikansa on myös sään mukaan välillä lyhyempi. Hoitajat, jotka meidän kohdalle ovat osuneet ovat todella mukavia!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
163/204 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä päiväkoti oli kyseessä?

Vierailija
164/204 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneen kertaan on todettukin, mutta sanompa vielä. Kaikilla ei ole mahdollisuutta olla kotona siihen asti kun lapsi täyttää 3v. Alueellamme ei ole kuin 1 kunnallinen perhepäivähoitaja, joten lapsemme vähän yli 1v aloitti juuri päiväkodissa. Ja voin sanoa nimenkin, eli Härmälän päiväkoti. Uskon, että tädit siellä tekevät parhaansa ja olen kokenut, etttä ainakin meidän lapsesta on pidetty hyvää huolta. Näyttää ihan tyytyväiseltä. Meidän muksu ainakin jää sinne ihan kiltisti ja on ihan innoissan, kun saa ikäistään seuraa kun on ainoa lapsi. Että se niistä väitteistä, että alle 2v itkee kokoajan äitiä. Muutenkin huomasin heti lapsessamme " kehitystä" joka oli selkeästi päiväkodin ansiota - tuli kova kiire opetella kunnolla kävelemään, syödä itse (ainakin yrittää) ja nokkamukikin kelpasi. Äidit, jotka haluaavat pitää lapsensa aina vauvoina tietty tuollaista kammoksuvat. Mitä vaatteiden haukkumiseen tulee, niin varmaan itsekkin haukkuisin, jos olisin tarhassa töissä. Mietin vaan kuinka rasittavaa ja kuumaa hommaa on yhdenkin lapsen pukeminen... saati sitten kun niitä on esim. 5 puettavana! Juu ei ole mun hommaa!! Arvostusta tädeille, jotka jaksavat muittenkin mukulat pukea! Pihalla " juoruamista" tietty minäkin pelkään ja olen aina tyytyväinen kun on huono ilma, eivätkä pääse pihalle :) Mielestäni alle 3v ei tarvitsisi olla kuin kerran päioässä pihalla.

Vierailija
165/204 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hyvä pph ok, mutta pph:ssa yksi kusipää terrorisoi ilman mitään kontrollia 4 lasta mutta päiväkodissa vaaditaan useampi kusipää yhdessä, että moinen touhu onnistuu.

Vierailija
166/204 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on se, että harva ihminen välittää vieraista lapsista. Ihmiset tekevät vain työtään eikä siinä tunteilla pelata.

t. ex-lto, jonka omat lapset hoidetaan kotona

Vierailija
167/204 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai muista keskustan pkodeista? Olis aika lähteä töihin, mutta ahdistaa jo valmiiksi...

Tietääkö kukaan muuten, missä Anna Kontulan lapsi on päiväkodissa? Hän jossain kirjoituksessa kehui paikkaa, mutta ei tietenkään maininnut nimeltä.

Vierailija
168/204 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapset ovat jo koulussa.

Minä tapasin lapseni harrastuksessa todella ilkeän valmentajan, joka oli viittä vaille valmis lastentarhanopettaja. Siis se oli sellainen, joka samalla hymyili ja päästi todella törkeitä ilkeyksiä suustaan.

(Yleisurheiluharrastus, jossa olin mukana vuoden ajan lapseni kanssa. Ei se mun lapselle ilkeillyt, kun olin mukana, vaan niille muille.)

Vierailija
169/204 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole mitään kultakimpaleita. Itse sain kauhean hoitajan 3v hoitajan luona, joka piti

minua rahasta, oli 2 lapset kotiäiti ja kauhea terrorimamma, pahin white trash ikinä :( muistan vieläkin, kuinka pelkäsin mennä sinne, kuinka annettiin aamulla joku kirja käteen, jotta perhe saisi rauhassa jatkaa uniaan (saavuin sinne klo 7, viimeistään) ja kuinka minua pompotettiin pienemmän lapsensa kustannuksella ym ym..kerran karkasin sieltä ja olin vast 3v, niin paha oli olla siellä. Elimme 70-lukua joten ei varaa ollut valita hoitajia, tilanne oli tiukka, mutta silti en ikinä vie enkä ole vienyt omia lapsina oman kokemukseni johdosta perhepäivähoitajalle. Olin kuin olisin päässyt taivaaseen kun 5v pääsin päiväkotiin!!!!!

Vierailija
170/204 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta huom. hän hoiti 2-3 lasta kerrallaan. Ei ihme, että hoitoon mentiin kuin omaan kotiin, paitsi minun tapauksessani hoitopaikka päihitti kodin mennen tullen ja palatessa.

Nykyäänhän pph:t pitävät isoja ryhmiä, eivätkä kaikki tietenkään ole yhtä hyviä.

Vierailija
171/204 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas en ikinä veisi lapsiani

- yksityiseen päiväkotiin

- perhepäivähoitajalle, ellei ole joku tuttu tai muuten luotettavan tahon suosittelema

Perustuu omiin ja ystäväpiirin kokemuksiin. Nyt meidän kaikkien lapset ovat kunnallisissa päiväkodeissa.

Ja kuulkaa minäkin asun Tampereella!

Vierailija
172/204 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut Tampereella päiväkodissa työharjoittelijana ja juuri pienten osastolla. Meillä oli juuri yksi tuollainen itkevä pieni poika ja minua kiellettiin ottamasta syliin kun ulkona huusi, no olen aina ollut vähän jääräpää ja varmaan kaksi kuukautta kannoin tuota poikaa kaikki ulkoilut, sitten vasta tottui. Välillä lohtua kaipasi myös toinen pieni poika ja istuin pihan penkillä nämä kaksi suloista palleroa sylissäni, höpisin niille mukavia ja koitin saada innostumaan pihaleikeistä. Välillä käytiin ajelemassa autoilla tai koittamassa jotain muita leikkejä. Tosin osalta hoitajista sain kyllä kiitostakin siitä että jaksoin rohkaista näitä kahta, mutta ei se ollut jaksamisesta kiinni, lapset on ihania.

Noin kuuluu elämässä toimia! Ei tyhmien, laskojen, pahansuopien ämmien määräyksiä saa kuunnella jos sydän sanoo toisin. IHmisiä hoidetaan läheisyydellä eikä millään h''vetin käytännöillä ja työterveyden ohjeistuksilla. Paitsi että olet tunteva ja ajatteleva ihminen, saatoit ratkaisevasti helpottaa niiden pienten elämää:)

Vierailija
173/204 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei fysiikka kestä, niin alanvaihtoon! Samanlaista kitinää kätilöillä ja muilla sosiaali- ja terveysalan ihmisillä. He eivät ole lapsia/potilaita/asiakkaita varten, vaan nämä ryhmät ovat heitä varten! Jos työ asettaa vaatimuksia kunnolle, niin sitten pitää joko itse treenata kehoa tai vaihtaa alalle, jossa saa löysäillä niin kuin haluaa.

Vierailija
174/204 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen sanoo itsensä irti kun tietää, että ei enää keski-iässä saa uutta vakituista työpaikkaa.

Se on kuule voi voi. Toisaalta, äkkiä tulis pula sinunkin kakaras hoitajilta jos kaikki nelikymppiset sanois itsensä irti kipujen takia.

Nyt on jo helvetinmoinen pula ammattitaitoisista hoitajista päiväkodeissa.

Jos ei fysiikka kestä, niin alanvaihtoon! Samanlaista kitinää kätilöillä ja muilla sosiaali- ja terveysalan ihmisillä. He eivät ole lapsia/potilaita/asiakkaita varten, vaan nämä ryhmät ovat heitä varten! Jos työ asettaa vaatimuksia kunnolle, niin sitten pitää joko itse treenata kehoa tai vaihtaa alalle, jossa saa löysäillä niin kuin haluaa.

Vierailija
175/204 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän keskusteluun lisätä vain sen, että ne jyrkät asenteet, mitä pienten lasten päivähoitoon liittyvät, ovat osittain hoidon laadun paranemisen esteenä.

Usein vanhemmat kokevat jonkinlaista syyllisyyttä pienen lapsen viemisestä päiväkotiin, että siellä tapahtuvia epäkohtia ei haluta nähdä. Lisäksi kokopäivätyössä olevat pienten lasten vanhemmat ovat todella väsyneitä, ettei sellaiset prosessit joita valituksesta päivähoidon johtoon saattaa tulla, olisivat perheen arkea aivan liikaa kuormittavia. Valitus saattaa myös heikentää oman lapsen tilannetta vanhassa hoitopaikassa tai jos haluaa tai sattuu edes saamaan toisen hoitopaikan, on hoitopaikan vaihto ja lapsen totuttaminen siihen työlästä.

Vierailija
176/204 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aivan oikeassa, nro 126. Juuri näin asia on. Väsyneet vanhemmat eivät jaksa lähteä ajamaan prosesseja mainitsemiesi syiden takia. Itsekin yritin olla näkemättä lapseni pk:ssa ongelmia, vaikka törmäsin siellä mm. siihen, että lasten vaatetusta haukuttiin jne. Kun lopulta reagoin, tilanne oli mennyt niin pahaksi, että siirsin lapsen toiseen päiväkotiin..Harmittaa ihan älyttömästi, etten toiminut aikaisemmin.

Vierailija
177/204 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..tarkoitin tietysti numeroa 26!

Vierailija
178/204 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä kiinnostaisi tietää, jos sattuu osumaan omalle kohdalle..

Tietääpähän ainakin ettei kannata omista ja perheen asioista puhua mitään.

Vierailija
179/204 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa vielä hylkäämiskokemuksia tuollaisesta, huh! :(

Vierailija
180/204 |
16.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella kanssa. Kerro heti mikä päiväkoti! Nyt pitää kyllä laskea budjetti uusiksi, jos sitä sittenkin olisi rahaa jäädä vielä kotiin.

hoitaja kotiin???