Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tampereella päiväkodissa eilen tutustumassa :-(

Vierailija
30.11.2005 |

Huh että kylmää... ennen olen huvittuneenakin lukenut täältä av:lta näitä päiväkoti" kauhujuttuja" , mutta eilen kyllä totesin ne todeksi itsekin. Oltiin lapsen kanssa tutustumassa päiväkotiin, joka oli todella kehuttu paikka. Enpä tiedä sitten minkä takia, itse olin niin järkyttynyt että soitin juuri äskön, että valitettavasti en voi lastani moiseen paikkaan tuoda. Kerroin johtajalle kaiken näkemäni ja arvostelemani asiat, ja hän vaan voivotteli että näin se on tässä maassa.

Tässä vain pari asiaa:

Ryhmän hoitajat arvostelivat lasten vaatteita koko ajan puettaessa. Yhdelle sanottiin, että voi miten venyneet pikkuhousut sulla on, sanos äidille että heittää ne menemään. (tytöllä oli aivan hyvännäköiset siistit pikkuhousut, joissa kuminauha näytti olevan vähän löystynyt...) Toiselle lapselle hoitaja sanoi todella ärsyttävään äänensävyyn: Mitkä ihmeen rukkaset äitis on sulle tänään laittanut, niin isot ettei käsissä pysy, taitaa olla isoveikan vanhat?!

Sama jatkui koko pukemisen ajan, kun lasten vaatteita arvosteltiin, ja kaikilla näytti omasta mielestäni olevan todella asialliset siistit vaatteet. Mua oksetti tuo vähättely.

Ulkona pienten ryhmä oli SÄÄLITTÄVÄÄ katseltavaa. 2 noin 1-vuotiasta poikaa itki KOKO AJAN ulkoilussa, jossa olimme yli tunnin mukana lapseni kanssa. Hoitajat VÄISTYIVÄT kun lapset taapersivat lumessa heitä kohti syliä kaivaten. Käänsivät selkänsä ja kiitivät oikein pois kun huomasivat että lapsi lähtee tulemaan kohti. Ivalliseen sävyyn sitten nauroivat minulle, että " noi kaks nyt on tollaisia, poraavat aina koko ulkoilun ajan. Kyllä niitten pitää tajuta ettei niitä kukaan voi sylissä kantaa koko aikaa" Tuntui aivan järkyttävälle katsella tilannetta. Taaperot itkivät aivan täysillä, toinen itki niin paljon että alkoi kakoa ja nyyhkytti. Räkää valui suussa asti ja tilanne tuntui todella kaamealle. Hoitajat vaan juorusivat keskenään eivätkä piitanneet yhtään. Taas sitä tajusi, että ei ne välitä niistä lapsista paskaakaan, lapset ovat vaan heille jotain välineitä siinä työssään....

AIka karua on kun elämän raadollisuus pitää opettaa jo 1-vuotiaalle tyylillä: ei kukaan sinusta välitä eikä ehdi ottaa syliin. Opi ja totu tähän laitostouhuun muiden mukana niin pärjäät elämässä. Jaiks. Itkin kun lähdin paikalta ja mietin, että tajuaako noiden pienimpien vanhemmat mitä siellä päivän aikana tapahtuu ja että lapset todella itkevät täysin yksin siellä päivässä tuntitolkulla :-(

Kommentit (204)

Vierailija
61/204 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko huono päiväkoti juuri ap:n kaltainen? Päiväkodissahan saattaa olla jopa 30 ihmistä töissä, ja jos niistä yksi on tuollainen mitä ap kuvaili, miten se tekee päiväkodista huonon? Entä millainen on hyvä päiväkoti? Sellainen, missä ei tuollaista yhtä ihmistä ole töissä?

Miettikääpä sitä, että päiväkodeissa vaihtuu henkilökunta tiheään. On paljon sairasteluja, lomia ja muita poissaoloja. Sijaisia ja opiskelijoita lappaa koko ajan. Heistä kuka tahansa voi olla ilkeä lapsille ja motivoimaton ja välinpitämätön, mutta tekeekö se päiväkodista huonon? Oletko ap varma, että pihalla olleet aikuiset olivat vakiohenkilökuntaa eivätkä jotain päivän keikkailijoita? Mielestäni on hankalaa määrittää mikä on hyvä ja mikä huono päiväkoti juuri tämän takia; ihmiset vaihtuu niin usein että koska tahansa voi sattua ilkeä ihminen paikalle ja toisena päivänä taas empaattinen ihminen. Se on se päiväkodin huono puoli, ja kun sanotaan että henkilökunnan ilmapiiri luo sen päiväkodin " hyvyyden" niin se on aika vaikeasti toteutettavissa vaikka totta onkin.

Vierailija
62/204 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

SIIHEN ASTI, että lapsi osaa itse kertoa jos hoidossa on ongelmia. 3-vuotias osaa jo sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/204 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää osata valita. Minä olen itsekin ollut katsomassa tarhaelämää kummaltakin puolin. Vaatteita joskus kommentoitu paikoissa, mutta esim. kerran siksi, että eräällä lapsella oli niin tiukat hihansuut toppapuvussa, että tuli itku häneltä kivusta, kun laitettiin ulkovaatteita päälle. Siis ihan oikeassa kohdassa huomautetaan työtovereille, että tätä vaatetta ei muuten sitten tälle lapselle pueta.

Ja varmaan se on hankalaa jos jokaisella taapero ulkoilussa sylissä, se kun on pois sitten muiden turvallisuuden tarkkailusta, sekä lapsen oppimisesta omatoimiseksi. Jos henkilökuntaa olisi enemmän, sylejäkin olisi enemmän. Valitettavasti vain usein ollaan minimimiehityksellä ja se ei riitä. Olen ulkopuolisena pari kertaa huomannut lapsen avanneen tarhan portin jne... Ei riitä porukka ei...

Oma lapseni on tarhassa, jossa on 6-7 työntekijää ja vain parikymmentä lasta. Tavallaan " onni" , että lapseni sairaus vaatii erityispäiväkotia, jossa otetaan asiat vakavasti.

Onnea etsintään. Toivottavasti tärppää joku kiva hoitopaikka. Yksityinen pph, joka on ollut kauan alalla on yleensä turvallinen vaihtoehto, sillä yksityinen pph on kyllä ilman bisnestä, jos hommat huonosti hoitaa.

Vierailija
64/204 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on myös nähty ja kuultu hyvää sekä pk että pph paikoista. Onneksi.

Minulla (yks.pph) on toimenkuvassa pääpaino sillä että syliä ja lohtua löytyy AINA ja kai se näkyy vanhemmillekin, kun lapset kieppuvat ympärillä, tulevat itse syliin ja halivat lähtiessään. Lapsen luottamus on aika hyvä mittari. Ja minulle hoitolapset ovat todella rakkaita, eivät pelkkää " työtä" . Ikävöin vieläkin vuosien varrella hoidosta kouluun kasvaneita tai pois muuttaneita lapsia. Onneksi moni pitää yhteyttä pitkänkin ajan takaa.

En voi kestää ajatusta, että lapsilta kielletään syli hänen sitä pyytäessään! Ja olen todellakin kuullut näitä " muuten se tottuu siihen" -juttuja.

Etsikää hyvää hoitoa, jos vain mitenkään voitte valita. Niitäkin paikkoja on paljon, joissa on lapsella hyvä olla ja rakastavia, välittäviä hoitajia. Ja ellette voi, olkaa valppaita ja puuttukaa väärinkohteluihin. Vaikuttakaa ja tehkää voitavanne, että saataisiin enemmän henkilökuntaa päiväkoteihin.

Vierailija
65/204 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

-68-

Vierailija
66/204 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Päiväkotiharjoittelijana olin Vammalassa, ja tuo ap:n kohtaama käytös kuulostaa kyllä niiiiiiiiiin tutulta.

Lapsia ei vahdita kunnolla ulkona, vaatteita arvostellaan ja lohtusylin saamminen on pärstäkertoimesta kiinni. Ihan oikeasti vaikkei näin saisikaan olla.

Kyllä pisti vituttaan niitten lasten ja vanhempien, jotka on asiasta ihan pihalla, puolesta.

paitsi, että oli harjoittelijana Raumalla Otan päiväkodissa. Olin pienten 1-3vuotiaden ryhmässä, Työntekijät juoruivat keskenään ja me harjoittelijat (sentään edes me, ammattitaidottomat?) leikimme lasten kanssa. Ja se vaatteiden haukkuminen oli kyllä ihan pöyristyttävää... ihan pahaa tekee vieläkin, vaikka asiasta on jo vuosia aikaa. Wc-käynnit oli myös aika hirveää, sillä lapset seisoivat jonossa housut nilkoissa odottaessaan vessaan pääsyä. Se oli oikeasti ainakin mulle asia, jota en osaa vielä 10 vuoden jälkeenkään sulattaa.

Päätinkin, ettei minun lapseni mene päiväkotiin ja se päätös on pitänyt.

Vierailija
67/204 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja parhaallekin sattuu huonoja päiviä.

Mutta olen ap ihan samaa mieltä siinä, että ihmisillä on epärealistiset käsitykset siitä, millaista päiväkotien arki on. Tai perhepäivähoitajien.

Oikeasti se on kovaa työtä liian pienellä palkalla ja liian isoissa ryhmissä. Vaikka olisi kuinka hyvätkin hoitajat osuneet tsägällä kohdalle, niin kunnat vaativat nykyään täyttöasteeksi 100% joka päivä, mikä merkkaa sitä, että ryhmät on ylitäysiä (koska OLETUKSENA on, että joku on aina poissa - entäpä, kun kerran kaikki ovatkin terveitä...?)

Ja kun päiväkodit ovat auki 6.30-17.30, niin hoitajat ovat vuoroissa. Ja lapsoset pääsevät nauttimaan sääntömääräisestä 4/7 lasta per hoitaja -suhteesta vain keskipäivällä, about päiväunien aikaan!

PLUS sitten tosiaan tuo, mistä ap kertoi: ihmisillä on tylyä asennetta, ajattelemattomuutta, tunnekylmyyttä, omia huolia jnejne. On niitä tietysti meillä äideilläkin - mutta kun viemme lapsemme kodin ulkopuoliseen hoitoon ja vielä maksamme siitä, niin tietysti soisi, että kohtelu olisi edes suht asiallista.

Vierailija
68/204 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin alle 3-vuotiaiden ryhmassa. Ulkona ollessa muut ammat juorusivat KAIKKI samassa ryhmassa ma istuin hiekkalaatikolla ja pidin vauvoja sylissa ja hiukan isompien kanssa tein hiekkakakkuja, oli yhdella akalla otsaa tulla mulle valittamaan hiekkalaatikolla istuskelemisesta... Ja sisalle kun oltiin menossa, kannoin 10kuukautista toisella kadella ja toisella kadella " talutin" yli vuoden ikaista, sama akka tuli ottamaan vauvan pois minulta ja sanoi etta: " Menehan sentaan lelut keraan laatikolta, ettei istuskeluksi mene sulla koko ulkoilu! Ja Sonja osaa ihan itse kavella sisalle." (tarkoitti vuoden ikaista tyttoa)

Ja myos yhdella naisista meni melkeen hermot, kun se oli vaihtamassa vaippaa 11kuukautiselta pojalta ja tama poika vahingossa pissas lattialle=( Ja tama sama nainen myos vakisin syotti tata samaa poikaa. Poika huusi ja eika halunnut syoda, niin tama vaan vakisin tunki ruokaa pojalle suuhun=(

Vierailija
69/204 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Mutta alle 2-vuotiaat ei kuulu mielestäni ollenkaan päiväkotiin. Itkevät vaan kaiket päivät vanhempiaan siellä, ikävä on kova ja tosiaan fakta on se, että eihän sitä 12 lapsen ryhmää voi 3 hoitajaa pitää sylissä koko aikaa, jos kaikki itkee kerralla AP

Mistä ihmeestä olet repinyt tämän olettamuksen? Kaikki alle 2-vuotiaat itkevät vanhempien perään kaiket päivät?! Vai johtuuko tämä nyt siitä, että omasi on jo 3? :D

Vierailija
70/204 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, lääkiksen oppikirja sanoo, että alle 3v:n paikka olisi perhepäivähoitajalla jo siitä lääketieteellisestä, tutkitusta syystä, että mitä enemmän lapsia ja mitä enemmän hoitajia, ja mitä enemmän ruuan jakelijoita, sitä enemmän infektioita. Ja nimenomaan puhutaan tuosta ikärajasta. Duodecimin kirja " Mikrobiologia ja infektiosairaudet" , 2-osaisen kirjan toinen osa, luvussa jossa käsitellään päivähoitoon liittyviä infektioita.

Siis alle 3v:n paikka ei todellakaan ole päiväkoti, infektioasioiden takia SEKÄ tässä keskustelussakin esiin tulleiden sosiaalisten syiden takia.

Vierailija
71/204 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä jo kouluikäinen poika, joka oli aikoinaan hoidossa pelastusarmeijan päiväkodissa Rongankadulla (Tampereella). Pidin sitä oikein hyvänä/ mukavana hoitopaikkana rakkaalle lapselleni, mutta tuo " kylmiä väristyksiä" , mikäli ap puhuisi juuri tästä päiväkodista...

Vierailija
72/204 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tampereella kanssa. Kerro heti mikä päiväkoti!

Nyt pitää kyllä laskea budjetti uusiksi, jos sitä sittenkin olisi rahaa jäädä vielä kotiin.

Oma lapseni on Tampereella yksityisellä pph:lla ja olen todella onnellinen hyvästä paikasta - ja maksan itse VÄHEMMÄN tukien jälkeen (yks.hoidontuki + Tamperelisä) kuin maksaisin kunnalliseen päiväkotiin (sen max 200e). Ja tiedän lapsellani olevan hyvät oltavat. Eli ei välttämättä hyvä vaihtoehto vie budjettia katastrofiin jos ei kotona pysty olemaan.

Vierailija
73/204 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumme niin että keittiön ikkunasta nään suoraan päiväkodin pihalle jossa lapset leikkii,väkisinkin tulee seurailtua päikkärin elämää..vain kävelytie välissä!!viime talvena oli tilanteita joita todella kummastelin,hoidossa n.7-9kk lapsi,pakkasta kymmenisen astetta ja lapsi istuu koko ulkoilun vauvapulkassa,välillä veti hoitaja ympäri pihaa tai isompi lapsi..tai oltiin paikallaan kun tädit juorusivat.vauva todellakin istui pulkassa parisen tuntia!kertaakaan häntä ei siitänostettu?!olen itse toiminut lastenhoito-alalla ja olen myös sitä mieltä,että älkää viekö pieniänne päiväkoteihin!!!siellä ei keretä hoivaamaan näitä pienempiä.olen nyt ollut kotiäitinä 6 v ja kasvattanut itse lapsiani,koska olen nähnyt huonoimmat puolet päiväkotien touhuista..en vie hoitoon alle 3-vuotiaita..en vaikka maksettaisiin!!

Vierailija
74/204 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Että ap:n jauhama täysin kuvitteellinen paska menee läpi.

Ei voi sanoa, että te kotiäidit olette idiootin tasolla. Ei ihme, että tiedän monta kotiäidin lasta, jotka käyvät psykiatrisessa hoidossa, kun äitinsä on heihin niin ripustautunut, eikä anna liikkumavaraa. Säälin lapsianne.

Vierailija
75/204 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, lääkärinä varmaan tuon kotiin niin paljon pöpöjä sairaalasta sitten, että en oikeastaan olisi edes lastenhoitoon oikeutettu, pitäisi kai jäädä kokonaan pois töistä... Kyllähän ne lapset alussa sairastivat, mutta niin se vastustuskyky kasvaa, eipä flunssaa kummempaa ole edes ollutkaan.

Meillä on ihan loistava päiväkoti. Haen lapset tosi vaihteleviin aikoihin, enkä ikinä ole nähnyt mitään huomautettavaa. Syliä ovat lapset näkyneet saavan, ja kaikki hoitajat on todella mukavia! Harmi, etten paljastumisen pelossa uskalla kertoa tämän ihanan, kunnallisen päiväkodin nimeä.

Vierailija
76/204 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi pakko mennä töihin niin ehdottomasti perhepäivähoitajalle.

Äitini on onneksi päiväkodeissa ollut töissä ja kertonut mihin tarhaan ei lasta täällä kannata viedä.

Vierailija
77/204 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

On asiatonta lasten kuullen haukkua heidän vanhempiaan. Vanhemmalle pitää sanoa itse suoraan, jos hanskoissa vikaa.

MUTTA: on kurjaa pukea päivittäin 2 kertaa 20 lasta ulos ja miettiä miten pitää kaikki lämpimänä ja kuivana, jos hyviä tamineita ole mukana! Ei ole pikkujuttu, jos päivittäin lapselle pitää laittaa päiväkodin hanskat ulos..

On asiatonta ja epäeettistä olla reagoimatta lapsen itkuun.

MUTTA: On pakko ulkoilla, yksi itkevä lapsi ei voi vaatia koko ryhmää menemään sisään (tai yhtä aikuista hänen kanssaan...)

On mukavaa, että lapsi pääsee syliin aina halutessaan.

MUTTA: Työntekijöiltä on työsuojelun nimissä suojeltava huonoilta asennoilta. Eli 10-kiloista " säkkiä" ei kannata kanniskella kovinkaan paljoa, tai selkä tulee kipeäksi ja työntekijä jää saikulle. Jos lapsi on sylissä, työntekijän tulee ISTUA hyvässä asennossa (KANTAA ei loputtomasti kannata). Pukemiset ym. on myös tehtävä istuen, selkää ei saa rasittaa huonoilla asennoilla.

t. päiväkodin työsuojeluasiamies

PS JOKAISEN ÄIDIN TULISI OLLA VIIKKO TÖISSÄ PÄIVÄKODISSA, JOTTA ODOTUKSET OLISIVAT VÄHÄN REALISTISEMMAT. Jos 3 työntekijää huolehtii 12 2-v lapsesta niin siihen kuuluu vaatehuoltoa ym ym. ja yleensä paikalla vain 2 (koska yksi ei ole tullut tai on jo lähtenyt töistä tai on lapsen keskustelussa tai kattamassa pöytää tai ripustamassa kuriksia tai...)

Vierailija
78/204 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aihepiiri on aina ajankohtainen etenkin nyt, kun omat lapset ovat päiväkoti-iässä. Todellakin haluan kuulla, mitä Tampereen päiväkodeista on sanottavaa.

Toistaiseksi meidän pk.ta ei ole tässä ketjussa mainittu, mutta jos jollain on kokemuksia/ sisäpiirin tietoa, niin totta vie haluan tietää, minkälaisessa hoidossa lapseni on.

Vierailija
79/204 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siellä ainakin on lapsia aina hoitajien sylissä. Ihan sääliksi käy kun joutuvat oikeasti ulkoillessa koko ajan pitämään pienimpiä sylissä, vaikka päiväkotiin on siis nimellinen ikäraja, eli suosittelevat lapsia aloittamaan vasta 3-vuotiaina, mutta aina on näitä yli-innokkaita vanhempia, jotka tuovat alle 3-vuotiaita hoitoon. Kurjaa tämä on hoitajille, jotka joutuvat todella koko ajan kantelemaan niitä pienimpiä, ja silloin taas eivät voi oikein leikkiä ja ohjata vanhempia lapsia.

Toisaalta kyllähän tässä tilanteessa vanhempia pitää syyttää eniten, koska kyllähän me kaikki tiedetään, ettei alle 3-vuotiaan paikka ole päiväkodissa. Omat lapseni ovat aloittaneet paria kuukautta alle 3-vuotiaina, ja pieniä olivat hekin päiväkotiin aluksi.

Vierailija
80/204 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta kyllähän tässä tilanteessa vanhempia pitää syyttää eniten, koska kyllähän me kaikki tiedetään, ettei alle 3-vuotiaan paikka ole päiväkodissa. Omat lapseni ovat aloittaneet paria kuukautta alle 3-vuotiaina, ja pieniä olivat hekin päiväkotiin aluksi.

Syyllistetään vaan kaikki vanhemmat siitä, kun ei ole varaa jäädä kotiin ja on motivoitunut etenemään myös työelämässä. Jonkun niitä verojakin on maksettava ja eläkettäkin olis aikanaan ihan kiva saada. Turha yleistää, turha syyllistää.. kaikilla ei tässä Suomen maassa ole mahdollisuuksia/haluja toteuttaa samaa.