Tampereella päiväkodissa eilen tutustumassa :-(
Huh että kylmää... ennen olen huvittuneenakin lukenut täältä av:lta näitä päiväkoti" kauhujuttuja" , mutta eilen kyllä totesin ne todeksi itsekin. Oltiin lapsen kanssa tutustumassa päiväkotiin, joka oli todella kehuttu paikka. Enpä tiedä sitten minkä takia, itse olin niin järkyttynyt että soitin juuri äskön, että valitettavasti en voi lastani moiseen paikkaan tuoda. Kerroin johtajalle kaiken näkemäni ja arvostelemani asiat, ja hän vaan voivotteli että näin se on tässä maassa.
Tässä vain pari asiaa:
Ryhmän hoitajat arvostelivat lasten vaatteita koko ajan puettaessa. Yhdelle sanottiin, että voi miten venyneet pikkuhousut sulla on, sanos äidille että heittää ne menemään. (tytöllä oli aivan hyvännäköiset siistit pikkuhousut, joissa kuminauha näytti olevan vähän löystynyt...) Toiselle lapselle hoitaja sanoi todella ärsyttävään äänensävyyn: Mitkä ihmeen rukkaset äitis on sulle tänään laittanut, niin isot ettei käsissä pysy, taitaa olla isoveikan vanhat?!
Sama jatkui koko pukemisen ajan, kun lasten vaatteita arvosteltiin, ja kaikilla näytti omasta mielestäni olevan todella asialliset siistit vaatteet. Mua oksetti tuo vähättely.
Ulkona pienten ryhmä oli SÄÄLITTÄVÄÄ katseltavaa. 2 noin 1-vuotiasta poikaa itki KOKO AJAN ulkoilussa, jossa olimme yli tunnin mukana lapseni kanssa. Hoitajat VÄISTYIVÄT kun lapset taapersivat lumessa heitä kohti syliä kaivaten. Käänsivät selkänsä ja kiitivät oikein pois kun huomasivat että lapsi lähtee tulemaan kohti. Ivalliseen sävyyn sitten nauroivat minulle, että " noi kaks nyt on tollaisia, poraavat aina koko ulkoilun ajan. Kyllä niitten pitää tajuta ettei niitä kukaan voi sylissä kantaa koko aikaa" Tuntui aivan järkyttävälle katsella tilannetta. Taaperot itkivät aivan täysillä, toinen itki niin paljon että alkoi kakoa ja nyyhkytti. Räkää valui suussa asti ja tilanne tuntui todella kaamealle. Hoitajat vaan juorusivat keskenään eivätkä piitanneet yhtään. Taas sitä tajusi, että ei ne välitä niistä lapsista paskaakaan, lapset ovat vaan heille jotain välineitä siinä työssään....
AIka karua on kun elämän raadollisuus pitää opettaa jo 1-vuotiaalle tyylillä: ei kukaan sinusta välitä eikä ehdi ottaa syliin. Opi ja totu tähän laitostouhuun muiden mukana niin pärjäät elämässä. Jaiks. Itkin kun lähdin paikalta ja mietin, että tajuaako noiden pienimpien vanhemmat mitä siellä päivän aikana tapahtuu ja että lapset todella itkevät täysin yksin siellä päivässä tuntitolkulla :-(
Kommentit (204)
Vierailija:
leikkii muiden kanssa. Mutta alle 2-vuotiaat ei kuulu mielestäni ollenkaan päiväkotiin. Itkevät vaan kaiket päivät vanhempiaan siellä, ikävä on kova ja tosiaan fakta on se, että eihän sitä 12 lapsen ryhmää voi 3 hoitajaa pitää sylissä koko aikaa, jos kaikki itkee kerralla :-( Minusta ei ikinä olisi tuohon hommaan, ja jos tuota tekee sydämellä ja tunteella, kuluu varmaan henkisesti ihan loppuun hetkessä.AP
Joku kotiäiti kirjoittelee kun ei muuta tekemistä ole. Samasta aiheesta on täällä kirjoitettu kymmeniä samanlaisia provoja, parin kuukauden jälkeen tämäkin tunnustetaan.
Melkein jo otin tämän täydestä, mutta tuo kirjoittamasi viesti nro 17 romutti täysin koko jutun. No, eipä tarvitse enää tätäkään murehtia. : )
Olisihan se ikävää paljastua niin nololla tavalla. Yllättävän moni tämänkin kyllä taas osti, ettekö te opi mitään??
Et ole tehnyt mitään väärää kun olet kertonut mielipiteesi ääneen täällä. Oma lapseni on perhepäivähoitajalla mutta varahoitopaikka on Telkän päiväkodissa ja nyt kun pph on ollut sairaslomalla on tyttöni ollut kotihoidossa koska en pidä ko.päiväkotia hyvänä paikkana. Liikaa lapsia,liian vähän henkilökuntaa.
Kun kävimme vanhempainillassa ko.päiväkodilla taannoin lapseni ei suostunut jäämään edes viereiseen huoneeseen leikkimään tätien kanssa vaan meni aivan paniikkiin ja minä luotan lapseeni. Voin siis sanoa aivan julkisesti etten pidä Telkän päiväkotia hyvänä päiväkotina.
kannata lapsia viedä. Lenkkeilen siellä suunnalla lähes päivittäin ja äitinä katse suorastaan liimautuu joskus päiväkodin pihaan. Lapset leikkivät keskenään, saattavat riidellä todella kovastikin (hakata toisiaan esim hiekkalapiolla), hoitajat juttelevat keskenään sivustalla, eivätkä edes katso lapsiin päin kun kuulevat jonkun itkevän.
Minä en ainakaan omaa villikkoani sinne uskaltaisi viedä, koska iso tiekin on todella lähellä ja jos lapsi sattuisi pääsemään portista kadulle, olisi hengenmeno todennäköinen. Lisäksi pelottaisi kovasti juuri AP:n mainitsemat välinpitämättömyys. Jos lapseni vaikka satuttaisi itsensä, hän ei tuossa päiväkodissa todennäköisesti syliä saisi, kun ulkonakaan eivät hoitajat vaivaudu sen vertaa lapsia vahtimaan että menisivät riidan katkaisemaan. =(
Itse olen onnekas, kun omalla lapsellamme on mummi hoitamassa aina tarpeen tullen.
Eli Teerentien päiväkodista? Jos puhut niin voin sanoa (paikan ja henkilökunnan tuntien), että kyseessä on ihana päiväkoti. Lapsia kohdellaan yksilöinä ja heitä todella arvostetaan.
on siinä Kalevan hautausmaan vieressä. Ja todellakin nämä tapaukset eivät ole mitään yksittäisiä vaan joka päivä kun lapsia pihalla näen on sama meno. Aina joku itkee jossain päin, aina löytyy joku riitelevä kaksikko/kolmikko, joskus lyövät toisiaan muutenkin kuin nyrkein. Hoitajat eivät koskaan ole lasten seurassa vaan sivustalla keskenään juttelemassa. Hoitajia näyttää olevan 3-4 pihalla kuitenkin aina.
Käsittääkseni tuo päiväkoti on se, jossa lapset voivat olla pitkään illallakin hoidossa. Eikös se Teerentien päiväkoti ole siellä vähän niin kuin hautuumaan takana?
Oli provo tai ei, päivähoitotilanne on Tampereella toivoton. Oon hakenut perhepäivähoitopaikkaa 1-vuotiaalle, ja sanottiin, että ainoa vaihtoaehto on viedä 12 km päähän päiväkotiin ylijäämälapsille perustettuun ryhmään. Eli ei toivoa perhepäivähoidosta.
Just. Jatkan hoitovapaata.
Piha on aidattu ja päiväkoti on aika ison näköinen. Eli kun ajaa autolla ohi niin pihalle näkee. Päiväkoti on auki klo 18.00 asti. Puhummeko siis samasta paikasta? En voi kyllä uskoa että tuollaista tapahtuisi siellä pihalla ilman että hoitajat puuttuisivat asiaan.
Toi on ihan tuttua, ystävälläni sama tilanne. Järkyttävää, että vaikka vuotta aikaisemmin hakisi paikkaa, ei pääse toivottuun vaan voi joutua vaikka 20 kilometrin päähän. Se ei ole enää hyvää palvelua, ei todellakaan!
Olen aina luullut sitä Kalevanharjun päiväkodiksi. Enpä ole kyllä sen tarkemmin asiaan paneutunut, ohikulkijana aina vaan paistaa silmään tuo meno.
Hoitajat keskustelivat vain keskenään ja lapset tappelivat liukumäessä. he tönivät lastani, joka ei kuulunut joukkoon kun ei ollut päiväkotilapsi. Hoitajat ei puuttuneet asiaan, eivät edes katsoneet lasten suuntaan.
Lopulta porukka hävisi ja yksi lapsi jäi parkumaan. Kas kun naisilta oli yksi lapsi unohtunut puistoon. Meni aika kauan ennen kuin huomasivat.
hoitajatkin ovat vain ihmisiä ja tuommoisia todella on kentällä. Olen törmännyt monessa paikassa kuvailemaasi touhuun. He ovat niitä, joilla elämässä on muuten vaikeaa; yksinäisyyttä, perheongelmia, kyllästyneisyyttä työhön tai jotain muuta henkilökohtaista. Jos ovat vakityössä, ei heitä pihalle helposti potkita. Tekevät sitten työtään motivaatiolla 0. Harmillista, mutta totta. Pitäähän heidänkin leipänsä ansaita ja itse tuskin näkevät toimintaansa negatiivisena joten possottavat työssään eläkepäiviin asti. Jos te vanhemmat tämmöiseen törmäätte niin ilmoittakaa johtajalle jotta toimintaan voidaan puuttua! Missään nimessä välinpitämätön käytös tai lasten kautta vanhempien arvosteleminen ei kuulu päiväkotiin. Terv. lto
edes mitenkään outoa vaan hyvinkin tavallista toimintaa,
Olen oman lapseni joutunut viemään hoitoon 1.5vuotiaana, mutta perhepäivähoitajalle vein. Muuton takia nyt etsitään uutta hoitopaikkaa.
Kyseessä ei ollut mikään täällä mainituista päiväkodeista. Ehkä tosiaan itse provosoin itseäni ja paikka olikin ihan ok. Pahalta vaan tuntuu moinen. Valitettavasti uskon että tuo on hyvin tavallista toimintaa ja ilmeisesti hoitajille jokapäiväistä kauraa, eivätkä edes huomaa että käytöksessä voisi olla jotain korjattavaa, koska tosiaan olin tutustumassa paikkaan, eikä todellakaan yritetty edes " petrata" vierailumme aikana.
Unohdetaan tämä nyt, kyllä näitä keskusteluja täällä on päivittäin eikä mikään auta kuin sietää. Ei lapsia suoranaisesti huonostikaan kohdella, mutta ongelma on mielestäni ennemminkin asenne kuin rahanpuute ja resurssien puute. Rakkaus ja välittäminen puuttuu. fakta vaan on että se perushoito ei ainakaan niille 1-vuotiaille pelkästään riitä, vaan tarvittaisiin paljon sitä syliäkin.
AP
jotka sanovat, että ei saa ottaa syliin koko ajan ettei lapsi totu. Olen törmännyt monessa paikassa tämmöisiin ihmisiin. Ja yhteenvetona voin todeta, että näillä ihmisillä ei ole omia lapsia. Surullista, että 1-vuotiasta pitää huudattaa vain, ettei totu syliin (kun on vielä kyse vieraasta paikasta ja vieraista hoitajista). Huh huh...
-Lh, joka miettii alan vaihtoa
vaikka lapsella olisi kuinka huonot ja sopimattomat vaatteet päiväkotiin, niin siitä ei _saa_ sanoa lapselle, varsinkaan arvostelevaan sävyyn! Ja jokainen hiukankaan ammattitaitoinen tajuaa tämän. Noista asioista sanotaan lapsen vanhemmille, ei lapselle.
Jokainen normaalijärjellä varustettu aikuinen tajuaa tämän ja tietää,mitä tuo tekee lapselle.
Ap, luota vaistoosi! Jos kertomasi on totta niin yritä löytää toinen hoitopaikka. Se, että lapsille arvostellaan näiden vaatetusta ja käsketään välittää viestiä vanhemmille on osoitus pedagogisen ajattelun puutteesta.
Oli hoitaja kuinka V***tunut tahansa, kuinka kyllästynyt työhönsä, väsynyt - tulisi hänellä silti olla edes alkeellisia empaattisia tunteita.
Vierailija:
Mistä ihmeestä olet repinyt tämän olettamuksen? Kaikki alle 2-vuotiaat itkevät vanhempien perään kaiket päivät?! Vai johtuuko tämä nyt siitä, että omasi on jo 3? :D